Nieuwe laptop erg traag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse321
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-10-2022
Hallo,

Ik heb vandaag een nieuwe laptop gekocht, maar ik merkte al snel dat deze erg traag was met het uitvoeren van de simpelste taken. Het gaat om een HP 15-DB0150ND met de volgende specificaties:

Softwareversie Radeon - 17.12
Software-editie Radeon - Adrenalin
Grafische chipset - AMD Radeon(TM) R4 Graphics
Grootte geheugen - 512 MB
Geheugentype - DDR4
Kernklok - 686 MHz
Windows-versie - Windows 10 (64 bit)
Systeemgeheugen - 8 GB
CPU-type - AMD A6-9225 RADEON R4, 5 COMPUTE CORES 2C+3G
Processorsnelheid: 2.6 GHz
Aantal processorkernen: 2

Ik heb zelf geen verstand van alles wat hierboven staat, maar mij werd verteld dat dit voldoende moet zijn voor normaal gebruik.

Echter, een youtube video afspelen is al teveel gevraagd, alles vanaf 720p 60fps en daarboven is niet te doen. Ik merkte ook op dat op taakbeheer mijn processor al snel richting de 100% gaat.

Mijn vraag is: Heb ik nou gewoon een laptop met slechte specificaties gekocht of zou er iets mis zijn met de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is een ultra-low power CPU, doorgaans zou het genoeg moeten zijn voor een simpel filmpje (kijk of de GPU gebruikt wordt!), maar het is echt zo ongeveer het laagste van het laagste qua laptop... hoewel de CPU uitkwam in Q2 2018 (bijna een jaar oud), is hij gebaseerd op oudere tech, en zelfs daarin weer ondergeklokt.

Je hebt het overigens op traag in verschillende taken. De CPU (en GPU) zijn inderdaad niet snel, maar is het ook met laden/opstarten? Heeft je laptop een HDD of een SSD? Of zelfs iets als EMMC?

Ik vind hem voor het de specs eigenlijk nog wel vrij duur in de pricewatch staan, eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Umbrah schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:34:
Dat is een ultra-low power CPU, doorgaans zou het genoeg moeten zijn voor een simpel filmpje (kijk of de GPU gebruikt wordt!), maar het is echt zo ongeveer het laagste van het laagste qua laptop... hoewel de CPU uitkwam in Q2 2018 (bijna een jaar oud), is hij gebaseerd op oudere tech, en zelfs daarin weer ondergeklokt.

Je hebt het overigens op traag in verschillende taken. De CPU (en GPU) zijn inderdaad niet snel, maar is het ook met laden/opstarten? Heeft je laptop een HDD of een SSD? Of zelfs iets als EMMC?

Ik vind hem voor het de specs eigenlijk nog wel vrij duur in de pricewatch staan, eigenlijk...
??
Het laagste van het laagste??

Ik heb een 2014 Acer Switch met 4GB RAM, Core i3 en 128GB SSD. Stuk trager dan wat hij heeft. Kan gewoon 14 tabs open hebben in Firefox op Win10 en 1080p Netflix of YouTube kijken. Zeker niet de snelste maar ook weer geen stroperige of trage stront laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Het is een low voltage dual core met 1 thread per core. Doe mij de i3 dan maar.

@TS: Het was niks en gaat nooit iets worden. De videokaart en overige hardware is best aardig maar de processor is extreem traag, ter vergelijking: Naar maatstaven van 10 jaar geleden zou dit ook al niet een heel snelle cpu zijn geweest.

Als je de laptop niet meer kan omruilen zou je kunnen proberen er zoveel mogelijk overbodige software die op de achtergrond meedraait er af te gooien of evt een andere browser proberen die misschien betere GPU ondersteuning heeft. maar echt vlot zal het dus nooit worden.

[ Voor 158% gewijzigd door -36- op 19-02-2019 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse321
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-10-2022
Bedankt voor de snelle reacties, ik kan hem gelukkig nog omruilen en ga dat zeker doen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
pricewatch: Acer Aspire 3 A315-53-563J of pricewatch: Acer Aspire 5 A515-52-3274 zijn wel aardig.

Enige nadeel: 128GB schijf of maximaal 8GB RAM. Zou die met i5 en 256GB pakken. 128GB is echt aan de krappe kant. Bovendien is de laptop met 128GB SSD zeer slecht leverbaar. Wel jammer dat beide laptops maar 4GB RAM hebben, maar dan moet je even iemand zoeken die dat goedkoop kan upgraden.\

Overigens is een i5 veel meer dan wat je nodig hebt. Maar goedkopere laptops zijn het gewoon net niet. Vaak is er op de meest belangrijke punten bespaard. Erg jammer als je naar een waardeloos scherm kijkt of gewoon de spleten in je behuizing ziet.

[ Voor 17% gewijzigd door hoi1234 op 20-02-2019 17:22 ]

Pagina: 1