Sinds kort huur ik een appartement in Rotterdam. Het is van oorsprong een verzorgingstehuis en sinds de renovatie is de keuze gemaakt om 1/3 te vullen met jongeren. Ik betaal huur en woonservicekosten aan de verhuurder. Deze servicekosten bestaan o.a. uit een huismeester (17,75 p.m.) Deze is een groot deel van de tijd aanwezig. Deze week kreeg ik een brief dat er een 'nieuw dienstenpakket' m.i.v. 1 januari in gaat en iedere bewoner moet gaan betalen voor een 'beheerdersechtpaar'. Dit is een echtpaar die bijvoorbeeld in ruil voor vermindering op de huur 24-uur aanwezig is, met als doel dat het echtpaar kan reageren op zorgalarmering (24-uurs aanwezigheid) en activiteiten regelt voor de bewoners. Dit is een verplicht onderdeel en iedere bewoner moet 15,00 per maand betalen, ook de jongeren. Dit component wordt namens de bewonerscommissie geïncasseerd, maar het resterende bedrag wat niet gebruikt hoeft te worden, blijft van de huurders. Een enorm hoog bedrag, omdat hier zo'n 90 bewoners verblijven. Eerder heb ik mijn handtekening hieronder gezet, omdat mij werd verteld dat dit bedrag verlaagd zou worden vanwege het verplichte karakter. Wat blijkt, het bedrag is hetzelfde gebleven. Mijn vraag is of zo'n bewonersvereniging dit zomaar op kan leggen? Wat kan ik hiertegen doen?
Vraag
Alle reacties
Aangezien je lid bent van de bewonersvereniging: Je stem uitbrengen? Let wel dat hier het recht van de meerderheid geldt en als de meerderheid dit een goede oplossing vindt is het enige wat je er aan kunt doen accepteren of verhuizen.....Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:34:
Wat kan ik hiertegen doen?
Aangezien je zegt dat het een vereniging is, verwacht ik dat er een bestuur is en dat er ook Algemene Ledenvergaderingen worden gehouden. Je zou tijdens de ALV dit onderwerp kunnen bespreken.
Steam/Discord: Flimovic
Een verplichting van een bewcom is inderdaad ledenvergadering, minstens eens per jaar, en ook een kasverslag. Ik zou met die twee eens beginnen, en eens kijken wat je andere buren ervan vinden. Altijd handig met meer man dan het bestuur op een ALV te komen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik lees verkeerd? Het was bijna 18 Euro voor 1 FTE (8 uur per dag of afroep) en het wordt 15 Euro voor 2 FTE met 24-uurs aanwezigheid? En er is een component huurvermindering er nog bovenop?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik zou dit even wat helderder formuleren.
-Wat betaal je nu, en wat krijg je daarvoor?
-Wat betaal je straks, en wat krijg je daarvoor?
-Wat betaal je nu, en wat krijg je daarvoor?
-Wat betaal je straks, en wat krijg je daarvoor?
0.0
Hieronder:
- Huur: €685,-
- Woonservicekosten (geïncasseerd namens verhuurder): €57,50
- Nieuwe dienstenpakket (geïncasseerd namens bewonersvereniging): €15,-
Het nieuwe dienstenpakket gaat om een bewonersechtpaar (€15,-). Ze zijn 24-uur aanwezig om te reageren op zorgalarmeringen (van ouderen) en het regelen van activiteiten (voor ouderen). Wat ik dus moet betalen is voor een dienst waar ik als jongere geen gebruik van maak.
- Huur: €685,-
- Woonservicekosten (geïncasseerd namens verhuurder): €57,50
- Nieuwe dienstenpakket (geïncasseerd namens bewonersvereniging): €15,-
Het nieuwe dienstenpakket gaat om een bewonersechtpaar (€15,-). Ze zijn 24-uur aanwezig om te reageren op zorgalarmeringen (van ouderen) en het regelen van activiteiten (voor ouderen). Wat ik dus moet betalen is voor een dienst waar ik als jongere geen gebruik van maak.
Waarschijnlijk wel, maar mogelijk niet zonder toestemming ALV. Mss even de statuten lezen die je als het goed is hebt gekregen toen je er kwam wonen.Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:34:
Mijn vraag is of zo'n bewonersvereniging dit zomaar op kan leggen? Wat kan ik hiertegen doen?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik betaal voor een lift waar ik geen gebruik van maak (woon op de onderste woonlaag).
(En in een losse garage die ik gekocht heb, betaal ik voor rioolheffing, terwijl ik niet eens op het riool ben aangesloten...
)
Ja, dat wist ik voordat ik er ging wonen. Het 'zure' voor jou is nu dat je ergens voor gaat betalen wat je hiervoor niet deed. Impliciet wordt je huis (gehele appartementencomplex) er wel meer waard door.
