Upgrade van mijn GPU (GeForce GTX 285)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Loxam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-06-2025
Ik zoek een?
Mijn computer met Windows 7 is al bijna 10 jaar oud >:) maar hij doet het nog prima, zeker nadat ik onlangs de systeem harde schijf vervangen heb voor een SSD. En omdat ik veel oudere games speel (pre 2010) heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Maar nu wilde ik F1 2018 spelen en toen ging het mis...een foutmelding bij het opstarten en na enig onderzoek blijkt dat mijn huidige video kaart geen DirectX 11 ondersteunt.

En dus zoek ik een videokaart die in mijn huidige systeem past en mijn huidige GeForce GTX 285 kan vervangen

Het gaat me dus meer om een richting ("let daar en daar op") dan om een hapklaar advies :Y)

Waar moet de kaart aan voldoen?
  1. Mijn grootste zorg is dat ik een kaart wil die in mijn huidige systeem past. Ik vind het prima om zelf verder te grasduinen, als hij maar bij mijn moederbord enz. past (Asus P6T). Zie verder onderaan mijn specs.
  2. Ik hou ook niet van lawaai dus een kaart die net zo stil is als mijn oude kaart is een must
  3. Ik heb twee monitoren aan mijn systeem hangen dus de kaart moet ook multi-monitor supporten
  4. De kaart moet DirectX 11 ondersteunen
Wat is je budget?
Ik hoef niet het beste van het beste! Een stap vooruit voor onder de 200 euro moet toch lukken?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd GeForce kaarten gehad dus dat zal een eerste keus zijn maar ik sta open voor alternatieven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Summary
Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i7 920 @ 2.67GHz 34 °C
Bloomfield 45nm Technology
RAM
6.00GB Triple-Channel DDR3 @ 534MHz (8-8-8-20)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P6T (LGA1366) 46 °C
Graphics
SyncMaster (1920x1080@60Hz)
SDM-HS53 (1024x768@60Hz)
1024MB NVIDIA GeForce GTX 285 (XFX Pine Group) 72 °C
Storage
931GB Samsung SSD 860 EVO 1TB ATA Device (SATA (SSD)) 23 °C
3726GB Western Digital WDC WD40EFRX-68N32N0 ATA Device (SATA ) 29 °C
698GB SAMSUNG HD753LJ ATA Device (SATA ) 25 °C
698GB SAMSUNG HD753LJ ATA Device (SATA ) 26 °C
931GB StoreJet Transcend USB Device (USB (SATA) ) 30 °C
931GB StoreJet Transcend USB Device (USB (SATA) ) 28 °C
Optical Drives
DTSOFT Virtual CdRom Device
HL-DT-ST DVDRAM GH24NSD1 ATA Device
Audio
High Definition Audio-apparaat

Afbeeldingslocatie: https://www.orangegild.com/images/tweakers/SpecsMotherboard.png
Afbeeldingslocatie: https://www.orangegild.com/images/tweakers/SpecsCPU.png
Afbeeldingslocatie: https://www.orangegild.com/images/tweakers/SpecsGPU.png
Afbeeldingslocatie: https://www.orangegild.com/images/tweakers/SpecsSummary.png

Alle reacties

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:01
Kan je ook kijken welke voeding erin zit?

~11.5v op de 12v rails baart mij toch wat zorgen

[ Voor 45% gewijzigd door iCore op 18-02-2019 16:44 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

• Loxam
Dit zijn nog wat extra specs die ik van de facuur heb kunnen halen:
Ikbenstil systeem Harder
Case LianLi A7010A zilver
CPU Koeler IBL 12UE Highend cooler
Powersupply PC power&cooling 750
HDD Silencer IBL® Box HDD 20

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:47

M2M

medicijnman

Ik ben bang dat je 'm even open moet schroeven en even een foto moet maken van de voeding. Enkel 750W zegt helaas niet heel veel...

-_-

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Cyphax

Moderator LNX
M2M schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:53:
Ik ben bang dat je 'm even open moet schroeven en even een foto moet maken van de voeding. Enkel 750W zegt helaas niet heel veel...
Het merk staat er ook bij, PC Power&Cooling. Die staan ook wel in de pricewatch (merk: PC Power & Cooling) maar niet met veel reviews (de review die er staan zijn dan wel positief).

Ik zou denk ik kijken naar een tweedehands GTX970 of iets vergelijkbaars. Dat maakt van je CPU een klein beetje een bottleneck maar is wel snel genoeg om nieuwe games te kunnen draaien. Iets minder snel kan ook, en een AMD-equivalent ook (ik heb niet zo'n goed beeld van hoe snel de AMD-kaarten zijn).

Saved by the buoyancy of citrus

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:17
Ik zou een 2e hands 670/680/760/770 halen voor 4-6 tientjes, echt meer dan zat.
Die zijn al 2-3x zo snel als je 285, een 970 is bijvoorbeeld 4-5x zo snel.

[ Voor 36% gewijzigd door mitsumark op 18-02-2019 18:25 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:47

M2M

medicijnman

Cyphax schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:15:
[...]

Het merk staat er ook bij, PC Power&Cooling. Die staan ook wel in de pricewatch (merk: PC Power & Cooling) maar niet met veel reviews (de review die er staan zijn dan wel positief).

Ik zou denk ik kijken naar een tweedehands GTX970 of iets vergelijkbaars. Dat maakt van je CPU een klein beetje een bottleneck maar is wel snel genoeg om nieuwe games te kunnen draaien. Iets minder snel kan ook, en een AMD-equivalent ook (ik heb niet zo'n goed beeld van hoe snel de AMD-kaarten zijn).
Had ik nog nooit van gehoord... En ik maar denken dat het een header was... power and cooling :)

-_-

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

M2M schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:22:
[...]

