TV met PC verbinden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The1WhoKnockz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-08 16:28
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om mijn TV met mijn PC te gaan verbinden.
Hier verwacht ik echter een aantal issues mee, ik hoop dat een van jullie ervaring heeft met soortgelijke situaties.

Ik wil graag vanaf mijn PC videobestanden (4k) op mijn TV kunnen afspelen.
Daarnaast wil ik graag wat meer casual kunnen gamen (4k 60hz) op mijn TV d.m.v. een controller.

De mogelijke problemen die ik zie:
- De afstand tussen TV en PC. Deze zal naar verwachting zo rond de 20m zijn, ik heb wel eens begrepen dat HDMI langer dan 20m signaalverlies kan hebben. Mocht dit langer dan 20m zijn, dan zal ik hier dus een oplossing voor moeten vinden.
- Ik zou graag willen dat de TV enkel herkend wordt in Windows, wanneer ik de TV aan heb staan. Als de TV aan staat moet hij (denk ik) worden herkend als main screen, zodat bediening met controller d.m.v. bijvoorbeeld Steam Big Picture makkelijker is. Ik overweeg wel een draadloos keyboard/muis naast de bank te leggen, om bijvoorbeeld simpel wat te browsen op de TV. Maar, wanneer de TV uitstaat, wordt deze idealiter helemaal niet herkend door de PC.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Steam, Origin, Uplay, etc. De bekende Game Launchers.
VLC Media Player voor het afspelen van video's

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Steam Link, lijkt een ideale oplossing voor het streamen van Games. Ook non-steam games kun je toevoegen aan steam en dus spelen. (Groot) nadeel: volgens mij gaat video's streamen en browsen hiermee niet lukken.

Concreet ben ik dus op zoek naar een oplossing voor:
- HDMI over meer dan 20m afstand
- Screen recognition door de PC.

Ik hoop dat jullie hier een goed antwoord op weten!

Beste antwoord (via The1WhoKnockz op 06-03-2019 09:30)

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:38
Ik zou bijna zeggen koop een Nvidia Shield en zet daar Kodi op als media player voor het afspelen van je 4K materiaal.

Games kun je dan streamen met GameStream tot 4K/60 mits je een geschikte Nvidia grafische kaart hebt.

Dan hoef je alleen maar een Gbit ethernet kabel naar de Shield te trekken i.p.v. zo'n lange HDMI-kabel.

[ Voor 19% gewijzigd door Mr Magic op 19-02-2019 09:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HDMI over Ethernet?

Maar daar los je niet mee op dat je keyboard/controller beneden herkend wordt door je PC.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The1WhoKnockz
MAX3400 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:48:
HDMI over Ethernet?

Maar daar los je niet mee op dat je keyboard/controller beneden herkend wordt door je PC.
Het herkennen van keyboard / controller zal niet zo'n probleem zijn.
De PC staat op een bovenverdieping die uitloopt op een vide.
Ik ben van plan om simpelweg een USB verlengkabel naar de vide te laten lopen (is een paar meter hooguit) en de dongles van keyboard en controller aan de rand van de vide te bevestigen, met uitzicht op de bank/TV.

Heb je ervaring met HDMI over Ethernet? Heb ik als alternatief gezien inderdaad, maar ik twijfel een beetje over hoe smooth dat werkt. Daarnaast los je daar nog niet echt het 'probleem' van screen recognition op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

The1WhoKnockz schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:55:
[...]

Het herkennen van keyboard / controller zal niet zo'n probleem zijn.
De PC staat op een bovenverdieping die uitloopt op een vide.
Ik ben van plan om simpelweg een USB verlengkabel naar de vide te laten lopen (is een paar meter hooguit) en de dongles van keyboard en controller aan de rand van de vide te bevestigen, met uitzicht op de bank/TV.

