Hebben bougies een inwerktijd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Topicstarter
Ik heb vandaag de bougies van mijn Suzuki Celerio vervangen: de termijn daarvoor was 45.000km en ik zat er al ruim 9000km overheen. De originele bougies waren Iridium Bougies van Denso uit Japan.

Zelf had ik echter Bosch Double Iridium bougies gemonteerd, welke ik door mijn kenteken online in te voeren besteld heb. Nadat ik de bougies vervangen had, heb ik de motor gestart en die startte direct en liep ook goed.

Echter tijdens het rijden kreeg ik het idee dat de auto boven de 2000 toeren begon te stotteren. Dat stoorde mij zodanig dan ik even bij de Suzuki dealer na ben gaan vragen: ik moest maar een voelermaat gaan kopen... dat heb ik dus gedaan.

Ik moest vanavond echter ook nog een paar ritjes maken en tijdens de laatste rit, viel mij plotseling op dat het stotteren weer verdwenen was. De auto lijkt nu dus gewoon goed te lopen: zoals voorheen, maar dan wel een stuk zuiniger heb ik het idee?

Dus ja ik ben nogal verward eerlijk gezegd: want als ik op internet zoek, dan kan ik mijzelf eigenlijk voor gek verklaren. Een inwerkperiode zou namelijk niet bestaan voor bougies... ook hoef je meestal niet af te stellen als ze nieuw zijn.

Ligt het dus aan mij: of kan het zijn dat de ECU eraan moet wennen dat hij nieuwe bougies gekregen heeft? Want ik heb er nu totaal 74KM meegereden en bij de eerste 60KM reageerde de auto anders, waarbij hij deed stotteren.

Ik was al bijna die Duitse bougies aan het vervloeken... omdat volgens het boekje van de auto enkel Denso bougies gebruikt zouden mogen worden. Ook wilde ik nog de elektrodeafstand gaan controleren en zo nodig bijstellen: maar dat lijkt nu allemaal niet meer nodig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een inwerktijd, niet dat ik weet.

Echter, bougies zijn iets complexer dan een stukje porselein wat een vonk geeft.

Het grootste verschil zit hem in de temperatuur, dus hoe heet wordt de bougie. Dat komt redelijk nauwkeurig trouwens. Dan heb je nog de weerstand en verschillende soorten metaal, en ook die kun je niet zomaar met elkaar verwisselen.

Daarom moet je eigenlijk altijd uitgaan van wat je boekje zegt, en bij Japanse auto's zal dat eigenlijk altijd een Denso of NGK bougie betekenen, er is ook geen reden imho om daarvanaf te wijken, want Denso's zijn gewoon vreselijk goed. Wat een onderdelensite zegt zou ik in dit geval lekker negeren, die zeggen wel meer namelijk, en kunnen er behoorlijk naast zetten. Suzuki weet heus wel wat ze doen :)

[ Voor 5% gewijzigd door RobinHood op 18-02-2019 23:36 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Inwerktijd voor bougies bestaat niet, zie ook wat @RobinHood zegt.

Hoewel je Bosch bougies ongetwijfeld goed zullen zijn (ik gebruik in mijn BMW alleen maar Bosch), hebben Japanse auto's om de één of andere reden altijd wat problemen met niet-Japanse bougies. Wat het is, is eigenlijk niet te zeggen, maar het is wel een bekend fenomeen.

Het advies om een voelermaat te kopen is niet zo gek. Formeel moet je een bougie altijd controleren voor je hem installeert. Een kleine afwijking in gap kan al vervelende storingen geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Weet je 100% zeker dat het de goede bougies zijn?

Die online tools hebben het niet altijd 100% bij het rechte eind.
Welk type kwam eruit en welk type ging erin?

Heb je nog meer gedaan dan alleen die bougies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
timberleek schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 00:05:
Weet je 100% zeker dat het de goede bougies zijn?

Die online tools hebben het niet altijd 100% bij het rechte eind.
Welk type kwam eruit en welk type ging erin?

Heb je nog meer gedaan dan alleen die bougies?
Daar was ik zelf ookal aan het twijfelen, omdat in het boekje van de auto Bosch niet genoemd wordt. Maar het zouden wel de goede moeten zijn in-principe: al was ik al aan het overwegen om toch maar die Denso te bestellen.

Ik heb de bougies hier trouwens besteld en had enkel keuze uit Bosch of Denso. Alleen dat geld van de Bosch bougies ben ik dan natuurlijk wel kwijt, want kan ze moeilijk terug gaan sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 19-02-2019 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:37
idd wat deepbass909 zegt, altijd elektrodeafstand meten voor het monteren.

Daarnaast, ECU's zijn zelflerend, als de bougies dan net iets anders vonken dan de vorige (mogelijk ook door verkeerde elektrodeafstand) kan de computer de optimale voorontsteking verkeerd inschatten, wat je vooral hoger in de toeren merkt. Normaal zou hij dit bijna direct moeten beregelen maar misschien is die van jou niet zo snel.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Had @Joopieboy ook niet iets met een Suzuki en specifieke bougies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GWBoes schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:26:
idd wat deepbass909 zegt, altijd elektrodeafstand meten voor het monteren.

Daarnaast, ECU's zijn zelflerend, als de bougies dan net iets anders vonken dan de vorige (mogelijk ook door verkeerde elektrodeafstand) kan de computer de optimale voorontsteking verkeerd inschatten, wat je vooral hoger in de toeren merkt. Normaal zou hij dit bijna direct moeten beregelen maar misschien is die van jou niet zo snel.
Het plan was dus om de bougies weer uit de auto te halen en de elektrodenafstand te meten, deze zouden 1mm moeten zijn. Echter het vreemde vind ik juist, dat zover ik weet de auto nu wel goed rijdt.

Ik heb na het vervangen van de bougies dus geen andere aanpassingen meer gedaan. En dat vind ik juist het meest gekke: al heb ik ook weleens gehad, dat toen ik de banden geroteerd had dat ik 200km later plotseling een TMPS melding kreeg...

Nu wil ik dus eigenlijk in de gaten houden of de auto goed blijft lopen: zo ja, dan hoef ik niet perse de bougies er weer uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTwoO
  • Laatst online: 07-06 14:35

NTwoO

!/**/

deepbass909 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:46:
Het advies om een voelermaat te kopen is niet zo gek. Formeel moet je een bougie altijd controleren voor je hem installeert. Een kleine afwijking in gap kan al vervelende storingen geven.
Hedendaags worden bougies netjes geleverd door de fabrikant op 0.9mm Dat is standaard voor benzine toepassingen. Voor LPG is het nodig om de opening dicht te buigen naar 0.7mm. De originele Denzo bougies zijn steengoede bougies. De Bosch bougies zijn ook niet verkeerd. Indien de bougies door een website op kenteken geleverd is, is de temperatuurbereik heel waarschijnlijk goed. Er is was speelruimte voor de temperatuur.