Had ik nog nooit van gehoord... En ik maar denken dat het een header was... power and cooling :)
Vroegah een van de 3 grote merken zelfs! (eind 90-begin 2000's), overgekocht door OCZ en onder die vlag deze 'quad rail' PSU uitgebracht in 2008. Een efficientie van 83%, goede ripple en noise voor die tijd., maar een quad rail design wordt tegenwoordig niet meer gebruikt. Bij nieuwere hardware kan dat problemen opleveren met lage idle snelheden. De PSU kan dan getriggert worden om uit te gaan vanwege het zeer lage idle verbruik tegenwoordig. Toen een feature, nu een probleem. Niets waar de TS nu mee van doen heeft overigens. 2 kabels van je voeding gebruiken naar je nieuwe (970/1060?) GPU en dat gaat nog wel een tijdje goed.

Leuk om te lezen:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=2188

Ik raad de TS een zuinige 1050ti aan, of misschien een 1060. De proc gaat zeker een bottleneck zijn, maar wellicht kan je je nieuwe GPU nog eens meenemen naar een nieuw systeem ;)

[ Voor 22% gewijzigd door millman op 18-02-2019 18:34 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:38
millman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:31:
[...]

Ik raad de TS een zuinige 1050ti aan, of misschien een 1060. De proc gaat zeker een bottleneck zijn, maar wellicht kan je je nieuwe GPU nog eens meenemen naar een nieuw systeem ;)
Wellicht zou de TS zijn processor kunnen upgraden naar een Xeon, dit zou best een goede upgrade kunnen zijn, waardoor de bottleneck een stuk minder zal zijn.

Wat ik zo snel kan vinden is dat het moederbord het wel ondersteund : https://linustechtips.com...n-support-the-xeon-x5660/

Op ebay staan ze voor €30 https://www.ebay.com/sch/...&_nkw=xeon+x5670&_sacat=0

Dit zou in combinatie met een een GTX 970 best leuk kunnen zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door PEBKAC op 19-02-2019 13:11 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als de TS ergens een w3680 kan scoren.. een van de beter 'gebinde' procs van dat tijdperk. 4500mhz is al snel haalbaar en de beste doen ook gewoon 5ghz onder een waterblokkie. Zelf vind ik 1366 nog steeds t leukste platform om te tweaken.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-01 23:46
Ik gebruik zelf een i7 960 i.c.m. 12 GB ram en een AMD RX 570 8GB, draait de meeste games nog prima.

• PEBKAC
millman schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:16:
Als de TS ergens een w3680 kan scoren.. een van de beter 'gebinde' procs van dat tijdperk. 4500mhz is al snel haalbaar en de beste doen ook gewoon 5ghz onder een waterblokkie. Zelf vind ik 1366 nog steeds t leukste platform om te tweaken.
@Loxam kan je ons nog volgen ? ;)

Als je dus jouw CPU upgrade (bovengenoemde processor €50), en nog een leuke kaart uitzoekt GTX 970, RX 570/580 kan jij weer een poosje vooruit.

@millman kan zijn moederbord die CPU aan met een overclock ?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

P6T is een top bord, en de w3680 is unlocked, dus je hoeft geen hoge baseclocks te draaien. Een mooi koelblokkie erop en knallen. Het wereld record van die chip is nog steeds in Nederlandse handen trouwens (6708mhz @-180c) Ik heb m'n meeste plezier wel met die chip gehad zeg.. eerste keer ln2, gesponsord x58 SOC van gigabyte en het regende gold medals.. pfff

Met weemoed denkt millman terug aan die goede oude tijd..

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 19-02-2019 15:14 ]

• PEBKAC
@millman

Haha, als ik jou dus goed begrijp heb je dus meegedaan met Overclock wedstrijden?
Wel erg vette chip, dat die zover overklokt. Maar die processor naar 5Ghz tillen moet een eitje zijn begrijp ik ;)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

https://hwbot.org/hardware/processor/xeon_w3680/

Mijn chip, samen met Nedernakker.. enjoy

5ghz is met een goede chip en goede koeling zeker mogelijk. Maar ik zou uitgaan van een mindere chip, 4500mhz met 12 threads is al heel erg Nice.

• PEBKAC
Nice 8) Dat is wel bruut om zo een record op je naam te hebben :) Waarmee hebben jullie de CPU gekoeld ?

4500 Mhz is inderdaad al erg nice, en een hele upgrade met wat die nu heeft. Ben benieuwd wat de TS er zelf van vind om zijn CPU te upgraden en overklokken.

• Loxam
Heren, of dames ;) ik volg alle posts met grote belangstelling! d:)b Ik kan het zeker volgen 8) maar jullie kennis reikt veel verder dan de mijne (nu niet naast jullie schoenen gaan lopen hè >:) ).

Ik heb al wat specs bekeken en op marktplaats gezocht naar 660(ti)/670/760/970/1050 en alle andere die jullie noemen. Prijzen vallen reuze mee! Dat ga ik zeker doen binnenkort...ik hou jullie op de gaten en in de hoogte...of is het in de gaten en op de hoogte?

Wat de processor upgrade betreft: dat is mooi om te weten, ik ging er eigenlijk van uit dat dat niet de moeite waard zou zijn maar voor die paar tientjes...gaat dat veel verschil opleveren in snelheid?

En omdat jullie 'off topic' zijn gegaan door over de P6T en de CPU te beginnen :Y vind ik dat ik het ook mag doen: ik heb al eens gekeken naar een evt. memory upgrade maar ik lees tegenstrijdige berichten of ik verder kan gaan dan de huidige 6GB ivm W7. Enig idee?

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-02 11:06
Here are the upper RAM limits for the different editions of Windows 7:

Starter: 8GB
Home Basic: 8GB
Home Premium: 16GB
Professional: 192GB
Enterprise: 192GB
Ultimate: 192GB
Lijkt me dat een RAM upgrade zeker mogelijk zou moeten zijn.

Edit:
En van je moederbord:
6 x DIMM, Max. 24 GB, DDR3 2000(O.C.)*/1866(O.C.)*/1800(O.C.)*/1600(O.C.)/1333/1066 Memory

[ Voor 21% gewijzigd door Cpt.nIX op 19-02-2019 17:10 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Loxam ik zou kijken voor een 1060 3gb => hier staat er één in V&A V&A aangeboden: Asus DUAL-GTX1060-O3G

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

ramon89 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:55:
Nice 8) Dat is wel bruut om zo een record op je naam te hebben :) Waarmee hebben jullie de CPU gekoeld ?

4500 Mhz is inderdaad al erg nice, en een hele upgrade met wat die nu heeft. Ben benieuwd wat de TS er zelf van vind om zijn CPU te upgraden en overklokken.
Gekoeld met Liquid Nitrogen, full-pot @-185c, was voor ons een hele verassing, heel overclockend Tweakers keek mee in t 1366 oc topic.. was een groot avontuur! Je kan alles nog eens nalezen en t enthousiasme van iedereen voelen!.
Loxam schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:58:
Heren, of dames ;) ik volg alle posts met grote belangstelling! d:)b Ik kan het zeker volgen 8) maar jullie kennis reikt veel verder dan de mijne (nu niet naast jullie schoenen gaan lopen hè >:) ).
sinds deze cpu loop ik al naast m'n schoenen, je waarschuwing komt te laat :*)
Ik heb al wat specs bekeken en op marktplaats gezocht naar 660(ti)/670/760/970/1050 en alle andere die jullie noemen. Prijzen vallen reuze mee! Dat ga ik zeker doen binnenkort...ik hou jullie op de gaten en in de hoogte...of is het in de gaten en op de hoogte?

Wat de processor upgrade betreft: dat is mooi om te weten, ik ging er eigenlijk van uit dat dat niet de moeite waard zou zijn maar voor die paar tientjes...gaat dat veel verschil opleveren in snelheid?
dat levert bakken met extra snelheid op!
En omdat jullie 'off topic' zijn gegaan door over de P6T en de CPU te beginnen :Y vind ik dat ik het ook mag doen: ik heb al eens gekeken naar een evt. memory upgrade maar ik lees tegenstrijdige berichten of ik verder kan gaan dan de huidige 6GB ivm W7. Enig idee?
Maximaal 6x4gb dus ik raad aan 12gb te doen, wat heb je zelf precies en in welke configuratie?

• Loxam
Dan heb ik dus nog ruimte voor een upgrade!
millman schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:27:
Maximaal 6x4gb dus ik raad aan 12gb te doen, wat heb je zelf precies en in welke configuratie?
Ik heb nu 3x2gb in zitten in de w7 home premium. 3x4gb zou al mooi zijn maar ik lees in de manual (https://dlcdnets.asus.com.../P6T/E4283_P6T-manual.zip) het volgende bij 2.4.2.:
You may install 1GB and 2GB unbuffered and non-ECC DDR3 DIMMs into the DIMM sockets.
Zou het maximum dan 2GB per socket zijn?
Zo'n 1060 zie ik zeker zitten! Maar kan ik - als ik het geheugen opkrik naar 12GB - dan beter voor een 1060 6GB gaan?
En ik zie dat de 1060 maar 1x DVI heeft. Ik heb er twee oude schermen aan hangen dus dan moet ik er een DisplayPort naar DVI kabel bijkopen neem ik aan? Of...ook nog een scherm upgrade doen uiteraard :Y

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

3-6gb is Vram voor de videokaart. Niet voor je systeem of iGPU

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Loxam
Hackus schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:18:
3-6gb is Vram voor de videokaart. Niet voor je systeem of iGPU
Ja, dat bedoel ik ook. Je voorstel voor de 1060 3gb is een prima upgrade voor mijn huidige systeem met 6gb systeem memory. Maar...als ik het systeem geheugen opkrik van 6gb naar 12gb (als dat mogelijk is), is het dan niet beter om een GPU te nemen met 6gb ipv 3gb? Die zie ik namelijk ook op marktplaats voor zo'n 120 euro.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Loxam schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:13:
[...]

Ja, dat bedoel ik ook. Je voorstel voor de 1060 3gb is een prima upgrade voor mijn huidige systeem met 6gb systeem memory. Maar...als ik het systeem geheugen opkrik van 6gb naar 12gb (als dat mogelijk is), is het dan niet beter om een GPU te nemen met 6gb ipv 3gb? Die zie ik namelijk ook op marktplaats voor zo'n 120 euro.
wat heb je nu, 3x 2 of ?
6GB is niet weinig als je 'niks' naar iGPU hebt. wat jezelf wilt. er zijn genoeg mensen die 1060 3GB gebruiken.

• Cpt.nIX
Loxam schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:34:
[...]

Dan heb ik dus nog ruimte voor een upgrade!

[...]

Ik heb nu 3x2gb in zitten in de w7 home premium. 3x4gb zou al mooi zijn maar ik lees in de manual (https://dlcdnets.asus.com.../P6T/E4283_P6T-manual.zip) het volgende bij 2.4.2.:

[...]

