Spin1 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:53:
Op dit moment schrijf ik mijn master scriptie bij een grote coorporate, waarbij ik een onderwerp heb wat erg veel interesse heeft bij het hoger management. Hoewel de verwachtingen steeds hoger worden en dit bedrijf mij graag wil aannemen (onderhandelingsgesprekken zijn nog niet gestart), geven mijn scriptiebegeleiders vanuit de universiteit aan dat ik meer ruimte moet innemen en met mijn bevindingen meer respect moet afdwingen.
Nu is deze wereld nieuw voor mij en ben al over de moon dat ik een borrel mag organiseren om mijn bevindingen te bespreken. Toch zijn er veel nieuwe inzichten het bedrijf binnen gekomen en heb ik een erg breed netwerk vanuit de universiteit aangeboord voor de interviews.
Voor een baan sta ik best afwachtend in, tegelijk ben ik redelijk nog onder de indruk van seniors, managers etc. Mijn scriptiebegeleiders van de universiteit geven aan dat dit een doorbrekend onderzoek is en door deze inzichten mijn positie moet afdwingen. Nu heb ik geen idee hoe dit hoort en vraag eigenlijk hoe de inzichten het best te verkopen als onderhandelingspositie bij een aanlopend sollicitatiegesprek.
Ik neem aan dat je je scriptie toch gaat openbaren uiteindelijk en de bevindingen openbaar zullen worden. Jouw onderzoek en jouw bevindingen zullen door iedereen kunnen worden gelezen en bedrijven kunnen daarvan profiteren, denk ik. Je kunt hiermee natuurlijk flink scoren omdat jouw naam onder de scriptie staat en hiermee je een reputatie kan opbouwen op dit gebied.
Het auteursrecht van je scriptie is een goede vraag. Je werkt samen met de universiteit/scriptiebegeleider en denk dat jullie samen auteursrechthebbende zijn (moet ik opzoeken). Je moet ervoor zorgen dat die corporate dat niet kan claimen, dat ze hebben bijgedragen aan jouw onderzoek etc (laat ze er inhoudelijk niet aan bijdragen en deel je scriptie niet met ze voordat het gepubliceerd/voltooid en af is). Verder wat heb je afgesproken in de stageovereenkomst? Auteursrechten zouden ze niet moeten krijgen op het stuk, dat is een beperking van jouw vrijheid die scriptie te publiceren waar je wilt (of een scriptieprijs waarbij je het stuk publiceert). Een goede scriptie kan je in boekvorm zelfs publiceren, de universiteit is dan niet je grootste vijand meestal maar die corporate weet ik niet?
Ik ga ervanuit dat jouw bevindingen inderdaad doorbrekend zijn, is niet aan mij te beoordelen, en ook niet aan anderen op dit forum trouwens..... Jouw vraag is jouw vraag, en ik ga van jouw informatie uit. De posts hier lijken te insinueren dat je jezelf niet moet overschatten en je maar Hbo of student etc bent. Ik vind dat niet echt een goed advies. Je bent waard wat jij vindt dat je waard bent. Ook zou ik me door het management niet zo laten beïnvloeden. Wees sterk en zakelijk hierin.
Je onderhandelingspositie versterken. Goede vraag. Ik zit even te denken. Blijf juist onafhankelijk in je onderzoek en bind je niet teveel met die corporate. Indien ze inhoudelijk erbij betrokken zijn moet dat ergens zich vertalen in een wederkerig iets. Indien je voor die corporate specifieke problemen oplost dient dat zich inderdaad te vertalen in een quid pro quo. Een dienstbetrekking die kan je nu al afspreken. Het gebruik van de scriptie door de corporate kan je nu al iets over afspreken. Je wil niet dat ze jouw bevindingen claimen als eigen onderzoek. Laat ze niet scoren met jouw verhaal.
Ik denk dat de universiteit inderdaad bedoelt dat jij nu aan het schrijven bent tegen een minimale vergoeding en jij straks met lege handen kan staan (omdat ze er veel aan hebben wat jij doet en jij nu een lage stagevergoeding krijgt). Ik zou het denk ik meer gaan benaderen als een overeenkomst van opdracht ipv een "scriptiestage", goed werk is niet gratis. Ga op tijd aan tafel zitten.
Laat je niet kisten.
[
Voor 5% gewijzigd door
LucyLG op 19-02-2019 21:34
]