Warmtewisselaar reinigen / vervangen (Nefit Economy HR 24)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
Afgelopen zomer kregen we voor het eerst kuren (een storing) met onze CV ketel. Aangezien we een onderhoudscontract hebben bij de Geas heb ik deze maar direct gebeld. Na een korte inspectie kon de monteur mij vertellen dat het ging om een temperatuursensor (weet zo niet meer exacte benaming). De ketel werd dus te warm en volgens hem kwam dit doordat de warmtewisselaar aan z'n einde was (aan het dichtslippen).

Overigens nadat de buitentemperatuur gezakt is hebben we geen storing meer gehad. Het verhaal is dus erg aannemelijk.

Op dat moment wist ik nog niet wat ik me bij een warmtewisselaar moest voorstellen, inmiddels na kort onderzoek wel.

Vanavond heb ik de ketel is opengemaakt en de warmtewisselaar bekeken. Naar mijn eigen inschatting kan ik hem nog wel behoorlijk goed schoonmaken (borstelen?) en dit wil ik dus proberen. Maar ik ben benieuw hoe jullie hierover denken. Daarom heb ik de volgende foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/42s3fN2/IMG-20190219-191537.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cXq3rCz/IMG-20190219-191604.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pWxCPS4/IMG-20190219-191612.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/km6CqZc/IMG-20190219-191617.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hMsv4W8/IMG-20190219-191836.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P5C93vz/IMG-20190219-191843.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xJcbVsX/IMG-20190219-191849.jpg

Nu moet ik toegeven dat de ketel gezien z'n leeftijd mogelijk wel een keer aan vervanging toe is (2002). Maar ik vind het een hele ongunstige tijd gezien alle discussie rondom "van het gas af". Ook speelt mee dat ik naast een zogeheten "warmtebaan" woon waar ik mogelijk snel voor in aanmerking kom.

Vragen:
  • Wat is die dikke plaat die boven op de warmtewisselaar ligt (goed te zien op foto: 5 en 7)? Is dit allemaal "aanslag" (aluminiumoxyde) en kan dus weg?
  • Hoe kan ik het beste de warmtewisselaar reinigen? Uienkam? Tandenborstel? Azijn heeft geen zin denk ik aangezien de aanslag/gruis aluminiumoxyde is?
Mocht ik hem niet meer schoon kunnen krijgen en/of de klachten blijven aanhouden heb ik dit gevonden wat ook nog redelijk betaalbaar is.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:01

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Heb je de binnenzijde ook bekeken?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
DeBolle schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:06:
Heb je de binnenzijde ook bekeken?
Nee. Het probleem is ook dat ik niet precies weet hoe ik hem verder los krijg dan dit.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:38
Hang je wel even een koolmonoxide melder op? Zou jammer zijn als we niks meer van je vernemen in dit topic. Is niet bepaald zonder gevaar wat je aan het doen bent namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:41

RvL

Eens met Thinkpad: zelf je branderhuis open maken is niet het meest verstandige wat je kan doen. Ga hier niet zelf aan lopen sleutelen als je niet weet wat je doet. Als het watergedeelte van je ketel lekt is dat vervelend en wordt de hele bende nat. Als er gas op CO begint te lekken zijn de gevolgen een stuk gevaarlijker dan een natte vloer...

Daarnaast, kijkende naar de uiterlijke staat van je warmtewisselaar, vraag ik me af wat voor een 'onderhoud' GEAS daar de laatste jaren aan uitgevoerd heeft. Dat vuil tussen de platen verwijderen is een typisch klusje wat ik verwacht dat gedaan wordt tijdens de (2-)jaarlijkse inspectie/onderhoudsbeurt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Bestel als eerste even nieuwe pakkingen en kering / isolatie steen set, voor je alles weer in elkaar zet en aanzet, monteer dit volgens in installatie handleiding. dan is het gevaar op rookgassen in huis nihil.

Het schoonmaken kan met een milde staalborstel voorzichtig en de stofzuiger erbij..

vergeet ook niet de sifon schoom te maken en daarna te vullen met water voor je alles opstart.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
BoschR schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:03:

Nu moet ik toegeven dat de ketel gezien z'n leeftijd mogelijk wel een keer aan vervanging toe is (2002). Maar ik vind het een hele ongunstige tijd gezien alle discussie rondom "van het gas af". Ook speelt mee dat ik naast een zogeheten "warmtebaan" woon waar ik mogelijk snel voor in aanmerking kom.
Wat je ook doet; weiger elke aansluiting op stadsverarming. Je zit dan namelijk vast aan een systeem met de meeste storingen en de hoogste kosten. Er zijn meer mensen die dat weten, dus in het geval van een koophuis daalt de waarde ook direct als je daar aan vastzit. Het tarief voor stadsverarming gaat 1:1 omhoog met de gasprijs en daarnaast wordt een absurde post "vaste kosten" in rekening gebracht. Stadsverarming is populair bij ambtenaren, want een centrale aangelegenheid waar mensen afhankelijk van zijn. Het is economisch en milieu-technisch, met enkele uitzonderingen, totale onzin en bestaat enkel bij de gratie van gedwongen contracten en onwettige dreigementen qua afsluitkosten.