Heb je ervaring met HDMI over Ethernet? Heb ik als alternatief gezien inderdaad, maar ik twijfel een beetje over hoe smooth dat werkt. Daarnaast los je daar nog niet echt het 'probleem' van screen recognition op.
Hoewel het idee van de verlengkabel prima is, bedenk dat alles langer dan een meter of 2 en een half een gepowerde USB kabel moet zijn. En ik ben zeer benieuwd wat een vide is?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

millman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:58:
[...]
Hoewel het idee van de verlengkabel prima is, bedenk dat alles langer dan een meter of 2 en een half een gepowerde USB kabel moet zijn. En ik ben zeer benieuwd wat een vide is?
USB3 gaat tot maximaal 3 meter dacht ik.
20 meter is buiten iedere USB specificatie.

Ik denk dat voor casual gaming, het beste gewoon een PCtje of laptop aan die TV hangen is.

Moet er alleen beeld heen: Chromecast, die doet ook 4K.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:35
Dmv steam link stream ik gewoon mijn desktop naar de tv in de huiskamer. Dus video's en alles gaat prima. En dmv USB aansluitingen gewoon tobo en muis beschikbaar. Maarrr, 4K wordt volgens mij niet ondersteund. En games als Battlefield zijn bij mij niet fatsoenlijk te spelen door input lag.

Als je daar mee kan leven is het een prima werkende oplossing. Just my two cents.

@MAX3400 Als je HDMI over ethernet hebt, is er dan niet simpelweg ook USB over ethernet? Dan krijg je een soort van samengestelde steam link 😋

[ Voor 16% gewijzigd door analogworm op 18-02-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:03:
[...]

USB3 gaat tot maximaal 3 meter dacht ik.
20 meter is buiten iedere USB specificatie.

Ik denk dat voor casual gaming, het beste gewoon een PCtje of laptop aan die TV hangen is.

Moet er alleen beeld heen: Chromecast, die doet ook 4K.
Als je een PC hebt staan zou ik niet weten waarom je een andere PC of laptop aan zou moeten schaffen voor je TV. Bij meerdere mensen thuis met een powered USB kabel met HUB geinstalleerd, nu werken de muis, het toetsenbord en de gamecontrollers feilloos. Daarnaast gaat opladen van telefoons ook stukken sneller via die hub. Ok, hub + HDMI kabel + powered USB kabel zijn bij elkaar best prijzig, maar nog altijd goedkoper dan een TV PC?

Via Chromecast kan je films kijken, maar niet gamen en via steam link app heb je behoorlijke input lag, zeker als je die optelt bioj de inputlag van een TV. Mijn 4K tv gebruik ik inmiddels als hoofdmonitor en zou niet anders meer willen. Heb de TV uitgezocht op lage inputlag, en met de PC ernaast heb ik niet de dure oplossingen nodig, maar t werkt wel als een trein. 1440P 27"? meh, doe maar 4k 49". Op dat soort formaten heeft 4k ook eindelijk nut, zeker op 75cm afstand :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

millman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:15:
[...]
Als je een PC hebt staan zou ik niet weten waarom je een andere PC of laptop aan zou moeten schaffen voor je TV. Bij meerdere mensen thuis met een powered USB kabel met HUB geinstalleerd, nu werken de muis, het toetsenbord en de gamecontrollers feilloos. Daarnaast gaat opladen van telefoons ook stukken sneller via die hub. Ok, hub + HDMI kabel + powered USB kabel zijn bij elkaar best prijzig, maar nog altijd goedkoper dan een TV PC?
Dit gaat over 20 meter.
Daar voorziet de USB specificatie absoluut niet in.

Een meter of 3-5 is niet zo'n probleem, daarboven is er geen enkele garantie meer dat het werkt.

