RAM uitbreiden van 8 naar 16 GB blijkt niet te kunnen

Pagina: 1
Acties:
  • 8.168 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ierm
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 11:20
Hallo,

Ik heb een aantal maanden terug een Lenovo Ideapad 330-15ICH 81FK0050MH gekocht. Volgens de specificaties bevatte deze 8GB RAM, wat uit te breiden zou zijn naar 16 GB. Dit was ik van begin af aan van plan. Omdat ik de laptop gebruik voor videobewerking (Premiere Pro en After Effects). En voldoende werkgeheugen dus belangrijk is.

Bij navraag bij de fabrikant, bleek echter dat de bestaande 8 GB is verdeeld over 4GB onboard en 4 GB verwisselbare RAM. Maar omdat er geen geheugenmodules van 12 GB bestaan, kan ik enkel de 'losse' 4 GB door 8 GB vervangen. En dus tot maximaal 12 GB komen i.p.v. 16. Nogal een teleurstelling!*

Nu vroeg ik me twee dingen af:

1. Is het echt waar dat er nergens RAM modules van 12GB (SODIMM DDR4-2400 MHz) te verkrijgen zijn? Of is er een andere 'omweg' om toch tot 16 GB in totaal te komen?

2. Heeft het zin om de 4GB voor 8GB te verwisselen, om in totaal tot 12 i.p.v. 8 GB te komen? Of zal ik hier in de praktijk weinig profijt van hebben?

Alvast bedankt!]

*Inmiddels staat bij de specificaties op bol.com vermeld dat het om 4GB onboard en 1x 4GB 'los' gaat. Maar toen ik de laptop kocht stond er enkel 'Max. intern geheugen16 GB'.
Al is dat natuurlijk lastig te bewijzen zonder screenshot o.i.d.

Beste antwoord (via ierm op 24-02-2019 13:56)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:21
Ik heb even voor je meegelezen -
pagina 3 van de pdf https://static.lenovo.com...MEA_IP330_Intel_DS_EN.pdf

Volgens Lenovo kan het met een 16GB module: 330-15ICH 4 GB DDR4; 4 GB DDR4 + 4 GB DIMM;4 GB DDR4 + 8 GB DIMM; 16 GB DIMM.

Ik denk dat de support medewerker uit @Hackus post wat voorzichtig doet om je 16GB aan te raden, omdat volgens mij in dat geval je IGP ook met dat geheugen moet werken. Incompatibel betekent dan geen boot en geen beeld.

Wat kunt doen om je aankoop risico te beperken, is speciaal geheugen van een DIMM bakker (Kingston, Crucial) te kopen, Dit zijn DIMMs speciaal getest/gekozen voor jouw apparaat, met garantie van de geheugen leverancier. Als je het goede type uitzoekt kan het haast niet mis. En als het niet werkt kan het gewoon terug.

Bijvoorbeeld:
https://www.kingston.com/...&Line=IdeaPad&Model=98463

Ik heb zelf in het verleden wel eens dergelijk geheugen gekocht voor een laptop, en als je duidelijk aangeeft dat het voor een bepaald apparaat is dan moet je het zonder problemen kunnen bestellen. Omdat het speciaal geheugen is, neemt een webshop het niet graag terug (tenzij het echt kapot is).

En als je 'gewoon' geheugen zoekt, gebruik CPU-Z om de SPD informatie van de vastgesoldeerde DIMM te vinden, zoek daarbij nieuw geheugen met dezelfde specificaties :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 12:50
1. Ja.
2. Dit kan.

Je kan echter ook die 2 x 4 eruit halen, 2 x 8 GB nieuw kopen en plaatsen? Als dit dit ook echt daadwerkelijk nodig hebt op dit moment. Anders kun je voor nu 1 x 4 vervangen door 1 x 8 GB en later de andere 4 voor 8.

Overigens: Ik zie het issue niet. Je hebt niet voldoende ingelezen over de exacte specificaties (8 GB kan namelijk 1 x 8 of 2 x 4 zijn)

EDIT: op de website van Leonovo staat (iets cryptisch) dat er waarschijnlijk iets 'geintegreerd' is. Echter staat er ook 16 GB DIMM en ook nog 16 GB (optane) optioneel:

https://www.lenovo.com/nl...30-15-Intel/p/88IP3000996

4 GB DDR4 geïntegreerd + 8 GB DIMM
4 GB DDR4 geïntegreerd + 4 GB DIMM
4 GB DDR4 geïntegreerd + 2 GB DIMM
16 GB DIMM
4 GB DDR4 geïntegreerd
16 GB Intel® Optane™ (optioneel)

[ Voor 38% gewijzigd door tweakict op 19-02-2019 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

tweakict schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:20:
1. Ja.
2. Dit kan.

