Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Stefan H
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 19:35
Mijn vraag
Recent heb ik een nieuwe videokaart aangeschaft (RX580), welke gebruik maakt van een 6 pins PCI-e kabel en een 8 pins PCI-e kabel. Mijn oude videokaart had alleen een 6 pins kabel nodig. Nu zijn we recent verhuisd, en is uiteraard die 8 pins kabel spoorloos, dus die moet ik nieuw hebben.

Nu kom ik op internet de SilverStone PP07 tegen, met aan de uiteinden een 8 pins male stekker, maar met een female stekker in het midden. Voor zover ik kan zien moet er in mijn voeding ook een male stekker, dus in theorie (misschien te simpel gedacht :P) zou ik ze kunnen verbinden via die uiteinden. Alleen ik vrees dat de praktijk anders is, en er gewoon twee stroomlijnen lopen vanuit de middelste female stekker naar beide male stekkers? Aangezien er een redelijke afstand overbrugd moet worden moet de kabel ook nog enige lengte hebben. Met 25 centimeter ga ik het niet redden denk ik.

Close up van de voeding, en de betreffende aansluiting
https://tweakers.net/ext/f/tgO9cuLK6mzS9bBWoO3l9qSS/thumb.jpg

Overzicht van de kast (let niet op het kabelmanagement, normaal is de kast dicht :P
https://tweakers.net/ext/f/KJezgiiriieMfViiiw0Igirn/thumb.jpg

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sapphire Radeon RX 580 8GB NITRO+
OCZ ModXStream Pro 600W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google

Alvast dank voor de hulp!

Stefan H wijzigde deze reactie 20-02-2019 09:13 (4%)

Beste antwoord (via Stefan H op 20-02-2019 11:16)

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 04-10 12:41
MsG schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:41:
Heb je nog ongebruikte molex? Dan zou ik gewoon die dubbelmolex naar 6 of 8 pins gebruiken. Nieuwe voeding kopen kan altijd nog. De nieuwe-voeding-aanraad-brigade is er al weer vroeg bij, maar als er nu helemaal niks noppes nada mis is met je voeding zou ik niet zomaar 80 euro verbranden.
Het enige waarom ik een andere voeding aanraad is omdat ik zelf echt geen fan ben van verlengstukjes, en al helemaal niet van molex naar 8 pins voor een GPU....

En een nieuwe videokaart zou ik zelf toch graag aan een verse voeding hangen (en niet 1 van 2009) die dus ook al de aansluitingen mist om hem aan te sluiten...

Alle reacties

• Axewi
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:25
Voor zover ik weet zijn de aansluitingen op je voeding niet voorzien van een standaard d.w.z. dat bij jou de pinnen op volgorde A zitten en een ander merk of type voeding volgorde B heeft. Je kan dus niet een willekeurige kabel kopen die past.

OCZ is niet meer dus je kan lastig contact opnemen met de fabrikant voor een kabel, Je zou wel een verloopje kunnen halen van molex naar pci-e die zitten vaak ook wel bij de videokaart geleverd.

Persoonlijk zou ik kijken voor een nieuwe voeding OCZ is nou niet echt het voorbeeld van kwaliteitsvoedingen en de eerste prijsvermelding komt ook al uit 2009 voor dat model.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Knee-Buckler
Ik zou persoonlijk ook een andere voeding halen. Voor 7 tientjes heb je al pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W

Deze is genoeg.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:45

MsG

Forumzwerver

Heb je nog ongebruikte molex? Dan zou ik gewoon die dubbelmolex naar 6 of 8 pins gebruiken. Nieuwe voeding kopen kan altijd nog. De nieuwe-voeding-aanraad-brigade is er al weer vroeg bij, maar als er nu helemaal niks noppes nada mis is met je voeding zou ik niet zomaar 80 euro verbranden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Knee-Buckler
MsG schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:41:
Het enige waarom ik een andere voeding aanraad is omdat ik zelf echt geen fan ben van verlengstukjes, en al helemaal niet van molex naar 8 pins voor een GPU....

En een nieuwe videokaart zou ik zelf toch graag aan een verse voeding hangen (en niet 1 van 2009) die dus ook al de aansluitingen mist om hem aan te sluiten...

• Stefan H
Hartelijk dank voor alle reacties mensen!

Het liefst blijf ik ook ver weg van verloopstekkers inderdaad. Ik kan niet terug vinden wanneer de OCZ in m'n systeem is verschenen, maar dat is wel een jaar of 10 geleden denk ik ja. Nadat mijn oude voeding letterlijk doorgefikt was :P

Misschien heb ik wel geluk gehad al die tijd :P Maar die BitFenix komt best goed uit de test lees ik (kende het merk helemaal niet eigenlijk), dus ik heb een nieuwe voeding besteld.

550 watt zou inderdaad genoeg moeten zijn, dus die is het geworden. Nu alleen even geduld, en tot die tijd de oude HD7770 er maar weer even in, haha!

Nogmaals, dank voor alle hulp!

• Knee-Buckler
Stefan H schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:15:
Hartelijk dank voor alle reacties mensen!

Het liefst blijf ik ook ver weg van verloopstekkers inderdaad. Ik kan niet terug vinden wanneer de OCZ in m'n systeem is verschenen, maar dat is wel een jaar of 10 geleden denk ik ja. Nadat mijn oude voeding letterlijk doorgefikt was :P

Misschien heb ik wel geluk gehad al die tijd :P Maar die BitFenix komt best goed uit de test lees ik (kende het merk helemaal niet eigenlijk), dus ik heb een nieuwe voeding besteld.

550 watt zou inderdaad genoeg moeten zijn, dus die is het geworden. Nu alleen even geduld, en tot die tijd de oude HD7770 er maar weer even in, haha!

Nogmaals, dank voor alle hulp!
Succes ermee :)

• MsG

MsG

Forumzwerver

iwanscholten schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:04:
[...]

Tja een modulaire voeding begint vanaf de 12-voltslijn zelf al met "een verlengblokje", namelijk de modulaire bekabeling. Je kan prima de weerstand meten van een eventueel verlengblok, maar ik mis het inherente probleem als er een goede connectie is. Tussen elke vorm van een connector kan een hoge weerstand komen door slecht contact, ook met de connector naar videokaart toe en de 8-pins-voedingsconnector. Wat mij betreft maak je dus een vrij arbitrair onderscheid.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Stefan H
Is het dan in theorie zo dat een niet modulaire voeding stabieler zou moeten draaien dan een modulaire?

Al is het waarschijnlijk in hele minieme verschillen, en afhankelijk van de bouwkunsten van de fabrikant?

• MsG

MsG

Forumzwerver

Stefan H schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:30:
Is het dan in theorie zo dat een niet modulaire voeding stabieler zou moeten draaien dan een modulaire?

Al is het waarschijnlijk in hele minieme verschillen, en afhankelijk van de bouwkunsten van de fabrikant?
Bij een goede verbinding is de weerstand verwaarloosbaar. In circuits en kabels heb je continu te maken met koppelingen, soldeerbindingen, etc. pas als daar een slechte koppeling zit is het gevaarlijk en kan het instabiel zijn. Daarnaast kan een slechte soldeerbinding ook voor hoge weerstand zorgen, dus het blindstaren op de hoeveelheid doorkoppelingen lijkt me een vrij zinloze. Daarnaast zijn er bij een computer niet zo heel veel verbindingen die veel ampere vragen. Je videokaart wel en de verbinding naar het moederbord, maar bij de overige componenten is het aantal amperes gering.

Weerstand komt met warmte-ontwikkeling, dus als de doorlusconnector bij een stevig potje gamen niet smelttemperatuur-heet aanvoelt is er helemaal niks aan de hand. Je moet alleen zorgen dat je een koppelstuk gebruikt die ook een adequate diameter gebruikt, vergelijkbaar met de individuele draden van de voeding zelf.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True