Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

Op dit moment fotografeer ik al 3 jaar met mijn Nikon D3300. Destijds heb ik dit toestel gekocht om de wondere wereld van de fotografie te leren, maar ik voel de beperkingen van mijn D3300 bij wat ik het voornaamste fotografeer: portretten, sport (atletiek) en fuiven (party fotografie 's nachts).

Ik zou graag willen overstappen naar een nieuwe DSLR, liefst een uit het pro gamma van Nikon. Mijn budget is maximaal €2000 voor een body zonder lens. Verder ben ik nog van plan om nieuwe objectieven aan te kopen: de 24-70 f/2.8 (of 17-50 f/2.8 indien ik voor een Dx toestel ga) en de 70-200 f/2.8, aangezien ik merk dat mijn huidige 18-55 en 70-300 onderdoen voor wat ik wil. Mijn flitser (Yongnuo YN-565EX) ga ik blijven gebruiken.

Ik zat zelf te twijfelen tussen een D500 en een D750. Welk toestel zouden jullie mij aanraden voor mijn gebruik?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:29
Hi, welkom op Tweakers. Tegen welke beperkingen van je huidige camera loop je aan? Weet je zeker dat je er alles uit haalt?
Het is me ook niet helemaal duidelijk waar je heen wilt qua fotografie (terwijl dat de eisen aan je appratuur bepaalt): je schiet nu met ‘basis apparatuur’ en de plotselinge stap naar nieuw apparatuur van een paar duizend euro is nogal groot. Wellicht eerst eens een nieuwe, b.v. lichtsterkere, lens op je huidige camera zetten en dan uitbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:15

the mod man

iets van beeldmaker

D500

Ik heb een d750 een d800 en een d850.

Ik kan de 750 niet als sport camera zien. Ik schiet zelf ontzettend veel feesten. Daarvoor is het mijn favoriete camera, ja ik verkies hem boven de d850.

Maar voor iets dat ook maar een beetje beweging heeft gebruik ik de 850 vanwege de AF. De 500 heeft zelfde af als de 850.

High iso is prima bij de 500.

Portretten schieten met een crop is uiteraard ook gewoon goed te doen.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Voor full frame kom je dan automatisch bij de d750, maar qua auto focus zou ik vooral naar de crop d500 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie tips!
@JDillinger Ik merk vooral dat mijn D3300 te traag is, zowel op vlak van bps als autofocus en een te kleine buffer heeft. Ook heeft het toestel te weinig autofocuspunten en beschikt het niet over functies als het ontbreken van depth of field preview, geen metering met mijn AI-S lenzen, ... Het is een zeer "uitgekleed" toestel. Ik wil vooral portretten, sport en fuiven fotograferen. Ik heb al lichtsterke lenzen (Nikon 50mm F/1.8 E-series, Nikon 100mm F/2.8 E-series en Nikon 35mm F/2.8 E-series) welke ik vooral voor portretten gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

Je kan natuurlijk ook voor je Ai-S lenzen een A7-body kopen, want daarvoor heb je je toch niets aan een dikke buffer of snelle autofocus. Kost je zo'n €750,-, levert je dezelfde ff sensor als de D750,- en is prima geschikt voor portretten enzo. DOF preview op de evf is automatisch, metering werkt en handmatig scherpstellen gaat op de evf een stuk beter dan met het groene balletje op een Nikon.

Voor low-light en high-speed werk kun dan naar een D7200 gaan - niet zo'n racebeest als de D500, maar ook een duizendje lichter in prijs. Restgeld kan je dan stoppen in een snelle zoom (Sigma 18-35 1.8 voor weinig licht binnen?) en een lichtsterkere telezoom. (En je Yong-Nuo kan je off-camera met de D7200 als commander gebruiken)

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 20-02-2019 16:30 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Verwijderd

Topicstarter
@bobcom Interessant. Ik ga het eens grondiger bekijken. Eventueel zou ik voor een grijs geïmporteerde d500 (€1300) en een tweedehandse A7 kunnen gaan (€600). Of is grijze import, op het garantievlak na, af te raden?

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:15

the mod man

iets van beeldmaker

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:27:
@bobcom Interessant. Ik ga het eens grondiger bekijken. Eventueel zou ik voor een grijs geïmporteerde d500 (€1300) en een tweedehandse A7 kunnen gaan (€600). Of is grijze import, op het garantievlak na, af te raden?
Er zijn genoeg positieve ervaringen te vinden met grijze import. Garantie is inderdaad het grootste nadeel. Ik heb ook verhalen gelezen met fake bodies. Waar ze een FX outershell over DX internals hadden getrokken dus let wel op bij welke shop je koopt.

Persoonlijke noot. Leuk ai-s glas maar om nou een extra body te kopen voor ai-s vs een vervangende af(d/s/p) variant te kopen

I can't wait to shoot!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

the mod man schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:52:
[...]

Persoonlijke noot. Leuk ai-s glas maar om nou een extra body te kopen voor ai-s vs een vervangende af(d/s/p) variant te kopen
Is inderdaad persoonlijk - je zweert bij autofocus of vindt manual focus ook wat hebben. Otoh: die extra body is wel full frame en kost amper meer dan dan een af (d/s/p) ff setje 35- 2.8, 100-2.8, 50-1.8.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik heb vorig jaar mijn D500 via grijs import gekocht. Had voor de kale NL prijs nu de Body + de 16-80 f2.8-F4 kitlens, wat gewoon een hele goede lens is. Verder is er de afgelopen maanden nog een 200-500 f5.6 Nikon bijgekomen en de 70-200 F2.8E is bijna binnen, ligt nu bij de koerier. Alles is gekocht via grijs import en met het geld dat ik bespaard heb op alle objectieven en de body, zou ik nog een D500 bij kunnen kopen. ;)

Als je zakelijk fotografeert, ja dan koop je gewoon in NL voor de garantie en de BTW terug. Als particulier niet afhankelijk zijnde van snelle service, kan je best wel een grijs import kopen.

Hou er trouwens wel rekening mee dat je er wel een G-Class XQD-kaart erin moet doen als je gebruik wil maken van de hoge burstrate en die kaartjes zijn niet goedkoop. Ik heb zelf een 64GB XQD erin en een 32GB UHS-II SD van Sony. Raw naar XQD en jpg naar SD.

[ Voor 17% gewijzigd door thunder8 op 25-02-2019 14:29 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thunder8 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:26:
Ik heb vorig jaar mijn D500 via grijs import gekocht. Had voor de kale NL prijs nu de Body + de 16-80 f2.8-F4 kitlens, wat gewoon een hele goede lens is. Verder is er de afgelopen maanden nog een 200-500 f5.6 Nikon bijgekomen en de 70-200 F2.8E is bijna binnen, ligt nu bij de koerier. Alles is gekocht via grijs import en met het geld dat ik bespaard heb op alle objectieven en de body, zou ik nog een D500 bij kunnen kopen. ;)

Als je zakelijk fotografeert, ja dan koop je gewoon in NL voor de garantie en de BTW terug. Als particulier niet afhankelijk zijnde van snelle service, kan je best wel een grijs import kopen.

Hou er trouwens wel rekening mee dat je er wel een G-Class XQD-kaart erin moet doen als je gebruik wil maken van de hoge burstrate en die kaartjes zijn niet goedkoop. Ik heb zelf een 64GB XQD erin en een 32GB UHS-II SD van Sony. Raw naar XQD en jpg naar SD.
Top, bedankt! Ik heb me maandagavond gewaagd aan een Sigma 18-35 f/1.8 via EGlobalcentral. Nadien koop ik de rest.
Pagina: 1