USB3 is maximaal 3 meter:
Wikipedia: USB 3.0

USB2 maximaal 5 meter:
Wikipedia: USB

Dus waarom een andere PC of laptop? Omdat je USB kabels te kort gaan zijn en HDMI ook al niet in dit soort afstanden voorziet. :)
Via Chromecast kan je films kijken, maar niet gamen en via steam link app heb je behoorlijke input lag, zeker als je die optelt bioj de inputlag van een TV. Mijn 4K tv gebruik ik inmiddels als hoofdmonitor en zou niet anders meer willen. Heb de TV uitgezocht op lage inputlag, en met de PC ernaast heb ik niet de dure oplossingen nodig, maar t werkt wel als een trein. 1440P 27"? meh, doe maar 4k 49". Op dat soort formaten heeft 4k ook eindelijk nut, zeker op 75cm afstand :D
Precies. Dus voor films is een Chomecast prima, voor games niet.
Daarvoor zul je andere oplossingen moeten verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:18:
[...]

Dit gaat over 20 meter.
Daar voorziet de USB specificatie absoluut niet in.

Een meter of 3-5 is niet zo'n probleem, daarboven is er geen enkele garantie meer dat het werkt.

USB3 is maximaal 3 meter:
Wikipedia: USB 3.0

USB2 maximaal 5 meter:
Wikipedia: USB

Dus waarom een andere PC of laptop? Omdat je USB kabels te kort gaan zijn en HDMI ook al niet in dit soort afstanden voorziet. :)

[...]

Precies. Dus voor films is een Chomecast prima, voor games niet.
Daarvoor zul je andere oplossingen moeten verzinnen.
Ik las ergens, "USB verlenen was maar een paar meter naar de vide" maar nu blijkt dat het om 20meter te gaan.. Oi.. Ja dat is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

millman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:25:
[...]
Ik las ergens, "USB verlenen was maar een paar meter naar de vide" maar nu blijkt dat het om 20meter te gaan.. Oi.. Ja dat is lastig.
Juist. :)

Paar meter is prima te doen. Ik heb hier thuis ook wat synthesizer en audio spullen via USB verlengkabels aan mijn PC gehangen. Da's net iets over de 3 meter en uiteraard met een powered USB HUB. Werkt als een tierelier.

Met 20 meter ga je zó ver over de specs heen, dat TS echt naar andere oplossingen moet gaan zoeken. Omdat het om casual gaming gaat, lijkt me een laptop die daarvoor geschikt is het handigste. Veel mensen hebben dat toch al (want een laptop is toch wat fijner op de bank), casual gaming eist niet zo veel.

Denk niet dat er heel veel meer keuze is, tenzij er aan de eisen word gesleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fort
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik ben zelf ook van plan komende week een 4k tv met PC te verbinden via HDMI.
Ik kan net aan met 7,5 meter aan kabel. Dat is ook wel echt de limiet voor volledige kwaliteit (4k, 60 Hz, 4:4:4) en ik ben op deze kabel uitgekomen:
https://www.ruconnected.nl/lange-hdmi-kabel-4K/
Voor langer zoals 20m zul je naar fiber kabels moeten kijken, naar wat er ik over heb begrepen, maar dan wordt het wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Fort Uitdaging: Toetsenbord en muis met je PC verbinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fort
Ja, gelukkig in mijn geval kan ik de afstand van muis en toetsenbord op ongeveer 2m houden. Ik heb dat nu ook (maar dan met oude pc, oude tv en oude HDMI kabel).

Misschien zou je over 20m qua controller/muis/toetsenbord iets met een draadloze oplossing zou kunnen doen? Heb hier geen ervaring mee over zulke afstanden.

[ Voor 33% gewijzigd door Fort op 18-02-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The1WhoKnockz
Even ter verduidelijking:
De HDMI (afstand TV - PC) is ongeveer 20m.
De USB (afstand PC - Rand vide) is hooguit anderhalve meter. Zeg maar bureau over en even in een hoekje wegwerken. Dan vindt de dongle vervolgens de draadloze apparatuur wel. Dat lijkt me het probleem dus niet.

