Vraag

• JamuellAbke
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-11-2024
Ik zoek een?
SSD

Wat is je budget?
-

Ik vroeg me af wat de verschillende maten SSD zijn en hoe deze werken.
Het moederbord dat ik deze week ga kopen voor mijn PC upgrade heeft 3 M.2 opties:

M.2 (PCI-e 3.0 x4), 2x M.2 (S600/Pcie3.0x4), 6x SATA-600

Nou heb ik er al eentje uitgekozen:
pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB

Die volgens mij op de eerste past, maar wat zijn die andere 2 m.2 dan? Wat past daar op en wat doe je ermee?

De SATA-600 zijn verder duidelijk.

Beste antwoord (via JamuellAbke op 20-02-2019 23:43)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

Als je drie keer een Samsung 970 Evo Plus 1 TB koopt dan kan je alle sloten vullen >:)

Nu is de noodzaak voor het gebruik van een NVME M2 SSD door de gemiddelde tweaker ver te zoeken, buiten de e-peen, het esthetische aspect (klein en lekker makkelijk weggewerkt, zonder kabels).

Als prijsbewustere alternatieven kan je nadenken over een:
product: Crucial MX500 m.2
pricewatch: Intel 660p 1TB

[ Voor 74% gewijzigd door Vidra op 19-02-2019 16:08 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Alle reacties

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-10-2025
Wat heb je zelf al uitgezocht? De verschillen tussen de diverse M.2 SSD's zijn niet zo lastig te vinden....

Zie: https://www.coolblue.nl/advies/waar-op-letten-m2-ssd.html

Acties:
  • Beste antwoord

• Vidra

Vidra

Vragen?

Als je drie keer een Samsung 970 Evo Plus 1 TB koopt dan kan je alle sloten vullen >:)

Nu is de noodzaak voor het gebruik van een NVME M2 SSD door de gemiddelde tweaker ver te zoeken, buiten de e-peen, het esthetische aspect (klein en lekker makkelijk weggewerkt, zonder kabels).

[ Voor 74% gewijzigd door Vidra op 19-02-2019 16:08 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• JamuellAbke
Vidra schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:04:

Ik had echt met al die verschillende ssd's geen idee wat ik kopen moest. Mij werd aangeraden die Intel niet te nemen en zo kwam ik bij de Samsung uit. Eigenlijk werd een nog duurdere Samsung 970 pro aangeraden maar ik heb toch de iets goedkopere evo plus genomen.

Maar dat er 2 sloten over blijven maakt me nieuwsgierig wat daarmee zal kunnen. Niet gelijk, maar eventueel in de toekomst.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:34
Door wie werd een pro aangeraden?? Als je echt het maximale eruit wilt halen dan is die samsung 970 pro (of nog beter: een intel optane) nuttig maar voor nogrmaal gebruik merk je er echt niets van. Heftige bestandbewerkingen (videobewerking, databases ed.) maakt het voor uit. Dat NVME niets uitmaakt is ook een beetje kort door de bocht: die zijn soms toch echt merkbaar sneller als SATA.
Overigens scoort de evo plus bijna net zo goed als de oudere pro.

• JamuellAbke
base_ schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 23:54:
Door wie werd een pro aangeraden?? Als je echt het maximale eruit wilt halen dan is die samsung 970 pro (of nog beter: een intel optane) nuttig maar voor nogrmaal gebruik merk je er echt niets van. Heftige bestandbewerkingen (videobewerking, databases ed.) maakt het voor uit. Dat NVME niets uitmaakt is ook een beetje kort door de bocht: die zijn soms toch echt merkbaar sneller als SATA.
Overigens scoort de evo plus bijna net zo goed als de oudere pro.
Iemand die wel vaker pc's bouwt raadde dat aan. Maar de evo plus gaat inderdaad vast goed genoeg zijn.

Ik doe wel videobewerking trouwens.

Als t goed is komt ie morgen binnen, samen met de rest can de pc upgrade :)

Maar, wat kan ik nou later met die overige 2 sloten doen? Of zijn die echt compleet overbodig

• base_
Daar kan je extra ssd's bijplaatsen. Vaak kan je die zelfs in raid mode draaien om de capaciteit en perofrmance te verhogen (striped raild0, gaat er 1 kapot dan ben je wel alles kwijt) of juist de betrouwbaarheid (mirror raid1).
Let wel op dat vaak enkele pci lanes gedeeld worden als er meerdere M2 sloten zijn: dan zijn er iets minder lanes over voor bijvoorbeeld je GPU.