Echter, nieuwe bewoners zullen hiermee van te voren geconfronteerd worden en kunnen de keuze maken of ze er wel of niet gaan wonen.
Voor nu is het lastig. Waarschijnlijk is in een vorige vergadering hier al voor gestemd. Dat is dan wel in de notulen terug te vinden. Of je er nog bezwaar tegenin kan brengen, waarschijnlijk niet.
(En in een losse garage die ik gekocht heb, betaal ik voor rioolheffing, terwijl ik niet eens op het riool ben aangesloten...

Ja, dat wist ik voordat ik er ging wonen. Het 'zure' voor jou is nu dat je ergens voor gaat betalen wat je hiervoor niet deed. Impliciet wordt je huis (gehele appartementencomplex) er wel meer waard door.
Echter, nieuwe bewoners zullen hiermee van te voren geconfronteerd worden en kunnen de keuze maken of ze er wel of niet gaan wonen.
Voor nu is het lastig. Waarschijnlijk is in een vorige vergadering hier al voor gestemd. Dat is dan wel in de notulen terug te vinden. Of je er nog bezwaar tegenin kan brengen, waarschijnlijk niet.
tja als je er lang genoeg blijft wonen maak je er wel een keer gebruik van[b] activiteiten (voor ouderen). Wat ik dus moet betalen is voor een dienst waar ik als jongere geen gebruik van maak.
Vraag of ze ook activiteiten voor jongeren gaan organiseren? 
-- edit
-- edit
Afvoer van hemelwater valt ook onder onder de rioolheffing in verschillende gebieden - andere gebieden hebben het uitgesloten van de heffing wanneer de afvoer 100 % afgekoppeld van het gemeentelijk riool is (volledig afvoeren op eigen terrein).RoNoS schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:13:
En in een losse garage die ik gekocht heb, betaal ik voor rioolheffing, terwijl ik niet eens op het riool ben aangesloten...
[ Voor 83% gewijzigd door Qwerty-273 op 20-02-2019 12:21 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Daar is juist onlangs een gerechterlijke uitspraak over geweest dat je daar dan dus niet aan mee hoeft te betalen, mits dat is opgenomen in de splitsingsakte.RoNoS schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:13:
Ik betaal voor een lift waar ik geen gebruik van maak (woon op de onderste woonlaag).
(En in een losse garage die ik gekocht heb, betaal ik voor rioolheffing, terwijl ik niet eens op het riool ben aangesloten...)
In dat kader zou TS dus kunnen stellen dat de dienstbaarheid van deze activiteiten alleen aan ouderen is en jij dus niet zou hoeven meebetalen. Moet dat natuurlijk wel als dusdanig beschreven staan. Maar, een potje blufpoker kan je natuurlijk altijd inzetten met deze uitspraak erbij.
Verwijderd
Wat is überhaupt de juridische status van die bewonerscommissie? Wordt deze erkent door de verhuurder? Wat zijn de consequenties als je jezelf hier niet bij aan wilt sluiten? Het klinkt een beetje als iets wat niet echt een legale status heeft, en het is dan ook maar sterk de vraag of de verhuurder iets kan als jullie (je kan zoiets beter als groep doen) niet mee willen doen. Ook al erkent de verhuurder het clubje, dat betekend niet zomaar dat jij tot iets verplicht kan worden. Ik zou de huurovereenkomst er nog maar eens goed op nalezen.
Dit beheerdersechtpaar komt bovenop of in plaats van de huismeester?
Ik neem aan bovenop, zorgalarmering en huismeester taken zijn natuurlijk twee totaal verschillende gebieden.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dat zou ook mijn aanname zijn, maar als het echt puur voor zorg is, zou ik dit ook niet betalen.Qwerty-273 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:48:
Ik neem aan bovenop, zorgalarmering en huismeester taken zijn natuurlijk twee totaal verschillende gebieden.
Ik kan me goed voorstellen dat er nu taken overgenomen kunnen worden van de huismeester, waardoor dat tarief omlaag kan?
Verwijderd
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de basis van het hele idee niet snap. Er wonen daar ouderen met een 24 uur meldsysteem. Daar loopt dus verpleegkundig personeel en de ouderen die daar gebruik van maken betalen via het CAK een inkomstenafhankelijke bijdrage. Een willekeurig echtpaar kan toch niet zomaar deze medische handelingen overnemen? Je kan toch niet zomaar particulier zorg aan andere gaan leveren als je daar niet opgeleid voor bent? Wat is dan de taak van dit echtpaar in deze?