Dan komen we dus eigenlijk op de vraag: 20m HDMI, is dat op 4k 60hz haalbaar?
En vraag 2: hoe gaan we dat eens fatsoenlijk regelen met schermherkenning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zie dat er iig kabels zijn die 4k60hz aangeven en 20m lang zijn.

Eerste Google hit: https://www.onlinekabelsh...t-coolux-chipset-20-meter

Gewoon proberen. In het ergste geval terugsturen want het doet niet wat het moet doen.

[ Voor 19% gewijzigd door defusion op 18-02-2019 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

4k60 HDMI 20 meter is te doen:

https://www.onlinekabelsh...aSajTEXY75jAaAlWmEALw_wcB

Wat een rand vide is is mij nog steeds een raadsel, maar anderhalve meter USB is ook geen probleem, als je er meer dan 1 apparaat aan hangt dan toch liever ook actief:

https://www.allekabels.nl...Yin8HZK1D79saAuMmEALw_wcB
defusion schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:14:
Ik zie dat er iig kabels zijn die 4k60hz aangeven en 20m lang zijn.

Eerste Google hit: https://www.onlinekabelsh...t-coolux-chipset-20-meter

Gewoon proberen. In het ergste geval terugsturen want het doet niet wat het moet doen.
Lol, zelfde eerste hit ;)

[ Voor 25% gewijzigd door millman op 18-02-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

The1WhoKnockz schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:03:
Even ter verduidelijking:
De HDMI (afstand TV - PC) is ongeveer 20m.
De USB (afstand PC - Rand vide) is hooguit anderhalve meter. Zeg maar bureau over en even in een hoekje wegwerken. Dan vindt de dongle vervolgens de draadloze apparatuur wel. Dat lijkt me het probleem dus niet.
Dat zie ik even niet voor me, maar kun je dan niet beter zorgen dat je je PC in het midden zet zodat beide afstanden korter dan een meter of 3 zijn? Hoef je niet met dure kabels en andere ellende te werken.
Dan komen we dus eigenlijk op de vraag: 20m HDMI, is dat op 4k 60hz haalbaar?
En vraag 2: hoe gaan we dat eens fatsoenlijk regelen met schermherkenning?
Hét probleem gaat je PC zijn. Die ziet een actieve poort en dus een beeldscherm.
Meest praktische is misschien wel de kabel uit je TV trekken en je monitor hard uitzetten als je een van beiden wil gebruiken met je PC.

Windows onthoud meerdere configuraties redelijk probleemloos, maar het spul moet dan echt onvindbaar zijn. Een monitor in standby word gewoon gezien als monitor en dus actief gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:24:

Hét probleem gaat je PC zijn. Die ziet een actieve poort en dus een beeldscherm.
Meest praktische is misschien wel de kabel uit je TV trekken en je monitor hard uitzetten als je een van beiden wil gebruiken met je PC.

Windows onthoud meerdere configuraties redelijk probleemloos, maar het spul moet dan echt onvindbaar zijn. Een monitor in standby word gewoon gezien als monitor en dus actief gemaakt.
Als je 'm instelt als mirror van de hoofdmonitor maakt dat toch ook niet meer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

analogworm schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:54:
[...]
Als je 'm instelt als mirror van de hoofdmonitor maakt dat toch ook niet meer uit?
Daar heb je een punt, alleen trekt 'ie dan wel de resoluties gelijk en dat wil TS misschien niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:23
Als het goed is kun je duplicate op 4k zetten, en dan voor je PC scherm downscalen naar 1080p.
Bij AMD kan dit met VSR.

BIj Nvidia zie ik alleen oplossingen de andere kant op: upscaling naar 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The1WhoKnockz
millman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:20:
Wat een rand vide is is mij nog steeds een raadsel
Nou, dan allereerst, een vide:
Een vide is de situatie wanneer in een gebouw (in dit geval een huis) een open ruimte over meer verdiepingen strekt, en de ene verdieping dus uitkijkt op de andere.
Vide Wikipedia

In mijn geval komt er een hoekbureau in de hoek tegen de muur en de vide aan, waarbij de helft van het bureau dus uitkijkt op de verdieping daar onder.
Daar onder bevind zich de woonkamer, met daarin, u raadt het al: de TV.

