Afgelopen zomer kregen we voor het eerst kuren (een storing) met onze CV ketel. Aangezien we een onderhoudscontract hebben bij de Geas heb ik deze maar direct gebeld. Na een korte inspectie kon de monteur mij vertellen dat het ging om een temperatuursensor (weet zo niet meer exacte benaming). De ketel werd dus te warm en volgens hem kwam dit doordat de warmtewisselaar aan z'n einde was (aan het dichtslippen).
Overigens nadat de buitentemperatuur gezakt is hebben we geen storing meer gehad. Het verhaal is dus erg aannemelijk.
Op dat moment wist ik nog niet wat ik me bij een warmtewisselaar moest voorstellen, inmiddels na kort onderzoek wel.
Vanavond heb ik de ketel is opengemaakt en de warmtewisselaar bekeken. Naar mijn eigen inschatting kan ik hem nog wel behoorlijk goed schoonmaken (borstelen?) en dit wil ik dus proberen. Maar ik ben benieuw hoe jullie hierover denken. Daarom heb ik de volgende foto's gemaakt:

Nu moet ik toegeven dat de ketel gezien z'n leeftijd mogelijk wel een keer aan vervanging toe is (2002). Maar ik vind het een hele ongunstige tijd gezien alle discussie rondom "van het gas af". Ook speelt mee dat ik naast een zogeheten "warmtebaan" woon waar ik mogelijk snel voor in aanmerking kom.
Vragen:
Overigens nadat de buitentemperatuur gezakt is hebben we geen storing meer gehad. Het verhaal is dus erg aannemelijk.
Op dat moment wist ik nog niet wat ik me bij een warmtewisselaar moest voorstellen, inmiddels na kort onderzoek wel.
Vanavond heb ik de ketel is opengemaakt en de warmtewisselaar bekeken. Naar mijn eigen inschatting kan ik hem nog wel behoorlijk goed schoonmaken (borstelen?) en dit wil ik dus proberen. Maar ik ben benieuw hoe jullie hierover denken. Daarom heb ik de volgende foto's gemaakt:

Nu moet ik toegeven dat de ketel gezien z'n leeftijd mogelijk wel een keer aan vervanging toe is (2002). Maar ik vind het een hele ongunstige tijd gezien alle discussie rondom "van het gas af". Ook speelt mee dat ik naast een zogeheten "warmtebaan" woon waar ik mogelijk snel voor in aanmerking kom.
Vragen:
- Wat is die dikke plaat die boven op de warmtewisselaar ligt (goed te zien op foto: 5 en 7)? Is dit allemaal "aanslag" (aluminiumoxyde) en kan dus weg?
- Hoe kan ik het beste de warmtewisselaar reinigen? Uienkam? Tandenborstel? Azijn heeft geen zin denk ik aangezien de aanslag/gruis aluminiumoxyde is?
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge