Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fancy game bak voor bij ultrawide (~€2.1k) - Sanity Check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Twinkie89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:40
Ha iedereen,

Sinds ik een aantal maanden geleden een 34 inch ultrawide (3440x1440 @100hz) heb aangeschaft voor een leuk prijsje heeft mijn huidige pc het een beetje zwaar gekregen. Zodoende is het gaan kriebelen om wat leuk nieuw speelgoed aan te schaffen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het primaire doel is gamen op hoge resolutie, iets waarmee ik de grafische pracht van spellen als Anthem/Apex Legends/etc. soepel op het scherm kan tonen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben begonnen met een uitgangspunt van +/- €2000, met iets van 10% marge. Onderstaande build gaat bijv. aardig richting de 2.2k en dat is ook prima.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Reeds in mijn bezit zijn:
  1. Acer Predator X34A https://tweakers.net/pric...-predator-x34a-zwart.html
  2. Alle randapparatuur
  3. HDD's
  4. Een Windows licentie
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na een flinke hoeveelheid threads hier reeds doorgelezen te hebben denk ik een best aardig systeem te hebben samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 445,-€ 445,-
1Gigabyte Z390 Aorus Pro€ 191,-€ 191,-
1Gigabyte Aorus GeForce RTX 2080 Xtreme 8G€ 855,05€ 855,05
1Cooler Master MasterCase SL600M€ 179,-€ 179,-
1Cooler Master Riser Cable PCI-E 3.0 x16 (200MM)€ 46,90€ 46,90
1be quiet! Dark Rock 4€ 54,99€ 54,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 127,20€ 127,20
1be quiet! Straight Power 11 650W€ 106,68€ 106,68
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 137,-€ 137,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.142,82

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben voorstander van de blauwe & groene kampen, na in het verleden wat gedoe gehad te hebben met AMD spul. Ook heb ik het idee wat Intel wat beter aansluit bij mijn gebruiksscenario (o.a. overclocken).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals in bovenstaand lijstje te lezen valt is het systeem niet puur op performance ingesteld, maar heb ik bedacht dat het oog ook wat wil. Ik heb me goed laten inspireren door de build van Foritain in dezelfde kast (https://tweakers.net/prod...er-mastercase-sl600m.html). Dus inclusief de verticaal georiënteerde gpu. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat het een stil systeem wordt. Dat beide me wat extra gaan kosten ben ik me van bewust.

Ga je overklokken?
Yes, overclocken staat ook op de planning. Er is een reden waarom mijn huidige i5-2500k het zo lang uitgehouden heeft :9

Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar een systeem dat mooie plaatjes op m'n beeldscherm kan toveren, terwijl het (relatief) stil blijft en er tegelijkertijd ook nog leuk uitziet. Een beetje RGB, maar het hoeft geen kerstboom te worden.

Dit topic heb ik gestart met de volgende 3 vragen:
  1. Graag zou ik een sanity-check hebben op het systeem of ik niets over het hoofd heb gezien of dat ik onderdelen heb gekozen die slecht bekend staan. Zitten er rare keuzes tussen?
  2. Heb ik een goede keuze gemaakt in de PCI-E riser cable? Dit is de eerste keer dat ik er eentje ga gebruiken en ik heb geen idee wat de requirements hier zijn, of wat de juiste lengte zou moeten zijn.
  3. Gaat de CPU-cooler passen? Met het oog op overclocken toch een wat flinkere cooler gepakt dan Foritain in z'n build, echter kan ik nergens vinden of de clearance met m'n RAM uitkomt wanneer ik de cooler horizontaal monteer (dat de fan dus van onder naar boven blaast, overeenkomend met de kast). Mogelijk weet iemand hier er meer van :)
Hoor het graag van jullie, thanks!

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-11 19:39
Lijkt me een prima setup. Enige wat ik zou aanpassen is de SSD, daar voor de Intel 660P gaan. Is NVME dus (theoretisch) sneller, en momenteel nog goedkoper ook. Verder geen ervaring met het gebruik van een pCIE riser of de BQ cooler andersom monteren dus daar kan ik geen antwoord op geven.

Verwijderd

Nvm

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2019 20:25 ]

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 13:13
@Wekko306 Graag even je huiswerk doen op intel 660p. Deze heeft niet de snelheden dat je denkt dat deze heeft.

Ja, het begint sneller dan andere SSD's. maar bij verschillende testen al gebleken dat deze SSD's een QLC geheugen hebben met een SLC cache. overschrijd jij deze cache en laat deze vol lopen zal je terugvallen naar lagere snelheden dan zelfs een HDD. op reviews wordt dit laten zien en plundert de snelheid nogal snel.

Hou het gewoon op de 1TB crucial. werkt prima

• pelle888
  • Laatst online: 00:11
agittunc schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:45:
@Wekko306 Graag even je huiswerk doen op intel 660p. Deze heeft niet de snelheden dat je denkt dat deze heeft.

Ja, het begint sneller dan andere SSD's. maar bij verschillende testen al gebleken dat deze SSD's een QLC geheugen hebben met een SLC cache. overschrijd jij deze cache en laat deze vol lopen zal je terugvallen naar lagere snelheden dan zelfs een HDD. op reviews wordt dit laten zien en plundert de snelheid nogal snel.