• JamuellAbke
base_ schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 00:04:
Daar kan je extra ssd's bijplaatsen. Vaak kan je die zelfs in raid mode draaien om de capaciteit en perofrmance te verhogen (striped raild0, gaat er 1 kapot dan ben je wel alles kwijt) of juist de betrouwbaarheid (mirror raid1).
Let wel op dat vaak enkele pci lanes gedeeld worden als er meerdere M2 sloten zijn: dan zijn er iets minder lanes over voor bijvoorbeeld je GPU.
Oke! Naja heb er nu maar 1 besteld en zal voorlopig niet meer nodig hebben ook.

De m.2 sloten hadden gewoon verschillende namen dus ik was nieuwsgierig :)

Maar als het bij meer de gpu gaat beinvloeden kan ik er tegen die tijd beter een sata ssd bij plakken.

• base_
Voor raid dien je bij voorkeur exact dezelfde te gebruiken en moet je bij aanpassen van samenstelling (in dit geval) ook opnieuw formatteren.
Meestal is het handiger om een goede NVME ssd voor de echt snelle bestanden en een grotere iets langzamere SATA ssd (en/of harddisk) voor de grote bestanden te gebruiken.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Vidra schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:04:
Je verwart de formfactor m.2 met NVMe. :)
Niet iedere m.2 is NVMe, er zijn ook SATA SSD's in een m.2 behuizing.

Beiden zijn even esthetisch, het heeft immers dezelfde form-factor.

Of een NVMe zinvol is hangt er een beetje vanaf. Qua snelheid (in vrijwel ieder opzicht), scheelt het een factor 5, 6 in het voordeel van de NVMe. De vraag is alleen of je daar in de praktijk iets van merkt. Persoonlijk vind ik dat zoiets ook afhankelijk is van de totale build. Bij een build van €2500 zou ik eerder investeren in een NVMe dan bij een build van €300. Bij een grote dure build investeer je hoe dan ook in relatief dure componenten om overal extra performance uit te persen, dan word NVMe zinvoller én past een duurdere NVMe bij het totale prijskaartje.

Een NVMe is hoe dan ook fijn en toekomstbestendig. Het ís veel sneller, best kans dat je er misschien vandaag weinig van merkt maar over 3 jaar opeens blij bent dat je 'm hebt. Alleen, geen garanties en het hangt redelijk af van wat je met het systeem doet.

Als je gaat voor SATA is m.2 of 2,5" is puur form-factor. Qua prijs scheelt het niets.

Wat ik zelf wel onhandig vind aan m.2 is dat je 'm niet even aan een extern kabeltje kunt hangen. Data migreren van een m.2 is onhandiger. (Al kan het zijn, nog niet gechecked, of er 2,5" behuizingen zijn met intern een m.2 slot zodat je alsnog je m.2 aan een SATA kabel kunt hangen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Vidra

Vidra

Vragen?

unezra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 07:26:
[...]

Of een NVMe zinvol is hangt er een beetje vanaf. Qua snelheid (in vrijwel ieder opzicht), scheelt het een factor 5, 6 in het voordeel van de NVMe. De vraag is alleen of je daar in de praktijk iets van merkt. Persoonlijk vind ik dat zoiets ook afhankelijk is van de totale build. Bij een build van €2500 zou ik eerder investeren in een NVMe dan bij een build van €300. Bij een grote dure build investeer je hoe dan ook in relatief dure componenten om overal extra performance uit te persen, dan word NVMe zinvoller én past een duurdere NVMe bij het totale prijskaartje.

Een NVMe is hoe dan ook fijn en toekomstbestendig. Het ís veel sneller, best kans dat je er misschien vandaag weinig van merkt maar over 3 jaar opeens blij bent dat je 'm hebt. Alleen, geen garanties en het hangt redelijk af van wat je met het systeem doet.

Als je gaat voor SATA is m.2 of 2,5" is puur form-factor. Qua prijs scheelt het niets.

Wat ik zelf wel onhandig vind aan m.2 is dat je 'm niet even aan een extern kabeltje kunt hangen. Data migreren van een m.2 is onhandiger. (Al kan het zijn, nog niet gechecked, of er 2,5" behuizingen zijn met intern een m.2 slot zodat je alsnog je m.2 aan een SATA kabel kunt hangen.)
Ik weet dat er een verschil is tussen M.2 SATA en M.2 NVME; echter TS gaf in zijn openingspost aan te beschikken over: M.2 (PCI-e 3.0 x4), 2x M.2 (S600/Pcie3.0x4), 6x SATA-600

Ik ga daarbij maar even uit van een moederbord zoals de pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Master

Deze kan maar liefst 3x een NVME M2. drive huisvesten :9 overkill, maar TS vroeg wat hij hiermee kan doen en begon zelf over een Samsung 970 Evo NVME ssd. Dus vandaar dat ik nagelaten heb om over m2 SATA te beginnen.