Je kan echter ook die 2 x 4 eruit halen, 2 x 8 GB nieuw kopen en plaatsen? Als dit dit ook echt daadwerkelijk nodig hebt op dit moment. Anders kun je voor nu 1 x 4 vervangen door 1 x 8 GB en later de andere 4 voor 8.

Overigens: Ik zie het issue niet. Je hebt niet voldoende ingelezen over de exacte specificaties (8 GB kan namelijk 1 x 8 of 2 x 4 zijn)
Hij vertelt volgens mij dat er 4GB ''onboard'' is, wat betekent dat die 4GB vast gesoldeerd zijn aan het moederbord en geen aparte ram sticks zijn.

Je gaat denk ik wel iets merken aan 4GB extra, maar het is zo ook maar hoeveel ram je precies gebruikt...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
tweakict schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:20:
1. Ja.
2. Dit kan.

De ene 4GB kan eruit, de andere zit op het moederbord gebakken.
Hoe vervang jij dat?

@ierm Zou je niet kunnen kijken of je een 16GB balk erin kan zetten en de 4GB intern via BIOS of iets dergelijks uit kan zetten? Of ondersteund 1 kanaal maar max 8GB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Volgens de product specs kun je er toch gewoon een 16 GB DIMM in plaatsen? (de 4GB gesoldeerd wordt dan uitgeschakeld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:23:
Volgens de product specs kun je er toch gewoon een 16 GB DIMM in plaatsen? (de 4GB gesoldeerd wordt dan uitgeschakeld?)
https://forums.lenovo.com...-Ssd-to-model/m-p/4191737 maar ook https://forums.lenovo.com...0s-81F400Glin/m-p/4165402

Ik lees o.a op fora dat een Ideapad 330 niet meer dan 12GB (4GB + 8GB) kan ondersteunen
Quote van die topic:
I contacted Lenovo about upgrading my ideapad 330s ram which currently has the "8 GB DDR4 2400MHz (4 GB Onboard + 4 GB DIMM)"

They said that the system can only take 12GB MAX, so our only option is to purchase an 8GB Ram and switch out the 4GB that is removeable; making it 4GB onboard + 8GB for a total of 12GB.

I was also told that the only types of RAM that are compatible are "2133MHz or 2400MHz DDR4" otherwise it WILL NOT work.

I also wanted to know if Lenovo sold an 8GB RAM stick for my 330s and they said they DO NOT.

So now my next mission is to find out where i can get one that is from a reputible manufacturer and will be compatible

[ Voor 4% gewijzigd door d22wth op 19-02-2019 09:28 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Tja het is inderdaad een beetje vaag...
TS kan altijd een 16GB stick bestellen en als die niet werkt die terugsturen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ierm
Bedankt iedereen voor de snelle reacties!

Ik ga bij Lenovo informeren of ik er een 16GB stick in kan zetten en de 4GB intern via BIOS of iets dergelijks uit kan zetten. Vragen kan altijd...
Tsja..ik wist eerlijk gezegd niet eens dat het RAM over twee verschillende slots verdeeld is in een laptop. Ik ben niet zo thuis in die materie. Als er in de specificaties staat dat het RAM uitbreidbaar is tot 16 GB, dan ga ik er vanuit dat dit zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-06 11:31

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Uhm,,, is het niet zo dat die 4gb onboard voor die 1050 bedoeld is??
Dan lijkt mij uitschakelen of niet mogelijk of geen goed plan.....
Correct me if iam wrong

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:05
De cpu kan 16GB per Dimm aan. Het maximale zou dus 20GB (4+16) moeten zijn. Er is namelijk geen goede reden waarom dat afgetopt zou zijn op 16GB.