Zou je samen met de andere jongere (en geïnteresseerde oudere) bewoners niet eens een activiteit waar je zelf iets aan hebt kunnen organiseren op dat budget? Als dat consequent geweigerd zou worden omdat het niet voor de oudere bewoners is, heb je al wat meer redenen om aan te vechten dat jij dat moet betalen.Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:56:
... en het regelen van activiteiten (voor ouderen). ...
waarom niet? het hele PGB gebeuren draait daar voor 60 % op het enige is dat die maar 20 euro(familie dan) per uur krijgen als je er voor bent op geleid 60 euroEen willekeurig echtpaar kan toch niet zomaar deze medische handelingen overnemen? Je kan toch niet zomaar particulier zorg aan andere gaan leveren als je daar niet opgeleid voor bent?
Leesvoer:
Woonbond: Kunnen schoonmaakkosten worden ingevoerd?
Woonbond: Zorgservicekosten
Ik zou inderdaad (informeel) aansluiten bij een vergadering van de bewonerscommissie. Gaat het hier om Stadswonen/Woonstad? Dan kun je voorstellen dat alle Stadwonen-huurders niet meebetalen.
Andere tips om te besparen:
Woonbond: Kunnen schoonmaakkosten worden ingevoerd?
Woonbond: Zorgservicekosten
Ik zou inderdaad (informeel) aansluiten bij een vergadering van de bewonerscommissie. Gaat het hier om Stadswonen/Woonstad? Dan kun je voorstellen dat alle Stadwonen-huurders niet meebetalen.
Andere tips om te besparen:
- De verhuurder moet 30% meebetalen aan de huismeesterkosten maar doet dit niet altijd.
- Check je puntentelling. Wellicht kom je in aanmerking voor puntenaftrek vanwege geluidsoverlast.
[ Voor 12% gewijzigd door TimoD op 25-02-2019 11:44 ]
Gezien jij geen enkele baat hebt bij deze zorgkosten is dit niet redelijk. De bewonerscommissie is denk ik een vereniging die je dus in de ALV laat stemmen en gezien 1/3 jongeren zijn ben je dus snel uitgestemd. Betalen voor zorg van een ander is absurd (tsja die lift misschien alleen).
Wat als je volgend jaar voor iedereen trapliften gaan aanschaffen?
Check dat reglement van de commissie eens, is dit wel een aangelegenheid van alle bewoners?
Wat als je volgend jaar voor iedereen trapliften gaan aanschaffen?
Check dat reglement van de commissie eens, is dit wel een aangelegenheid van alle bewoners?
[ Voor 21% gewijzigd door LucyLG op 25-02-2019 23:08 ]
Is ons hele zorgstelsel daar niet op gebaseerd? Je betaald voor de mensen die zorg gebruiken (ook als je het zelf niet gebruikt), zodat het ook voor jou beschikbaar is als jij het nodig hebt.LucyLG schreef op maandag 25 februari 2019 @ 23:06:
Betalen voor zorg van een ander is absurd (tsja die lift misschien alleen).
Ja, daar is de zorgverzekering/PGB voor... Vind het met lokale voorzieningen wel wat ver gaan.Mythio schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:41:
[...]
Is ons hele zorgstelsel daar niet op gebaseerd? Je betaald voor de mensen die zorg gebruiken (ook als je het zelf niet gebruikt), zodat het ook voor jou beschikbaar is als jij het nodig hebt.
Verwijderd
De was voor familie doen, eten warm maken of koffie zetten is wel wat anders dan nachtzorg bieden. Dat je koffie kan zetten voor een oudere buurman betekend niet dat je nachts z'n injectie kan geven. Volgens mij is het meten van de bloeddruk eigenlijk al een voorbehouden handeling.bie100 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:51:
[...]
waarom niet? het hele PGB gebeuren draait daar voor 60 % op het enige is dat die maar 20 euro(familie dan) per uur krijgen als je er voor bent op geleid 60 euro
er zijn er heel veel de medische handelingen verrichten of nachtzorg bieden bij familie en die zijn er voor opgeleidVerwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:58:
[...]
De was voor familie doen, eten warm maken of koffie zetten is wel wat anders dan nachtzorg bieden. Dat je koffie kan zetten voor een oudere buurman betekend niet dat je nachts z'n injectie kan geven. Volgens mij is het meten van de bloeddruk eigenlijk al een voorbehouden handeling.
ik zeg opgeleid wat anders is dan er voor opgeleid zijn want dat scheelt wel wat aan geld dan
formele zorgverleners
persoonlijke verzorging 38.28 euro per uur
verpleging 65.64 euro per uur
informele zorgverleners
persoonlijke verzorging 23 euro per uur
verpleging 23 euro per uur
Pagina: 1