Zou het maximum dan 2GB per socket zijn?
Hier de QVL (Qualified vendor list), de lijst met compatible geheugens.
https://dlcdnets.asus.com...-Update-DDR3-QVL-list.zip

Staan ook enkele 4GB modules tussen, dus dat zou moeten kunnen..

• Loxam
Cpt.nIX schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:39:
Hier de QVL (Qualified vendor list), de lijst met compatible geheugens.
https://dlcdnets.asus.com...-Update-DDR3-QVL-list.zip

Staan ook enkele 4GB modules tussen, dus dat zou moeten kunnen..
Ik weet niet hoe ik die tabel moet lezen :S :
bij SIZE staat er soms niets achter, soms kit of 2, kit of 3, maar ook bijv. 3 x 2GB, 2 x 2GB.
  • Is 6144MB(Kit of 3) hetzelfde als 6GB(3 x 2GB)?
  • Moet je alle drie de dimms gebruiken als er bijv. Kit of 3 staat?
  • En als ik de laatste kolom bekijk dan raak ik helemaal de kluts kwijt! :X : Ik denk dat mijn huidige geheugen de CORSAIR TR3X6G1600C8D(XMP)Ver2.1 is. Hier staat dus bij 6144MB(Kit of 3) en A B en C zijn mogelijk. Ik weet dat er 3 modules in slots A1,B1 en C1 zitten, dat komt dus overeen met kolom B. A zou ook mogelijk zijn: dus 2 dimms? Bij een kit of 3? Verwarrend. En dan kolom C met 4 modules???
8)7 8)7 8)7 8)7

• Cpt.nIX
Loxam schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 23:50:
[...]

Ik weet niet hoe ik die tabel moet lezen :S :
bij SIZE staat er soms niets achter, soms kit of 2, kit of 3, maar ook bijv. 3 x 2GB, 2 x 2GB.
  • Is 6144MB(Kit of 3) hetzelfde als 6GB(3 x 2GB)?
  • Moet je alle drie de dimms gebruiken als er bijv. Kit of 3 staat?
  • En als ik de laatste kolom bekijk dan raak ik helemaal de kluts kwijt! :X : Ik denk dat mijn huidige geheugen de CORSAIR TR3X6G1600C8D(XMP)Ver2.1 is. Hier staat dus bij 6144MB(Kit of 3) en A B en C zijn mogelijk. Ik weet dat er 3 modules in slots A1,B1 en C1 zitten, dat komt dus overeen met kolom B. A zou ook mogelijk zijn: dus 2 dimms? Bij een kit of 3? Verwarrend. En dan kolom C met 4 modules???
8)7 8)7 8)7 8)7
Stiekem lees je hem dus al best heel goed.

• Is 6144MB(Kit of 3) hetzelfde als 6GB(3 x 2GB)? Volgens mij wel.

• Moet je alle drie de dimms gebruiken als er bijv. Kit of 3 staat? Nee, moet niet. Een kit van bv 3 is beter dan 3 losse "dezelfde" DIMMs kopen, aangezien de kit gegarandeerd goed met elkaar samenwerkt (meestal komen ze uit dezelfde batch, waardoor de kleine productieverschillen die er altijd in zitten, geminimaliseerd zijn) Dat wil niet zeggen dat 3 losse DIMMs niet samen zullen werken, alleen dat ze het niet garanderen.

2 modules van een kit van 3 gebruiken: Asus geeft aan dat het gaat werken op je moederbord. Is natuurlijk een beetje zonde van de kit, maar goed.
4 modules (uit 2 kits van 3, waarvan je dus 2 v.d totaal 6 DIMMs niet gebruikt), zou ook moeten werken.

Mocht je je geheugenbanken (en je mobo) dus maximaal willen benutten (dus 24GB: 6x4GB), en het moet gegarandeerd werken, moet je op zoek gaan naar een geheugenbankje van 4GB, waarbij kolom D ook ondersteund word. (bijvoorbeeld de Samsung M378B5273BH1-CH9. Probleem is alleen dat ik deze niet voorbij zie komen in de Pricewatch)

Dat wil niet zeggen dat een ander type niet zal werken in triple channel configuratie met 6 dezelfde DIMMs, alleen dat de fabrikant van het moederbord er geen garantie op geeft.

Hopelijk heb ik het zo een stuk duidelijker gemaakt! :P

• Loxam
Cpt.nIX schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 05:48:
Hopelijk heb ik het zo een stuk duidelijker gemaakt! :P
Jazeker! Dank voor de uitleg!
Cpt.nIX schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 05:48:
Mocht je je geheugenbanken (en je mobo) dus maximaal willen benutten (dus 24GB: 6x4GB), en het moet gegarandeerd werken, moet je op zoek gaan naar een geheugenbankje van 4GB, waarbij kolom D ook ondersteund word. (bijvoorbeeld de Samsung M378B5273BH1-CH9. Probleem is alleen dat ik deze niet voorbij zie komen in de Pricewatch)
Jij had eerder al de maximums gepost (y) van de W7 versies. Ik heb W7 Home Premium, dus de max is16GB is. Ik heb nu een setje van 3x2GB. Dus...eens even puzzelen wat voor opties er zijn...
  • Ik zou er een setje van 3x2GB bij kunnen prikken om het geheugen te verdubbelen. Dat zou kunnen werken maar wordt niet gegarandeerd omdat kolom D niet genoemd wordt bij mijn geheugen.
  • Ik kan op zoek naar 3x4GB. Dan verdubbel ik het geheugen ook en dat moet dan werken als C aangekruist is. Grotere kans om wat te vinden, toch?
  • Kan ik die 3x4GB ook bij de huidige 3x2GB prikken? Dus verschillende groottes bij elkaar? Dan zou ik 18GB hebben.
  • Dat levert nog een vraag op: als dat totaal (18GB) groter is dan de W7 max, vindt Windows dat erg? Pakt die dan het maximum van 16GB?
  • Dat geldt dan ook voor jouw voorbeeld van 24GB. Het werkt voor het moederbord maar dan heb ik meer overcapaciteit.

