Marantz NR1501 stotter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-06 20:00
Goedenavond,

Recentelijk heb ik een nieuwe TV gekocht (een LG B8 OLED). Deze stuurt via een optical SPDIF kabel al het geluid door naar mijn oude trouwe Marantz NR1501.
De TV staat ingesteld op 'automatisch' bij de DTV-audio instelling, zodat hij automatisch de juiste bron uit stuurt.

De receiver ontvangt dit signaal op de DSS ingang die ingesteld staat op optical en surround staat op auto.
Ik gebruik eigenlijk alleen maar de 'source direct' modus op de Marantz.

Tot voor kort stuurde de receiver alleen twee Boston Acoustics A26 (8 Ohm) boekenplank speakers in stereo opstelling aan. Aangezien de receiver ook verschillende surround formaten aan kan heb ik er twee Mission 760 (6 Ohm) als rears aan gehangen.

Nu merk ik dat er bij sommige media een soort stutter of flutter ontstaat in de surround kanalen. Dit merkte ik zojuist nog op bij Brooklyn 99 op de ingebouwde Netflix app op de TV.

Het moment dat de achtergrond muziek in surround afspeelt, lijkt het geluid te stotteren. Het valt niet geheel weg, maar is wel duidelijk te horen.

Dit viel mij eerder ook al op bij Mad Max Fury Road in 4K HDR met Dolby Atmos geluidsspoor. Deze speelde ik af van een externe HDD aangesloten op de TV.

Nu lijkt het wel alsof de oude Marantz de bandbreedte niet aan kan?

Zou het aan de optical kabel liggen die over z'n nek gaat?

De receiver zou bij mijn weten gewoon een oudere versie van Dolby Digital moeten pakken die hij wel correct kan afspelen toch?

Het probleem lijkt zich vreemd genoeg niet voor te doen bij media met een DTS geluidsspoor.

Voor de fronts gebruik ik 2,5mm kabels en voor de rears (<10m) liggen er 1,5mm dikke kabels.

Het verschil in speaker impedantie zou niks moeten uitmaken toch?

Is het slim de receiver eens open te schroeven en grondig te reinigen?

Of zou het toch de TV zijn die niet in staat is om goed de Dolby surround sporen uit te sturen?

Beste antwoord (via dubbeldekkert op 22-02-2019 14:56)

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Het klinkt er naar dat het misgaat bij een DD+ signaal. Netflix gebruikt dit formaat om Dolby Atmos data mee te sturen. Wellicht doet je tv hetzelfde met de film die je afspeelde.
Zowel je versterker als SPDIF ondersteunen DD+, dus het kan zijn dat de tv er zooitje van maakt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hoeveel ademruimte heeft je receiver en wat staat daarover vermeld in de handleiding m.b.t de veiligheidsaspecten?

Warmte probleem

[ Voor 11% gewijzigd door Lip op 19-02-2019 22:32 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht, maar dan zou je even moeten kijken of je TV dat kan/snapt; probeer alleen het geluid via HDMI naar je receiver te sturen? De Marantz heeft HDMI1.4, uit mijn hoofd, en zou dus ook alle soundtracks hoger dan DD5.1 moeten kunnen aanpakken en vertalen/weergeven.

Loopt het dan weer spaak, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je receiver "een euvel" heeft (wat kan ik niet 1-2-3 beoordelen). Gaat het over HDMI wel goed, dan kan het zomaar zijn dat de C8 niet goed converteert/downmixt naar je optische kabel want daar zitten nog wel wat haken en ogen aan wat er wel/niet overheen mag.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Het klinkt er naar dat het misgaat bij een DD+ signaal. Netflix gebruikt dit formaat om Dolby Atmos data mee te sturen. Wellicht doet je tv hetzelfde met de film die je afspeelde.
Zowel je versterker als SPDIF ondersteunen DD+, dus het kan zijn dat de tv er zooitje van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Lip schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:32:
Hoeveel ademruimte heeft je receiver en wat staat daarover vermeld in de handleiding m.b.t de veiligheidsaspecten?

Warmte probleem
Marantz
De receiver staat vrij en heeft redelijk wat ademruimte. Hij voelt een graad of 35-40 aan op de bovenkant, heb ook nooit eerder hitte problemen met de receiver gehad.
MAX3400 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:36:
Allicht, maar dan zou je even moeten kijken of je TV dat kan/snapt; probeer alleen het geluid via HDMI naar je receiver te sturen? De Marantz heeft HDMI1.4, uit mijn hoofd, en zou dus ook alle soundtracks hoger dan DD5.1 moeten kunnen aanpakken en vertalen/weergeven.

Loopt het dan weer spaak, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je receiver "een euvel" heeft (wat kan ik niet 1-2-3 beoordelen). Gaat het over HDMI wel goed, dan kan het zomaar zijn dat de C8 niet goed converteert/downmixt naar je optische kabel want daar zitten nog wel wat haken en ogen aan wat er wel/niet overheen mag.
Heb ik ook nog aan zitten denken.

Hoewel de receiver geen ARC ondersteund, doet de TV dat wel. Dus wie weet kan ik het geluid over HDMI naar mijn receiver sturen en zou de bandwidth van HDMI wél afdoende zijn. Heb nu geen extra HDMI kabel liggen. Ga ik morgen even halen en testen.
Mikayu schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:31:
Hoewel Netflix aangeeft dat Brooklyn Nine Nine 'gewoon' 5.1 is, kan het best zijn dat ze het via DD+ versturen. Maar als de TV er een zooitje van maakt zouden er meer mensen tegenaan moeten lopen lijkt me.

Denk dat het probleem in de hoek van de optische kabel zit, al dan niet in de receiver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Aan de kabel kan het haast niet liggen, het is immers een digitaal signaal wat er overheen loopt. Bij storing gaat dat enorm glitchen wat niet alleen bij bepaalde kanalen blijft. Aan de bandwidth kan het ook niet liggen, DTS verbruikt ruim 2x meer data.

Doorgaans stuurt een tv ook geen audio uit over HDMI als er geen ARC gedetecteerd is.

Om de receiver uit te sluiten zou je er even een ander apparaat met optical out aan kunnen hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Inmiddels na flink wat intensief testen kan ik wel concluderen dat het niet aan de Marantz ligt.
Ook niet aan de kabel of de betreffende media.

Wanneer ik bestanden afspeel met hetzelfde Dolby Digital Plus (al dan niet Atmos) geluidsspoor vanaf dezelfde HDD aangesloten op mijn Xbox One X heb ik geen stotter op het moment dat er een muziek track via de surround kanalen wordt afgespeeld.

De TV krijgt in dit geval een normaal Dolby Digital signaal van de Xbox One X, die op zijn beurt weer de downsampling doet van DolbyDigital+ naar reguliere DolbyDigital. Dit is het maximale dat de One X via optical kan uitsturen. De TV hoef in dit geval zelf niet te downsamplen en dan speelt de Marantz alles probleemloos af.

Nu zou ik alle media voortaan via de Xbox One X kunnen afspelen, maar ik vond juist de Magic Remote en de interface zo fijn werken. Ook werkt VLC op de X een stuk minder fijn dan de ingebouwde LG media player.

Zelf heb ik de 'goedkoopste' LG OLED van 2018, namelijk de B8 en die heeft een minder snelle chip (A7) dan de C8 (A9) en hoger. Dus de vraag is of een C8 dezelfde problemen ondervind met het downscalen van DD+ naar DD signalen.

Twijfel of dit een reden is om contact op te nemen met LG om eventueel het model om te ruilen met een C8.

Edit: Gek genoeg kan ik het probleem ook niet altijd goed reproduceren. Soms speelt hij exact dezelfde media met DolbyDigital+ audiospoor wel weer goed af. Ik wilde er voor de verduidelijking een filmpje van maken, maar nu doet hij het wel weer.. :+

Edit 2: Ik besef me dat dit topic een richting op gaat die niet in dit subforum thuis hoort, ik ga me dus even richting het LG OLED topic verplaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door dubbeldekkert op 22-02-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 10:25
Heb hetzelfde probleem met een Marantz Sr5005 icm een LG E7. Het issue zit inderdaad in het Dolby Digital plus signaal. Dit vanuit Netflix en ander materiaal wat direct via de TV wordt verstuurd.

Heb al veel geprobeerd. Maar geen oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
Na een update voor m'n B8 een maand of wat geleden had ik vrijwel geen stotters of andere rare sound glitches meer.

Ik ben recent dan wel geüpgrade naar een Denon X1400H en heb m'n geluid vanuit de TV (Netflix en MKV's op een extHDD) nu via HDMI ARC richting de versterker lopen en sindsdien eigenlijk helemaal geen problemen meer.

Of dit nu aan een update voor de TV of de upgrade van m'n receiver ligt weet ik dan weer niet met zekerheid te zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door dubbeldekkert op 16-05-2019 22:40 ]

Pagina: 1