Maar hulde voor de uitgebreide uitleg >:)

• JamuellAbke
[...]

De complete build is wel boven die 2500 :) denk zonder ssd's of hdd's dat het rond de 2900 zit. (Hoewel ik de hdd's al had)

Ik vond het eigenlijk wel handig dat er eentje zo op het moederbord kon

• JamuellAbke
Vidra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 07:49:
[...]

Ik weet dat er een verschil is tussen M.2 SATA en M.2 NVME; echter TS gaf in zijn openingspost aan te beschikken over: M.2 (PCI-e 3.0 x4), 2x M.2 (S600/Pcie3.0x4), 6x SATA-600

Ik ga daarbij maar even uit van een moederbord zoals de pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Master

Deze kan maar liefst 3x een NVME M2. drive huisvesten :9 overkill, maar TS vroeg wat hij hiermee kan doen en begon zelf over een Samsung 970 Evo NVME ssd. Dus vandaar dat ik nagelaten heb om over m2 SATA te beginnen.

Maar hulde voor de uitgebreide uitleg >:)
pricewatch: MSI MEG Z390 ACE

Het is deze :)

Maar inderdaad nu snap ik het beter

• base_
[...]
SATA is 2,5" idd net iets makkelijker, er zijn wel M2(SATA) ->USB of 2,5" adapters
NVME kan je nooit aan een SATA kabel hangen: dat is U.2 voor 2,5", er zijn wel enkele adapters M2(nvme) -> USB of PCIe.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tip: ga vast Googlen naar "gezeik" met je netwerkkaart. Sorry, vriendelijker dan dat kan ik het even niet brengen maar je Killer NIC is ook best een "killer" als je niet weet welke driver je nodig hebt etc.

Ook op GoT lijkt dat ding continue issues te veroorzaken zoals langzame verbinding, wegvallende verbinding, control panel wat soms de geest geeft en meer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vidra

Vidra

Vragen?

MAX3400 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:07:
[...]

Tip: ga vast Googlen naar "gezeik" met je netwerkkaart. Sorry, vriendelijker dan dat kan ik het even niet brengen maar je Killer NIC is ook best een "killer" als je niet weet welke driver je nodig hebt etc.

Ook op GoT lijkt dat ding continue issues te veroorzaken zoals langzame verbinding, wegvallende verbinding, control panel wat soms de geest geeft en meer.
Het Gigabyte moederbord heeft een betere NIC aanboord en anders een Asus moederbord als alternatief.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vidra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:28:
[...]

Het Gigabyte moederbord heeft een betere NIC aanboord en anders een Asus moederbord als alternatief.
Vast maar het spul was gister al besteld en komt vandaag binnen. Beetje achteraf om dan een ander bord aan te raden ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vidra

Vidra

Vragen?

MAX3400 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:30:
[...]

Vast maar het spul was gister al besteld en komt vandaag binnen. Beetje achteraf om dan een ander bord aan te raden ;)
TS heeft onze hulp ingeschakeld ter controle voordat hij de pc ging bestellen, zie topic: Controle gamepc echter hier was het advies een Gigabyte Z390 bord en dus is klaarblijkelijk toch een MSI bord geworden.

Als het morgen binnenkomt, kan het natuurlijk ook nog omgeruild worden :+

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JamuellAbke Als je alles laat (aanraden) aansmeren, waarom vraag je dan hier advies ?
Leden zetten zich in hier om je advies te geven, maar je hebt zelf al een (adviseur) die je op zijn mooie blauwe ogen gelooft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JamuellAbke
Hackus schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:20:
@JamuellAbke Als je alles laat (aanraden) aansmeren, waarom vraag je dan hier advies ?
Leden zetten zich in hier om je advies te geven, maar je hebt zelf al een (adviseur) die je op zijn mooie blauwe ogen gelooft.
Het is daardoor toch aangepast. Zo heb ik door hier te vragen gekozen voor een 2080ti in plaats van 1080 of 2080.

Zo ook met de vorige pc, ik had toen iets in gedachte en dat bleek niet helemaal lekker te werken. Ik ben toen voor goedkopere dingen gegaan uiteindelijk (i5 inplaats van i7, een 1060..) (dat zou goed genoeg zijn voor gamen)
Achteraf vind ik het jammer dat ik toen de i5 gekozen heb. (Augustus 2016)

Maar ik liep er sinds eind 2018 dus tegenaan dat ie te langzaam was. Want buiten gamen om word ie ook gebruikt voor videobewerking en gebruik ik de pc ook nog voor mijn werk.

