Toon posts:

Verschil hub/router

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende is het geval

* Ik heb geen klote verstand van netwerken of breedbandinternet
* Ik heb de search gebruikt, maar word er niet wijs uit (Dus geen UTFS aub)

Eind augustus krijg ik hier @Home
Nou hebben we thuis 2 pc's staan.
Het geval is dat er op 1 pc ongeveer 98% wordt geinternet en de andere de overige 2%
Ik ga dus niet 120 piek per jaar extra betalen voor die 2e pc.

Ik wil dus het spul splitsen
Naar aanleiding van dit stukje mijn vragen;
* Wat is het verschil tussen HUB en een Router? (bv. kaarten, kabels en kastjes, snelheid etc?)
* Wat is voor mij de beste oplossing en zo mogelijk ook de goedkoopste

Mij wachten op antwoord.
Alvast bedankt iedereen

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 13:18 schreef BlueEye81 het volgende:
* Wat is het verschil tussen HUB en een Router? (bv. kaarten, kabels en kastjes, snelheid etc?)
kaarten, kabels en snelheid hebben niks te maken met het verschil Hub / Router :)
Maar qua snelheid is 10 mbit voldoende (haalt je @home verbinding niet eens) tenzij je veel bestanden wilt uitwisselen tussen de pc's.
Wat hubs en routers zijn mag je zelf opzoeken op www.whatis.com :)
Als je 2 pc's hebt en je gaat niet uitbreiden, kun je net zo goed 2 netwerkkaartjes kopen en een cross-over kabel gebruiken om ze met elkaar te verbinden (heb je geen hub meer nodig).
En dan kun je ff in de [forum=19] faq kijken hoe je internet kan delen :)
(helaas moet ik zeggen dat je het allemaal had kunnen vinden met de search)

Verwijderd

Topicstarter
Misschien had ik het kunnen vinden via de search, maar dit gaat veel sneller
Vooral die site ....
Maar bedankt

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat je ook had kunnen vinden in de [topic=152460] is dat het de bedoeling is dat je je topic een duidelijke topictitel meegeeft, bij deze even aangepast *D

Verwijderd

Router: routeert de pakketjes naar de juiste PC's in het netwerk
Hub: soort verleng-snoer voor je netwerk. Hierop sluit je alle PC's aan, ook de server waarop de internet verbinding binnenkomt.

Als je 2 PC's hebt kun je zonder hub werken, dan heb je een crosscable UTP kabel nodig, die je tussen de 2 netwerkkaarten in beide PC's doet. Als je gebruik maakt van een HUB moet je niet-crosscable UTP hebben.

Je kunt op de PC waarop de verbinding binnenkomt software als Wingate ofzo installeren, of gewoon opchains in geval van Linux, en die de taak van een simpele router op zich laten nemen en de internet verbinding 'routeert' naar de andere PC's in het netwerk.

• Roelant
  • Niet online
Op dinsdag 24 juli 2001 13:36 schreef [nielsonline] een verhaaltje
Waarbij het misschien handig is om op te merken dat een hub altijd een stukje hardware is, een kastje waar je stekkertjes in prikt, en dat routers zowel softwarematig als hardwarematig bestaan.

Een softwarematige router is een programmatje zoals winroute, die het regelen van het netwerkverkeer op zich neemt.

Een hardwarematige router doet dit ook, het grote voordeel is dus dat er geen computer aan staat om het netwerkverkeer te regelen. Bovendien nemen sommige hardwarematige routers ook de taak van de hub over.

Verwijderd

Whatis over:
Router:
On the Internet, a router is a device or, in some cases, software in a computer, that determines the next network point to which a packet should be forwarded toward its destination. The router is connected to at least two networks and decides which way to send each information packet based on its current understanding of the state of the networks it is connected to. A router is located at any gateway (where one network meets another), including each Internet point-of-presence. A router is often included as part of a network switch.

A router may create or maintain a table of the available routes and their conditions and use this information along with distance and cost algorithms to determine the best route for a given packet. Typically, a packet may travel through a number of network points with routers before arriving at its destination. Routing is a function associated with the Network layer (layer 3) in the standard model of network programming, the Open Systems Interconnection (OSI) model. A layer-3 switch is a switch that can perform routing functions.

An edge router is a router that interfaces with an asynchronous transfer mode (ATM) network. A brouter is a network bridge combined with a router.
Hub:
In general, a hub is the central part of a wheel where the spokes come together. The term is familiar to frequent fliers who travel through airport "hubs" to make connecting flights from one point to another. In data communications, a hub is a place of convergence where data arrives from one or more directions and is forwarded out in one or more other directions. A hub usually includes a switch of some kind. (And a product that is called a "switch" could usually be considered a hub as well.) The distinction seems to be that the hub is the place where data comes together and the switch is what determines how and where data is forwarded from the place where data comes together. Regarded in its switching aspects, a hub can also include a router.

1) In describing network topologies, a hub topology consists of a backbone (main circuit) to which a number of outgoing lines can be attached ("dropped"), each providing one or more connection port for device to attach to. For Internet users not connected to a local area network, this is the general topology used by your access provider. Other common network topologies are the bus network and the ring network. (Either of these could possibly feed into a hub network, using a bridge.)

2) As a network product, a hub may include a group of modem cards for dial-in users, a gateway card for connections to a local area network (for example, an Ethernet or a token ring), and a connection to a line (the main line in this example).

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Dus je moet die hub ff vergeten!

En een router ook!

Ik zal het je ff uitleggen hoe je het moet doen:

Wat je nodig hebt om 2 pc te laten voorzien van internet is:

3 netwerkkaarten, 1 voor het internet en 2 voor de verbinding tussen 2 pc's

UITLEG

Je zet in de eerste pc(waar het internet binnen komt) een extra netwerkkaart, dus je hebt in de eerste pc 2 netwerkkaarten zitten (1 voor internet en 2 voor thuisnetwerk)

Dan zet je in de 2e pc 1 netwerkkaart (dus alleen voor thuisnetwerk)

Je hebt een kabel modem waar een utp kabel uitkomt die naar de eerste netwerkkaart van pc 2 gaat.

Dan leg je een verbinding met een crosslink utp kabel van de 2e netwerkkaart van je 1e pc naar de 2e pc.

Dan geef je die netwerkkaarten van het thuisnetwerk een ip adres (b.v 192.168.1.1 en 192.168.1.2) en dan installeer je b.v een router zoals Winroute Lite die kun je gratis downloaden op www.winroute.nl (lijkt me het makkelijkst voor jou).

Geef dan bij de gateway en DNS, het ip van de server(waar het internet binnenkomt, dus in dit geval 192.168.1.1)

Succes

Greetings :)

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 14:04 schreef Maverickje het volgende:
Dus je moet die hub ff vergeten!

En een router ook!
Dat zei ik in de eerste reply ook al ;)

Verwijderd

Topicstarter
Betekent het overigens dat ik dan mijn pc altijd moet hebben aanstaan als ik met de andere wil internetten (die maar 2% internet)
Want daar heb ik dus geen zin in.
Krijg ik dat gezeik van mijn pa elke keer

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Dan moet je een kabelrouter kopen. Kost ca 500,= (te bestellen bij iedere lokale pc-boer). Dan hoef je nooit je hoofd-pc aan te laten staan.

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Topicstarter
Is er geen goedkopere oplossing?
Want dit vind ik een beetje veel voor een 2e pc die maar 5 uur internet per maand

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

ja, je pc altijd aanlaten staan :)

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 14:10 schreef BlueEye81 het volgende:
Krijg ik dat gezeik van mijn pa elke keer
Als het maar om 5 uur in de maand gaat valt dat toch wel mee?
Voor de rest is idd alleen een router dan een optie :)
(je of dus dokken voor een 2e ip)

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:45

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Misschien kan je van iemand nog gratis een oud pc'tje krijgen, een 486-je ofzo, die je dan als router gaat gebruiken (gewoon eenvoudig linux-distro'tje erop, of die ene "router-op--één-diskette [hoe heet die ook alweer?]). Via een lokaal netwerkje verbind je dan je huidige pc's met die 486.

Dat kost je, inclusief netwerkkaarten en hub, misschien 150 gulden (hou het gewoon op 10Mbit, dat is snel genoeg voor Internet-delen).

Wil je vanaf iedere computer 24/7 internet-toegang mogelijk hebben, dan moet het apparaat dat met het internet verbonden is (dat kan dus een pc of een standalone router zijn) ook 24/7 aanstaan.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Verwijderd

Topicstarter
okay, mijn pa heeft al iets anders bedacht.
Hij haalt, als hij wil internetten (meestal alleen ff bankieren en uurtje surfen) de kabel eruit (bij mijn pc) en stopt die er dan bij hem in.....

Nu dus de vraag, waar moet ik op letten om te zorgen dat alles hetzelfde wordt ingesteld (dus pc zelfde naam geven, ip adressen etc zelfde), zodat provider niet merkt dat ik 2 pc's erachter heb zitten en moet ik dan gewoon firewall installen of niet?

