Cat5e vs. Cat6 patchpaneel, verschillen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-05 08:45
Beste tweakers,

Waarschijnlijk heeft iemand al de vraag gesteld, maar ik kan het niet meteen terug vinden.

Iemand die me kan vertellen waarom er een verschil is tussen een Cat6 patchpaneel en cat5e patchpaneel. De aansluitingen zijn precies hetzelfde, waarom is hier verschil in? Ook voor contactdoosjes in de muur is er verschil.

Ik vermoed dat de Cat6 backwards compatible zijn met cat5e, maar niet andersom. Klopt dit?

Ik heb zelf een deel cat5e kabels lopen en pas nieuwe Cat6 kabels getrokken, ik ben aan het twijfelen om de bestaande cat5e kabels te vervangen door Cat6 voor in de toekomst 10gbit te ondersteunen, doen of niet? Daarnaast dien ik ook nog de rj45 afdekplaatjes aan te kopen, maar dit kan dan allemaal Cat6 zijn, ongeacht dat er een cat5e aanwezig is, toch?

Alvast bedankt voor jullie hulp en uitleg!

Beste antwoord (via rens-br op 19-02-2019 13:39)

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05 16:52
Het is eenvoudig: enkel als er CAT6 op staat ben je zeker dat het materiaal voldoet aan de CAT6 standaard. Als er CAT5E op staat voldoet het mogelijk ook aan de CAT6 standaard, maar het is er niet op getest en je bent er dus niet zeker van. Op CAT6 materiaal kan je ook Cat5E kabel aansluiten.

Wat het vervangen van de kabels betreft: als je er achteraf niet meer bij kan zou ik het doen, anders zou ik het zo laten en kijken wat de toekomst brengt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05 16:52
Het is eenvoudig: enkel als er CAT6 op staat ben je zeker dat het materiaal voldoet aan de CAT6 standaard. Als er CAT5E op staat voldoet het mogelijk ook aan de CAT6 standaard, maar het is er niet op getest en je bent er dus niet zeker van. Op CAT6 materiaal kan je ook Cat5E kabel aansluiten.

Wat het vervangen van de kabels betreft: als je er achteraf niet meer bij kan zou ik het doen, anders zou ik het zo laten en kijken wat de toekomst brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:39
Bij Cat6 is in principe backwards-compatible met Cat5e.
Enige verschil wat er kan zijn is dat Cat6 regelmatig iets dikkere aders heeft en daar de patchpanelen etc ook voor geschikt gemaakt zijn. Daardoor kan het zijn als je Cat5e hebt die aan de dunne kant is deze dus weinig tot geen (goed) contact maakt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Het verschil kan relatief klein zijn, CAT6 en CAT5E hebben marges met enige overlap. Een goede CAT5E geleider kan qua eigenschappen goed overeen komen met een slechte CAT6 geleider.

De verschillen tussen die twee is de kabeldikte, het frequentiebereik, crosstalk en SNR.

Zo kan een setup met 24AWG kabels/pinnen/contacten/PCBs, 100Mhz frequentie, weinig crosstalk en een goede SNR zowel in CAT5E als CAT6 vallen. Over het algemeen kan je bij gecertificeerd spul er van uit gaan dat minimaal de ondergrens van de standaard gehaald wordt. De ondergrens van CAT6 is meestal de bovengrens van CAT5E. Als je dus CAT5E spul hebt wat niet het allerbeste CAT5E spul is, dan zal het te ver onder de CAT6 standaard uit komen en dan zal je dus weinig kans hebben op een stabiele 10GBASE-T verbinding.

[ Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 19-02-2019 01:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-05 08:45
Top! Bedankt voor jullie reacties!