Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verklaring gezocht voor voedingprobleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AkTje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-08 22:41
Mijn probleem is opgelost maar ik ben opzoek naar een technische verklaring om dit in de toekomst te kunnen voorkomen cq oplossen.

De elektricien is vanochtend werkzaamheden komen doen aan de elektriciteitskast. Netjes alle computers, switches en gevoelige apparatuur uitgezet voordat de stroom eraf ging en na een uur weer alles aan kunnen zetten. Per ongeluk zet de elektricien de zekering om en valt mijn stroom uit.. resultaat, een computer die niet meer aangaat.

Het gaat hier om een POS (Ordermann Columbus 500) met een voeding van 19V en een ATX stekker.. iets dat ik niet zo maar heb liggen en in de stad niet zo maar kan krijgen... moederbord geeft bij insteken van de voeding een groen knipperende LED maar start niet meer op. Voeding doorgemeten en geeft netjes 19V output (gemten door de elektricien dus je zou zeggen hij doet het gewoon.

Nieuwe voeding ingestoken en de POS start weer op zonder problemen. "Kapotte" voeding vervolgens nog eens ingestoken in de POS en ook deze werkt weer (!?).

In theorie dus onmogelijk en daarom zoek ik naar een verklaring. Ditzelfde heb ik namelijk wel eens gehad met een TP-Link switchs, stroom eraf, switch doet het niet meer/geeft niets meer door. Nieuwe voeding eraan, werkt weer top., "kapotte" voeding er vervolgens ook weer aangehangen en ook die doet het weer.

Het lijkt alsof de apparaten in een "veiligheidsmodus" gaan en de voedingen niet volledige power geven door de stroomstoring.

Wat heb ik zelf geprobeerd voordat ik de nieuwe voeding eraan zet
- 30 minuten stroom er volledig af voordat ik de "kapotte" voeding nogmaals probeer. Aan/uit knop paar keer induwen om zeker er van te zijn om de stroom af te koppelen.
- Ander stopcontact / groep

Alle reacties

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik vermoed eigenlijk het zelfde als waar je zelf al mee komt. Wanneer je een zekering om zet kan je een piekspanning krijgen waar een voeding van in zijn beveiliging gaat. Bij het doormeten van een voeding belast je deze niet dus het zou best kunnen dat hij nog 19v geeft maar de beveiliging het amperage beperkt waardoor de pc niet start. Ik ben geen computervoedingguru, maar ik heb het zelf meerdere malen meegemaakt.