Je grootste 3 mogelijkheden voor problemen bij montage van nieuwe bougies zijn:
1: Bougies zijn niet goed aangedraaid. Hierdoor lekt de verbrandingsruimte en bouwt dus onvoldoende druk op. Let heel secuur op de voorgeschreven aanhaalmoment op de verpakking. De aluminium cylinderkop van je auto is zo aan gort de draaien. Niet vast genoeg is ook niet goed.

2: De hoogspanningscomponenten (bobines en eventuele bougiekabels) zijn niet goed of hebben bij montage een tik gekregen. Dit is eenvoudig te controlleren door de motorruimte vochtig te maken. Een elektrische lek slaat dan snel door en jij weet snel genoeg waar de pijnpunt is.

3: De bougies hebben een tik gekregen. Bougies lopen makkelijk een haarfijn kraakje op en dan lekt het elektrisch.

Persoonlijk vervang ik alleen de hoogspanningscomponenten als zij problemen geven, maar controlleer wel iedere 30Mm mijn bougieopening gezien mijn gebruik van LPG. waar een te grote opening tot bobine problemen lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTwoO
  • Laatst online: 07-06 14:35

NTwoO

!/**/

Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:35:
[...]

Het plan was dus om de bougies weer uit de auto te halen en de elektrodenafstand te meten, deze zouden 1mm moeten zijn. Echter het vreemde vind ik juist, dat zover ik weet de auto nu wel goed rijdt.
Enkele weken geleden hadden wij slecht weer met veel vocht in de lucht. De afgelopen dagen is het flink droger geworden. Dat kan een groot effect op je hoogspanning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Inwerktijd voor bougies bestaat niet, zie ook wat @RobinHood zegt.

Hoewel je Bosch bougies ongetwijfeld goed zullen zijn (ik gebruik in mijn BMW alleen maar Bosch), hebben Japanse auto's om de één of andere reden altijd wat problemen met niet-Japanse bougies. Wat het is, is eigenlijk niet te zeggen, maar het is wel een bekend fenomeen.

Foei, in BMW mag alleen NGK :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Wat @deepbass909 zegt, onverklaarbaar maar waar, maar veel Japanse auto's hebben maar een beperkt aantal bougies die goed werken. Sterker nog de oem vervang Denso bougies die de dealer plaatst zijn bij mijn auto (2012 Swift Sport) een no go, en de 90dkm kun je maar beter vergeten. 60dkm een specifiek setje NGK Iridium en geen problemen. Ook de gene waarbij de software aangepast is die riep dat al, en ook op fora lees je er veel van. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vreemde is dat ik nu niks vreemds meer merk aan de auto: express een berg omhoog gereden, omdat de auto dan juist meer toeren moet maken. Dat wat ik gisteren voelde, komt nu dus totaal niet meer voor.

Ik ga het in iedere geval nog even in de gaten houden, want anders wil ik alsnog Denso bougies in de auto plaatsen. Die zaten er origineel namelijk ook in. Maar zolang de auto goed rijdt, zie ik geen reden om de boel weer open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

@Anoniem: 1068241 had je ook de accu afgekoppeld voor je de bougies ging vervangen? Vaak reset de boordcomputer zich dan, waardoor de ECU de aangeleerde waardes kwijt is en zichzelf opnieuw moet inleren.

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BdK9001 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:51:
@Anoniem: 1068241 had je ook de accu afgekoppeld voor je de bougies ging vervangen? Vaak reset de boordcomputer zich dan, waardoor de ECU de aangeleerde waardes kwijt is en zichzelf opnieuw moet inleren.
Nee dat heb ik niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
NTwoO schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:38:
[...]

2: De hoogspanningscomponenten (bobines en eventuele bougiekabels) zijn niet goed of hebben bij montage een tik gekregen. Dit is eenvoudig te controlleren door de motorruimte vochtig te maken. Een elektrische lek slaat dan snel door en jij weet snel genoeg waar de pijnpunt is.
With ^

Ga eens een keer een pikdonkere garage een tijdje naar de bobine en bougiekabels kijken of je vonkjes ziet overspringen, desnoods even nat nevelen met een plantenspuit

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties: het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat de ECU zich inderdaad opnieuw moest aanleren, vooral aangezien ik niet de accu ontkoppeld had.

Heb bewust een paar extra km's gereden, ook over de autoweg om er 100% zeker van te zijn dat nu alles weer in orde was. Ook bewust met de radio uitgereden zodat ik de motor goed kon horen, al was het stotteren iets wat ik vooral duidelijk voelde.

Ik heb het gelukkig niet meer waar kunnen nemen, dus daarom ga ik de bougies er nu niet meer uithalen. Overigens overweeg ik om bij de eerst volgende bougie wissel, wel gewoon Denso bougies te nemen. Al lijken de Bosch Bougies het nu gewoon goed te doen :D

Wel heb ik weer veel geleerd: dat is dat je bij de Suzuki garage autoproblemen vooruit moet plannen, want stel je voor dat je betrouwbare Japaner Thaise een probleempje heeft. Dan kun je bij de Suzuki dealer dus pas in April terecht :X

Dus moeten bougies ingewerkt worden? Blijkbaar nee, maar het kan dus schijnbaar wel zo zijn dat de ECU zichzelf opnieuw moet in leren en waarschijnlijk gaat dat niet zo snel? Het blijft hoe dan ook vreemd en ik heb mijzelf net nog niet in het gekkenhuis aangemeld 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Vind dat een raar verhaal en heb ik nog nooit meegemaakt. Als het terugkomt zou ik toch denken aan een vochtprobleem, misschien dat het vocht nu weg is.

Wel gezien dat bij het vervangen van de bougies ook ineens een bobine kapot ging omdat de nieuwe bougie minder weerstand had dan de oude en de bobine ook al niet zo fris meer was en een nieuwe bougie die na 20km alweer stuk was omdat er een scheurtje in het keramiek zat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:05
[...]
Wel in dit geval aangezien irridium bougies nooit met voelermaatjes gemeten mogen worden!
Daarvoor heb je ronde bougievoelermaatjes voor nodig zodat de punt niet kan beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SniperGuy schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:34:
[...]