Maar je hebt alsnog dikke kans dat Lenovo bij die 16GB blijft, die waarschijnlijk voortkomt uit de redenatie:
- 1 Dimm-slot (x16GB)
- òf het nog niet goed beschikbaar of getest zijn van 16 GB Dimmen (en dan rekenen met 2x8GB wat een meer gangbaar formaat is)

Volgens deze advertentie op Amazon wordt zelfs een 32GB Dimm ondersteund: https://www.amazon.co.uk/.../dp/B07NBG75TD?th=1&psc=1

[ Voor 17% gewijzigd door White Feather op 19-02-2019 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ierm met antwoord van Lenovo support agent https://forums.lenovo.com...657/highlight/true#M64368

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Ik heb even voor je meegelezen -
pagina 3 van de pdf https://static.lenovo.com...MEA_IP330_Intel_DS_EN.pdf

Volgens Lenovo kan het met een 16GB module: 330-15ICH 4 GB DDR4; 4 GB DDR4 + 4 GB DIMM;4 GB DDR4 + 8 GB DIMM; 16 GB DIMM.

Ik denk dat de support medewerker uit @Hackus post wat voorzichtig doet om je 16GB aan te raden, omdat volgens mij in dat geval je IGP ook met dat geheugen moet werken. Incompatibel betekent dan geen boot en geen beeld.

Wat kunt doen om je aankoop risico te beperken, is speciaal geheugen van een DIMM bakker (Kingston, Crucial) te kopen, Dit zijn DIMMs speciaal getest/gekozen voor jouw apparaat, met garantie van de geheugen leverancier. Als je het goede type uitzoekt kan het haast niet mis. En als het niet werkt kan het gewoon terug.

Bijvoorbeeld:

Ik heb zelf in het verleden wel eens dergelijk geheugen gekocht voor een laptop, en als je duidelijk aangeeft dat het voor een bepaald apparaat is dan moet je het zonder problemen kunnen bestellen. Omdat het speciaal geheugen is, neemt een webshop het niet graag terug (tenzij het echt kapot is).

En als je 'gewoon' geheugen zoekt, gebruik CPU-Z om de SPD informatie van de vastgesoldeerde DIMM te vinden, zoek daarbij nieuw geheugen met dezelfde specificaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:04
Verlies je niet geheugenbandbreedte, en daarmee snelheid, als je maar 1 ipv 2 sloten gebruikt? Zeker als je IPG er ook nog eens gebruik van moet maken wil je liever niet terug naar 1 slot.

[ Voor 33% gewijzigd door croxz op 19-02-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
croxz schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:15:
Verlies je niet geheugenbandbreedte, en daarmee snelheid, als je maar 1 ipv 2 sloten gebruikt? Zeker als je IPG er ook nog eens gebruik van moet maken wil je liever niet terug naar 1 slot.
Waarschijnlijk wel, maar als je die 4GB extra echt nodig hebt, is het dat niet echt belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

biomass schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:12:
Bijvoorbeeld:

In dit geval is het een dusdanige waslijst aan apparaten waarmee de modules zouden moeten werken dat het wel gewoon generiek geheugen te noemen valt. Desalniettemin is het zeker een pluspunt als een geheugenfabrikant aangeeft dat een module compatibel is met het apparaat dat je gebruikt.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-06 15:25
Wat je het beste kunt doen is gewoon 2 dezelfde reepjes kopen 2 maal 8 gb,omdat je dan 16 gb geheugen hebt.Er moet ergens iets gedocumenteerd staan wat voor een type geheugen die laptop aankan.meestal kan je die vinden model nummer + specs of+ specsheet.
Plus meestal staat erbij wat deze laptop aan maximaal geheugen wat je erin kan duwen.
Maar 16gb moet genoeg zijn. :)

[ Voor 19% gewijzigd door rjmno1 op 21-02-2019 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

rjmno1 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:41:
Wat je het beste kunt doen is gewoon 2 dezelfde reepjes kopen 2 maal 8 gb,omdat je dan 16 gb geheugen hebt.Er moet ergens iets gedocumenteerd staan wat voor een type geheugen die laptop aankan.meestal kan je die vinden model nummer + specs of+ specsheet.
Plus meestal staat erbij wat deze laptop aan maximaal geheugen wat je erin kan duwen.
Maar 16gb moet genoeg zijn. :)
2 reepjes waarvan er maar 1 in zijn computer kan.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ierm
@biomass

Wauw, bedankt voor het meedenken!

Je zegt:
Volgens Lenovo kan het met een 16GB module: 330-15ICH 4

GB DDR4
4 GB DDR4 + 4 GB DIMM
4 GB DDR4 + 8 GB DIMM; 1
6 GB DIMM.
Maar bedoelt Lenovo dan niet dat je de keuze hebt de laptop met deze geheugen(combinaties) aan te schaffen? (kant en klaar dus). In plaats van de mogelijkheid om achteraf nog aan te vullen of te veranderen?
Inderdaad. Ik heb Lenovo zelf ook gemaild met de vraag of ik 16 GB zou kunnen bij prikken, en de 4GB (via BIOS o.i.d.) zou kunnen 'uit zetten'. Hun reactie was:

Theoretisch zou dit inderdaad mogelijk kunnen zijn, mits de BIOS de optie heeft om het vaste geheugen op het moederbord uit te schakelen. Aan te raden is dit echter niet, aangezien dit geheugen ook gebruikt kan worden voor grafische doeleinden. Mijn advies in deze is dan ook om alleen maar een 8GB module te plaatsen en het geheugen dus niet verder dan 12 GB uit te breiden.

Nou moet ik wél zeggen dat ik een 'stand alone' videokaart heb (NVIDIA GeForce GTX 1050). Die zelf zijn 'eigen' 4GB geheugen heeft. Zou het tweede bezwaar dat hij noemt daarmee teniet gedaan zijn? Of denk ik dan te simpel? Omdat de geïntegreerde grafische kaart wordt gebruikt voor 'boot en beeld', zoals jij het noemt.

Daarnaast heb ik geen idee of BIOS de optie heeft om het vaste geheugen op het moederbord uit te schakelen. En daar ben ik ook totaal niet in thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Waarom wil je het onboard-geheugen eigenlijk uitschakelen?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:05
ierm schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:55:
@biomass

Wauw, bedankt voor het meedenken!

Je zegt:

[...]

Maar bedoelt Lenovo dan niet dat je de keuze hebt de laptop met deze geheugen(combinaties) aan te schaffen? (kant en klaar dus). In plaats van de mogelijkheid om achteraf nog aan te vullen of te veranderen?

[...]

Inderdaad. Ik heb Lenovo zelf ook gemaild met de vraag of ik 16 GB zou kunnen bij prikken, en de 4GB (via BIOS o.i.d.) zou kunnen 'uit zetten'. Hun reactie was:

Theoretisch zou dit inderdaad mogelijk kunnen zijn, mits de BIOS de optie heeft om het vaste geheugen op het moederbord uit te schakelen. Aan te raden is dit echter niet, aangezien dit geheugen ook gebruikt kan worden voor grafische doeleinden. Mijn advies in deze is dan ook om alleen maar een 8GB module te plaatsen en het geheugen dus niet verder dan 12 GB uit te breiden.

Nou moet ik wél zeggen dat ik een 'stand alone' videokaart heb (NVIDIA GeForce GTX 1050). Die zelf zijn 'eigen' 4GB geheugen heeft. Zou het tweede bezwaar dat hij noemt daarmee teniet gedaan zijn? Of denk ik dan te simpel? Omdat de geïntegreerde grafische kaart wordt gebruikt voor 'boot en beeld', zoals jij het noemt.

Daarnaast heb ik geen idee of BIOS de optie heeft om het vaste geheugen op het moederbord uit te schakelen. En daar ben ik ook totaal niet in thuis...
De 4 GB van de 1050 is gewoon GDDR5, apart van het cpu- geheugen.

Wat een onzin verhaal van Lenovo zeg, ik geloof er werkelijk geen bal van dat er geen 16GB bij kan of dat je de 4 GB uit zou moeten zetten om dan wèl 16GB werkend te krijgen. De chip ondersteunt 16GB per Dimm-slot en ze hebben 1 slot gebruikt voor een vast gesoldeerde 4GB. Betekent nog steeds dat er 16GB in het andere slot kan. Dus 20GB totaal.

Hier wordt een 330-15ICH zelfs aangeboden met 20 GB: https://www.evetech.co.za...aptops-for-sale/9008.aspx

Crucial biedt gewoon 16 GB So-Dimms voor deze laptop aan: https://eu.crucial.com/eu...inch)-intel#MEMORYFilters

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 25-02-2019 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koets2k
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-01-2023
hoi ik zal binnenkort proberen 16 gb aan te schaffen en te installeren.
hopelijk zal het werken. laat even weten of het lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ierm
koets2k schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:52:
hoi ik zal binnenkort proberen 16 gb aan te schaffen en te installeren.
hopelijk zal het werken. laat even weten of het lukt
Ik ben benieuwd! Ik blijf graag op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan is de eerste 4GB dus dual channel en de laatste 16 single channel neem ik aan?

Wel een crappie oplossing verder van lenovo..

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:07

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

maratropa schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:35:
Dan is de eerste 4GB dus dual channel en de laatste 16 single channel neem ik aan?

Niet alleen Lenovo doet dit, omdat laptops steeds dunner (moeten) worden, wordt hier steeds vaker voor gekozen. Het ziet er super gelikt uit zo'n slanke en lichte laptop, maar dit zijn de consessies. Bij aanschaf moet je hier heel goed op letten.
maratropa schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:35:

Het is een totaa; van 12GB, 1x4GB + 1x8GB, dat maakt dat de eerste 4GB van de 8GB samen met de 4GB 'module' in dual channel samen werken, de overige 4GB van 8GB module echter niet. Tenminste als dit juist geimplementeerd is door Lenovo.

[ Voor 33% gewijzigd door _Dune_ op 15-06-2019 13:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ierm schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:13:
[...]

Ik ben benieuwd! Ik blijf graag op de hoogte :)
Dus jij hebt als TS nog geen RAM gekocht vanaf februari ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koets2k
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-01-2023
Hallo allemaal, heb mijn lenovo 330 ideapad met succes geupgrade naar 20Gb!

werkte direct na de start, zonder enige wijziging in de instellingen ( wel heb ik eerst de laatste bios geïnstalleerd via de lenovo update programma)

zie de screenshots

geheugen : https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item
Serie 16 GB, DDR4, 2666 MHz, CMSX16GX4M1A2666C18

Afbeeldingslocatie: https://db3pap002files.storage.live.com/y4mseG4E8YQL2-9FvnZOQumVeD_IiGsKiC1PRyNTLjSVhm_xbn7lAyhnShk8JW1iVmuKyFjTIEGa74ofnGst1cD2iBlT6Ik_CQSvO95NyPpuLzN8c-Bw_56QCYDjDMBkALhUhSP61OnvhT3AZjraZ3o8KlmMXqxXI0JgFLht5zqoCujXiGMMFRnDy7ub7DtBbGLJxwSzKMXGN2xs4JCJeaHDA/16gb.JPG?psid=1&width=1004&height=753

Afbeeldingslocatie: https://db3pap002files.storage.live.com/y4mApImfFKhi7ExKxRpYuxsEsm3txarDYmc3nK-t1i7Ujmv07MRVNAyRaxpenJ8hqczwwK6WgifaPYOSNaP9vwhMfe0JWSE6d6eEIcrW3jahO0AppcRuxOVTnPxTfttPQBB4IYxzlOpX4xXXYLm1HikBlDYbu2fP7508RUWoP1Ha_WiJsks3yyOLY5Nz-s42wh5TZ39NB_2Fw1AgcC8IlfE7g/cpuz.JPG?psid=1&width=751&height=753

Afbeeldingslocatie: https://db3pap002files.storage.live.com/y4m7u0uzwPtj2_3B5B1LOfMYJoYss2ZaG5YCQmW5wVbNTuy815GVM7KXNST8ifML20Yg_hCtzz5k-IjX7aHwpvtYNRrT3gQ9ylDcjqHYqC6YP9VA7ZY8Yrm-VI-9NTQG40Jw5BovxcWiJGJLmshtSGVdl5g2wwpCeD4WDNIS-BhyDSLmqaN9Sea0GhL3qeqTEBza-tr5j1EFc1nBSP7nFouCQ/cpuz2.JPG?psid=1&width=743&height=815

Afbeeldingslocatie: https://db3pap002files.storage.live.com/y4mBJ5qzEuVSt58kJEnJS9j7879mqG1Bc-nXJAcUNNBpWhJD6VUsfzJz536dwLf3MP6Frj6jPfA5fkbdGF_YGEKVgkqwXMKsi0jStl-_W2PgI--FUjX2sEp_-6gXPN9i4_KKEDH5z71GGEkabfxIePV0lENDVtM2U8dMxUVxjsMiGmWUWX-3fBCba7UIU2rSws5pRN5n4ud-s_KFcIyVowzvQ/open.JPG?psid=1&width=1004&height=753

Afbeeldingslocatie: https://db3pap002files.storage.live.com/y4mQZL7hE0TCpCGlzYxRatdiQINrrWPAaR0Tv7ixsVWWfeJUyQg0KYp5AIj2k1TbrUevdlaQ6Nshs3642HWovL-Z67dTBnfW1GhUM0hasm8Vh_o_pNUtgLfDcnq1lYB18jORX3WBEeIvV_o1Ctc1krM-ugyo5PJCTP0mby9jwctQiTMfns--qPOjc7_1HVftr-LQwlPDNw2QBPvaTV8IhBEBg/origineel.JPG?psid=1&width=1004&height=753

[ Voor 3% gewijzigd door koets2k op 01-09-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.M93
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09-2024
Hallo allen,

Ten eerste, ik ben een noob in zulke dingen, dus de meeste woorden en omschrijvingen hier begrijp ik niet heel goed.
Heel simpel: ik heb de laptop zoals de OP beschrijft met 8 gb aan RAM geheugen, blijkbaar 2x4GB. Om low-graphics spellen en onder andere AutoCAD soepeler te laten draaien wil ik dit uitbreiden naar 12 of 16GB.

Nu heb ik 3 vragen.
1. Waar kan ik 8GB sticks kopen? Ik heb meerdere sites voorbij zien komen met verschillende priceranges. Waar moet ik aan denken?
2. Hoe schroef ik deze laptop open? Mijn oude laptop had heel simpel 4 schroefjes aan de onderkant, maar die kan ik nu niet vinden.
3. Kan je hier ook heel simpel het kaartje "eruit klikken" en een nieuwe "erin klikken", zonder bepaalde instellingen van te voren te updaten qua BIOS of andere drivers?

Alvast heel erg bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennertho
  • Laatst online: 05-10-2024
Hallo,

Voor mensen die twijfelen wat ze moeten doen. Ik heb ook een Lenovo Ideapad 330-15ICH 81FK0050MH en heb enkele weken geleden mijn RAM en SSD ge-upgrade.

RAM: 8GB -> 20GB ( 4GB-kaart eruit en 16 GB-kaart erin)
Crucial CT16G4SFRA32A werkgeheugen 16 GB (DDR4, 3200 MT/s, PC4-25600, SODIMM, 260-pin) groen (https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1)

SSD: 128GB -> 1TB
Samsung 980 1TB (https://www.coolblue.nl/product/877774/samsung-980-1tb.html)

Heb er zelf de ballen verstand van, maar alles werkt prima. Mijn laptop werkt significant beter voor BI programma's zoals PowerBI en Tableau. Voor gamen geen idee, maar het zal wel beter zijn.

:)
Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouben
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-04-2024
Beste mensen, met interesse naar de oplossingen gekeken. Mijn kleinzoon heeft de IdeaPad 34015iRH 81 LK.
Daarin zit 8Gb intern geheugen in 1 slot. Meer slots zijn er niet. Hij speelt veel games en af en toe loopt het vast. Ik denk erover de 8 naar 16Gb uit te breiden. Wel wat duur.
Wat de SSD betreft zou de 512 GB naar 1 TB moeten omdat hij nu 75 GB vrij heeft en kennelijk niet genoeg om meer spellen te downloaden. Dat kan door een grotere SSD van dat smalle langwerpige type . Maar ik zie ook een lege ruimte waar een meer (gangbaar) type HDD of SSD in past. Maar geen extra slot daarvoor. Kennelijk moet er dan een verloopkabeltje van type Data naar de smalle kleine poort tussen geplaatst worden.
Hebben jullie meer info en adviezen hiervoor voor mij. Mvg Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je vraag geen eigen topic waard is, is het zeker geen offtopic schop van andermans oude topic waard, al helemaal niet als het niets met het oorspronkelijke probleem te maken heeft.

Enige reden om een oud topic te schoppen is om nieuwe inzichten toe te voegen. Een eigen vraag doet dat nooit.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.