Beste Tweakers,
Ik doe in mei eindexamen en wil daarna samen met 3 andere vwo-leerlingen in Leiden gaan studeren en wonen. Uit huis wonen is echter niet gratis en we hebben al veel nagedacht over wat we kunnen gaan doen om te geld bij te verdienen. We hebben straks 14 weken vakantie en dit is aardig wat tijd om iets op te zetten met 4 slimme vwo'ers (en eventueel andere vrienden), zou je zeggen.
We gaan wiskunde, natuurkunde, informatica, aerospace engineering en technische geneeskunde studeren, vandaar het idee om iets bij te verdienen in de technische sector. We zouden natuurlijk ook gewoon ergens kunnen gaan vakkenvullen, maar het leek ons beter onze tijd elders in te steken.
Onze gezamenlijke werkervaring is wellicht een obstakel. Ik doe zelf vrijwilligerswerk waarbij ik wervingsteksten en toernooiverslagen schrijf voor in de krant namens mijn sportvereniging. Daarnaast reikt onze ervaring niet verder dan een vakantiebaantje in de horeca. We zijn tussen de 16 en 20 jaar oud.
Onze ideeën
Uiteraard hebben we zelf al nagedacht wat mogelijk is, en we zijn benieuwd welke ideeën haalbaar zijn en welke absoluut niet.
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen met deze sectoren zijn, of jullie tips voor ons hebben, en eventueel nieuwe extra suggesties hebben. Uiteraard begrijp ik dat er (te?) veel vragen staan, dus elke vorm van feedback is welkom!
Ik doe in mei eindexamen en wil daarna samen met 3 andere vwo-leerlingen in Leiden gaan studeren en wonen. Uit huis wonen is echter niet gratis en we hebben al veel nagedacht over wat we kunnen gaan doen om te geld bij te verdienen. We hebben straks 14 weken vakantie en dit is aardig wat tijd om iets op te zetten met 4 slimme vwo'ers (en eventueel andere vrienden), zou je zeggen.
We gaan wiskunde, natuurkunde, informatica, aerospace engineering en technische geneeskunde studeren, vandaar het idee om iets bij te verdienen in de technische sector. We zouden natuurlijk ook gewoon ergens kunnen gaan vakkenvullen, maar het leek ons beter onze tijd elders in te steken.
Onze gezamenlijke werkervaring is wellicht een obstakel. Ik doe zelf vrijwilligerswerk waarbij ik wervingsteksten en toernooiverslagen schrijf voor in de krant namens mijn sportvereniging. Daarnaast reikt onze ervaring niet verder dan een vakantiebaantje in de horeca. We zijn tussen de 16 en 20 jaar oud.
Onze ideeën
Uiteraard hebben we zelf al nagedacht wat mogelijk is, en we zijn benieuwd welke ideeën haalbaar zijn en welke absoluut niet.
- Websites bouwen voor bedrijven. Ik heb zelf redelijk veel ervaring met front-end web development, maar heb dit nog nooit in de praktijk gebracht bij een bedrijf. Word je wel serieus genomen als minderjarige, hoe zouden jullie dit aanpakken en wat zijn redelijke bedragen voor eenvoudige websites?
- Het bouwen van computers is iets wat ons ongetwijfeld moet lukken. Hoe breng je dit echter aan de man? Is dit rendabel? Moet je je inschrijven bij de KvK of kan je beter bij een bedrijf gaan werken?
- Teksten vertalen van of naar het Engels. De meesten van ons hebben een Cambridge Proficiency diploma op C2 ERK niveau, dus de kennis is er. Zijn er hier mensen die dit aan- of afraden? Ik heb wel eens gehoord dat je ondertitels kunt schrijven bij Netflix, maar vraag me af in hoeverre dit kan als minderjarige.
- Het lijkt mij fantastisch om technologie te kunnen recenseren bij Tweakers, en door dat tegen een vergoeding te doen, sla je twee vliegen in één klap. Ik ben dan ook lid van het testpanel hier, maar nog nooit gevraagd iets te testen. Zien jullie mogelijkheden in bijverdienen met technologie (of het recenseren ervan)? Desnoods in het schrijven van teksten in het algemeen?
- Bijles geven is iets wat ons erg trekt en we ook geregeld doen, maar hier is natuurlijk weinig vraag meer naar na de eindexamens en al helemaal niet meer in de zomervakantie.
- Bij gebrek aan beter kunnen we altijd nog "gewoon" in een winkel gaan staan bij de verkoopafdeling. Ik denk hierbij aan winkels als MediaMarkt of een lokale pc winkel.
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen met deze sectoren zijn, of jullie tips voor ons hebben, en eventueel nieuwe extra suggesties hebben. Uiteraard begrijp ik dat er (te?) veel vragen staan, dus elke vorm van feedback is welkom!