Hou het gewoon op de 1TB crucial. werkt prima
Nu laat je het allemaal wel heel erg klinken, de 660p kan inderdaad onder de snelheid van een hdd vallen wanneer de ssd uit zijn cache runt. Echter gebeurt dat niet tot nauwelijks, alleen bij het verplaatsen van hele grote bestanden. Iets wat je als gamer niet zo snel gaat ondervinden. Hier nog even een review van de 660p waar alles duidelijk wordt uitgelegd: https://www.pcworld.com/a...-qlc4-bit-nand-debut.html .

• agittunc
  • Laatst online: 21-11 13:13
@pelle888 De reden waarom ik het erg vindt is dat voor een 10tje meer heb je een TLC drive die de snelheden gewoon houdt en zal je er geen problemen mee hebben. die review laat ook zien dat als je 100GB gaat verzetten dat deze dan al ongeveer vol zit kwa cache.

de reden waarom dit een probleem is heeft temaken hoe wij nu data gebruiken en dan zien wat er gebeurt na 2 jaar. mensen die zulke drives kopen denken dat deze 5+ jaar meegaat maar als bestanden steeds groter worden is die bottleneck ook makkelijker te bereiken.

Games zijn al snel boven de 60GB. heb je er 2 van zie je al dat je 20GB erboven zit. vooral als boot drive zal je dit al sneller zien.

voor 10tje meer heb je crucial MX500 1TB. waarom zou ik dan intel 660p nemen? ik heb liever een wat lager snelheid op papier zonder bottlenecks dan 1 die gewoon langzamer zal zijn na een tijd.
als de intel 660p goedkoper zou zijn was ik er mee eens. maar voor die 10 euro vindt ik dit compleet niet waard.

voorbeeld : als the 1tb versie nou 100 euro zou zijn zou ik het aanraden. het gaat mij er meer om wat ik krijg voor mijn geld. en de read/write speed op papier is vaak niet praktisch.

PS: Linux tech tips heeft ook een review ervan en foritain op met dezelfde mening dat deze snelheden vrij snel bereikt zijn. PCworld geeft aan net sneller dan HDD maar dat klopt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door agittunc op 19-02-2019 10:01 ]

• pelle888
  • Laatst online: 00:11
@agittunc De vraag is dan hoeveel gebruikt Windows en zo'n game wanneer ze runnen. Vreten ze dan een groot gedeelte van de cache op of niet. Zo niet dan is de 660P een hele goede keuze, loopt de 660p wel snel uit cache dan niet. Ik ga de review van LTT nog even kijken vandaag.

[ Voor 3% gewijzigd door pelle888 op 19-02-2019 10:19 ]

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:58

TTLCrazy

Listen to Frankie

Je geeft aan voorkeur te hebben voor Intel/NVidia wat prima is natuurlijk. Je doet jezelf wel tekort imo daar AMD op dit moment zeker bij hogere resoluties gewoon de gelijkwaardige is van Intel. (qua CPU dan). Zelf heb ik ook een AMD/NVidia systeem en heb daar geen moment spijt van. Zeker niet nu de opvolger van AMD dit jaar er vooralsnog goed uit ziet en ik deze gewoon in mijn huidige moederbord kan plaatsen. Die +/- € 100,- is snel bespaard :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Twinkie89
TTLCrazy schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:27:
Je geeft aan voorkeur te hebben voor Intel/NVidia wat prima is natuurlijk. Je doet jezelf wel tekort imo daar AMD op dit moment zeker bij hogere resoluties gewoon de gelijkwaardige is van Intel. (qua CPU dan). Zelf heb ik ook een AMD/NVidia systeem en heb daar geen moment spijt van. Zeker niet nu de opvolger van AMD dit jaar er vooralsnog goed uit ziet en ik deze gewoon in mijn huidige moederbord kan plaatsen. Die +/- € 100,- is snel bespaard :)
Toch nog maar eens verdiepen in de verschillen dan :)
Thanks voor de suggestie

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
Je hebt wel een erg dure 2080. Dit een optie? Meer dan 100€ goedkoper! pricewatch: MSI GeForce RTX 2080 Ventus 8G

Geen rgb :+

[ Voor 7% gewijzigd door Randleman op 20-02-2019 11:08 ]

• Twinkie89
Randleman schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:08:
Je hebt wel een erg dure 2080. Dit een optie? Meer dan 100€ goedkoper! pricewatch: MSI GeForce RTX 2080 Ventus 8G

Geen rgb :+
Scheelt inderdaad wel een hoop. Kan alleen niet echt veel vinden over hoe stil (of juist niet) deze is. Voor het feit dat ie geen rgb heeft ziet ie er wel strak uit.

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
Twinkie89 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 00:12:
[...]

Scheelt inderdaad wel een hoop. Kan alleen niet echt veel vinden over hoe stil (of juist niet) deze is. Voor het feit dat ie geen rgb heeft ziet ie er wel strak uit.
3dB stiller onder load dan de Aorus die je zelf had gekozen :)
Pagina: 1