.
[ Voor 99% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:16 ]
[ Voor 99% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:16 ]
PSN: plexforce (ps4)
[ Voor 34% gewijzigd door UTwizard op 19-02-2019 16:32 ]
[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 19-02-2019 16:40 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Dit soort voorwaarden hebben geen juridische status hier. Voorwaarden kunnen aan een contract hangen, niet aan een publiek bruikbare dienst. Bovendien is 'downloaden' een essentieel onderdeel van verbinden met een server.UTwizard schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:30:
Sterker nog, het is nooit legaal geweest. Kijk de gebruiksvoorwaarden van Youtube er maar eens op na.
YouTube: Servicevoorwaarden
Kop 9.1
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Zo was het vroeger. De nieuwe interpretatie van de wet (ja, die is van de ene op de andere dag veranderd) is downloaden niet toegestaan tenzij de bron dat expliciet toestaat (en zelf ook toestemming heeft om dat te doen). Deze uitleg is idioot, want de meeste websites mag je dan eigenlijk ook niet meer bezoeken, maar dat soort details zijn helaas te ingewikkeld voor de politiek.Room42 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:42:
Het is alleen de vraag of het wettelijk ook illegaal is. Prima dat Youtube het niet wilt maar is het bij wet ook verboden? Ik bedoel, hoe kun je het anders bekijken? Ik snap wel dat het opnieuw verspreiden niet toegestaan is maar voor eigen gebruik downloaden lijkt me niet echt een probleem
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
En door dat soort politieke onkunde kun je nu bijna geen fatsoenlijke site meer bezoeken omdat er op elke hoek voor toestemming van cookies wordt gevraagd.CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:11:
Deze uitleg is idioot, want de meeste websites mag je dan eigenlijk ook niet meer bezoeken, maar dat soort details zijn helaas te ingewikkeld voor de politiek.
[ Voor 5% gewijzigd door BLACKfm op 20-02-2019 16:24 ]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
[ Voor 112% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:16 ]
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
Toch bieden veel streaming platforms zulke functionaliteit aan. En je kunt je afvragen of Youtube met zijn api (of HTML) ook zo'n functie niet gewoon aanbiedt.MAX3400 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:59:
@Henk007 Wiki? Downloading generally transfers entire files for local storage and later use, as contrasted with streaming, where the data is used nearly immediately, while the transmission is still in progress, and which may not be stored long-term.
tweakmember schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:33:
Ok dus als ik het goed begrijp komt het er op neer dat als ik bijvoorbeeld een natuur docu wil downloaden van youtube (voor eigen gebruik in mijn geval) dat ik dan dus illegaal bezig ben.
Maar aan de andere kant, er is niemand die deze wet handhaaft en controleert en dus niet strafbaar is de pakkans nihil..
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Netflix & Spotify ken ik niet als zodanig (ik gebruik het niet) maar die hebben toch een "dedicated" client op je device staan? Daar zit "dus" de controle op DRM / whatever in. Tenzij je iets anders bedoelt maar dan heb ik meer info nodig.Brent schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:52:
[...]
Geven die je de benodigde licentie/ontheffing voor de lokale download optie?
Nee, het is strafbaar. Dat er geen aktieve controle is of dat YT niet aktief achter "misbruikers" aan zit, maakt het dus niet legaal.tweakmember schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:33:
Ok dus als ik het goed begrijp komt het er op neer dat als ik bijvoorbeeld een natuur docu wil downloaden van youtube (voor eigen gebruik in mijn geval) dat ik dan dus illegaal bezig ben.
Maar aan de andere kant, er is niemand die deze wet handhaaft en controleert en dus niet strafbaar.
Zoiets?
Als je het verschil tussen streamen & cachen vs. downloaden niet weet, ben ik bang dat het een langdurig verhaal wordt. Als jij op een dag 500GB aan filmpjes kijkt op YT, komt er toch niet 500GB in je cache te staan?Aan de andere kant als ik alleen een youtube filmpje bekijk dan komt het toch al in de cache te staan?
Dus eigenlijk download ik al het filmpje al door alleen maar te kijken.
Dus is dit onmogelijk te controleren door bijvoorbeeld youtube zelf?
De vraag is "mag downloaden?". Om dat te beantwoorden, moet, althans volgens sommigen, downloaden van streamen onderscheiden worden. Als streamen en downloaden onderscheiden wordt, hoe beinvloed dat deze functie van die tools? Ja, ze hebben wel DRM (althans, Spotify download ze als MP3 ivm compatibiliteit, dus misschien ook wel niet), maar is dat relevant? Het gaat om het hebben van een contract volgens mij. Die is er idd met Netflix/Spotify/etc, maar niet met Youtube. Ik zie dus niet hoe het onderscheid streamen/downloaden op dat moment relevant is, maar misschien mis ik dus wat.MAX3400 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:42:
[...]
Netflix & Spotify ken ik niet als zodanig (ik gebruik het niet) maar die hebben toch een "dedicated" client op je device staan? Daar zit "dus" de controle op DRM / whatever in. Tenzij je iets anders bedoelt maar dan heb ik meer info nodig.