Het idee is dus ook om de dongles voor de draadloze verbinding naar de controller en keyboard/muis aan de rand van de vide te bevestigen, met uitzicht op de woonkamer. So far, so good. Er werd nog gesuggereerd de PC in het midden te zetten, maar dat is zodoende ook geen oplossing.

De 20m HDMI verbinding ontstaat doordat ik natuurlijk geen kabel door die open ruimte wil trekken. Die moet dus langs de muur naar beneden, netjes achter kabelgootjes / plinten langs, achter de bank langs, richting de TV. 20m gaat geen probleem zijn, dank voor de links naar de betreffende kabel. Ik hoop echter dat ik onder de 20m blijf, dat meet ik even na voor ik zo'n kabel koop uiteraard.

Het mirroren van schermen klinkt wel interessant, op dit moment is de monitor van de PC een 1080p scherm, de TV dus 4k. De PC gaat op dit moment ook nog geen 4k games op 60fps trekken, maar die krijgt binnen afzienbare tijd een upgrade. Dan wilde ik eigenlijk de monitor ook gaan vervangen door een ultrawide 1440p scherm, maar dan kom je op een ander aspect ratio uit, wat waarschijnlijk met mirroring een probleem gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Mij lijkt het handiger om je pc beneden te verplaatsen . een 20 meter kabel trekken gaat denk ik een probleem geven , zowel op signaal als de kabel trekken . zoon lange kabel moet namelijk vrij dik zijn
Ik heb een 10 meter variant van sharkoon pricewatch: Sharkoon HDMI 2.0 kabel 4K (10,0m)
En die kabel is namelijk vrij dik. dus ik kan me een 20m al in gedachte brengen
En zoon dikke kabel is lastig te buigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mitsumark schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:31:
Als het goed is kun je duplicate op 4k zetten, en dan voor je PC scherm downscalen naar 1080p.
Bij AMD kan dit met VSR.

BIj Nvidia zie ik alleen oplossingen de andere kant op: upscaling naar 4k.
*HURL*
Dat moet je echt absoluut niet willen.

Monitoren moet je in hun native resolutie aansturen en daar gaat TS' dus een probleem hebben.
Meest zinvolle is fysiek de stekker er uit trekken als hij wil switchen, dat werkt wel. Iets meer gedoe, maar hufter-proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
The1WhoKnockz schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:26:
[...]

...

Het mirroren van schermen klinkt wel interessant, op dit moment is de monitor van de PC een 1080p scherm, de TV dus 4k. De PC gaat op dit moment ook nog geen 4k games op 60fps trekken, maar die krijgt binnen afzienbare tijd een upgrade. Dan wilde ik eigenlijk de monitor ook gaan vervangen door een ultrawide 1440p scherm, maar dan kom je op een ander aspect ratio uit, wat waarschijnlijk met mirroring een probleem gaat zijn?
Ik zat nog even verder te lezen over de steam link. Het kastje van Valve is kennelijk uit productie genomen. Echter schijn je via een android tv box en de steam link app wel 4K te kunnen doen. En een voordeeltje van een steam link is dat je 'm zo in kan stellen dat de resolutie automatisch aangepast wordt. Mijn monitor is namelijk 1920*1200, maar tv 1080. En daar switcht hij, niet altijd even vlekkeloos maar toch wel netjes tussen.
Desalnietteplus is een directe kabel altijd beter voor input lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:23
unezra schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:31:
[...]

*HURL*
Dat moet je echt absoluut niet willen.

