Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:43
*Crap, kan iemand een titelfix doen... thanks..xxx ... sorry

Dag allen!

Het is denk ik al wat jaartjes geleden sinds ik me hier gemeld heb, maar ik heb zowaar een probleem waar ik de haren bij uit mijn kop trek.

Ik heb hier een Gigabyte G1 Sniper Z97 moederbordje. Jaren gebruikt zonder videokaart als simpel systeempje. Nu is er een scoutinglid die ik blij kan maken met een game PC, dus ik heb er een MSI GTX970 ingestoken zodat hij ook vooruit kan (PGB verhaal)

Nu ben ik echter al een week aan het troubleshoten waarom mijn onboard geluidskaart met enige regelmaat niet geïnitialiseerd word.

Ik heb het systeem altijd over Optical out naar mijn versterker aangesloten. De onboard audiokaart heeft het vlekkeloos gedaan, en nooit problemen gehad.

Nu steek ik er die GTX kaart bij, en warempel... probleem na probleem.

1. Soms als de computer uit staat en je zet hem aan word de kaart niet herkend (staat hard enabled in bios)
2. Soms als de computer uit staat en je zet hem aan word de kaart wel herkend
3. Soms herstart *reboot* ik de computer en dan blijft de kaart het doen
4. Soms herstart *reboot* ik de computer en doet de kaart het niet
5. Soms valt de computer in slaap en bij wakker worden doet de kaart het wel
6. Soms valt de computer in slaap en bij wakker worden doet de kaart het niet
7. Soms is 1x herstart *reboot* voldoende., soms herstart ik hem 10x en doet hij het nog niet
8. Soms schakel ik hem uit als hij het niet doet, zet hem weer aan en dan doet hij het
9. Soms schakel ik hem uit als hij het niet doet, zet hem weer aan en dan doet hij het nog niet
10. Soms trek ik er de stekker uit voor een minuut en dan doet hij het nog niet
11. Soms trek ik er de stekker uit voor een minuut en dan doet hij het wel.

Ofwel. Slaapstanden, reboots, uit/aan geven telkens andere symptomen. Soms werkt het en soms weer niet. Ook als ik er een GTX560 of een NVS510 of 210 heb ik exact dezelfde problemen.

- Er zitten 2 biossen op, die hetzelfde resultaat geven.
- De audio chip is ten alle tijden hard enabled in het bios.
- Zonder videokaart doet hij het ALTIJD goed. Al trek ik hot de stekker eruit, na herstart komt hij altijd terug. Ook slaapstanden.

Drivers:
Ik heb letterlijk alle drivers en geen drivers geprobeerd. Er veranderd niks. Het maakt niet uit of ik wel of geen drivers heb, het maakt niet uit welke versie, Bios versie, videokaart driver versie, videokaart bios etc... De symptomen blijven gelijk.

Het maakt ook niet uit of ik de HDMI poort van de kaart gebruik of dat ik DVI/minidisplay poorten gebruik. Als ik HDMI audio uitzet helpt het ook niet.

Ik ben het dus kwijt, en google wil me ook niet echt verder helpen. De hulp die geboden word gaat er van uit dat je bios de kaart disabled, of dat Qindows hem disabled omdat je HDMI audio kunt gebruiken. Maar da tis hier niet het geval. De hele kaart word soms wel of soms niet weergegeven in Device manager, ongeacht dus of hij enabled staat in bios.

En dan vooral dat ik hem soms 2x helemaal uit moet zetten om het weer werkend te krijgen, en soms 1x of 10x of dat hij het helemaal niet meer doet tot ik het de stroom eraf haal of het bios reset (helpt ook niet ALTIJD)

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het een hardware defect is gezien hij het zonder videokaart echte letterlijk altijd goed doet.

Wie o wie heeft toevallig (10 jaar geleden) met deze lijn chipsets en kaarten ooit van dit probleem gehoord... en heeft wellicht nog een idee.

Tegen de grond gooien en kijken of hij het dan wel doet... ben ik al aan het overwegen. :+

Thanks

• Soggney
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12:14

Soggney

Zeekomkommer

Dit is giswerk, maar zou het kunnen dat wanneer er power geslurpt wordt uit het pci-e slot, dat de geluidskaart te weinig prik krijgt? Probeer het even met een andere voeding.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• World Citizen
Soggney schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:00:
Dit is giswerk, maar zou het kunnen dat wanneer er power geslurpt wordt uit het pci-e slot, dat de geluidskaart te weinig prik krijgt? Probeer het even met een andere voeding.
Ga ik testen. Ik heb nog een Enermax liggen. Er zit nu een Corsair RM650x in.

Alles wat ik nog KAN testen, doe ik graag, dus thanks.

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11:31

millman

6708Mhz @ -185c

Dat ie de geluidskaart niet kan vinden lijkt me niet zo'n probleem? De GPU functioneert ook als audiokaart ;) wel vervelend zeg!

PAS OP: Hier huist een notaire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• World Citizen
Ja maar die heeft geen Optical en Coaxial out, waar ik toch wel fan van ben.

• World Citizen
Soggney schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:00:
Helaas :(

Eerst getest met de 2e voeding maar dan krijg ik hetzelfde probleem. Daarna de voeding doorgelust en enkel op de videokaart aangesloten waardoor er dus een dedicated GPU PSU is, maar ook dat helpt niet.

Wat ik wel op het spoor ben is de Power Loading functie in het bios. Als ik die functie uitzet -lijkt- het alsof de slaapstand functie geen problemen meer geeft.

Maar dan nog met enige regelmaat word de hele audio chip niet gestart bij een cold boot.

Gistern toch nog alle firmware's, drivers en biossen gechecked, maar dit zit op max.

Wat ik vermoed (moet ik nog hard vaststellen), is dat als de chip het eenmaal niet meer doet dat ik het nooit werkend krijg met een reboot. Ik moet echt een cold boot doen wil het weer gaan werken. het vreemd is echter dat dit soms bij 1 coldboot, en soms pas bij 3 coldboots is.

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 08:15

E65

Aka Thunderstorm65

Misschien toch maar een losse geluidskaart kopen?

Doet graag mooie dingen met geluid

• markdepoes
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-04 17:20
Kan het niet met de max PCI-E lanes te maken hebben, welke door je processor wordt ondersteund? Na opzoeken van de 4770k proc zie ik dat deze max 16 lanes ondersteunt. Iemand anders hier meer kennis over?

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:44
Alle "snel booten" functies uitgezet in bios?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• World Citizen
E65 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:29:
Misschien toch maar een losse geluidskaart kopen?
:) Ja maar ik moet eerst nog even Tweakertje spelen. Eigenlijk moet ik het werkend krijgen of hier mijn account opzeggen.
markdepoes schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:32:
Kan het niet met de max PCI-E lanes te maken hebben, welke door je processor wordt ondersteund? Na opzoeken van de 4770k proc zie ik dat deze max 16 lanes ondersteunt. Iemand anders hier meer kennis over?
Slim! Had ik niet eens aan gedacht. Na snel zoeken lijkt het erop dat de Onboard audio via de chipset gaat en de videokaart via de CPU, maar ik moet ongelofelijk graven in mijn geheugen hoe dat ook alweer zat. Vanavond even bijlezen en wellicht dat hier iets inzit. Thanks!
haarbal schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:37:
Alle "snel booten" functies uitgezet in bios?
Check. Zowel het Bios fastboot uit als Intel Fastboot niet geïnstalleerd.

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:44
Nvidia high definition audio disablen in de device manager?

haarbal wijzigde deze reactie 19-02-2019 17:01 (5%)

Mechwarrior Online: Flapdrol

• World Citizen
haarbal schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:01:
Nvidia high definition audio disablen in de device manager?
Geen verschil. Als ik de hele driver niet installeer doet het probleem zich voor, en als ik hem wel installeer en enable of disable doet het zich ook voor.

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 08:15

E65

Aka Thunderstorm65

World Citizen schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:55:
[...]
:) Ja maar ik moet eerst nog even Tweakertje spelen. Eigenlijk moet ik het werkend krijgen of hier mijn account opzeggen.
Soldeerbout in huis? ;)

Edit: probeer eens http://www.kxproject.com/download
Werkt niet altijd maar niet geschoten is altijd mis.....

E65 wijzigde deze reactie 19-02-2019 17:26 (17%)

Doet graag mooie dingen met geluid

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 09:43

MsG

Forumzwerver

Geeft enkel optisch problematiek of ook als je de audio via 3.5 mm jack laat lopen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• World Citizen
MsG schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:29:
Geeft enkel optisch problematiek of ook als je de audio via 3.5 mm jack laat lopen?
Goed punt. Ik ga het testen. Zonder iets aangesloten en met 3.5mm.

Overigens blijkt dat de onboard geluidskaart via de PCI lanes van de Chipset lopen en de Videokaart uiteraard via de CPU. Dus in theorie mag dit elkaar niet in de weg zitten.
E65 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:17:
[...]
Edit: probeer eens http://www.kxproject.com/download
Werkt niet altijd maar niet geschoten is altijd mis.....
Dit wil ik wel testen, maar op zich staat het los van de driver. De hele chip is niet ingeladen dus er word ook geen driver ingeladen. De originele driver geeft dan ook aan dat er helemaal geen hardware is gevonden (GUI).

Ik twijfel dus niet aan de driver omdat voordat die geladen word het probleem eigenlijk al aanwezig is.
Ik zou eens moeten kijken of ik in een soort Verbose mode kan opstarten en kan zien of er iets faalt bij het inladen van de chip.

World Citizen wijzigde deze reactie 19-02-2019 18:08 (44%)

• World Citizen
Ik geef het op, dan weten jullie dat :). Kan er een kruisje achter mijn naam.

Heb er een losse geluidskaart ingestoken.. en het is prima zo.

Dank voor de hulp!
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True