Ik en mijn vrouw zitten met een dilemma ,
wij hebben in 2018 een tegelvloer met hoofd verwarming aan laten leggen door een aannemer
alleen wij kwamen tot de conclusie dat de hoofdverwarming de capaciteit niet haalt
de installateur is meerdere keren langs geweest om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn geen oplossing kunnen vinden helaas
de aannemer is een paar maanden daarna op ons verzoek bij ons langs geweest en heeft mondeling beaamd dat het inderdaad niet goed is.
vervolgens bleef het stil aan die zijde, naar meerdere pogingen vanuit ons om contact te krijgen hielp niet ,
toen hebben wij onze rechtsbijstand in geschakeld en dat heeft er tot geleid dat 8 maanden later een expert geregel is ,
dat rapport hebben wij nu binnen en wij zijn verbaast waar de expert mee komt als oplossing ,
wij moeten maar een radiator bij hangen!
dus bij deze wil ik jullie vragen om het rapport eens door te nemen en jullie bevindingen aan te geven aan ons
vanuit een onafhankelijk oog punt.
wij zijn ten einde raad!!
[Hier het voorafgaande van de mail van de expert zie beneden:
Goedenavond dames .......
Goedenavond heer ......
Uw commentaar is ontvangen. Dank daarvoor.
In antwoord daarop licht ik het volgende toe. Omdat een “freesvloer” qua capaciteit niet het niveau van een zwevende dekvloer kan halen, heeft het mijns inziens geen zin om de vloertegels eruit te slopen, dan de leidingen allemaal aan te gieten en de tegels weer aan te brengen. Dat levert een gigantische kostenpost op met een aanzienlijke nevenschade -zoals door u, meneer ....en mevrouw ...... terecht beschreven in uw commentaar- waarvan de verwachting gewettigd is dat de wederpartij haar gelijk krijgt als de zaak daardoor bij de rechter komt. Je kunt dan inderdaad spreken van een disproportionele oplossing. Temeer omdat het gemis aan capaciteit gecompenseerd kan worden door het bijplaatsen van een radiator.
En voordat u het vraag: nee, die extra radiator “kost” u niet meer aan stookkosten. Immers de behoefte aan warmte verandert niet. De volledige warmtevraag kan alleen na plaatsing van die extra radiator volledig ingevuld worden. Mijns inziens zou het zelfs zo moeten zijn dat de radiator de woonruimte sneller op temperatuur kan brengen, zodat per saldo wellicht zelfs zuiniger gestookt kan worden.
Omdat ik me kan voorstellen dat u graag een definitieve oplossing te horen krijgt, zeg ik daarover ook alvast het volgende. Het uitvoeren van de in het rapport benoemde uitgebreide berekening behoort wegens gebrek aan de daarvoor benodigde software niet tot mijn mogelijkheden. Bovendien is het mijn stellige mening dat degene die de oplossing berekent, er ook voor dient in te staan. Dat kan en wil ik niet doen/zijn. De aanvulling op het rapport gaat daarom uit van de globale berekening. En aangezien een radiator van 500 Watt tegenwoordig gekocht kan worden voor weinig geld (circa € 150,-- met kraan en toebehoren), moet het geschatte bedrag toereikend zijn om de radiator te laten monteren.
Tot zover; ik verneem graag van u of u zo met het rapport verder kunt.