Monitoren moet je in hun native resolutie aansturen.
Onzin, exact een factor 2 verschil is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fort
Wellicht lukt 20m met een actieve HDMI kabel, je kan het proberen, maar misschien lukt het niet de volledige kwaliteit goed te krijgen met die lengte. Je wil bij een PC signaal wel chroma 4:4:4 hebben, bij 4:2:2 of 4:2:0 worden met name teksten moeilijk leesbaar. https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling
En bij 4k, 60Hz, 4:4:4 zit je schijnbaar al tegen de limiet van 18Gbps aan. Daarbovenop komt dan nog de lengte van de kabel.
Ik heb onlangs navraag gedaan over HDMI kabels van 'slechts' 10m lengte en kreeg het volgende antwoord:

Als je ondersteuning van 4:4:4 wil bij deze lengte dan zal je een actieve kabel over koper, of beter nog een optische HDMI kabel nodig hebben. In de praktijk is HDMI over glasvezel het enige dat dit signaal 100% goed door kan geven. Dan heb ik het over dit soort kabels: https://www.ruconnected.nl/optische-hdmi-kabel-v2/

Het kan wat betreft de glasvezel kabels verkooppraat zijn, maar ik denk wel dat het bij een PC signaal vrij nauw luistert of je wel of niet het signaal volledig aan kan laten komen.

Anyway, voor die 20m HDMI kabel: waar een wil (/budget) is is een weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Fort schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:38:
Wellicht lukt 20m met een actieve HDMI kabel, je kan het proberen, maar misschien lukt het niet de volledige kwaliteit goed te krijgen met die lengte. Je wil bij een PC signaal wel chroma 4:4:4 hebben, bij 4:2:2 of 4:2:0 worden met name teksten moeilijk leesbaar. https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling
En bij 4k, 60Hz, 4:4:4 zit je schijnbaar al tegen de limiet van 18Gbps aan. Daarbovenop komt dan nog de lengte van de kabel.
Ik heb onlangs navraag gedaan over HDMI kabels van 'slechts' 10m lengte en kreeg het volgende antwoord:

Als je ondersteuning van 4:4:4 wil bij deze lengte dan zal je een actieve kabel over koper, of beter nog een optische HDMI kabel nodig hebben. In de praktijk is HDMI over glasvezel het enige dat dit signaal 100% goed door kan geven. Dan heb ik het over dit soort kabels: https://www.ruconnected.nl/optische-hdmi-kabel-v2/

Het kan wat betreft de glasvezel kabels verkooppraat zijn, maar ik denk wel dat het bij een PC signaal vrij nauw luistert of je wel of niet het signaal volledig aan kan laten komen.

Anyway, voor die 20m HDMI kabel: waar een wil (/budget) is is een weg :)
Dat lukt mij gewoon met de kabel die ik gebruik die ik hierboven vermelde
Ik denk dat de verkoper je sprookjes wil verkopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fort
coolbvrobin schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 00:09:
[...]

Dat lukt mij gewoon met de kabel die ik gebruik die ik hierboven vermelde
Ik denk dat de verkoper je sprookjes wil verkopen 8)7
Hmmm ok thanks, dat is goed om te horen, wat ik er zelf er allemaal over had opgezocht was dat 7-8 meter toch wel de limiet zou zijn voor de normale kabels, maar als jij zelfs met 10m de volledige kwaliteit probleemloos kan halen dan zou ik toch zelf ook nog goed uitkomen met een goedkope kabel en heb ik geen duurdere kabel nodig. Ik ga er achteraan, wel de moeite om het te proberen. Blijkbaar ben dan toch verdwaald geraakt in HDMI kabel bos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Fort schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 00:24:
[...]

Hmmm ok thanks, dat is goed om te horen, wat ik er zelf er allemaal over had opgezocht was dat 7-8 meter toch wel de limiet zou zijn voor de normale kabels, maar als jij zelfs met 10m de volledige kwaliteit probleemloos kan halen dan zou ik toch zelf ook nog goed uitkomen met een goedkope kabel en heb ik geen duurdere kabel nodig. Ik ga er achteraan, wel de moeite om het te proberen. Blijkbaar ben dan toch verdwaald geraakt in HDMI kabel bos...
Dit zijn mijn instellingen op dit moment over de kabel :)
https://1drv.ms/u/s!AiLG_ZJg97NHhMImaWi1NVznd8E2iw

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
Ik zou bijna zeggen koop een Nvidia Shield en zet daar Kodi op als media player voor het afspelen van je 4K materiaal.

