Leuk een goede juridische vraag!
Je kan uiteraard een VOF starten met zn drieën maar ook een BV met ieder eenderde van de aandelen.
Indien je een goede overeenkomst sluit met de opdrachtgever ben ik niet direct bang voor aansprakelijkheid indien je als VOF start. Bij een BV moet je ook niet denken dat je compleet veilig bent. Besturen van een BV is een serieuze zaak met verplichtingen en indien je die schendt ben je ook soms wel eens aansprakelijk (bewijslast is wel zwaarder).
Bij een VOF ben je bij faillissement inderdaad hoofdelijk aansprakelijk, indien je getrouwd bent in gemeenschap van goederen heeft je partner ook een probleem. Bij een BV ben je niet zomaar aansprakelijk. Bij een BV moet je het wat bonter maken om persoonlijk aansprakelijk te zijn.
Fiscaal is hier echter een groot punt. Bij de VOF doe je aangifte als een eenmanszaak en heb je regelingen bij de BD, startersaftrek en ondernemersaftrek, mkb 14% regeling. Een BV heeft dat niet en kan duurder uitpakken bij een lagere winst/omzet. Een VOF is fiscaal transparant, een BV niet.
Indien jullie nu als VOF starten zie ik denk ik bij een lage omzet/winst meer voordeel. Je kan prive aansprakelijk zijn maar ben je niet zomaar want je sluit ook een contract met de opdrachtgever en een verzekering voor beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid. Faillissement is wel iets wat niet zomaar gebeurt, regel onderling dat de VOF alleen vertegenwoordigd kan worden door jullie gezamenlijk.
Let wel op oude schulden van je mede vennoten. Werken zij al samen?
Verder zet in de overeenkomst van opdracht dat deze overgedragen kan worden tzt naar een door jullie gehouden BV.
Er valt zoveel te zeggen dat ik nu van hak op tak spring wellicht maar ik help heel graag! Een model VOF overeenkomst kan ik zo online zetten of een goede link naar site waar deze op staat.
Je hebt als VOF nu nodig:
- VOF overeenkomst tussen jullie drieen
- overeenkomst van opdracht VOF en de opdrachtgever plus algemene voorwaarden
- Kvk etc (standaard)
- verzekering
- belastingadviseur
- wellicht jurist
Ben met je eens dat je ook naar Wikipedia kunt gaan, Tweakers is net als Wikipedia maar een online bron. Die Wiki pagina staat voor het grootste deel Belgisch recht op trouwens. Dit staat er:
Aansprakelijkheid
Tot op het moment dat aan alle oprichtingseisen is voldaan, zijn de oprichters van de bv hoofdelijk aansprakelijk. Wanneer aan de eisen is voldaan, zijn de aandeelhouders alleen aansprakelijk tot het bedrag waarvoor zij deelnemen in de bv. De bestuurders van de onderneming (RvB) zijn niet aansprakelijk voor schulden van de bv. In geval van faillissement kunnen de bestuurders op grond van de Wet Bestuurdersaansprakelijkheid (WBA) en de Wet Bestuurdersaansprakelijkheid bij Faillissement (WBF) hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld als onbehoorlijk bestuur een belangrijke oorzaak van het faillissement is. In een aantal gevallen kan een vennootschap ook haar (ex-)bestuurder(s) aansprakelijk stellen wegens onbehoorlijk bestuur. De grote risico's die bestuurders lopen, worden vaak aangevoerd als argument voor exorbitant hoge salarissen, een onderwerp dat eind 20e / begin 21e eeuw onderwerp was van veel discussie. Op dit argument valt wel het een en ander af te dingen nu de aansprakelijkheidsverzekering voor bestuurders en commissarissen in vrijwel alle gevallen uitkomst biedt. De hoofdelijke aansprakelijkheid in geval van wanbeleid kan eenvoudigweg verzekerd worden.
Om een lening te krijgen voor zijn bv stelt een directeur-grootaandeelhouder zich soms persoonlijk garant. In dat geval is zijn risico dus groter.
een groot deel hiervan is onjuist...bijv wanbeleid is verzekerd? Denk het niet, wanbeleid is beetje breed begrip ook. Exorbitante salarissen is verder een dom plan ook. Jezelf een hoog salaris geven is niet wat ik in beginsel zou doen.
Tot op het moment dat de BV is opgericht ben je hoofdelijk aansprakelijk en daarna niet meer? onjuist ook. Het lullige is dat de details hier niet staan. Indien je dit niet juist regelt ben je wel degelijk aansprakelijk voor handelingen verricht voor of tijdens oprichting van de BV.
overhyped schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:45:
Het grootste risico dat je af wilt dichten is dat een van de vennoten in eens BMW’s gaat bestellen, of de code voor een euro verkoopt. Allemaal dingen die je in een goed vennootschapscontract vast kan leggen.
Dus zo lean en mean mogelijk starten; vof met een goed contract en gaan, als het geld binnenkomt en er komen grote verplichtingen of inkomsten kan je altijd nog verder gaan
Ohja, noem alsjeblieft je VoFke geen joint venture😂 super dat je een eigen bedrijf aan ‘t starten bent, daar niet van, maar een joint venture roept (bij mij) toch een iets andere associatie op.
Helemaal eens, en ja wat is een joint venture? De wet zegt er niets over en ik denk even hardop wat dat is precies vanuit mijn ervaring. Meestal een BV met twee of meer aandeelhouders...
[
Voor 70% gewijzigd door
LucyLG op 20-02-2019 00:38
]