• extreme8eight
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-01 23:17
Ik had ongeveer net dezelfde setup zoals u en had m'n 285 vervangen een paar jaar terug door een 660Ti. Toen tweedehands gekocht voor €100. Ik vermoed dat je best even tweedehands kijkt of je daar iets op de kop kan tikken.

PSN: extreme8eight

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:19
Loxam schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:13:
[...]

Je systeem gaat niet sneller worden als je er meer geheugen in steekt. Het zal alleen sneller zijn als je voorbij de limiet van het geheugen gaat. Een iets snellere videokaart gaat niet zomaar een stuk meer geheugen vereisen. Een GTX 1060 6GB is een betere keuze dan een GTX 1060 3GB als je die eerste aan 140 euro kunt krijgen, maar niet echt omwille van het al dan niet upgraden van je geheugen.

Je komt van een GTX 285 met 1GB VRAM (GDDR3!), je vereisten zijn relatief bescheiden, alleen F1 2018 wordt vernoemd en dat is een behoorlijk schaalbare game. Een GTX 1050 Ti haalt vlot 60 fps met High kwaliteit settings op 1080p (https://www.guru3d.com/ar...e_benchmark_review,7.html). Een GTX 1060 3GB is sneller dan een GTX 1050 Ti 4GB, dus zou prima moeten lukken.

Op Ultra kan F1 2018 wel vrij veel geheugen gebruiken (https://www.guru3d.com/ar...e_benchmark_review,9.html), maar die grafiek is gemaakt met een videokaart die 12GB VRAM heeft, en er wordt dan wel redelijk wat gecached gewoon omdat het videogeheugen beschikbaar is. Dat maakt de boel wel sneller, maar betekent niet noodzakelijk dat een videokaart die maar 3GB VRAM heeft zal stotteren (want de game gebruikt toch meer dan 4GB op 1080p met een Titan Xp?). Er staat dus ook "Up-to Full HD (1920x1080) any 3 or 4 GB graphics card of decent caliber will do the job well."

Let ook op, bij een GTX 1060 3GB is ook een stukje van de GPU uitgeschakeld vergeleken met een GTX 1060 6GB, dus die heeft niet alleen minder geheugen maar ook iets minder rekenkracht. Niet dat dat een probleem hoeft te zijn, maar het is zoiets waar Nvidia duidelijkere naamgeving in had mogen gebruiken.

Je schermen zijn ook nog mogelijk een probleem, heb je daar typenummers van, of weet je wat voor DVI poorten die precies hebben? Moderne videokaarten ondersteunen namelijk geen DVI-I, alleen DVI-D. Je kunt een HDMI poort eenvoudig passief omzetten naar DVI-D (met een adapter of kabel), dus als je schermen dat ondersteunen is er geen probleem met 2 schermen. Heb je toch DVI-I nodig, dan moet je actieve adapters gebruiken (vrij duur), of een oudere videokaart kopen:
- Nvidia: GTX 900 serie of ouder,
- AMD HD7000 serie of ouder (maar ook bv R9 280X of R9 270X, omdat dat HD7000 kaarten zijn met een nieuwe naam, maar dan weer geen R9 290)

Je FHD scherm zal wel geen probleem zijn, maar ik zou dat 1024x768 scherm weg doen. Renderen websites daar nog wel normaal op? Een mooi IPS scherm hoeft niet veel te kosten en kun je weer jaren mee verder.
Loxam schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:58:

Jij had eerder al de maximums gepost (y) van de W7 versies. Ik heb W7 Home Premium, dus de max is16GB is. Ik heb nu een setje van 3x2GB. Dus...eens even puzzelen wat voor opties er zijn...
  • Ik zou er een setje van 3x2GB bij kunnen prikken om het geheugen te verdubbelen. Dat zou kunnen werken maar wordt niet gegarandeerd omdat kolom D niet genoemd wordt bij mijn geheugen.
  • Ik kan op zoek naar 3x4GB. Dan verdubbel ik het geheugen ook en dat moet dan werken als C aangekruist is. Grotere kans om wat te vinden, toch?
  • Kan ik die 3x4GB ook bij de huidige 3x2GB prikken? Dus verschillende groottes bij elkaar? Dan zou ik 18GB hebben.
  • Dat levert nog een vraag op: als dat totaal (18GB) groter is dan de W7 max, vindt Windows dat erg? Pakt die dan het maximum van 16GB?
  • Dat geldt dan ook voor jouw voorbeeld van 24GB. Het werkt voor het moederbord maar dan heb ik meer overcapaciteit.
Ik zou niet gulzig worden en sets combineren, uit je oorspronkelijk vraag blijkt helemaal niet dat je geheugen op de limiet zit.

Hoe meer slots je gebruikt, hoe zwaarder dat is voor de geheugencontroller. Het is mogelijk dat je de geheugensnelheid dan naar beneden moet zetten om op te kunnen starten. Zoals ik hierboven ook al zei, je PC gaat niet zomaar sneller worden van meer geheugen, en zeker niet als dat geheugen trager moet. Je geheugen heeft nu een snelheid van 1066MHz, dat is bijna het minimum voor DDR3. Als je nieuw geheugen koopt, kan dat waarschijnlijk 1600MHz aan. Al moet je wel de base clock van je i7 920 overklokken om het geheugen sneller dan 1066MHz te laten gaan, maar een W3680 doet bv ook 1333MHz zonder overklokken.