Games kun je dan streamen met GameStream tot 4K/60 mits je een geschikte Nvidia grafische kaart hebt.

Dan hoef je alleen maar een Gbit ethernet kabel naar de Shield te trekken i.p.v. zo'n lange HDMI-kabel.

[ Voor 19% gewijzigd door Mr Magic op 19-02-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The1WhoKnockz
Mr Magic schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:51:

Heb je ervaring met de input lag van de nVidia Shield?
Het hoeft echt niet maar een paar ms te zijn, maar fatsoenlijk Assassins Creed of Far Cry spelen is wel de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
The1WhoKnockz schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:58:
[...]

Heb je ervaring met de input lag van de nVidia Shield?
Het hoeft echt niet maar een paar ms te zijn, maar fatsoenlijk Assassins Creed of Far Cry spelen is wel de bedoeling.
Ik heb de input lag nooit gemeten eerlijk gezegd. Ik ben zelf een casual gamer en heb vrij veel GTA 5 en Forza Horizon 3 en 4 gespeeld via GameStream en dat gaat prima.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik dan niet de Shield controller gebruik, maar de Xbox One controller die via de wireless adapter aan de PC is gekoppeld. Ik kan dat doen omdat mijn PC dicht genoeg bij m'n TV staat.

PC en Shield zijn wel beide aangesloten via wired Gbit ethernet overigens.

Heb net even gegoogled op "gamestream input lag" en er is genoeg over te vinden op Geforce, Reddit, etc. Reacties zijn vrij wisselend helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The1WhoKnockz
Mr Magic schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:30:
[...]

Ik heb de input lag nooit gemeten eerlijk gezegd. Ik ben zelf een casual gamer en heb vrij veel GTA 5 en Forza Horizon 3 en 4 gespeeld via GameStream en dat gaat prima.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik dan niet de Shield controller gebruik, maar de Xbox One controller die via de wireless adapter aan de PC is gekoppeld. Ik kan dat doen omdat mijn PC dicht genoeg bij m'n TV staat.

PC en Shield zijn wel beide aangesloten via wired Gbit ethernet overigens.

Heb net even gegoogled op "gamestream input lag" en er is genoeg over te vinden op Geforce, Reddit, etc. Reacties zijn vrij wisselend helaas :)
Interessant. Kan wellicht de oplossing zijn voor wat ik probeer te bereiken.
Ik zou eenzelfde constructie kunnen maken als jij hebt, met een Xbox controller direct naar de PC toe, dat is niet zo'n probleem.
Ik ga mij eens even inlezen in de nVidia Shield!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The1WhoKnockz
Even een update voor iedereen die dit topic in de toekomst wellicht tegenkomt.
Ik heb een nVidia Shield gekocht, welke via gigabit ethernet aan mijn netwerk hangt, net als mijn PC.
Als mediastreaming device is dit echt een geweldig apparaat.
Ook om rustig wat te gamen werkt het prima! Ik merk een klein beetje input lag, maar voor hoe ik op mijn TV games speel is het meer dan prima.

Bedankt voor de goede suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-08 20:37
Des te beter!