Wel in dit geval aangezien irridium bougies nooit met voelermaatjes gemeten mogen worden!
Daarvoor heb je ronde bougievoelermaatjes voor nodig zodat de punt niet kan beschadigen.
Dat had ik dus ook al gelezen op internet: maar het receptie personeel van de Suzuki dealer, die hadden er duidelijk geen zin in. Was namelijk ook nog bij een Auto first garage geweest en die zei, dat hij nog nooit de elektroden afstand gemeten had bij nieuwe bougies.

Volgens hem was het een kwestie van oude bougies eruit draaien en nieuwe erin. Mij persoonlijk stoort het eigenlijk dat je bij autogarages vaak van die halve adviezen krijgt. Ik heb dan het gevoel alsof ze mij eigenlijk al direct € 100 uit de zak willen kloppen, ookal is het niks ernstigs.

Het blijft toch een beetje een raadsel en ik ben blij dat het nu weer weg is: en hopelijk blijft het ook weg.
Radiant schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:26:
Vind dat een raar verhaal en heb ik nog nooit meegemaakt. Als het terugkomt zou ik toch denken aan een vochtprobleem, misschien dat het vocht nu weg is.

Wel gezien dat bij het vervangen van de bougies ook ineens een bobine kapot ging omdat de nieuwe bougie minder weerstand had dan de oude en de bobine ook al niet zo fris meer was en een nieuwe bougie die na 20km alweer stuk was omdat er een scheurtje in het keramiek zat..
Voor mij persoonlijk blijft het ook een raar verhaal hoor, maar het is toch echt helemaal weg nu. Lijkt mij overigens gek als de bobine stuk zou gaan, bij een auto die nog geen vier jaar oud is.

Maar met vocht, bedoel je waarschijnlijk dat er door de vocht in de lucht in de bougie ingangen vocht terecht gekomen is wellicht? Want wij hebben de bougies een voor een vervangen, dus ook de bobines er een voor een uit gehad en terug gezet.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 19-02-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Vocht 'ergens' dat de ontsteking sloopt. Soms is dat een klein scheurtje in de bobine bijvoorbeeld. Nu je even gereden hebt zal het weg zijn, maar na een vochtige nacht zou het ineens weer terug kunnen zijn. Als dat het geval is zou dat het eerste zijn waar ik naar zou zoeken.

Overigens is het helaas niet ongebruikelijk dat bobines na 4 jaar kapot gaan, ik weet niet of dat bij Suzuki ook speelt maar bij bepaalde VAG-modellen gaan ze aan de lopende band kapot.

Moderne auto's schakelen ook cilinders uit als de ontsteking op een bepaalde cilinder (sporadisch) niet lekker verloopt om te voorkomen dat er onverbrande brandstof in de katalysator terecht komt. Dat merk je omdat je auto ineens niet goed meer loopt, maar als je het contact uitzet en weer start ineens weer beter loopt. Dat gaat echter meestal gepaard met een motorstoringslampje (bij uitlezen zie je dan 'cilinderoverslag' of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had ook de auto uitgelezen met zo'n ODB2 scanner via Torque en daar kwam geen enkele foutcode bij uit. Maar ik zal het wel in de gaten houden: mocht het toch zo zijn, dan kan ik uiteindelijk toch niet veel meer en met de auto naar de garage.

Maar ik hoop dat het niks ernstig was in iedere geval. Al zijn er blijkbaar meerdere verklaringen mogelijk, waarom de auto deed stotteren boven de 2000 toeren. Ik hoop oprecht niet dat het iets met de bobines te doen heeft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:40
[...]

Dit wou ik ook schrijven. Typisch is de spleet bij iridium bougies vanuit de verpakking juist, bij de traditionele wil dit nog wel afwijken.

Dat de auto zuiniger is kan kloppen. Een slechte vonk, veroorzaakt een minder volledige verbranding. Nieuwe bougies maken deze negatieve ontwikkeling ongedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaZeS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09-2024
De Bosch Spark plug, Double Iridium 0242129519 zijn volgens Bosch zelf ook de bougies die je zou moeten hebben.
De elektrodenafstand zou inderdaad 1mm moeten zijn. Waar de 0.9mm vandaan komt die hierboven ergens wordt genoemd weet ik niet.
Dat ze bij de Suzuki dealer niet staan te trappelen om je te helpen snap ik volledig. Waarom zouden ze je onbetaald helpen als je je onderhoud zelf gaat doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
MaZeS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:36:
Dat ze bij de Suzuki dealer niet staan te trappelen om je te helpen snap ik volledig. Waarom zouden ze je onbetaald helpen als je je onderhoud zelf gaat doen?
Omdat ik wel al dik € 500 heb uitgegeven om cruisecontrol te laten inbouwen en ik straks ook mijn beurtjes er laat doen. Dus ik ben wel degelijk klant hoor. En bougies is iets wat uitgelegd staat in het boekje van de auto, dat zou je dus zelf moeten kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Radiant schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:41:
[...]

Foei, in BMW mag alleen NGK :P
Nop, in het geval van de M52-motor is het óf NGK (BKR6EQUP) óf Bosch (FGR7DQP). Overigens bougies waarvan de elektro-afstand niet te meten is (4-voudige elektrodes).
[...]

Dus nog steeds controle met een voelermaatje, maar dan één speciaal voor iridium ;)
In principe is een bougie in de fabriek al op de juiste stand gezet, maar in theorie kan de elektrode verbuigen.
NTwoO schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:38:
[...]

Hedendaags worden bougies netjes geleverd door de fabrikant op 0.9mm Dat is standaard voor benzine toepassingen. Voor LPG is het nodig om de opening dicht te buigen naar 0.7mm. De originele Denzo bougies zijn steengoede bougies. De Bosch bougies zijn ook niet verkeerd. Indien de bougies door een website op kenteken geleverd is, is de temperatuurbereik heel waarschijnlijk goed. Er is was speelruimte voor de temperatuur.
Gap-afstand is niet iets standaards, ook daar zitten bij benzine-toepassingen echt nog wel verschillen in, die samen hangen met de compressie van de motor, turbo of niet, of het een Atkinsonmotor is of niet, bi-fuel, etc. Daarnaast worden er ook volop bougies gebruikt met meer dan één elektrode (BMW doet dit al decennia). Maar een bougie met de juiste code is in principe goed ingesteld voor de motor (in de lettercode van een bougie zitten materiaal, aantal elektroden, gap-afstand en temperatuur verwerkt).
Je grootste 3 mogelijkheden voor problemen bij montage van nieuwe bougies zijn:
1: Bougies zijn niet goed aangedraaid. Hierdoor lekt de verbrandingsruimte en bouwt dus onvoldoende druk op. Let heel secuur op de voorgeschreven aanhaalmoment op de verpakking. De aluminium cylinderkop van je auto is zo aan gort de draaien. Niet vast genoeg is ook niet goed.
Klopt, al is het aanhaalmoment niet super secuur. Vuistregel is, bougie met de hand in het gat draaien tot hij handvast zit (dus zonder ratel/t-stuk kan je hem niet meer verder vastdraaien) en daarna nog een 1/4 tot 1/2 slag om vast te trekken (bij het meest gangbare type met een knelring). (zie ook de site van Denso