Gas en electriciteit zijn met nihil transportverlies 24/7/365 te leveren. Stadsverarming heeft een constant warmteverlies, ongeacht de vraag. Dat is al snel 30% tov het verbruik.

Verbruik je weinig, dan kun je beter een straalkachel en elektrische boiler gebruiken. Gebruik je meer, dan is een warmtepomp of gasgestookte CV veel handiger en voordeliger. Zeker als je het rookkanaal etc. al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
@ThinkPad Bedankt voor de waarschuwing. Ik denk ook dat ik er iemand anders na zal laten kijken. En mogelijk de warmtewisselaar door een goede 2e hands vervangen. Staan er wel een aantal op MP zag ik.

@RvL Ook bedankt! Wat bedoel je precies met "vuil". Volgende maand is het 2 jaar geleden. Dus ik verwacht komende weken een telefoontje van de GEAS voor een afspraak. Kan ik hem er direct op aanspreken! Bedoel je het "gruis" tussen de koelvinnen? Ik weet niet hoeveel er van dit gruis in 2 jaar tijd kan ontstaan.

@cactusman Thnx voor de tip. Zal de sifon ook even legen inderdaad!

@kabeltjekabel Goed punt. Ik heb inderdaad veel meer slechte verhalen gehoord over de stadsverwarming. Zolang ik geen aanbod heb gekregen kan ik ook niks afwegen, maar met de kennis van nu denk ik dat de kans erg klein is dat ik daarop over ga.

[ Voor 6% gewijzigd door BoschR op 20-02-2019 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

BoschR schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:50:
@ThinkPad Bedankt voor de waarschuwing. Ik denk ook dat ik er iemand anders na zal laten kijken. En mogelijk de warmtewisselaar door een goede 2e hands vervangen. Staan er wel een aantal op MP zag ik.

@RvL Ook bedankt! Wat bedoel je precies met "vuil". Volgende maand is het 2 jaar geleden. Dus ik verwacht komende weken een telefoontje van de GEAS voor een afspraak. Kan ik hem er direct op aanspreken! Bedoel je het "gruis" tussen de koelvinnen? Ik weet niet hoeveel er van dit gruis in 2 jaar tijd kan ontstaan.

@cactusman Thnx voor de tip. Zal de sifon ook even legen inderdaad!

@kabeltjekabel Goed punt. Ik heb inderdaad veel meer slechte verhalen gehoord over de stadsverwarming. Zolang ik geen aanbod heb gekregen kan ik ook niks afwegen, maar met de kennis van nu denk ik dat de kans erg klein is dat ik daarop over ga.
Daarna WEL vullen met schoon water !!! zodat er geen verbrandingsgassen via je sifon een einde maken aan je leven.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1183754

Je brander is ook gescheurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-06 23:10
BoschR schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:50:

deze nefit cv ketels hebben er wel een handje van of zoveel te vervuilen in 2 jaar. dus vervuild,slecht onderhouden kan zo zijn echter het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dit lijkt mij einde oefening.
De wisselaar krijg je niet meer goed schoon.
Daarnaast is een ketel van 16 jaar oud echt wel afgeschreven.

Ik heb een Smartline van dezelfde leeftijd en die krijgt jaarlijks onderhoud, ze vervuilen redelijk dus 1x per 2 jaar is sowieso te weinig.

Je kan er een nieuwe wisselaar inzetten, dan komen er de pakkingen bij en ionisatiepen en ontsteking en een paar uur sleutelen. Als je het zelf kan is het financieel nog te doen, zo niet dan is het zonde van je geld.

Please state the nature of the technical emergency

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:33:
Hang je wel even een koolmonoxide melder op? Zou jammer zijn als we niks meer van je vernemen in dit topic. Is niet bepaald zonder gevaar wat je aan het doen bent namelijk!
Amen!
En @BoschR doet het nog compleet verkeerde volgorde ook. Een slecht voorbeeld voor op een site als Tweakers.
Je weet niet waarmee je bezig bent, je weet niet wat wel of niet defect is. Je hebt geen idee wat de aandachtspunten voor deze ketel zijn.

En daarbij onderstreep je je eigen onkunde door op internet, aan totaal onbekende, advies te vragen.
Alsof men dat hier weet normaalgesproken?

Blijf van zulk spul af als je er geen verstand van hebt!
Onderhoud is veel meer dan alleen iets schoonmaken.

Waarom doe je dit? Je hebt immers een contract bij een installateur?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:55
Deze ketels zijn nou niet de beste serie van Nefit, de spiraal wisselaar is op na 10-12 jaar (hebben de Smartlines ook last van)
De warmtewisselaar (73612) kost al snel 200 euro bruto.
Vergeet ook niet naar de isolatie te kijken onderop en bovenop, deze worden broos en moet je eventueel vervangen.

Gas gaat er echt nog niet uit de eerste 10 jaar dus gewoon vervangen imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Evink schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:44:
Deze ketels zijn nou niet de beste serie van Nefit, de spiraal wisselaar is op na 10-12 jaar (hebben de Smartlines ook last van)
Vergeet ook niet naar de isolatie te kijken onderop en bovenop, deze worden broos en moet je eventueel vervangen.