Ikzelf gebruik een 15 meter hdmi kabel die enorm oud is (full hd ipv 4k) dus ik kan niet geloven dat 20 meter een probleem is als je een goede kabel kan kopen. Moest je surround hebben: je receiver een beetje tussen de twee plaatsen lost het "probleem" verder op >:)
Qua controller heb ik uiteindelijk een wireless xbox controller aan een usb verlengkabel aangesloten: overbrugt de afstand echter lees je enorm veel dat dikkere muren/plafonds het signaal tegenhouden. Dus dat is zeker geen garantie dat het in uw geval zou lukken.
X360 controllers gebruiken een ander draadloos signaal dan de nieuwe xbox one controllers (bleutooth geloof ik?). Indien je een windows variant van de x360 controller kocht heb je direct een wireless ontvanger aan een redelijk lange usb kabel die kan je dus nog verlengen ;) (Kostprijs was vroeger toch al snel 45 euro).

Echter moet ik hierbij opmerken dat sinds ik een xbox bezit ik deze voor games en video gebruik (kodi/dvd's/blu-rays) ipv mijn desktop. Dus met een extra device heb je toch een stuk extra confort en de prijs zal niet veel hoger zijn en je bespaart je een groot stuk gesukkel.
TV op main wanneer hij aanstaat en anders terugvullen naar uw desktop scherm is in theorie geen probleem echter win10 had hiermee in het verleden toch vaak problemen. Vooral de audio had vaak de neiging om niet terugtevallen naar mijn desktop surround maar te blijven "haperen". Laatste win10 updates hebben dit eindelijk gefixt maar theeft enorm lang geduurd :-(
Vooral omdat mijn tv vaak aanstaat maar ik op de receiver mijn tv signaal van de setup box selecteer en niet het hdmi signaal van mijn desktop.

Spijtig genoeg wil de xbox enkel video streamen naar een win10 pc (tablet) en niet van een win10 device naar hemzelf. Echter indien je een cheap ass win10 tablet gebruik (ik heb er voor 60 euro + aangesloten xbox controller kunnen aankopen op ibood) kan je deze gebruiken om je xbox controller signalen te "streamen" via wifi naar een andere xbox/win10 device. Het is een optie moest usb verlengkabel (5 meter) + wireless signaal van een xbox controller niet sterk genoeg zijn om uw afstand te overbruggen. En je toch een windows 10 applicatie op je tv scherm wilt tonen. Qua input lag heb ik er nog niet al teveel ervaring mee buiten dat het video signaal stream naar zo'n goedkope win10 tablet al niet overloopt op hd ready signaal. Dus ik geef zeker geen garantie qua snelheid van je controller signalen :D

PS: geen ervaring met steam controllers: Misschien dat hun wireless signalen zelf beter zijn .. echter ik geloof dat zowel hun steam link als controller qua ondersteuning niet meer ideaal zijn (Steam link ging sowieso tot full hd geloof ik? ). Xbox controllers hebben het voordeel dat ze "plug and play" zijn ivm windows devices. Als je tablet/laptop/desktop bluetooth heeft al helemaal ivm de nieuwe xbox one controllers. Maar bleutooth over 20 meter ? denk dat je dan maar beter ook een goede bleutooth receiver aan een usb verlengkabel legt.

Andere optie voor sporadisch gebruik: Steam link app op je smartphone zetten deze verbindien met je pc en een bluetooth controller verbinden met je smartphone. Maar dat zal enkel werken voor steam games/omgeving. Voordeel is wel dat 4k gegarandeerd is zolang je wifi goed genoeg is.

Je ziet vroeger zat je zoals ik vast aan een hdmi kabel + zo goed mogelijk een controller /wireless oplossing te vinden voor je input. Tegenwoordig heb je al veel oplossingen.

Samengevat: Uw initieel idee is zeker te doen (hoewel je nog 5 meter meer moet overbruggen dan ik deed) echter zijn er momenteel praktischer oplossingen die eventueel zelf minder kosten en veel confortabeler zijn.
Een goede hdmi kabel + draadloze controller + draadloos toetsenbord (via wifi) dat genoeg range had was tesamen ook al snel 100 euro. Mijn draadloos toetsenbord van logitech heeft direct wel een trackpad geïntegreerd dus dat loste het muis probleem wel tesamen op echter is het enige dat hem nu nog doet stof vangen.

Specs

Pagina: 1