Overigens staat daar ook precies beschreven hoe je de gap moet controleren/bijstellen.
d:)b
Mits het geen penbobines zijn. Daar werkt het trucje vaak niet omdat het hoogspanningsdeel teveel afgeschermd zit.
3: De bougies hebben een tik gekregen. Bougies lopen makkelijk een haarfijn kraakje op en dan lekt het elektrisch.

Persoonlijk vervang ik alleen de hoogspanningscomponenten als zij problemen geven, maar controlleer wel iedere 30Mm mijn bougieopening gezien mijn gebruik van LPG. waar een te grote opening tot bobine problemen lijden.
@Anoniem: 1068241
Als de motor nu goed draait en je geen hikjes voelt, vermogen lijkt te missen, dan is het in principe goed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZeS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09-2024
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:41:
[...]

Omdat ik wel al dik € 500 heb uitgegeven om cruisecontrol te laten inbouwen en ik straks ook mijn beurtjes er laat doen. Dus ik ben wel degelijk klant hoor. En bougies is iets wat uitgelegd staat in het boekje van de auto, dat zou je dus zelf moeten kunnen doen.
Alles wat normaal gesproken bij een onderhoudsbeurt wordt gedaan staat bij Suzuki in de handleiding waaronder olie verversen, interieurfilter vervangen en koelvloeistof controleren.
Wat moet de dealer straks nog doen bij een onderhoudsbeurt als je dat allemaal zelf gaat doen?
Een keer 500 euro aan iets uitgeven maakt je nog geen vaste klant.

Wat er in het boekje wordt gezet is daarnaast een aangelegenheid voor de fabrikant Suzuki en daar hebben de dealers in principe weinig mee van doen.
Ik begrijp dat je dit vast anders ervaart, maar de vragen die je ze stelt zijn in mijn ogen geen normale gebruiksvragen. Deze hadden ze vast wel netjes beantwoord.

Als de motor overigens echt structureel misfires krijgt zal de auto dit overigens automatisch detecteren met een noodloop + motorstoring.
Een inleerperiode lijkt me niet van toepassingen op bougies. Alleen de lange- en kortetermijn brandstofcorrectie zouden relevant kunnen zijn de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten, maar dit wordt volgens mij niet beïnvloed door de staat van de oude of nieuwe bougies.

[ Voor 16% gewijzigd door MaZeS op 19-02-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MaZeS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:23:
[...]

Alles wat normaal gesproken bij een onderhoudsbeurt wordt gedaan staat bij Suzuki in de handleiding waaronder olie verversen, interieurfilter vervangen en koelvloeistof controleren.
Wat moet de dealer straks nog doen bij een onderhoudsbeurt als je dat allemaal zelf gaat doen?
Olie en oliefilter: want de dealer doet immers enkel nog kleine beurten. Ze noemen dat bij Suzuki VOS Onderhoudsbeurt. Luchtfilter, interieur filter vervangen zou iedere automobilist echt zelf moeten kunnen.

De bougies opzicht ook wel: maar een volgende keer laat ik het wellicht toch door de garage doen. Nu had ik het samen met mijn buurman gedaan en de accu, die hadden wij dus niet afgekoppeld.

En remvloeistof dat mag de Suzuki dealer ook wel doen. Maar ze mogen echt wel een stuk klantvriendelijker zijn hoor, want ik kan er niks aan doen dat ze tot midden april al vol zitten. Heb zelfs mijn onderhoudsbeurt al voor Juni ingepland, omdat je nooit binnen een maand terecht kunt bij Suzuki.

Dat ik niet gebruikelijke vragen stel, dat zal vast zo zijn: maar ik verwacht wel netjes te woord gestaan te worden. Maar zoals gezegd alles is in orde weer: net van werk naar huis gereden en de auto rijdt zoals van tevoren, alleen ik heb het idee dat hij iets zuiniger nu rijdt.

Wat nou de oorzaak was, dat blijft een raadsel: maar het klinkt mij niet onlogisch in de oren, dat de ECU zich opnieuw in moest leren. Dat word ja geforceerd door het afkoppelen van de accu, iets wat ik niet gedaan had.
deepbass909 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:16:
[...]
Als de motor nu goed draait en je geen hikjes voelt, vermogen lijkt te missen, dan is het in principe goed.
Nu voel ik helemaal geen hikjes meer :) Dus de auto loopt weer helemaal perfect en daar gaat het om _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 19-02-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:55

OmeJoyo

This is me

Hijdaar95 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:31:
[...]

Dit wou ik ook schrijven. Typisch is de spleet bij iridium bougies vanuit de verpakking juist, bij de traditionele wil dit nog wel afwijken.

Dat de auto zuiniger is kan kloppen. Een slechte vonk, veroorzaakt een minder volledige verbranding. Nieuwe bougies maken deze negatieve ontwikkeling ongedaan.
TS had 74 km gereden, bij 60 deed ie stotteren en bij 14 deed ie het goed en gelijk merkte hij dat ie veel zuiniger reed.... 8)7

Afgezien dat je opmerking op zichzelf klopt kan TS hier natuurlijk geen donder van hebben gemerkt. Als het verbruik voorheen zorgvuldig werd bijgehouden, dan zou die de aankomende 3 maanden rijden eens kunnen vergelijken met het resultaat van vorig jaar en dan heeft hij een redelijke indicatie.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jep ik hou mijn verbruik zorgvuldig bij: soms ook gewoon tijdens het rijden via de verbruiksmeter. Maar ik heb wel gemerkt dat de auto onzuiniger was de afgelopen maanden, echter dat kan ook vooral vanwege de winter geweest zijn.

Dus ja eigenlijk kan ik het nog niet precies weten of de auto nu zuiniger rijdt, of dat het toch hetzelfde is. Was namelijk puur op de verbruiksmeter in de auto gebaseerd.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 20-02-2019 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

OmeJoyo schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:00:
[...]

TS had 74 km gereden, bij 60 deed ie stotteren en bij 14 deed ie het goed en gelijk merkte hij dat ie veel zuiniger reed.... 8)7

Afgezien dat je opmerking op zichzelf klopt kan TS hier natuurlijk geen donder van hebben gemerkt. Als het verbruik voorheen zorgvuldig werd bijgehouden, dan zou die de aankomende 3 maanden rijden eens kunnen vergelijken met het resultaat van vorig jaar en dan heeft hij een redelijke indicatie.
Als bougies zorgen voor een hoger verbruik dan is er serieus iets aan de hand en merk je dat wel aan meer dingen (hikkende motor, storingslampjes, kapotte kat) en hadden die bougies er compleet aangeslagen door troep uit moeten zijn gekomen. Denk dat dat tussen de oren zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:55

OmeJoyo

This is me

Radiant schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:05:
[...]

Als bougies zorgen voor een hoger verbruik dan is er serieus iets aan de hand en merk je dat wel aan meer dingen (hikkende motor, storingslampjes, kapotte kat) en hadden die bougies er compleet aangeslagen door troep uit moeten zijn gekomen. Denk dat dat tussen de oren zit..
We weten niet hoe ze eruit kwamen :) maar ja je zult dit absoluut merken, als je er op let. Bij vrouwlief kwam er vorig jaar ook een gitzwarte bougie uit het blok, toen ik er naar vroeg: Ja hij hikte toch altijd wel eens :)
Was het er gewoon ingeslopen dat het gedrag van de auto nou eenmaal zo was en had ze niet persé opgemerkt dat het erger was geworden. Al mag je er in dit geval bij een auto van 3 jaar oud wel vanuit gaan dat het eerder zou zijn opgevallen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/zx6ttd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/fy37up.jpg

Zo zien de oude bougies eruit: heb er weinig verstand van, maar denk wel dat ze echt aan vervanging toe waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29

Wuursj

want worst is al bezet

Nou op zich zien ze er prima uit. In de mini-scene gebruikten we koffie-met-melk-bruin en daar lijkt hij wel aan te voldoen. Iets aan de donkere kant. Niet verroest, niet zwart en niet wit uitgeslagen. Die kon nog wel ff mee denk ik :)

Grote kans dat je nieuwe bougies ook al zo uit zien. Dat blanke staal aan het vonk-uiteinde is al snel weg en dat is prima.

Overigens heb ik nog nooit gemerkt dat bougies een inwerkt tijd hebben.

Bij mijn Ford wel eens gemerkt dat het vervangen van bougies niet genoeg was. Toen de hele ontsteking (bobine, bougies en kabels) vervangen van Bosch naar NGK en was iets van 100 euro kwijt, helemaal niet duur dus en mocht wel eens na bijna 200k km. Gelukkig zijn dat tegenwoordig eenvoudige klusjes die je snel en gemakkelijk zelf kan doen. Zeker als ik het vergelijk met mijn Mini met verdeler en contactpuntjes die je moet stellen.

Maar sputteren dat begint ná nieuwe bougies heb ik nog niet mee gemaakt.

[ Voor 70% gewijzigd door Wuursj op 20-02-2019 09:00 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het sputteren of stotteren was echt enkel boven de 2000toeren, daaronder reed de auto zoals altijd. Meestal blijf ik namelijk onder de 2000toeren, behalve in bochten, hellingen en tijdens het op snelheid komen om in te voegen op de autosnelweg.

Het probleem is ook echt maar heel kort aanwezig geweest: later op dezelfde dag was het alweer weg. Lijkt mij dan ook niet heel vreemd als de ECU zich zelf opnieuw moest inleren. Dat schijnt inderdaad weleens niet geheel direct te gaan.

Net zoals die ene keer nadat ik de wielen geroteerd had: na zo'n 180KM ging plotseling het TMPS lampje aan en ik had al bijna de ANWB opgetrommeld 8)7 Bleek het volledig vals alarm en een kwestie van even de TMPS te resetten.

Het klinkt raar: maar ik denk dat de ECU gewoon langzaam is met bepaalde veranderingen detecteren. En wellicht word normaal gesproken bij het vervangen van Bougies ook altijd de accu losgekoppeld, waardoor je de ECU als ware forceert om zich opnieuw in te leren.

Maar dat is wat ik begrepen heb uit de diverse reacties in dit topic: wellicht dat de gemiddelde automobilist het stotteren niet eens gevoeld had, of op zijn minst lekker genegeerd had. Ik ben er waarschijnlijk gewoon een beetje gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Als een ECU je nieuwe bougies moet corrigeren en je een niet goed lopende motor hebt (en daardoor die foutmelding), dan zou ik maar snel wel goede halen en deze snel weggooien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Ik heb alleen nog nooit adaptiewaardes in een ECU gezien die iets te doen had met de bougies :P

Ik zou persoonlijk ook gewoon de goeie bougies kopen. Maar ik word persoonlijk al nerveus van het feit dat @deepbass909 Bosch in z'n M52 schroeft, dat zal bij mij niet gebeuren, ondanks dat het inderdaad wel in de onderdelencatalogus van BMW zo staat als alternatief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een foutmelding heeft de auto trouwens niet gegeven: maar ik wil de eerst volgende keer inderdaad gewoon Denso bougies monteren, dat is wat er origineel in zat. Maar nu loopt de auto weer gewoon zoals hij altijd liep. Daarom zie ik ook geen reden om weer de boel open te schroeven.

Ik kan natuurlijk wel de Suzuki garage vragen om bij de eerst volgende beurt, ook de bougies te vervangen. Want ik weet niet of ik dat nog zelf wil doen, ondanks dat mijn buurman eigenlijk het meeste werk gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 28-05 01:31
Joopieboy schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:20:
Als een ECU je nieuwe bougies moet corrigeren en je een niet goed lopende motor hebt (en daardoor die foutmelding), dan zou ik maar snel wel goede halen en deze snel weggooien. :)
De vraag is dan of ze moeten compenseren voor de nieuwe, of compensatie moeten "afleren" voor de oude.

In theorie:
Stel dat de oude bougies slecht waren waardoor hij een zwakke vonk had. Kan best dat de auto compenseert door het mengsel wat rijker te maken. Merk je weinig van verder omdat het waarschijnlijk een geleidelijk proces was.

Nu met de nieuw bougies is die compensatie volledig overbodig waarop de auto even opnieuw moest afregelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Radiant schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:23:
Ik heb alleen nog nooit adaptiewaardes in een ECU gezien die iets te doen had met de bougies :P

Ik zou persoonlijk ook gewoon de goeie bougies kopen. Maar ik word persoonlijk al nerveus van het feit dat @deepbass909 Bosch in z'n M52 schroeft, dat zal bij mij niet gebeuren, ondanks dat het inderdaad wel in de onderdelencatalogus van BMW zo staat als alternatief :+
Ik vind het ook jammer dat ik het niet kan onderbouwen met een motor die al 21 jaar mee gaat en 4 ton heeft gereden met voornamelijk Bosch bougies... Ow wacht :+

Het is trouwens geen alternatief, ze staan naast elkaar als geschikte typen.

* deepbass909 gaat niet stellen dat Bosch beter is dan Denso, maar wel dat Bosch in een BMW M52 een prima bougie is.

De adaptatiewaarde is trouwens wel aanwezig en heet ontstekingsvertraging ;) Hoe beter en sneller de ontbranding, hoe meer vertraging er ingesteld kan worden. En dat geeft betere prestaties.
timberleek schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:50:
[...]

De vraag is dan of ze moeten compenseren voor de nieuwe, of compensatie moeten "afleren" voor de oude.

In theorie:
Stel dat de oude bougies slecht waren waardoor hij een zwakke vonk had. Kan best dat de auto compenseert door het mengsel wat rijker te maken. Merk je weinig van verder omdat het waarschijnlijk een geleidelijk proces was.

Nu met de nieuw bougies is die compensatie volledig overbodig waarop de auto even opnieuw moest afregelen
Er is geen sprake van wel moeten compenseren of juist af moeten leren. Moderne ECU's (sinds midden jaren 90 eigenlijk) opereren binnen bepaalde grenswaarden en afhankelijk van sensorfeedback wordt het fijngeregeld. Er wordt dus altijd "compenseert", alleen soms wat meer richting plus, soms wat meer richting min. Pas als je buiten de normale parameters komt, dan is er iets mis, maar dat genereert sowieso een foutcode.

Wat ik vermoed, en qua gereden kilometers ook best plausibel is, is dat er in eerste instantie een overcompensatie heeft plaatsgevonden omdat daarvoor met versleten bougies is gereden, er wat fouling opgetreden is en dat nu weggebrand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29

Wuursj

want worst is al bezet

Je leest uit met zo'n buetooth ODB2 ding met Torque? Dat zegt niet alles. Toen mijn ontsteking aan het pruttelen was gaf Torque geen foutcode.

Toen ik echter mijn bekabele ODB2 ding aansloot met de laptop en Ford software kwam ik echter wel degelijk 'misfiring on cilinder 3' foutcodes tegen.

Echt pruttelen moet een fout code geven.

Maar maak het nou niet te moeilijk. Het ding rijdt nu toch prima met bougies die aan de specs voldoen. En als het toch blijft knagen, koop je alsnog de Denso dingen. Zo duur zijn ze niet en vervangen is ook niet de moeilijkste klus.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Radiant schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:26:

ik wel, de bougiekabels waren oud en gingen doorslaan bij vochtig weer. Als tijdelijk oplossing kun je dan een vochtverdrijver gebruiker (spuitbus met rommel) ben je even op de rit. ik heb nog steeds zo'n busje

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Heb je voor het uitdraaien van de bougies met een (lucht) hogedrukspuit rond de bougiegaten gespoten?

Meest voorkomende motorschade door “snel” of goedkoop onderhoud is door bijvoorbeeld een zandkorrel die zo in de cilinder valt (omdat er niet is schoongeblazen) die zandkorrel kan niet verbranden en blijft gloeien, waardoor je als je pech hebt langzaam de motor in elkaar aan het draaien bent.

(Ex- autotechnicus hier, bivenstaand is obv persoonlijke ervaring)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:08:
Wat ik vermoed, en qua gereden kilometers ook best plausibel is, is dat er in eerste instantie een overcompensatie heeft plaatsgevonden omdat daarvoor met versleten bougies, er wat fouling opgetreden is en dat nu weggebrand is.
Dat dus, Hij moest zijn ontsteking weer wat meer op punt stellen want hij loopt altijd op lambda 1.
Niks aan de hand eigenlijk.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:35:
[...]

Ik heb na het vervangen van de bougies dus geen andere aanpassingen meer gedaan. En dat vind ik juist het meest gekke: al heb ik ook weleens gehad, dat toen ik de banden geroteerd had dat ik 200km later plotseling een TMPS melding kreeg...
Ik heb wel wat denso iridium bougies vervangen (wel iets groter dan auto bougies), de gap afstand uit het doosje was niet altijd goed. Kan zijn de de ECU de timing wat veranderd als de bougies ouder worden, het past zich ook aan aan verschillende octaangetallen.
TPMS is echter vrij dom. Als ik de winterwielen erop zet dan snapt dat ding er weer niks van. Terwijl de USA versies keurig de druk laat zien geeft de EU versie een blanco venstertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de Bosch bougies zo'n 2500KM erin laten zitten: maar het zat mij toch niet lekker en heb de Denso ZXU20PR11 in de auto gemonteerd, welke ook genoemd worden in het boekje van de auto. Het klusje heb ik deze keer helemaal zelf gedaan en ging gewoon goed :) Alleen nu komt het grappige of eigenlijk niet zo grappig, want het is pure geldverspilling geweest |:(

De Bougies hebben helemaal geen voorgeschreven vervangingstermijn: de 45.000KM vervangingstermijn geld voor Nikkel-bougies en niet de Iridium Bougies die in mijn auto zaten. Wat betreft de Bosch bougies, nu ik ze er toch uit zijn heb ik direct de elektrodeafstand gemeten. Wat blijkt, de elektrodeafstand is minder dan 1mm en bij de Denso bougies is dat overduidelijk meer: maar die ga ik niet met een voelermaat meten, omdat je daar mee de Iridium tip mee kunt beschadigen.