Heb ik wat gemist? Downloaden uit 'ongeoorloofde bron' is niet toegestaan (HvJ EU 10 april 2004, C‑435/12), maar volgens mij leg jij 'ongeoorloofd' te strikt uit. Waar het om gaat is of het materiaal met toestemming van de rechthebbende beschikbaar is gesteld.CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:11:
[...]
Zo was het vroeger. De nieuwe interpretatie van de wet (ja, die is van de ene op de andere dag veranderd) is downloaden niet toegestaan tenzij de bron dat expliciet toestaat (en zelf ook toestemming heeft om dat te doen).
Er zijn diverse clienten die dit wel doen, browsers incluis (kijk maar eens rond in je Firefox cache). Daarnaast zijn er ook websites die het min of meer voor je doen (plak Youtube link en download video/audio).MAX3400 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:54:
Nou, dat mag dus niet want er is geen YT-client die je op je PC kan installeren en daar dus data in opslaat voor hergebruik.
Eh, waar haal je vandaan dat EULA's in de EU 'niets waard' zijn? Wat een onzin zeg.Brent schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:57:
[...]
Dit soort voorwaarden hebben geen juridische status hier. Voorwaarden kunnen aan een contract hangen, niet aan een publiek bruikbare dienst. Bovendien is 'downloaden' een essentieel onderdeel van verbinden met een server.
Zulke voorwaarden (EULAs) zijn niets waard, tenminste niet in de EU.
Bepaalde werken worden bij Youtube onder een bepaalde licentie beschikbaar gesteld. Dat heeft wel een bepaalde juridische status. Maar het meeste materiaal waar TS naar verwijst heeft die niet vziw.
[ Voor 5% gewijzigd door Lan Mandragoran op 22-02-2019 17:16 ]
Ja, Spotify download de bestanden... maar als je ze vervolgens van je harde schijf afplukt en elders als volledig album aanbiedt ben je fout bezig. Hell... in principe moet je het aan Spotify overlaten om een kopie op je harde schijf en je telefoon op te slaan... en dat niet zelf willen doen. (En waarschijnlijk moet je rekening houden met DRM als je die kopie in een andere client dan Spotify wilt afspelen. Dat Youtube daar (nog) niet aan doet, is niet omdat de rechtenhebbenden het een goed idee vinden om geen DRM toe te passen... Die zijn allang blij dat zij iets met regioblokkades kunnen...Brent schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:50:
[...]
De vraag is "mag downloaden?". Om dat te beantwoorden, moet, althans volgens sommigen, downloaden van streamen onderscheiden worden. Als streamen en downloaden onderscheiden wordt, hoe beinvloed dat deze functie van die tools? Ja, ze hebben wel DRM (althans, Spotify download ze als MP3 ivm compatibiliteit, dus misschien ook wel niet), maar is dat relevant? Het gaat om het hebben van een contract volgens mij. Die is er idd met Netflix/Spotify/etc, maar niet met Youtube. Ik zie dus niet hoe het onderscheid streamen/downloaden op dat moment relevant is, maar misschien mis ik dus wat.
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Voorwaarden kunnen in NL en EU enkel aan een contract verbonden worden dat bij een koop tot stand komt. Een website bezoeken of 'Next' klikken vallen daar niet onder. Hier is voldoende jurisprudentie voor, met name in Duitsland vziw.Lan Mandragoran schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:14:
[...]
Eh, waar haal je vandaan dat EULA's in de EU 'niets waard' zijn? Wat een onzin zeg.
Ja daar klopt dus helemaal niets van. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan. Dat hoeft dus a) helemaal geen koop te zijn en b) d.m.v. het klikken op 'next' kun je natuurlijk prima een overeenkomst aangaan. Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt en bedoelt te zeggen dat je niet eenzijdig een eula mag opleggen. Dat laatste klopt natuurlijk. Als je akkoord gaat met een eula, op wat voor wijze dan ook, dan is deze gewoon van toepassing op de onderlinge relatie.Brent schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:09:
[...]
Voorwaarden kunnen in NL en EU enkel aan een contract verbonden worden dat bij een koop tot stand komt. Een website bezoeken of 'Next' klikken vallen daar niet onder. Hier is voldoende jurisprudentie voor, met name in Duitsland vziw.
In Duitsland is het redelijk normaal dat betrapt worden met een torrent van een film met een financiele transactie wordt afgedaan. Hier in Nederland heeft de rechter daar laatst een stokje voor gestoken...Brent schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:09:
[...]
Voorwaarden kunnen in NL en EU enkel aan een contract verbonden worden dat bij een koop tot stand komt. Een website bezoeken of 'Next' klikken vallen daar niet onder. Hier is voldoende jurisprudentie voor, met name in Duitsland vziw.
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Dat is extrajudicieel, oftewel precedentwerking heeft daar dan niets (juridisch) mee te maken.Jester-NL schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:48:
[...]
