Laptop kapot door waterschade > rekening van 1200 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1124747

Topicstarter
Hello,

Ik vraag dit voor een vriend.

In oktober/november een laptop gekocht bij Coolblue, MSI.

Begin januari begon het toetsenbord gek te doen, sommige toetsen deden het niet meer. Toen is de laptop opgestuurd ter reparatie bij MSI zelf, niet bij Coolblue.

Nu maand later heeft hij de 'diagnose' en rekening gekregen:
Toetsenbord 50 euro
Moederbord 1000 euro
Mousepad 5 euro
Plus 100 euro aan personeel en transportkosten.

Het valt niet onder de garantie bij Coolblue of bij MSI omdat het volgens MSI gebeurd is door 'onjuist gebruik van het toestel' en waterschade.

Nu is mijn vraag wat hij het beste kan doen. Er is namelijk voor zover hij weet helemaal niets gebeurd met zijn laptop. Er schijnt iets te zijn van contra expertise bijvoorbeeld www.schadeoplossing.nl. Is dat een beetje legit?

Het enige wat niet werkt zijn dus een aantal toetsen (wel gewoon belangrijke zoals letters en numpad). Is het dan ook legit dat het hele moederbord + mousepad moet worden vervangen? Okay die mousepad is maar 5 euro maar die werkte gewoon voordat de laptop werd opgestuurd... een extern toetsenbord werkt wel dus wat is er dan mis met het moederbord?

Hij heeft de laptop dringend nodig voor zijn studie. Daarom was mijn idee om niets te repareren, de laptop terug te laten sturen (wat hopelijk niet 1 maand duurt) en dan tijdelijk een extern toetsenbord gebruiken want ik denk dat het in Nederland ergens wel goedkoper kan. Coolblue zegt niets te kunnen doen (wat ik helemaal niet gewend ben van dat bedrijf maar ik heb zelf niet gebeld dus weet er ook niet van).

Ik hoor het graag!

Edit: Er zijn trouwens ook foto's gemaakt door MSI van de laptop. Ik zag dat in andere topics deze bijgevoegd waren. Mocht daar vraag naar zijn dan zal ik het doen!

Edit 2: Foto's toegevoegd, sorry als ze erg groot zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ds7vpu94ss2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/414gs9j38c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t461dz.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ih5n0nqx97s9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dp14nntzh5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9jjh51l8.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1124747 op 18-02-2019 19:38 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 1124747 op 20-02-2019 10:10)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13

Theo

moederbord

Ik vraag mij af of het hier wel om kortsluiting gaat op het moederbord. Die zwarte aanslag lijkt inderdaad op oververhitting. Echter gaat de zwarte streep ook over de SOT23 componenten heen (die kleine componentejes met 3 pootjes). Bij oververhitting van en PCB spoortje zouden de componenten egaal zwart zijn of helemaal niet zwart. Bij het falen van een componentje hetzelfde.

Tevens is de dikte van het spoortje op de PCB redelijk uniform.Bij oververhitting zou het gehele spoor overal sporen van oververhitting vertonen, en niet enkel waar het nu zit. De plek aan de onderkant van de foto waar de schade zichtbaar is daar zit geen via op het spoortje. Ik sluit dus redelijk uit dat de schade op het moederbord het gevolg is van een te hoge stroom door het betreffende spoortje.

Tevens lijkt er bovenin duidelijk zichtbaar te zijn dat het hier om spetters gaat van iets dat vloeibaar was.

Mijn inziens gaat het hier dus niet om PCB falen, en wil ik best geloven dat her moederbord werkt. Mijn kennis houdt hier op (ik ontwerp beroepsmatig een kleine 10 jaar al printplaten dus weet hier het nodige vanaf). Iets dat boven het moederbord zit lijkt mij dus stukgegaan te zijn, wat een zwarte aanslag op het moederbord tot gevolg heeft. Dat dit over een printspoortje is dat is toeval. Maar voor dat laatste durf ik niet 100% in te staan daar dat niet mijn expertise is.