Overigens is dat schokken wel niet meer voorgekomen toen ik de Bosch bougies nog erin had zitten: merkte alleen soms, dat de auto minder lekker liep. Wellicht dat het ook te maken zou kunnen hebben met de E10? Maar dat zou eigenlijk niet mogen, aangezien mijn auto gewoon voor E10 geschikt is. Al heb ik wel besloten om weer gewoon Euro 95 te gaan tanken, ben er zeker van dat de auto daar gewoon net iets beter op loopt :)

Net ook even een test ritje met de auto gereden en i.t.t. toen ik de Bosch bougies erin had geplaatst, deed de auto deze keer niet vreemd. Wellicht dat de Bosch bougies het ook gewoon 100.000km's gewoon prima hun werk gedaan hadden, maar ik heb het puur voor mijn gemoedsrust gedaan: want het zal vast niet voor niks zijn dat Suzuki in het boekje van de auto schrijft, dat je alleen die DENSO bougies mag gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry voor de kick: maar ik wilde even vertellen, wat nou echt het probleem geweest is zeer waarschijnlijk. De Bougies van Bosch zijn namelijk vrijwel gelijk aan de Denso Bougies, alleen Suzuki zelf plaats net een ander type van Denso.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2v806lc.jpg

Ik had eerst de ZXU20PR11 erin geplaatst, omdat volgens het boekje van de auto de goede bougie zou zijn. Alleen ik merkte toch afentoe dat de auto minder goed reed, vooral als ik op lage snelheid zat en laag in de toeren. Niet echt ernstig ofzo, alleen wel iets wat mij dwars zat.

Dus na 5000km's heb ik de bougies wederom vervangen: alleen deze keer heb ik ze bij de Suzuki dealer zelf gekocht, die verkopen als enige de "ZXU20HPR11" welke blijkbaar schijnbaar speciaal voor dit soort auto's bedoeld is? Waar de H voor staat, dat weet ik niet.

Alleen als je op de foto kijkt, is het verschil overduidelijk: de OEM bougie, heeft een langere lengte dan de bougies welke ik via auto-onderdelen websites gekocht had. Namelijk 19mm van 25mm en dat zal zeker niet zonder reden zijn, want daar hebben ze bij Suzuki vast en zeker over nagedacht.

Dus wat @Joopieboy en @deepbass909 vertelde in dit draadje, zit zeker een waarheid in. De auto loopt wel gewoon met de andere bougies, maar alleen niet optimaal. En helaas ben ik enigszins een perfectionist ondanks dat ik geen BMW, maar een Suzuki rij :+

Het grappige is trouwens dat ik uiteindelijk ruim € 113.98 aan bougies heb uitgegeven: wat ik dan als leergeld beschouw. Maar waarschijnlijk was het bij de dealer niet veel duurdere geweest en in 1x goed gegaan, omdat ze enkel met oem onderdelen werken. Al weet ik niet precies wat ze ervoor rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kijk het loont dus om het allemaal eens goed na te trekken :)

Wat anders dan, even als reactie op je eerderenpost: E10 heet zo omdat het ~10% ethanol bevat, wat een lagere verbrandingswaarde heeft als e5 ofwel 'normale euro95', dus zal het inderdaad ietsje minder prestaties leveren.
Tank een keer euro98 van de BP (volgens mij de enige nog ethanolvrije euro98) of competition 102 en je merkt een verschil de andere kant op :)

De overheid wil naar e10 overstappen omdat het zogenaamd minder vervuilend is en met een kleine nuance hebben ze ook gelijk: het is minder vervuilend per liter. Echter gezien de lagere verbrandingswaarde verbruik je ook meer liters per 100km (sommige wagens zelfs 7~8% meer!) dus netto is het even vervuilend of zelfs méér vervuilend dan normale euro95.
Gewoon lekker E5 in blijven gooien dus!

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

Wat apart eigenlijk, voor mij ook een leermomentje. Bedankt voor het delen!
Hoe duur waren de bougies bij de dealer als ik vragen mag?

Mijn vriendin betaalde een tijdje terug trouwens 110 euro voor het vervangen van bougies bij een niet dealer. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 1216024 op 13-06-2019 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Bekend issue idd, sommige motoren zijn er gewoon wat gevoeliger voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 1216024 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:15:

Mijn vriendin betaalde een tijdje terug trouwens 110 euro voor het vervangen van bougies bij een niet dealer. :)
De Bougies waren € 14,82 per stuk, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik ze gehaald heb bij de Suzuki dealer in Aken in Duitsland. Meestal zijn onderdelen net iets goedkoper in Duitsland: zo kost de originele luchtfilter er slechts € 8 terwijl die bij de dealer in Nederland, al gauw het dubbele kost.

Wat betreft de prijs, is online bestellen bij een onderdelen webwinkel dus niet eens zo goedkoop. Want je krijgt dan geen oem, omdat schijnbaar de dealer monopolie heeft op bepalend onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

NGK Iridium van een bepaalde type werkt ook prima, en die zijn 2x zo duur. Sterker nog, mijn Swift Sport reageert ook niet lekker op de Denso oem bougies die de dealer erin zet, origineel zat er ook NGK in. Alleen de 90dkm halen ze niet, beste is bij 60dkm vervangen in mijn geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wintervacht schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:11:
Kijk het loont dus om het allemaal eens goed na te trekken :)

Wat anders dan, even als reactie op je eerderenpost: E10 heet zo omdat het ~10% ethanol bevat, wat een lagere verbrandingswaarde heeft als e5 ofwel 'normale euro95', dus zal het inderdaad ietsje minder prestaties leveren.
Tank een keer euro98 van de BP (volgens mij de enige nog ethanolvrije euro98) of competition 102 en je merkt een verschil de andere kant op :)

De overheid wil naar e10 overstappen omdat het zogenaamd minder vervuilend is en met een kleine nuance hebben ze ook gelijk: het is minder vervuilend per liter. Echter gezien de lagere verbrandingswaarde verbruik je ook meer liters per 100km (sommige wagens zelfs 7~8% meer!) dus netto is het even vervuilend of zelfs méér vervuilend dan normale euro95.
Gewoon lekker E5 in blijven gooien dus!
Het punt van minder vervuiling met E10 heeft er mee te maken dat 10% van de brandstof co2 neutraal ethanol is, niet wat jij claimt. Bovendien, zelfs met 8% meer verbruik verstook je per kilometer nog steeds minder fossiele brandstof.

Neemt niet weg dat niet alle auto's er even goed op reageren, maar dat is vooral een dingetje bij auto's van 15 jaar of ouder of met speciale motoren, zoals sportuitvoeringen.

Dat lengte verschil verklaard wel waarom de motor niet lekker liep, de ontsteking vond niet in de cilinder plaats, maar in de bougieschacht.

Maar wel raar dat dan dit type bougie volgens het boekje erin zou moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:26:
[...]

De Bougies waren € 14,82 per stuk, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik ze gehaald heb bij de Suzuki dealer in Aken in Duitsland. Meestal zijn onderdelen net iets goedkoper in Duitsland: zo kost de originele luchtfilter er slechts € 8 terwijl die bij de dealer in Nederland, al gauw het dubbele kost.