Wat betreft Windows 7 Home en 18GB RAM, de pc zal dat wel herkennen, maar zal aangeven dat er 16 van de 18GB beschikbaar is. Je wint op zich wel meer geheugen dan dat er geblokkeerd staat, en je blijft triple channel geheugen hebben. Je zou ook (gratis) kunnen upgraden naar Windows 10, de Home variant daarvan ondersteunt 128GB RAM.

• Loxam
MacPoedel schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:46:

Je schermen zijn ook nog mogelijk een probleem, heb je daar typenummers van, of weet je wat voor DVI poorten die precies hebben?
De oude Sony SDM-HS53 heeft niet eens DVI, die zit met een VGA adapter aan de GPU. De Samsung is een SyncMaster XL2370. Deze heeft inmiddels een dode pixel. Een ander scherm er bij, de Sony afvoeren, en de Samsung als 2e gebruiken is zeker een optie.
MacPoedel schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:46:

Ik zou niet gulzig worden en sets combineren, uit je oorspronkelijk vraag blijkt helemaal niet dat je geheugen op de limiet zit.
We kwamen via de GUP bij een evt. upgrade van de CPU terecht dus vroeg ik me af of een upgrade van het geheugen misschien een optie was.

Hoe dan ook, bedankt voor de uitleg!

Ik denk dat ik voor de 1060 ga en dan de 3GB, bijv. deze:
https://tweakers.net/aanb...ming-x-3g-aangeboden.html

Na alle posts over CPU en geheugen lijkt het me - naast de kaart - beter om een andere monitor aan te schaffen. Waar moet ik dan weer op letten? :? Zoals MacPoedel al opmerkt zijn mijn eisen redelijk bescheiden. Net wat beter dan wat ik nu heb:
https://tweakers.net/pric...2370-zwart/specificaties/
De wensen: groter uiteraard, hogere resolutie wellicht, zelfde beeldverhouding.

[ Voor 24% gewijzigd door Loxam op 22-02-2019 18:53 ]

• PEBKAC
Als je op een hogere resolutie gaat gamen bijvoorbeeld 2560x1440P, dan ben je gebaat bij een (sterkere) videokaart met meer vram. 1060 3GB is een prima kaart voor op Full-HD 1920x1080 , maar niet voor daarboven.

Je had het over een budget van €200, maar als je nog een nieuwe monitor wilt aanschaffen ga je hier ruim overheen.

• Loxam
ramon89 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:10:
Je had het over een budget van €200, maar als je nog een nieuwe monitor wilt aanschaffen ga je hier ruim overheen.
Noem het 'voortschrijdend inzicht' ;) Omdat mijn oude Sony vga monitor waarschijnlijk niet op de nieuwe kaart aangesloten kan worden zonder 'duur' stekkertje erbij te kopen denk ik dat ik dan toch maar een scherm erbij moet kopen. Dat ik dan over de 200 heen ga is duidelijk. 300 dan voor de 2e hands combi kaart/scherm?!
ramon89 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:10:
Als je op een hogere resolutie gaat gamen bijvoorbeeld 2560x1440P, dan ben je gebaat bij een (sterkere) videokaart met meer vram. 1060 3GB is een prima kaart voor op Full-HD 1920x1080 , maar niet voor daarboven.
Mooi, goed om te weten! Ik blijf dan bij de Full-HD 1920x1080 resolutie en laat de wens voor hoger schieten. Zijn er dan nog andere aspecten waar ik op moet letten voor een goede game ervaring?

• PEBKAC
300 is zeker haalbaar, persoonlijk zou ik :

-€100 voor een kaart (GTX 970, 1060 3GB, RX 480/580)
-€100 voor een monitor
-€30-50 voor een CPU upgrade
-€50 voor een RAM upgrade

Op deze manier kan je weer even vooruit ;) maar van een GPU upgrade ga je het meest van profiteren.

Bij een monitor heeft een IPS of VA paneel de beste kleurenweergave en heeft een tragere response tijd. TN is sneller en goedkoper maar heeft minder mooie kleuren(over het algemeen). Ik zou gewoon vraag&aanbod bekijken voor een leuke monitor met IPS of VA scherm en daarbij wat reviews bekijken op Tweakers en Tech websites :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Loxam Ik zou zoiets halen. evt extra RAM erbij
pricewatch: Acer HA240Y Zwart
V&A aangeboden: KFA2 Geforce GTX 1060 OC 3GB

Scherm is al een mooie upgrade tov je huidige 15" pricewatch: Sony SDM-HS53H (15", 30ms, D-sub, Zilver)

User vergelijk met GTX285 https://gpu.userbenchmark...-GTX-1060-3GB/m7733vs3646

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 23-02-2019 10:33 ]

• mitsumark
nvm

[ Voor 101% gewijzigd door mitsumark op 23-02-2019 11:25 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mitsumark schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:23:
[...]
Dat is monitor 2, zijn main scherm is een Samsung Syncmaster full HD en wellicht prima.
Dat is een 2e scherm. ter vervangen van de Sony is dit prima. (alleen de Samsung) gebruiken kan ook.of 1 groter scherm pricewatch: AOC 27B1H Zwart
Loxam schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:11:
[...]De oude Sony SDM-HS53 heeft niet eens DVI, die zit met een VGA adapter aan de GPU. De Samsung is een SyncMaster XL2370. Deze heeft inmiddels een dode pixel. Een ander scherm er bij, de Sony afvoeren, en de Samsung als 2e gebruiken is zeker een optie.[...]
We kwamen via de GUP bij een evt. upgrade van de CPU terecht dus vroeg ik me af of een upgrade van het geheugen misschien een optie was.Hoe dan ook, bedankt voor de uitleg!