Ik zou daarom gewoon aansturen op ofwel enkel het vervangen van toetsenbord en touchpad, of het claimen van garantie. Maar deze keuze moet je vriend maken en is afhankelijk of hij vochtschade heeft veroorzaakt. (5 druppels sinas kunnen al funest zijn als het op de juist plek terecht komt)

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je weet inhoudelijk dus niets/weinig want je was niet bij het gesprek? Allicht zouden de foto's kunnen helpen maar dan wel in goede kwaliteit natuurlijk omdat "schade" vaak in de details zit.

Gezien de diagnose, klinkt het ernaar alsof de vriend echt iets niet goed heeft gedaan; zelfs een laptop in de winter naast een open raam laten liggen, kan al zorgen voor vervelende oxidatie / condens en dus plekken achterlaten op een moederbord. Hoeft niet meteen fataal te zijn maar toch.

Andersom; en dat is een garantie-dingetje; de verkoper moet in de eerste 6 maanden na aankoop duidelijk en definitief kunnen bewijzen dat de koper "met opzet" het apparaat defect heeft gemaakt. Dat ze daar dus MSI voor hebben ingeschakeld en dat uiteindelijk waterschade is geconstateerd, lijkt me een vrij definitief antwoord maar niet 100% bewezen.

Ik vind alleen zelf, maar dat ben ik, de oplossing heel erg kortzichtig; terugsturen want machine is nodig en dan gaan we later wel eens kijken bij een andere reparateur. Daarmee impliceer je (bijna 100% zeker) al dat alle garantie en enige overeenkomst tussen koper en verkoper waarschijnlijk al de vuilnisbak in gaat.

Het is misschien (nadruk) slimmer om de vriend even richting juridisch loket / rechtsbijstand / inboedelverzekering te sturen om te inventariseren of & hoe goed de schade financieel beperkt kan worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer dit legitieme foto's zijn dan is de schade aanzienlijk en ik heb dit wel eens gezien door kortsluiting door water/thee/limonade/koffie. Ik denk niet dat het makkelijk is om garantie claimen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:53

rdejongjr

Gnome

Ik zie nergens waterschade? (geen groene/witte aanslag)
Enkel het gedeelte voor de achtergrondverlichting is weg gebrand (dunne lintkabel) die is zo heet geworden dat het die knop liet krimpen en die sporen achter liet.

Als zij niet kunnen aantonen dat er zo lomp met het ding is omgegaan dat die kabel klem kwam te zitten zou je toch mogen verwachten dat het gefixt wordt.

Echter had je het via de verkoper moeten spelen, je hebt weinig te claimen bij msi zelf.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:53

Rmg

Als ik met mijn csi oog er naar kijk is er een substantie bij de Windows knop naar binnen gedrongen op connector fpc15, via de flatkabel naar onderdelen van het moederbord gewerkt en daar kortsluiting gemaakt.

Moedebord met kortsluiting, verbrande kabel van het touchpad en de achterkant van het keyboard verbrand.

Dat er gewrikt is aan de Windows knop spreekt voor user abuse. Als de reparatieservice 100%eerlijk is in hoe ze hem hebben aangetroffen zou ik ze gelijk geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 13:47

OmeJoyo

This is me

Waterschade is een verwarrend woord, vochtschade van zo te zien iets suikerhoudends. Fris, Bier, Redbull, Thee met suiker enz. die knop is vervormd door de hitte. Verder lijkt dit de kabel van de touchpad?, dat verklaart waarom ze die willen vervangen. Dat nu alles nog werkt wil niet zeggen of dat het werkte toen je hem verstuurde wil met dit soort schade niet zeggen dat het niet minuten/uren/dagen later de geest geeft. Gezien de huidige schade zou ik hem zeker niet meer aanzetten.

Dit is enorm balen maar de foto's lijken me duidelijk.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:01
Iets wat de sleazier repair centers wel eens doen is fotos van een ander apparaat sturen. Check de datums van de foto’s om te verifiëren of ze echt zijn. Check serienummers die mee in frame zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 21:52

XanderDrake

Build the future!

redfox314 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:59:
Iets wat de sleazier repair centers wel eens doen is fotos van een ander apparaat sturen. Check de datums van de foto’s om te verifiëren of ze echt zijn. Check serienummers die mee in frame zitten.
Dit inderdaad. Kijk naar de geo tags in foto details, datums, serienummers op foto drie en vijf.