In Duitsland is het redelijk normaal dat betrapt worden met een torrent van een film met een financiele transactie wordt afgedaan. Hier in Nederland heeft de rechter daar laatst een stokje voor gestoken...
Per EU wel. Een Nederlands hof zal moeten uitleggen waarom het anders beslist dan in precedenten. Extrajudicieel niet natuurlijk, waarom denk je dat ze zo graag settlen in DuitslandJurisprudentie in Duitsland heeft geen moer te maken met de Nederlandse situatie.
Boek 3Lan Mandragoran schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:50:
[...]
Het leerstuk van aanbod en aanvaarding is Nederlands en is volledig neergelegd in boek 6 BW
Een hof nog wel. Een Nederlandse rechter hoeft in een vonnis niet te motiveren waarom hij afwijkt van een eerder vonnis. Voor zo'n vereiste is er simpelweg geen enkele wettelijke basis. Laat staan dat een rechter moet uitleggen waarom hij afwijkt van Duitse rechtspraak.Brent schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:58:
[...]
Per EU wel. Een Nederlands hof zal moeten uitleggen waarom het anders beslist dan in precedenten. Extrajudicieel niet natuurlijk, waarom denk je dat ze zo graag settlen in Duitsland
[ Voor 5% gewijzigd door GlowMouse op 25-02-2019 15:01 ]
Aanbod en aanvaarding als eenzijdige rechtshandelingen staan in boek 3. Overeenkomsten (en het totstandkomen daarvan) staan in boek 6
Je bent zo te zien beter geschoold dan ik. Ik weet dat precedentwerking hier niet zoals in de VS gebeurd, maar wel dat het niet geheel irrelevant is. Kun je dit uitleggen? Helaas is de Nederlandstalige Wikipedia op gebied van recht buitengewoon onderontwikkeld, dit is het enige dat ik erover vond: Wikipedia: JurisprudentieGlowMouse schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:47:
Een hof nog wel. Een Nederlandse rechter hoeft in een vonnis niet te motiveren waarom hij afwijkt van een eerder vonnis. Voor zo'n vereiste is er simpelweg geen enkele wettelijke basis. Laat staan dat een rechter moet uitleggen waarom hij afwijkt van Duitse rechtspraak.
De vraag kan hier zijn: is de gebruiker wel akkoord gegaan? 'Next' klikken om maar een Gmail-account te hebben (en daarmee akkoord gaan met Youtube voorwaarden), daar lijkt me wel iets op af te dingen.Bij een site als YouTube hoef je niet akkoord te gaan met een EULA voordat je de site kunt gebruiken. Als je voor het eerst naar de site gaat, ben je niet aan de voorwaarden gebonden. Dat wordt anders als je een account hebt (en bij het aanmaken daarvan akkoord bent gegaan) of op een ander moment akkoord bent gegaan met de voorwaarden. Dan zijn de voorwaarden natuurlijk wel van toepassing.
Als de voorwaarden van YT niet van toepassing zijn, mag je auteursrechtelijk beschermd materiaal downloaden voor persoonlijk gebruik, mits het filmpje met toestemming van de auteursrechthebbende op YT is geplaatst. De auteurswet staat het maken van een thuiskopie uit legale bron toe.
Rechters proberen bij hun uitspraken rekening te houden met wat hogere rechters hebben bepaald (niet omdat het moet maar omdat één der partijen anders in hoger beroep of cassatie gaat). Maar zelfs als een hogere rechter uitspraak heeft gedaan over een min of meer vergelijkbare situatie, kan een lagere rechter aan een bepaalde afwijkende omstandigheid zoveel waarde hechten dat hij toch afwijkt van een eerdere uitspraak.Brent schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:45:
[...]
Je bent zo te zien beter geschoold dan ik. Ik weet dat precedentwerking hier niet zoals in de VS gebeurd, maar wel dat het niet geheel irrelevant is. Kun je dit uitleggen?
Die uitspraak gaat over uitputting, niet over de vraag of een EULA in zijn geheel bindend is.Ik kan de precieze casus niet meer herinneren, maar dat EULA's niet bij voorbaat geldig zijn, ook na akkoord, is o.a. te ondersteunen met deze casus:
https://www.lexology.com/...cc-4879-97fa-7a8afd8b3380
Mij ook. Daar staat tegenover dat naarmate je vaker met een partij samenwerkt, je eerder wordt geacht op de hoogte te zijn van de voorwaarden.De vraag kan hier zijn: is de gebruiker wel akkoord gegaan? 'Next' klikken om maar een Gmail-account te hebben (en daarmee akkoord gaan met Youtube voorwaarden), daar lijkt me wel iets op af te dingen.
Wellicht wat lang van stof, maar in deze zaak leggen de rechters wat uit over het wel of niet akkoord gaan met algemene voorwaarden ECLI:NL:GHDHA:2018:61 control+f op browse web of click-wrap.GlowMouse schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:30:
[...]
[...]
Mij ook. Daar staat tegenover dat naarmate je vaker met een partij samenwerkt, je eerder wordt geacht op de hoogte te zijn van de voorwaarden.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq