Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meten verbruik van meerdere groepen in meterkast

Pagina: 1
Acties:

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:41
Ik heb inmiddels een Loxone Miniserver gekocht met een Modbus extensie. Binnenkort ga ik wat bedrading in de ABB meterkast aanpassen en wil deze dan meteen voorbereiden dat ik ooit van een aantal (of wellicht alle groepen) het verbruik wil bijhouden.

Nou kwam ik de volgende module Eastron SDM120 tegen https://www.kwhmeter.nl/W...ie-meter-45A-LCD-MID.html YouTube: Eastron SDM120 single phase modbus energy meter die op een DIN rail past.

Is het dan zo simpel als deze installatiekast https://www.elektroschake...eeg-hld11-10-module-84810 kopen, deze boven op mijn verdeelkast monteren, waarbij ik alle schakelautomaten meteen naar de Eastron SDM120 KwH meters verbind en vandaar naar de betreffende groep?

Modbus kabel is laagspanning die dan ook door dezelfde kast loopt?

Heb elektra in mijn eigen huis aangelegd inclusief meterkast, dus weet daar wel veilig mee om te gaan.

Zie dat die Eastron SDM120 ook via AliExpress aangeboden word, is dat hetzelfde of namaak?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Herbiek616 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:12:
Zie dat die Eastron SDM120 ook via AliExpress aangeboden word, is dat hetzelfde of namaak?
Krijg de indruk dat het dezelfde is, de poster is er erg enthousiast over en zelfs in de module staat de merknaam (voor wat het waard is).
https://forum.zerspanungs...iewtopic.php?f=15&t=32082

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@Herbiek616 Heb je deze SDM120 dan uiteindelijk ook gekocht en geïnstalleerd? Heb je deze van aliexpress gehaald?
Ik zou deze misschien ook in mijn meterkast willen installeren maar kan nergens vinden of ze te vertrouwen zijn (qua veiligheid).

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:41
Heb er 2 gekocht via AliExpress, maar nog niet geinstalleerd. Wel getest in een test opstelling om te kijken of ik via Modbus waarden kon opvragen en dat werkte prima.
Zoals alles van AliExpres is het maar de vraag of het ook veilig genoeg is, kan ik niet beoordelen, moet afgaan op testen zoals die uit de link. Als je die Eastron kwh meters bij een nederlandse webshop koopt mag je volgens mij wel verwachten dat het voldoet aan de NL/NEN wetgeving?

Heb overigens deze week ook twee meterkastbehuizingen van ABB : ABB lege groepenkast 220x110 HLD11 besteld en daar passen die SDM120 prachtig in (bovenkant is gelijk met voorzijde van groepenkast).
Ongetwijfeld bestaan soortgelijke kasten ook voor andere merken, maar ik heb een ABB groepenkast dus wilde graag bij deze serie kasten blijven.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben even benieuwd of jullie SDM120 van Aliexpress nog steeds werkt en of jullie huis nog niet afgebrand is ;-)

Ik heb zelf ook een SDM120 modbus in gebruik alleen heb ik deze voor 50 euro in NL gekocht.
Op aliexpress zijn ze nog steeds te koop voor E 20,- bij de Eastron shop.

Ik ben altijd een beetje voorzichtig met spullen van Ali die aan de 230 hangen.

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
jhead22 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:38:
Ik ben even benieuwd of jullie SDM120 van Aliexpress nog steeds werkt en of jullie huis nog niet afgebrand is ;-)
Ik heb uiteindelijk beslist om eentje van Schneider te installeren : https://www.se.com/be/nl/product/A9MEM2155/

Kost een stuk meer (€145) maar nu moet ik me tenminste niet eeuwig gaan afvragen of die SDM120 wel echt veilig is of niet...

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:13

MadEgg

Tux is lievvv

jhead22 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:38:

Ik heb zelf ook een SDM120 modbus in gebruik alleen heb ik deze voor 50 euro in NL gekocht.
Op aliexpress zijn ze nog steeds te koop voor E 20,- bij de Eastron shop.

Ik ben altijd een beetje voorzichtig met spullen van Ali die aan de 230 hangen.
Ik heb hier in de meterkast 14 x SDM120 modbus, 3x SDM 630 Modbus en 1 x SDM 220 Modbus hangen.

Van de SDM120's zijn er 10 afkomstig van AliExpress en 4 uit Nederland. Anders dan het jaartal op het MID-stempeltje is er geen verschil te zien. 1 SDM630 komt uit Nederland, de andere 2 ook via AliExpress. De meest recente is de v2 versie, de andere 2 v1 versie en ook daar weer, geen verschil te ontdekken anders dan het jaartal.

Mijn huis is nog niet afgefikt ;)

Ik zou ze zo weer van AliExpress halen. Het grote nadeel is de levertijd van 1-2 maanden. Dat is dan ook de reden dat ik er een aantal uit Nederland heb, ik bleek er nog niet genoeg te hebben en had geen zin om weer 2 maanden te wachten.

Tja

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden een email gestuurd naar eastroneurope.com met de vraag of de winkel op Ali een officiele shop van Eastron is en of het veilig is deze productie van Ali te gebruiken. Daarop kreeg ik het antwoord dat ik beter rechtstreeks bij hun (eastron) kon kopen. Toen ik vervolgens vroeg wat de SDM120 modbus bij hun kost en hoe ik hem kan aanschaffen werd ik doorverwezen naar een groothandel in NL. Dat schiet ook niet echt op }:O

[ Voor 4% gewijzigd door jhead22 op 07-07-2021 14:21 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
MadEgg schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:19:
Ik zou ze zo weer van AliExpress halen. Het grote nadeel is de levertijd van 1-2 maanden. Dat is dan ook de reden dat ik er een aantal uit Nederland heb,
Als je Aliexpress standard shipping gebruikt zijn ze er binnen 2 weken.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:13

MadEgg

Tux is lievvv

jobr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:58:
[...]
Als je Aliexpress standard shipping gebruikt zijn ze er binnen 2 weken.
Dat heb ik gedaan. Het duurde sowieso al een week of 3 voordat het verzonden werd, daar hadden ze duidelijk geen haast mee. Stond overigens netjes aangegeven dat het zo lang ging duren dus het was zeker niet onverwacht. Dit was in 2018. Dit jaar heb ik nog een paar laten opsturen, dat ging iets sneller, maar nog steeds pas verzonden na 2 weken.

Tja

Pagina: 1