Uiteindelijk is het behoorlijk verschoven en heb ik ook de monitors vervangen nu, en ik hoop de eerste 4 jaar gewoon klaar te zijn. (Net als de pc voor de pc die nu dus weg gaat, die is 4,5 jaar meegegaan met als enige upgrade het bijplaatsen van een ssd)

Als ik een pc koop, probeer ik alle mogelijkheden te bekijken voor ik iets bestel. Ik zorg dus voor meerdere opties en kijk hoe veel beter dan de vorige pc de uitkomst is.

En m'n kast heb ik gekozen door hier te vragen toen, en in plaats van een nieuwe kast te kopen, blijf ik bij de zelfde kast (fractal design define s)
Omdat ik het verder een prima kast vind.

Voor m'n ouders heb ik wel gekozen voor een goedkopere kast. Ze vonden de lampjes van Sharkoon wel gezellig en ze vonden 70 euro voor de zelfde als ik te duur. In de oude kast past het moederbord niet.

[ Voor 12% gewijzigd door JamuellAbke op 22-02-2019 02:37 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:20
@JamuellAbke
In je vorige topic zie ik dat je zelf de wensen had aangepast van "1600 euro" naar "zo goedkoop mogelijk voor 2-3 jaar".
Een i5 was dan misschien niet ideaal (en ook maar door 1 iemand aangeraden), maar voldeet beter aan de gewijzigde wensen en heeft blijkbaar ook aan de verwachting van 2-3 jaar voldaan.

Ik adviseer ook altijd een "overkill" processor op een ruim voldoende moederbord, de rest kun je makkelijker/goedkoper upgraden (en/of schrijft veel sneller af).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JamuellAbke Van 970 pro naar Evo aangepast ?
Je opent een topic in CAA, met vraag 'ik zoek een SSD' je hebt al een 970 evo gekocht/gekozen zeg je, maar waarom open je een topic dan ? iemand die zomaar een 970 pro adviseert, neem ik niet serieus en lijkt meer op aansmeren. Waarom zou je + €230,- uitgeven aan een SSD ? terwijl er ook andere goedkopere opties zijn. ik mis het budget, gebruik etc, maar goed. je hebt al gekocht. in je andere topic was je bij Ryzen gebleven, en nu koop je een Intel moederbordje van bijna €300,- over SSD is daar ook al advies gegeven

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JamuellAbke
Hackus schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:06:
@JamuellAbke Van 970 pro naar Evo aangepast ?
Je opent een topic in CAA, met vraag 'ik zoek een SSD' je hebt al een 970 evo gekocht/gekozen zeg je, maar waarom open je een topic dan ? iemand die zomaar een 970 pro adviseert, neem ik niet serieus en lijkt meer op aansmeren. Waarom zou je + €230,- uitgeven aan een SSD ? terwijl er ook andere goedkopere opties zijn. ik mis het budget, gebruik etc, maar goed. je hebt al gekocht. in je andere topic was je bij Ryzen gebleven, en nu koop je een Intel moederbordje van bijna €300,- over SSD is daar ook al advies gegeven
Ik wilde meer informatie over een bepaald type SSD, zodat ik weet wat ik eventueel kan toevoegen aan de pc later mocht dat nodig zijn. Niks bijzonders.

Ik had uiteindelijk 3 lijstjes die het konden worden, waarin dus de 2080TI verwerkt was. Ik heb gekozen voor een van de Intels.

Dat ik advies niet 100% opvolg betekend niet dat ik niet naar die opties kijk. Uiteindelijk wil ik gewoon een goede pc hebben die wat langer mee kan dan 2 jaar. Eventueel vervangen van de videokaart daargelaten, maar zelfs die hoop ik niet. Hierom koos ik dus de 2080TI (die hier aangeraden werd boven SLI/Nvlink)

Ik heb graag de ruimte om later nog SSD's en/of harde schijven toe te voegen, mocht het vol raken of er gaat er eentje kapot of.. Maar mijn kast kan maar 2 2.5 SSD's kwijt, en die gaten, zijn gevuld. Is het dan heel erg, dat ik ook bekijk wat er mogelijk is met SSD's op het moederbord, in de toekomst? En ik vragen stel als ik niet helemaal begrijp welke waar past? Omdat de sloten dus anders heten in de specificaties van het moederbord (nu snap ik dat ze alle 3 het zelfde formaat hebben en er dus gewoon 3 op passen)

Mijn vraag is dus beantwoord.
Pagina: 1