Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:48
Hallo,

Ook ik ben inmiddels bezig met de aanschaf van zonnepanelen, aantal verschillende offertes inmiddels binnen waar ik wat vragen over ga hebben kunnen jullie met me mee brainstormen?

De situatie:
Woonachtig in een 2-kapper waarbij de schuine kap op het zuid-oosten ligt waar de panelen zouden komen.
Huidig verbruik ca. 4500 kWh.
Toekomstig verbruik (2020) vermoedelijk aanzienlijk hoger i.v.m. Elektrische auto.

Op de zuid-oosten kan ik volgende panelen kwijt:
- 18 stuks: JA Solar 300WP panelen full black

Deze panelen worden aangesloten op een:
Solar Edge SE5000HD wave omvormer.

Elk paneel wordt voorzien van een SolarEdge Optimizer P300.

Kosten: 6500 exc btw
Voor levering en montage

Vragen:
Heeft het zin gezien de huidige salderingsregeling de installatie uit te breiden naar 25 zonnepanelen? Dit zou ik nog kwijt kunnen op het dak en de omvormer heeft er de capaciteit voor.
Of raden jullie dit niet aan?

Kan op een omvormer zowel een string constructie als optimizer constructie werken? Voor een 6 tal panelen heb ik de optimizer zeker nodig maar de overige 12 wordt ik minder gehinderd door schaduw dus zou ik wellicht een financieel betere constructie voor kunnen verzinnen.

Iemand ervaring met JaSolar panelen of AEG Solar panelen?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Antwoorden
-25 panelen Ja, doen.
- dat kan niet met solaredge als je 1 omvormer wilt. Je kunt ook tygo in schaduw string combineren met niet tygo in niet schaduw string en uiteindelijk op 20 amp afzekeren. (Goodwe 4200)
- je kunt ook jinko Maxim panelen gebruiken en dan 25 in 1 string op Fronius Primo omvormer. Als je het geld hebt gewoon doen.

Ja Solar is niets mis mee. Beter dan AEG, dat is Taiwanese panelen met germanwashing. Bouwkwaliteit van de AEG panelen viel mij tegen.

Sterke!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@Lardman, wat is het voordeel van Fronius Primo? Niet dat ik je niet geloof maar ik wil altijd weten waarom.

Zijn er ook momenten zonder schaduw? Wanneer?

Is 20 of 21 standaard panelen in een string op een willekeurige 3 fase string omvormer met een aantal Tigo's voor de schaduw een idee? En de rest met APS Microomvormers?

edit:
Als ik de schaduw niet meeneem raadt Sunnydesign voor 25 panelen een 6 kW enkelfase omvormer of 2x +/- 3 kW aan.

Je zou de 12 of 13 zonnigste panelen op een 3 tot 3.6 kW enkelfase omvormer kunnen doen en de rest met Solaredge enkelfase van gelijk vermogen.
Dan maakt het niet uit of je een 3 fase meterkast hebt of niet.

[ Voor 33% gewijzigd door busscherski op 20-02-2019 07:03 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)