€200 is niet niks, maar voor een warmtewisselaar een koopje. De meeste wisselaars kosten makkelijk 600 tot €1000. Zulke onderdelen zijn geen normale vervangingsonderdelen, gezien de prijs.
Maar een onderdeel van €200 is dat in principe wel. Een branderautomaat kost voor veel ketels meer dan €200 en die sneuvelen ook wel eens.

Dus de prijs valt eigenlijk mee.

Maar deze ketel is op, op door matig onderhoud, anders scheurt de brander niet.
Inderdaad vervangen voor een nieuwe ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Evink schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:44:

Gas zie ik er ook nog niet uitgaan voorlopig.
208,05 euro bruto excl. btw kost de wisselaar, er komt nog btw bij en dan nog even sleutelen.
Economisch afgeschreven.

En die wisselaars gaan bij goed onderhoud echt wel langer mee dan 10-12 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Gas zal inderdaad nog behoorlijk lang blijven, alleen gaat de prijs ieder jaar flink omhoog. Kijk maar eens naar de afgelopen 5 jaar.

En de warmtewisselaar kost nog geen €200 inclusief btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

edsandje schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:25:
[...]

Gas zie ik er ook nog niet uitgaan voorlopig.
208,05 euro bruto excl. btw kost de wisselaar, er komt nog btw bij en dan nog even sleutelen.
Economisch afgeschreven.

En die wisselaars gaan bij goed onderhoud echt wel langer mee dan 10-12 jaar :)
>:) als je goed zoek vindt je deze ketels voor 50€ op marktplaats en kun je zo de onderdelen overzetten.. tapvat en rookgasventilator zijn ook een berucht bij deze ketel..

Zo heb ik een keer spotgoedkoop de onderdelen voor ketel ergens gescoord.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oxellaar schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:23:
Gas zal inderdaad nog behoorlijk lang blijven, alleen gaat de prijs ieder jaar flink omhoog. Kijk maar eens naar de afgelopen 5 jaar.

En de warmtewisselaar kost nog geen €200 inclusief btw.
In plaats daarvan gaan we het centraal verbranden. Er staat een forse toename aan gascentrales in de planning ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:14
Gewoon lekker laten repareren, brander en ww zijn de kosten niet, en ik zou het laten doen een installateur is er redelijk snel mee klaar. Voor die kosten heb je geen nieuwe ketel en gas is er nog heel lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

kabeltjekabel schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:37:
[...]

In plaats daarvan gaan we het centraal verbranden. Er staat een forse toename aan gascentrales in de planning ;)
Daar geloof ik niks van.... bijna alle gascentrale`s liggen in de mottenballen op het moment...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
cactusman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:56:
[...]

Daar geloof ik niks van.... bijna alle gascentrale`s liggen in de mottenballen op het moment...
Als ze daadwerkelijk kolencentrales gaan sluiten en we gaan daadwerkelijk hard aan de warmtepompen.... dan gaan al die dingen weer in bedrijf + bijbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

pennywiser schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:42:
Gewoon lekker laten repareren, brander en ww zijn de kosten niet, en ik zou het laten doen een installateur is er redelijk snel mee klaar. Voor die kosten heb je geen nieuwe ketel en gas is er nog heel lang.
Brander en warmtewisselaar en wat er dan verder bij komt, maar ga uit van 300 euro materiaal (als de installateur dat al voor inkoop gaat plaatsen) en 2 uur sleutelen zit je op een goede 400 euro.
En geen garantie dat die dan weer jaren meegaat. Die ketel is 16 jaar oud, daar zal best nog wel iets aan het eind van zijn latijn zijn.
Maar ik ben benieuwd wat TS gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

kabeltjekabel schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:03:
[...]

Als ze daadwerkelijk kolencentrales gaan sluiten en we gaan daadwerkelijk hard aan de warmtepompen.... dan gaan al die dingen weer in bedrijf + bijbouwen.
Dat denk ik niet... een gascentrale is dan(nu al) totaal onrendabel de gasprijs gaat/is sky high aan het gaan.

Dat zou ook wel direct tegen het van het gas af principe zijn dus lijkt me sterk en dan redden we het nog niet met de Co2 uitstoot.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
cactusman schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:10:
[...]

Dat denk ik niet... een gascentrale is dan(nu al) totaal onrendabel de gasprijs gaat/is sky high aan het gaan.

Dat zou ook wel direct tegen het van het gas af principe zijn dus lijkt me sterk en dan redden we het nog niet met de Co2 uitstoot.
Substitutie van kolen door gas levert direct een lagere CO2 uitstoot op. Zo doen de Amerikanen het ook al jaren. Het centraal opwekken van elektriciteit in een gascentrale en dat decentraal door een warmtepomp halen ipv dat gas in een CV ketel te verstoken leverd ook een lager gasgebruik op. De kosten van de installatie nemen alleen wat toe. Voor nieuwbouw kun je dat deels compenseren door helemaal geen gasleiding aan te leggen.
Pagina: 1