Toon posts:

BX500 Smart temperatuur loopt op tot 80 graden

Pagina: 1
Acties:

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 17:06
Ik heb sinds vanmiddag een 480GB Crucial BX500 SSD. Deze ingebouwd in een Dell Latitude 3540 en al direct na aanschakelen wordt door smartmontools (Ubuntu 18.04) voor temperatuur (attribuut 194) een IN_THE_PAST failure gemeld. De schijf heeft volgens diezelfde SMART waarden 1 draaiuur en 1 Power Cycle Count dus de disk is wel nieuw.

Nu ben ik via USB de originele harddisk aan het terugschrijven (ddrescue) via USB2 dus de load op de SSD is beperkt maar de temperatuur is volgens SMART opgelopen tot 79 graden met een FAILING_NOW melding. De laptop voelt echter helemaal niet heet aan, daar waar de SSD is ingebouwd. De HDD die er ooit op die plek in zat en daar jaren in heeft gefunctioneerd heeft voor temperatuur SMART waarden 27 minimum en 43 maximum. Het lijkt me dus echt zeer onwaarschijnlijk dat de waarden kloppen die de SSD aangeeft.

Heet iemand ervaring met de door de SSD weergegeven temperaturen? Terugsturen (ook al werkt de SSD verder wel)?

Edit: de SSD heb ik voor inbouwen ook extern gebruikt via USB-SATA dock om data naartoe kopiëren en zelfs daarin kwam de FAILING_NOW voor, dus terwijl hij vrij in de ruimte lag met meer dan voldoende airflow...

[Voor 9% gewijzigd door Contagion op 19-02-2019 17:15]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
Heb je dat uitgelezen met Crucials eigen Storage Executive Tool?
Anders zou ik die installeren, evt. een update van de firmware uitvoeren en daarna even de "Health" checken in het menu en terwijl je zo'n kopieer actie simuleert, in die tool live de SSD-temperatuur uitlezen.

• Contagion
Ik heb zojuist die Storage Executive Tool gebruikt maar de resultaten zijn gelijk.

Er is geen firmware voor mijn drive (versie is nu M6CR013). In rust is de SSD ongeveer 40-45 graden, maar bij een run van Atto Benchmark staat de teller in een mum van tijd weer op 75 graden. Max is inmiddels 85 geweest.

Vanaf een graad of 50 volgt er een Smart waarschuwing. Als het weer wat warmer wordt is de drive dus altijd in een staat van 'smart error'...

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50
Al die software leest uiteraard gewoon de Smart uit en die geeft aan dat het foute boel is.
Ik denk dat de temperatuursensor stuk is of dat de calibratie niet goed is. 40-45 graden in rust vind ik al erg hoog. Ik zou hem lekker terugbrengen naar de winkel.

Scheelt je veel gezeik als hij een keer echt stuk zou gaan, want dan staat heel je smart vol met signalen van oververhitting.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als de schijf echt zo warm zou zijn zou je ergens een hele hete plek moeten voelen. Het lijkt mij inderdaad dat de sensor defect is of niet goed gecalibreerd is. Als de waarde wel klopt vermoed ik dat de schijf binnenkort de geest gaat geven aangezien er dan een onderdeel echt wel veel warmer aan het worden is dan je van een sata ssd mag verwachten.

• Contagion
Crucial raadt ook aan om hem terug te sturen. Deze temperaturen zijn inderdaad niet normaal. Volgens support 30-40 graden maar zeker geen 70+ :).

Hij gaat dus retour, mocht de volgende drive hetzelfde euvel hebben dan meld ik mij weer.

Edit: De MX500 is in prijs gedaald en de BX500 gestegen. Ik heb dus de MX500 besteld en kan de BX500 terugsturen naar update.nl om geld terug te krijgen. Goed geregeld!

[Voor 26% gewijzigd door Contagion op 22-02-2019 19:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee