Goedkope versterker (?) voor LG C8, Spotify, ps4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 16:03
Ik zoek een?
Audio-oplossing

Wat is je budget?
Zo min mogelijk. Max 300 euro?

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Tv kijken (d.w.z netflix, youtube, films) op een LG C8, playstation pro, muziek luisteren (spotify, radio, VLC). Op dit moment gebruik ik de ingebouwde speakers van de C8 voor tv- en playstationgebruik, en luister ik de muziek via een chromecast audio die aan philips FA 567 hangt, met twee JBL LX700 boxen. In principe ben ik tevreden met hoe ik muziek luister, maar niet over het geluid van de LG.

Wat heb je zelf al gevonden?
Naar wat ik er van begrijp (en dat is niet zo veel), kan ik die Philips versterker niet aan de C8 hangen, dus moet ik een andere versterker (of receiver?) hebben. Tweedehands is geen probleem, zo heb ik de huidige versterker en boxen ook gekregen, maar ik weet nu niet goed wat ik precies nodig heb - wat ik bij elkaar gegoogle krijg gaat allemaal in de richting van complete, nieuwe audiosystemen met 5.1 / 7.1 / weet-ik-wat. Het is misschien ook een beetje een raar probleem, omdat de gemiddelde C8 bezitter een wat ruimer budget heeft voor een audiooplossing. Vermoedelijk is wat ik nu zoek -een tweedehands goedkope audio oplossing in combinatie met een 55' oled- en beetje een vlag op een modderschip :)

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat is een zinnige oplossing gezien mijn budget? En wat (welke aansluitingen e.d.) heb ik precies nodig, als ik niet duizend euro wil stukslaan aan een nieuwe audioset, maar toch wat beters wil dan de ingebouwde boxen van de C8?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
De goedkoopste oplossing lijkt mij een optical to rca converter.

Dan kan je met een tulp kabeltje je tv op je bestaande versterker aansluiten.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:35
DjaRoel schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:16:
De goedkoopste oplossing lijkt mij een optical to rca converter.

Dan kan je met een tulp kabeltje je tv op je bestaande versterker aansluiten.
Inderdaad, zoiets als deze dac moet werken, met een beetje googelen kun je nog wel goedkopere alternatieven vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 16:03
Thanks. Dan ben ik 50-70 euro kwijt. Zoals aangegeven ben ik best bereid om iets meer uit te geven, als dat ook iets oplevert in termen van geluidskwaliteit. Zijn die boxen+ versterker die 50 euro investering waard, of is er in mijn budget iets dat een logischer keuze is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:35
jeorne schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:04:
Thanks. Dan ben ik 50-70 euro kwijt. Zoals aangegeven ben ik best bereid om iets meer uit te geven, als dat ook iets oplevert in termen van geluidskwaliteit. Zijn die boxen+ versterker die 50 euro investering waard, of is er in mijn budget iets dat een logischer keuze is?
Hoe zijn de rubber ringen rondom de woofers van je JBL'S? Zien die er goed uit of zijn ze aan het vergaan? Hoe is je versterker, komen er kraakjes of zuchtjes uit? Als boxen en versterker nog goed zijn en je tevreden bent met het geluid is het die euros waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:31
jeorne schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:04:
Dat moet goedkoper kunnen, Ugreen is een goed merk.

https://nl.aliexpress.com...-46ce-8df5-5ba30e244383-1

Tulp kabeltjes erbij en je bent voor rond de 20 euro klaar.

https://nl.aliexpress.com....8148356.1.4e9f1eebPOOKfa

Je hebt ze voor nog goedkoper als je op 'optical to rca converter' zoekt bij Aliexpress ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou even helemaal niks gaan converten; Netflix, films en mogelijk je Playstation gooien er "betere" codecs/kwaliteit uit dan DTS. Dan gaat een dergelijke converter je niet helpen en/of het geluid wordt niet eens afgespeeld.

Mijn mening is dat, als je je speakers wil hergebruiken, dat je een nieuwe receiver kan aanschaffen; deze moet dan voldoen aan inputs HDMI2.0, output HDMI2.0 en ondersteuning hebben voor DTS+, True-HD etc. (zeg maar, alle codecs die voor bluray zijn uitgevonden en over HDMI2.0 kunnen worden getransporteerd).

Eventueel kan je later dan je speakers uitbreiden; op 2.0 (zoals het er nu bij staat) ga je eenvoudigweg een berg detail missen en/of kan het zijn dat door incorrect downmixen bijvoorbeeld spraak van een film aanzienlijk zachter klinkt dan de explosies. Dat kan je dan later weer oplossen door eerst een center-speaker aan te schaffen en/of een mooie 5.1 speakerset.

Alternatief is een soundbar maar die heb je in alle vormen en maten en ook daar zal je, voor sommige modellen, best snel richting de 800+ Euro gaan. Dat geldt trouwens ook voor een andere receiver (los rond de 300 tot 350) maar ook zeker als je extra speakers gaat kopen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
MAX3400 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:47:
Ik zou even helemaal niks gaan converten; Netflix, films en mogelijk je Playstation gooien er "betere" codecs/kwaliteit uit dan DTS. Dan gaat een dergelijke converter je niet helpen en/of het geluid wordt niet eens afgespeeld.

Mijn mening is dat, als je je speakers wil hergebruiken, dat je een nieuwe receiver kan aanschaffen; deze moet dan voldoen aan inputs HDMI2.0, output HDMI2.0 en ondersteuning hebben voor DTS+, True-HD etc. (zeg maar, alle codecs die voor bluray zijn uitgevonden en over HDMI2.0 kunnen worden getransporteerd).

Eventueel kan je later dan je speakers uitbreiden; op 2.0 (zoals het er nu bij staat) ga je eenvoudigweg een berg detail missen en/of kan het zijn dat door incorrect downmixen bijvoorbeeld spraak van een film aanzienlijk zachter klinkt dan de explosies. Dat kan je dan later weer oplossen door eerst een center-speaker aan te schaffen en/of een mooie 5.1 speakerset.

Alternatief is een soundbar maar die heb je in alle vormen en maten en ook daar zal je, voor sommige modellen, best snel richting de 800+ Euro gaan. Dat geldt trouwens ook voor een andere receiver (los rond de 300 tot 350) maar ook zeker als je extra speakers gaat kopen.
Hij kan op de tv toch gewoon selecteren welk format deze uit moet voeren, of is dat bij een Lg niet mogelijk? Dat lijkt me vrij sterk, veel mensen lijken deze setup voor hun koptelefoon te gebruiken al dan niet met een losse converter.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DjaRoel schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:10:
[...]

Hij kan op de tv toch gewoon selecteren welk format deze uit moet voeren, of is dat bij een Lg niet mogelijk?
Google even welke codecs wel/niet over optical kunnen/mogen (ook vanwege copyright) en dan is er best een grote kans dat alles boven DTS of ProLogicII niet eens door de TV naar de optical mag worden gestuurd.

Laatst ook zo'n discussie gevoerd hier op GoT; iemand die ook optisch gebruikte en het raar vond dat "gloednieuw materiaal" er niet doorheen kwam. Alternatief is natuurlijk een een HDMI-extractor aanschaffen maar dan nog heb je kan dat de conversie niet goed gaat of het signaal alsnog niet door de receiver wordt geaccepteerd.

Sowieso, maar mijn mening; wel voor grofweg 2K of meer aan "moderne apparatuur" neerzetten en dan genoegen nemen met 2.0 downmixes? Nee, vandaar dat ik iets substantielers aanraad maar dat is mijn eigen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is heel wat anders. Die tv geeft gewoon stereo downmix signaal als je dat instelt. Dat is wat anders dan dat er geen dts HD of dolby atmos signalen doorheen kunnen.

Je stelligheid waarmee je hier poneert dat het niet kan werken verbaast me. Hoe weet je dit zo zeker?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JvS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:18:
Dat is heel wat anders. Die tv geeft gewoon stereo downmix signaal als je dat instelt. Dat is wat anders dan dat er geen dts HD of dolby atmos signalen doorheen kunnen.

Je stelligheid waarmee je hier poneert dat het niet kan werken verbaast me. Hoe weet je dit zo zeker?
Je leest (wederom) weer iets wat je zelf interpreteert en daarna zeg je maar iets om de helft van mijn eerdere antwoord te valideren. Ja, ongetwijfeld kan je iets op 2.0 downmix instellen. Klaar. Punt. Heb je daarvoor een 4K TV gekocht? Een PS4 Pro? Netflix (mogelijk met UHD-ondersteuning)?

Mooi, dan mijn daadwerkelijke punt dat optical uit dus problemen kan veroorzaken met bepaalde codecs: https://www.lg.com/ca_en/...8005-1437136302910-others -> digital optical is limited to 5.1 channel while HDMI supports greater than 5.1 channels.

Verder: https://developer.dolby.c...-over-hdmi-part-1-codecs/ -> S/PDIF supports 2-channels of uncompressed PCM audio OR Dolby Digital audio. S/PDIF does NOT support Dolby Digital Plus or Dolby TrueHD for 3 reasons.

En de rest mag/kan men ongetwijfeld zelf wel vinden waarom een optische kabel, in een flink aantal gevallen, misschien niet de beste keuze is als je apparatuur hebt staan die hogere / betere / duurdere codecs zou moeten kunnen weergeven. Wederom, mijn mening; wel 2K aan apparatuur neerzetten en dan zou ik dus daar een receivertje van 300 naast zetten. Die accepteert dan over HDMI gewoon alle codecs en de receiver gaat dan goed downmixen om stereo weer te geven over de 2 JBL's.

Het kan ook zijn dat ik het wel fout heb en dat ik minder stellig moet posten; zie graag dan een valide bron tegemoet waar je zonder continu links of rechts iets moet aanpassen / instellen / kabels pluggen zodat je als "gewone consument" klakkeloos dus alles tegen je TV kan gooien en klakkeloos het geluid kan terugkrijgen wat je verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ik heb een tijdje de aux uitgang van mijn tv gebruikt om het geluid van mijn tv te upgraden, nooit issues ondervonden met wegvallend geluid of helemaal geen geluid tijdens het Netflixen/ film of serie kijken. Geluid wat uit de Soundsticks III kwam was goed in balans, je miste wel middentonen maar dit kwam doordat de Soundsticks III hierin tekort schoten.

@MAX3400 Fijn dat je additionele informatie/ advies geeft maar in dit geval heeft het geen toegevoegde waarde, @jeorne heeft een tweedehands versterker en boxen op de kop getikt en is ook tevreden met het geluid wat hieruit komt en geeft nergens aan graag gebruik te willen maken van DTS of welke audio format dan ook (voor zover dat überhaupt mogelijk zou zijn op een 2.0 set), hij zoekt een zo goedkoop mogelijke oplossing ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Freshouttheoven schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:50:
@jeorne heeft een tweedehands versterker en boxen op de kop getikt en is ook tevreden met het geluid wat hieruit komt en geeft nergens aan graag gebruik te willen maken van DTS of welke audio format dan ook (voor zover dat überhaupt mogelijk zou zijn op een 2.0 set), hij zoekt een zo goedkoop mogelijke oplossing ;).
Dan lezen we allebei iets anders? De receiver & speakers zijn "eerder" verkregen dan de TV en de vraag lijkt me nu wat er voor maximaal 300 Euro mogelijk is. @jeorne geeft zelf al aan dat er mogeljik een andere receiver nodig is maar verzandt daarna in welk model of waarom noemen allerlei andere sites meteen 5.1 / 7.1 oplossingen. En topicstarter geeft zelf ook toe dat mogelijk het budget alleen leidt tot een "vlag op een modderschip" als (tijdelijke) oplossing.

Mijn eerste idee was om toch te beoordelen (en allicht in combinatie met alle overige apparatuur, handleidingen, kabels, etc) of er dan misschien een optie zou zijn om pricewatch: Denon AVR-X1400H neer te zetten. Daarmee kan een C8 uitermate goed uit de voeten en is er, in ieder geval de komende jaren, geen enkele belemmering om codec A, B of C te kunnen beluisteren.

Of als je dan toch een iets beter geluid wil krijgen en ook meteen van de 2 JBL's af wil, zou een set als pricewatch: Onkyo HT-S3800 ook een aardige keuze zijn. Ook hier zie ik geen enkele belemmering om welke codec dan ook tegenaan te gooien zonder 1 kabel meer dan HDMI te hoeven inprikken. Of er voldoende HDMI-ingangen zijn, daar kan je nog over twisten.

Of dit de meest handige oplossingen zijn of de meest budgetverantwoordelijke; dat is niet aan mij. Als je dan toch een vlag op een modderschip wil plaatsen, maak er dan een goede/verantwoorde vlag van ;)

/edit: de huidige receiver is van eind jaren '80; denk dat iets moderners wel een valide oplossing zou mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
@MAX3400 dan lezen wij idd allebei iets anders haha. Omdat topicstarter tevreden is over het geluid wanneer hij muziek luistert in tegenstelling tot het geluid bij het kijken van Netflix of het spelen van een spel, en er zo min mogelijk geld aan kwijt wil zijn vonden ik en een paar andere tweakers een dac in deze situatie de beste oplossing.

Ik ben het met je eens dat een modernere oplossing veel voordelen met zich meebrengt, en met een maximale budget van rond de 300 euro zou ik ook als eerste de receiver vervangen en wanneer er weer nieuwe budget vrij is de speakers een upgrade geven. Met de Onkyo die jij aankaart is topicstarter redelijk futureproof en kan hij later nog beslissen of er uitbreiding komt of toch bij 2 boxen blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40

Jag

MAX3400 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:40:
[...]

Je leest (wederom) weer iets wat je zelf interpreteert en daarna zeg je maar iets om de helft van mijn eerdere antwoord te valideren. Ja, ongetwijfeld kan je iets op 2.0 downmix instellen. Klaar. Punt. Heb je daarvoor een 4K TV gekocht? Een PS4 Pro? Netflix (mogelijk met UHD-ondersteuning)?

Mooi, dan mijn daadwerkelijke punt dat optical uit dus problemen kan veroorzaken met bepaalde codecs......
Ik snap de boosheid niet zo, of zo komt het tenminste over, boos :). @JvS maakte gewoon een valide punt wmb

Uiteraard dat er alleen maar stereo PCM of regulier DD danwel dts over optisch gaat. Dat is al zo'n 20 jaar zo :) Maar dat is hier toch niet relevant? Hij wil toch gewoon een stereo downmix gebruiken?

Verder eens met suggestie om een nieuwe receiver eraan te hangen als je nog surround overweegt voor later, maar dat moet je wel willen natuurlijk. Niet iedereen wil de boel volstacken met speakers. Onterecht uiteraard :+
Pagina: 1