Verwijderd

Ik dacht dat @home je een IP adres toewees mede op basis van het mac-adres van de netwerkkaart, dus of dat vlekkeloos gaat verlopen...
Illegaal is het niet, want je gebruikt er niet twee gelijktijdig.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik dat IP adres niet achterhalen dan via Netwerk info etc?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• Roelant
  • Niet online
Op dinsdag 24 juli 2001 17:04 schreef BlueEye81 het volgende:
Kan ik dat IP adres niet achterhalen dan via Netwerk info etc?
Jawel, maar daar heb je niets aan. Het gaat er dat je alleen vanaf een netwerkkaart met een bepaald MAC adres van @home gebruik kunt maken.
Op dinsdag 24 juli 2001 18:06 schreef BlueEye81 het volgende:
Iemand?
En schoppen is niet lief :(

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 17:00 schreef BlueEye81 het volgende:
okay, mijn pa heeft al iets anders bedacht.
Hij haalt, als hij wil internetten (meestal alleen ff bankieren en uurtje surfen) de kabel eruit (bij mijn pc) en stopt die er dan bij hem in.....

Nu dus de vraag, waar moet ik op letten om te zorgen dat alles hetzelfde wordt ingesteld (dus pc zelfde naam geven, ip adressen etc zelfde), zodat provider niet merkt dat ik 2 pc's erachter heb zitten en moet ik dan gewoon firewall installen of niet?
Je kunt van de meest gangbare netwerkkaarten het MAC-adres aanpassen. Het staat in de FAQ beschreven (voor Linux en Win). Wat je pa wil kan dus wel, alleen krijg je een probleem als je de twee PC's in een thuisnetwerk aan elkaar wil hangen. Dan moet je of een andere netwerkkaart gebruiken, of het MAC-adres weer veranderen. Twee dezelfde MAC-adressen in één netwerk kan absoluut niet!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet van plan om een netwerk te draaien, dus dat hoeft geen probleem te zijn
Nou, dat met IP kijk ik dan wel hoe ik dat oplos.
Hopelijk krijg ik hier net zo'n gezeik als bij de buren, waar die vent alles handmatig moest instellen

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 24 juli 2001 18:19 schreef Negotiator het volgende:

En schoppen is niet lief :(
En wat bedoel jij met schoppen?
Ik zei pas wat na een uur!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Nog ff een opmerking @home gebruikt niet het MAC-address van de kaart dus gewoon de PC dezelfde naam geven en dan krijg je getzelfde adres !!

En dan ook nog een keer dat het @home een zorg zal zijn dat je 2 PC's gebruikt, zolang je dat maar _NIET_ tegelijk doet >:)

Gewoon spullen

Verwijderd

Jawel, maar daar heb je niets aan. Het gaat er dat je alleen vanaf een netwerkkaart met een bepaald MAC adres van @home gebruik kunt maken.
zeker weten? zo doet upc in rdam het niet (com21/ethernet). het zou ook betekenen dat je niet even een andere nic in je pc kan steken.
wat upc wel doet is een ipnr aan een macadres binden (is meen ik essentieel voor het functioneen vh netwerk), maar dat gebeurd in princiepe iedere keer als je nic 'online' komt.

• Mavvie
[b]Op dinsdag 24 juli 2001 22:45 zolang je dat maar _NIET_ tegelijk doet >:)
Te gelijk internetten gaat niet!! Zoals jij het bedoeld! Een kabel modem kan normaal gesproken maar met 1 pc te gelijk praten.

Twitter | Linkedin

• Roelant
  • Niet online
Op dinsdag 24 juli 2001 20:02 schreef BlueEye81 het volgende:
En wat bedoel jij met schoppen?
Ik zei pas wat na een uur!
Je schopte je topic na al een uur weer omhoog, dat is onbeleefd en bovendien erg storend. Als je het daar niet mee eens bent mag je je beklagen in [forum=15], maar niet hier.

• Roelant
  • Niet online
Op dinsdag 24 juli 2001 23:58 schreef Maverickje het volgende:
Te gelijk internetten gaat niet!! Zoals jij het bedoeld! Een kabel modem kan normaal gesproken maar met 1 pc te gelijk praten.

Bij @home geldt dat niet, je kunt daar voor een tientje een tweede IP bijkopen, je krijgt dan geen tweede kabelmodem maar moet er zelf gewoon een hubje tussenhangen.

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 22:45 schreef soepzooitje het volgende:
En dan ook nog een keer dat het @home een zorg zal zijn dat je 2 PC's gebruikt, zolang je dat maar _NIET_ tegelijk doet >:)
Dan zal het ze nog steeds een rotzorg zijn, heel veel @home abonnees (zoniet de meerderheid) heeft gewoon meerdere computers aangesloten via een proxy/router.

• Mavvie
Op woensdag 25 juli 2001 00:18 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Bij @home geldt dat niet, je kunt daar voor een tientje een tweede IP bijkopen, je krijgt dan geen tweede kabelmodem maar moet er zelf gewoon een hubje tussenhangen.
Jaja, ik heb geen @home dus ik kon dat niet weten. Thnx voor de informatie :)

Twitter | Linkedin

Pagina: 1