Ik denk dat ik voor de 1060 ga en dan de 3GB, bijv. deze:
https://tweakers.net/aanb...ming-x-3g-aangeboden.html

Na alle posts over CPU en geheugen lijkt het me - naast de kaart - beter om een andere monitor aan te schaffen. Waar moet ik dan weer op letten? :? Zoals MacPoedel al opmerkt zijn mijn eisen redelijk bescheiden. Net wat beter dan wat ik nu heb:
https://tweakers.net/pric...2370-zwart/specificaties/
De wensen: groter uiteraard, hogere resolutie wellicht, zelfde beeldverhouding.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 23-02-2019 11:34 ]

• Loxam
ramon89 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:01:
Bij een monitor heeft een IPS of VA paneel de beste kleurenweergave en heeft een tragere response tijd. TN is sneller en goedkoper maar heeft minder mooie kleuren(over het algemeen). Ik zou gewoon vraag&aanbod bekijken voor een leuke monitor met IPS of VA scherm en daarbij wat reviews bekijken op Tweakers en Tech websites :)
Kijk, daar had ik nooit op gelet, goed om te weten! Ik ga dan inderdaad voor een IPS of VA scherm. En ik zou graag dan een trapje hoger gaan dan de 23inch die ik nu heb. Dat wordt zo te zien 24 of 27.

Ik zie dat een 1060 kaart DisplayPort, DVI-D en HDMI aansluitingen heeft. Mijn huidige Samsung Syncmaster XL2370 (met DVI-I en HDMI) komt dan als 2e scherm op de HDMI poort. Het nieuwe scherm zou dan of DisplayPort of DVI-D moeten hebben, correct? Zit er nog verschil in kwaliteit tussen die technieken? En moet ik nog rekening houden met een bepaalde ms? Ik zie bijv. 8ms. Is dat goed/slecht?

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb mijn i7 920 (overclocken naar 3.46 GHz) in 2016 geüpgraded naar een GeForce 1070 en je merkt een redelijke cpu bottleneck. Battlefield 1draait daardoor redelijk stroperig ondanks dat de fps rond de 90 zit. Een spel als gta 5 doet het best aardig op de 920 met een GeForce 1070, maar alleen met overclocken. Als je op standaard instellingen draait is de cpu echt te min aan het worden. Ik zou dus niet te veel investeren in een nieuwe videokaart of je cpu upgraden of overclocken.

• PEBKAC
@Loxam klopt dat het een DVI-D of Displayport moeten zijn. Er is op 1920×1080 geen verschil tussen deze technieken, behalve dat er over DVI geen geluid kan.

8 ms is niet super, maar ook niet mega slecht. Ik zou naar zoiets kijken :
V&A aangeboden: Philips 278E8QJAB/00 Zwart
Deze monitor heeft 4MS en FreeSync ondersteuning voor AMD videokaarten(waardoor AMD videokaart weer interessant kan worden)

Misschien heeft iemand anders nog andere suggesties?

[ Voor 10% gewijzigd door PEBKAC op 23-02-2019 21:28 ]

• Loxam
Sj44k13 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:58:
Ik heb mijn i7 920 (overclocken naar 3.46 GHz) in 2016 geüpgraded naar een GeForce 1070 en je merkt een redelijke cpu bottleneck. Battlefield 1draait daardoor redelijk stroperig ondanks dat de fps rond de 90 zit. Een spel als gta 5 doet het best aardig op de 920 met een GeForce 1070, maar alleen met overclocken. Als je op standaard instellingen draait is de cpu echt te min aan het worden. Ik zou dus niet te veel investeren in een nieuwe videokaart of je cpu upgraden of overclocken.
De 1060 die ik op het oog heb doet zo'n 125-140 dus die investering valt wel mee. Het scherm kan uiteraard mee naar een evt. volgend systeem.
ramon89 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:20:
Ik zou naar zoiets kijken :
V&A aangeboden: Philips 278E8QJAB/00 Zwart
Deze monitor heeft 4MS en FreeSync ondersteuning voor AMD videokaarten(waardoor AMD videokaart weer interessant kan worden)
Dat is een heel leuk scherm! Ik wist niet dat je voor die prijs/kwaliteit ook zo'n curved scherm kan verwachten. Ik heb overigens nog nooit met een gebogen scherm gewerkt. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Loxam schreef op zondag 24 februari 2019 @ 23:27:
[...]

De 1060 die ik op het oog heb doet zo'n 125-140 dus die investering valt wel mee. Het scherm kan uiteraard mee naar een evt. volgend systeem.

[...]

Dat is een heel leuk scherm! Ik wist niet dat je voor die prijs/kwaliteit ook zo'n curved scherm kan verwachten. Ik heb overigens nog nooit met een gebogen scherm gewerkt. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Met een i7 920 ga je die fps niet halen als de cpu het een beetje zwaar heeft. Hitman bijvoorbeeld heeft fps drops met de 920.

• Loxam
Sj44k13 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 23:33:
[...]

Met een i7 920 ga je die fps niet halen als de cpu het een beetje zwaar heeft. Hitman bijvoorbeeld heeft fps drops met de 920.
Hitman? Ik ken de game(s) niet. Maar Hitman 1 is van 2000! Als dat niet goed draait op een 920 met een 1060/1070 dan is dat niet best van de ontwikkelaars... ;) En als je Hitman 2 van 2018 bedoelt dan kan ik daar niet wakker van liggen. Ik vermaak me prima met moderne games zolang ik ze maar kan draaien en dat ik daarbij met lagere settings moet spelen so-be-it. Vooralsnog is dat alleen F1 2018, verder speel ik nauwelijks games van na 2010. Er is nog zoveel leuks te vinden tussen oude games!

Hoe dan ook: ik waardeer je feedback, het is goed om te weten en ik weeg het mee in mijn keuze! _/-\o_

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 17:13
Ik heb precies hetzelfde systeem gehad met eerst een Radeon HD4850, toen een HD5850 en later een GTX670. Mijn i7 920 klokte eenvoudig naar 3.8ghz over.

In 2013 heb ik het mobo, geheugen en CPU vervangen voor een Z87 met i7 4770K. Ik heb er nog spijt van, die i7 920 en het X58 waren een zeeer krachtig en toekomst bestendig platform.

Het is nu wel iets sneller met de 4770K op 4.2ghz, maar niet echt aanzienlijk..

Ik zou die i7 920 overclocken, goeie koeler erop, 6gb geheugen erbij en een GTX 1060 of iets in die GPU trend..

• Loxam
Het is uiteindelijk de MSI Gaming GTX 1060 6GP geworden met een Philips 278E8QJAB/00 display. Ik ben nu de kaart aan het installeren maar dat gaat helaas mis omdat de 1060 een 8 pins connector heeft en mijn voeding niet. Er moet dus een adapter komen maar wat voor een?

Van 1x6 naar 1x8?
Van 2x6 naar 1x8?
Van 2x4 (Molex) naar 1x8?
Of iets anders?

1x6 naar 1x8 lijkt makkelijk maar ik vraag me af of dat genoeg power geeft...

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41U6TZh+NFL._AC_UL654_QL65_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/7125APVp9sL._AC_UL654_QL65_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71ophMxPVrL._AC_UL654_QL65_.jpg

• mitsumark
Ze moeten erop zitten.
Video Connectors
. two 6-pin PCI-E
. two 6/8-pin PCI-E --> 6+2.

• Loxam
mitsumark schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:49:
Ze moeten erop zitten.
Video Connectors
. two 6-pin PCI-E
. two 6/8-pin PCI-E --> 6+2.
Ooooh.....wacht...! Inderdaad, helemaal overheen gekeken: de twee 6/8 connectoren hebben gele draden voor de 6 pins en voor de 2 pins zijn het zwarte draden. Die twee waren voor de oude kaart niet nodig en deze zwarte waren vastgemaakt aan de dikke zwarte kabel. Ze vielen me dus helemaal niet op maar vanwege je antwoord ben ik goed gaan kijken...en voila!!!

Bedankt! _/-\o_

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 22:33
Prachtig dat ze overal 8 pins vermelden terwijl het gewoon 6+2 pins is volgens de specificaties. 8 pins is een compleet andere aansluiting. 8)7

• mitsumark
@Postman Hoe bedoel je? 6+2 is exact hetzelfde als 8.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 22:33
mitsumark schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:52:
@Postman Hoe bedoel je? 6+2 is exact hetzelfde als 8.
Helaas niet: http://www.playtool.com/p...tors/connectors.html#eps8
Als je verder leest bij PCI Express zie je dat het dus mogelijk is (met geweld) om de ATX kabel in je videokaart te stoppen, met een gebakken GPU tot gevolg.

Vandaar ook de verwarring en waarom dat een probleem kan zijn. Je ziet trouwens bijna geen 8 pins PCI voeding kabels meer, juist vanwege de verwarring. Net zoals het nu vaak een 4+4 ATX voedingskabel is.

• mitsumark
De 8 pin PCIE en 6+2 pin PCIE zijn exact hetzelfde, ook in je link.

Dat een EPS/ATX stekker ook toevallig 8 pins kan hebben en er op lijkt en je die met geweld er wel in krijgt (al heb ik die fout nog niet gemaakt) betekent niet opeens dat een 8 pin PCIE stekker 'onjuist' is.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 17-03-2019 22:55 ]

• Loxam
Beste Tweakers lezers,

Ik wil iedereen nog even bedanken voor alle hulp die jullie hebben gegeven bij het upgraden van mijn systeem!
B) _/-\o_ B) _/-\o_ B)
De 1060 zit er in en krijgt zijn voeding door het 6+2 kabeltje dat goed gecamoufleerd was 8)7

Er hangen nu twee monitoren aan de kaart: mijn oudere 23inch SyncMaster en een hele mooie nieuwe curved 27inch van nederlandse makelij! :)F Wat een prachtige kleuren, een heel verschil met de Samsung. Daar ga ik nog jaren plezier van hebben! Bedankt voor die tip, ramon89!

De game waar het allemaal om begonnen was F1 2018 draait en heel soepel! Ik merk (nog) helemaal geen bottleneck mbt de CPU dus die upgrade - evt. samen met extra geheugen - hoef ik nu nog niet te doen. ;)

Oudere games draaien ook veel beter en zonder problemen op de hoogste settings, zoals bijv. The Saboteur, Neverwinter Nights 2, Dragon Age Origins, Faces of War, Saints Row The Third en er zijn er meer die veel soepeler draaien:

Afbeeldingslocatie: https://vid.geekazine.com/dith/uploads/2013/05/pac-man-DITH.jpg;)

*O* -O- *O* -O- *O* -O- *O*
Kortom, ik ben er blij mee, nogmaals DANK!
*O* -O- *O* -O- *O* -O- *O*
Pagina: 1