Wat betreft de prijs, is online bestellen bij een onderdelen webwinkel dus niet eens zo goedkoop. Want je krijgt dan geen oem, omdat schijnbaar de dealer monopolie heeft op bepalend onderdelen.
Oh dat valt op zich qua prijs nog wel mee voor een dealer. Heb je het OEM nummer gebruikt om op internet te zoeken?
Voor onze auto's kan ik dan de juiste bougies vinden, of zal dat dan niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepbass909 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:47:
[...]
Dat lengte verschil verklaard wel waarom de motor niet lekker liep, de ontsteking vond niet in de cilinder plaats, maar in de bougieschacht.

Maar wel raar dat dan dit type bougie volgens het boekje erin zou moeten...
Ja dat vind ik dus ook echt raar en de medewerker bij de Suzuki dealer in Aken, die had er ook geen verklaring voor.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wb79s1.jpg

Je zou ja zeggen dat als het in boekje staat, dat het dan ook de goede zijn als de nummers kloppen. Ik heb echt een tijd dagelijks wel zitten twijfelen, of het nou aan de bougies lag of aan mij. Soms dacht ik zelfs, het zal wel tussen de oren zitten.

Mijn vader liet ik namelijk ook eens in de auto rijden, niks was er aan de hand zei hij. Terwijl ik wel op rotondes soms voelde dat de motor minder lekker liep.
Anoniem: 1216024 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:54:
[...]

Oh dat valt op zich qua prijs nog wel mee voor een dealer. Heb je het OEM nummer gebruikt om op internet te zoeken?
Voor onze auto's kan ik dan de juiste bougies vinden, of zal dat dan niet kloppen?
Op de bougies die ik de 1e keer uit de auto gehaald heb, stond het nummer van de bougies. Dat is dus een nummer van Denso zelf, welke wel enkel via de dealers word verkocht. Al kon ik ze op eBay ook vinden: werden vanuit Japan verzonden dan :+

Suzuki zelf heeft er ook nog een OEM nummer van: dat is 09482-00629 en ze komen in doosje van Suzuki Genuine Parts. Ik weet niet wat de juiste bougies voor jou auto zijn, dat zal waarschijnlijk in het boekje van de auto staan.

Als je twijfelt, beste even met een dealer bellen: ik weet niet hoe het bij andere merken zit, maar bij Suzuki krijgt je bepaalde onderdelen enkel bij de dealer. Die bougies zijn daar een goed voorbeeld van en de oem luchtfilter, kan ik ook alleen bij de dealer krijgen.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 13-06-2019 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:07

DaWaN

'r you wicked ??

Ik denk dat het een wat onhandig gedrukte tabel is.
Bij een K10B motor kun je kiezen uit de NGK KR6A-10 of de Denso ZXU20PR11.
Bij een K10C motor mag er alleen ZXU20HPR11 in.

Edit:
Andere les voor de volgende keer: houd altijd oude en nieuwe onderdelen naast elkaar voor montage. Dat voorkomt dit soort problemen ook.

[ Voor 16% gewijzigd door DaWaN op 13-06-2019 22:20 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
DaWaN schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:16:
[...]

Ik denk dat het een wat onhandig gedrukte tabel is.
Bij een K10B motor kun je kiezen uit de NGK KR6A-10 of de Denso ZXU20PR11.
Bij een K10C motor mag er alleen ZXU20HPR11 in.
Boekje lijkt gewoon te kloppen inderdaad.

Voor zover ik weet zijn de Celerio's met handbak in NL altijd een K10C en die met automaat een K10B. Aan zijn foto's te zien heeft TS een handgeschakelde (dus K10C) en daarbij staat inderdaad het type bougie vermeld wat hij nu mee heeft gekregen van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LukasW schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:08:
[...]

Boekje lijkt gewoon te kloppen inderdaad.

Voor zover ik weet zijn de Celerio's met handbak in NL altijd een K10C en die met automaat een K10B. Aan zijn foto's te zien heeft TS een handgeschakelde (dus K10C) en daarbij staat inderdaad het type bougie vermeld wat hij nu mee heeft gekregen van de dealer.
Dat klopt een K10C motor heeft mijn Celerio: grootste les die ik geleerd heb, is niet meer online bestellen bij Auto-onderdelen websites. En al helemaal niet bij onderdelen zoals Bougies of een luchtfilter.

Gelukkig hebben de bougies niet erg lang in de auto gezeten, dus het is nu gewoon weer in orde. De auto heeft overigens geen 1x een motorstoringslampje laten branden, bij de verkeerde bougies. Het zal dus wel allemaal mee vallen :)

Ik hoef die bougies ook niet meer te vervangen de komende jaren, want Iridium bougies gaan veel langer mee dan gewone bougies.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 13-06-2019 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-06 11:15
Aan de LTFT oftewel de Long Term Fuel Trim kan je zien of de motor goed loopt. In het onderstaande artikel staat daar meer informatie over.
https://www.problemcar.nl...behulp-van-fuel-trim.html

[ Voor 18% gewijzigd door BadEendTerror op 14-06-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BadEendTerror schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:12:
Aan de LTFT oftewel de Long Term Fuel Trim kan je zien of de motor goed loopt. In het onderstaande artikel staat daar meer informatie over.
https://www.problemcar.nl...behulp-van-fuel-trim.html
Mijn brandstofverbruik is al die tijd niet echt veel schrikbarend hoger geweest: in tegendeel, toen ik de laatste keer tankte had bijna 27km/L gereden. Nu loopt de auto simpelweg net wat fijner dan voorheen, maar ik vermoed dat de gemiddelde automobilist het verschil niet eens gemerkt had. Alleen ik ben daar extra gevoelig voor en zodoende, merkte ik toch op dat de auto minder lekker liep.

Nu loopt de auto echt weer zoals voorheen en dat is echt fijn, want daarmee is direct de irritatie die ik had weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Anoniem: 1216024 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:15:

Damn, 110 euro om 4? bougies van totaal 15 euro te vervangen. (maximaal 15 minuten werk)
Al zijn de bougies van TS wel een stuk duurder á 16 euro per stuk.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 14-06-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ernemmer schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:44:
[...]

Damn, 110 euro om 4? bougies van totaal 15 euro te vervangen. (maximaal 15 minuten werk)
Al zijn de bougies van TS wel een stuk duurder á 16 euro per stuk.
Nja Bij mijn NC30 kosten enkel de bougies al zoveel bijna ;( (20-30euro/stuk -_-)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1