Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thin & Light met USB-C video en draaibaar scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 22:46
Wat ga je met je laptop doen?
Win10 (wellicht later Debian). Privé gebruik administratie, veel surfen, foto en video management (400+ GB op een NAS wat uitgesorteerd moet worden), lichte video editing (vooral knippen/plakken/samenvoegen) lichte foto bewerking. Oude/beschadigde AudioCDs (dvd ROM via USB aansluiten) omzetten naar Flac.
Ook licht zakelijk gebruik, documenten maken, presentaties, presenteren.
Zal veel meegenomen worden. Vandaar dun en licht.
Ondanks dit alles helemaal geen behoefte aan hoge resolutie. Minimaal 1080p of max 1440p is prima.

Wat is je budget?
Max €700/€750 maar als wat ik zoek bestaat voor een hogere prijs, ben ik best bereid maanden te wachten tot de prijzen dalen of tot deze tweedehands in nieuwstaat beschikbaar is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Heel veel. Zie ook mijn eisen hieronder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Asus, Lenovo, HP. Maar dat is heel subjectief.

Harde eisen:
Type: volledig draaibaar scherm.
Gewicht: Max 1.4KG.
Formaat: max 13.3 inch laptop formaat. Kan dus ook een 14" scherm in een 13.3" laptop formaat zijn.
Aansluiting: USB-C met video output (alternate mode) én laden via deze USB-C poort.

Zachte eisen:
Core i3 of i5 (AMD gaat minder lang mee op accu).
Nvidia MX150/130 gpu.

Toelichting op deze eisen:
Ik heb een Lenovo P24h monitor. Fantastisch ding. Kan mijn huidige werklaptop (die gaat weg) met 1 enkele USB-C kabel aansluiten. De laptop wordt opgeladen, geeft beeld door (1440p) en ik heb direct toegang tot muis/keyboard/printer die op monitor (ingebouwde hub) zijn aangesloten.
Geloof me, na 2 dagen dit gemak te hebben ervaren wil je simpelweg nooit meer anders!

Kan ik dit niet zelf vinden?
Mijn grootste probleem bij het vinden van de laptop is dat zowel in de Pricewatch als de productpagina's van fabrikanten (HP en Lenovo) nooit te vinden is of laptop voeding en video out via de USB-C poort mogelijk is. Super irritant. Daarom hoop ik op ervaringen van anderen hier om de juiste laptop te vinden.

Een voorbeeld van laptop die heel dichtbij komt: Lenovo Yoga 530 met core i5/MX130, helaas (na reviews te hebben gelezen) niet te voeden/geen video out via USB-C.

Thunderbolt 3 is dus zeker niet nodig. Dat is sowieso alleen op veel duurdere apparaten te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Jazco2nd op 18-02-2019 22:37 ]

Beste antwoord (via Jazco2nd op 19-02-2019 18:05)

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:37
Wat dacht je van een HP Envy zoals deze? Die valt in die prijsklasse en lijkt usb met voeding te hebben.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:37
Wat dacht je van een HP Envy zoals deze? Die valt in die prijsklasse en lijkt usb met voeding te hebben.

• Jazco2nd
Dank, dat lijkt ook direct de enige optie te zijn! (HP Envy x360)
Ik heb het even gecontroleerd via reviews en inderdaad de USB-C poort heeft voeding en displayport-uitgang. Enige jammere is het AMD systeem, verbruikt meer accu en de Vega GPU kan zich niet meten met een MX130 of MX150. Ik zoek nog even door, maar het lijkt erop dat met deze eisen de HP x360 Envy de enige optie is.
Er is ook een HP Pavilion x360, maar deze is duurder, zwaarder en volgens reviewers geen multifunctionele USB-C poort. Vreemd.

Edit: vergelijking gemaakt.
De genoemde HP Envy x360 is ook nog eens <1.5 kilo. Heeft vingerafdrukscanner, verlicht toetsenbord.
Is dunner en lichter dan de Yoga 530 en dus de enige waarbij je niet met een voedingsadapter hoeft rond te zeulen.

Zo is de keuze snel gemaakt. Dan maar een minder snelle AMD en vooral mindere iGPU. Het gemak weegt daar tegenop.

[ Voor 30% gewijzigd door Jazco2nd op 19-02-2019 14:13 ]

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[b]Jazco2nd in "Thin & Light met USB-C video en draaibaar scherm". Enige jammere is het AMD systeem, verbruikt meer accu en de Vega GPU kan zich niet meten met een MX130 of MX150.
, je overschat nu de mx130, de vega 8 is of even snel of sneller: https://gpu.userbenchmark...zen-iGPU/m439531vsm441833

De mx130 is gewoon een rebranded 940mx (met mogelijk een paar kleine verbeteringen). De mx150 is wel een stukje sneller (de snellere versie in ieder geval), hoewel de vega10 hier vrij dicht tegen aan zit (mits ingesteld door de OEM dat die genoeg power krijgt, net als bij de mx150).

Verder is de amd qua cpu kracht echt prima, vergelijkbaar met de i5-8250U / i5-8265U.

Batterijduur is inderdaad wel minder, vanuit dat punt bekeken zou het interessant kunnen zijn om een paar maanden te wachten op de 3de generatie van mobile ryzen (die schijnt weer wat energie zuiniger te worden, en waarschijnlijk sneller uiteraard).

[ Voor 4% gewijzigd door ochhanz op 19-02-2019 17:27 ]

• Jazco2nd
@ochhanz dank, ik keek naar scores op 1 site maar dat leken benchmarks te zijn die Intel prefereren. Vega 8 is inderdaad helemaal zo slecht nog niet en de 2500U ook niet.

Waar ik echter helemaal niks van snap: de duurdere Envy x360 13", met Ryzen 2700u en Vega 10 kost €689 in de VS, €999 hier. Dan ben ik echt gek om zoveel geld uit te geven.

Het prijs verschil is gewoon veel te groot. Mijn huidige thuislaptop had ik in 2014 in de VS gekocht, ook ruim €300 goedkoper dan hier.

Dan wacht ik sowieso wel tot ik weer een keer in de VS ben. Je bent dief van je eigen portemonnee als je een laptop in Europa koopt. Zelfs met BTW.

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@Jazco2nd , np, laptop prijzen kunnen inderdaad verschillen per land (zelfs als je de btw erbij optelt zoals je al aangaf). Alternatief voor in de VS kopen is even de aanbiedingen in de gate houden, meestal gaat er hier al snel 100 euro of meer vanaf na een paar maanden (dan heb je en een goede prijs en kun je makkelijk de laptop terugbrengen als je problemen hebt).

Nog iets om rekening mee te houden is of die Vega 10 de meerprijs waard is t.o.v. Vega 8. Toen ik een tijdje terug de reviews bekeek van diverse Ryzen laptops, kreeg ik een beetje het idee dat de Ryzen 2700u (/Vega 10) meer throttled of dat die te weinig power krijgt (omdat de cpu bij de Ryzen 2700u dan meer power vraagt vergeleken met de cpu van de Ryzen 2500u). Beetje vergelijkbaar als bij i5 vs i7 in dergelijke ultrabooks, dan betaal je een best forse meerprijs voor extra throttling :> .
Pagina: 1