Het is aanzienlijke schade met kortsluiting, vochtschade kan de oorzaak zijn, maar ik ben verbaast dat die vriend alleen maar last had van een paar toetsen die niet werkte. Dus is het wel dezelfde schade??

Daarnaast ben ik verbaast over de hoge kosten van het moederbord, mijn hemel, daar heb je zo een nieuwe laptop voor. Niet doen want niet te vertrouwen, SSD terug vragen, en nieuwe goedkopere laptop halen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-06 18:35
Jammer dat er maar beperkte foto's beschikbaar zijn, maar een kabel gaat echt niet zomaar fikken door een beetje water of vochtschade.
Dit lijkt mij eerder kortsluiting doordat er iets klem heeft gezeten, iets van metaal van het moederbord of onderkant van het toetsenbord wat tegen de touchpad of de kabel hiervan aan heeft gezeten en de kabel doorboort heeft. Op de foto van de onderkant van het toetsenbord zie je ook overduidelijk 1 plek die donkerder lijkt verbrand te zijn dan de rest, wellicht dat het hier mis is gegaan.

De verbogen toets komt gewoon door de warmte van het wegsmelten van die kabel. Zal mij niets verbazen als dat bruinige wat je in het toetsenbord kan zien gewoon lijm is van het toetsenbord die is gaan smelten.

Dit is overigens de voornaamste reden dat ik geen MSI aanraad. Niets is beveiligd op die bordjes, normaal horen er zelfherstellende zekeringen voor die connectoren te zitten. Als deze er gezeten zouden hebben dan was het nooit zo ver gekomen.

En het kan ook best zijn dat deze schade van te voren niet aanwezig was, een flatcable die gaat smeulen ruik je echt wel, van meters afstand al. Echt een verschrikkelijk sterke geur komt daar vanaf, zelfs als je snotverkouden bent ruik je dit nog.

[ Voor 39% gewijzigd door MineTurtle op 19-02-2019 09:18 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
XanderDrake schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:06:
[...]

Daarnaast ben ik verbaast over de hoge kosten van het moederbord, mijn hemel, daar heb je zo een nieuwe laptop voor.
Het is moederbord + cpu + gpu + sparepart toeslag. Dan is €1000 voor een iets leukere laptop echt geen gek bedrag. Alleen de mobiele cpu kan al snel €300+ zijn.

Maar dit ziet er wel redelijk kansloos uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 1124747 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:23:
Nu is mijn vraag wat hij het beste kan doen. Er is namelijk voor zover hij weet helemaal niets gebeurd met zijn laptop. Er schijnt iets te zijn van contra expertise bijvoorbeeld www.schadeoplossing.nl. Is dat een beetje legit?
Ga sowieso geen gevecht aan met MSI. Daar heb je geen overeenkomst mee en die zijn je dus ook weinig verplicht, dus als die niet vrijwillig meewerken valt er niets te halen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 22:57

SomerenV

It's something!

Ik vraag dit voor een vriend.
Dit maakt me vaak een beetje sceptisch. Vriend maakt een foutje (door drinken te morsen op de laptop), laptop gaat kapot en hij kent wel iemand die een beetje technisch onderlegd is om hem uit de problemen te helpen. Reden dat ik het denk: mij is ook wel eens gevraagd wat het 'probleem' kan zijn terwijl best duidelijk is dat die persoon zelf het euvel had veroorzaakt.

Kan natuurlijk zijn dat het niet zo is, maar in dat geval moet je opboksen tegen de foto's die getoond zijn en dat gaat erg lastig worden.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

MAX3400 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:30:
Andersom; en dat is een garantie-dingetje; de verkoper moet in de eerste 6 maanden na aankoop duidelijk en definitief kunnen bewijzen dat de koper "met opzet" het apparaat defect heeft gemaakt. Dat ze daar dus MSI voor hebben ingeschakeld en dat uiteindelijk waterschade is geconstateerd, lijkt me een vrij definitief antwoord maar niet 100% bewezen.
Volgens mij is dat niet helemaal waar. In de eerste 6 maanden moet de leverancier bewijs leveren dat het niet een fout in het product is, los van het feit of het met opzet of een ongelukje is... Dus mochten ze kunnen bewijzen dat het inderdaad waterschade is (en er zitten daarvoor vaak vochtdetectoren die verkleuren verstopt in de electronica) dan hoeft er geen garantie te worden gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echiko
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 12:37
Als ik de foto's kijk lijkt me duidelijk dat de Reparateur gelijk heeft in dit geval.
Kijk altijd de serie nummers na of de foto's kloppen dat het je eigen laptop is, dat is wel is in het verleden fout gegaan.
En vraag je inboedel verzekering of rechtsbijstandverzekering. dat zou een oplossing zijn anders helaas een nieuwe kopen of laten repareren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13

Theo

moederbord

Ik vraag mij af of het hier wel om kortsluiting gaat op het moederbord. Die zwarte aanslag lijkt inderdaad op oververhitting. Echter gaat de zwarte streep ook over de SOT23 componenten heen (die kleine componentejes met 3 pootjes). Bij oververhitting van en PCB spoortje zouden de componenten egaal zwart zijn of helemaal niet zwart. Bij het falen van een componentje hetzelfde.

Tevens is de dikte van het spoortje op de PCB redelijk uniform.Bij oververhitting zou het gehele spoor overal sporen van oververhitting vertonen, en niet enkel waar het nu zit. De plek aan de onderkant van de foto waar de schade zichtbaar is daar zit geen via op het spoortje. Ik sluit dus redelijk uit dat de schade op het moederbord het gevolg is van een te hoge stroom door het betreffende spoortje.

Tevens lijkt er bovenin duidelijk zichtbaar te zijn dat het hier om spetters gaat van iets dat vloeibaar was.

Mijn inziens gaat het hier dus niet om PCB falen, en wil ik best geloven dat her moederbord werkt. Mijn kennis houdt hier op (ik ontwerp beroepsmatig een kleine 10 jaar al printplaten dus weet hier het nodige vanaf). Iets dat boven het moederbord zit lijkt mij dus stukgegaan te zijn, wat een zwarte aanslag op het moederbord tot gevolg heeft. Dat dit over een printspoortje is dat is toeval. Maar voor dat laatste durf ik niet 100% in te staan daar dat niet mijn expertise is.

Ik zou daarom gewoon aansturen op ofwel enkel het vervangen van toetsenbord en touchpad, of het claimen van garantie. Maar deze keuze moet je vriend maken en is afhankelijk of hij vochtschade heeft veroorzaakt. (5 druppels sinas kunnen al funest zijn als het op de juist plek terecht komt)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemwiseTheBrave
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-07-2024
uit persoonlijke ervaring weet ik dat sommige fabrikanten het wel heel makkelijk op waterschade gooien.

Laptop van diegene had problemen met dat de harde schijf op 100% gebruik bleef hangen. Softwarematig van alles geprobeerd maar niks werkte. Toen de keuze gemaakt om deze op te sturen (immers nog garantie)

Kreeg na paar weken te horen dat het waterschade betrof.

Uiteindelijk heeft die persoon een telefoontje gepleegd om opheldering te vragen. Waarbij aangegeven werd dat vanwege onhandigheid drank en laptop zeker niet bij elkaar kwamen.

Week later kreeg diegene een mail met dat de laptop niet gerepareerd kon worden en dat het geld terug gestort werd.

Kortom zou best kunnen dat ze proberen er gemakkelijk onderuit te komen en het erg snel op waterschade gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1124747

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!
redfox314 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:59:
Foto's zijn allemaal hetzelfde serienummer, zelfde tijd gemaakt etc. Dus dat is sowieso wel legit.

Hij gaat het proberen te regelen met zijn inboedelverzekering en als dat niet lukt terugsturen en ergens in Nederland laten maken.
Pagina: 1