Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WHAT!?
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-08-2022
Beste Tweakers,

Dit is redelijk persoonlijk maar moet het ergens kwijt. Ik ben 22, heb een MBO opleiding ICT beheer afgemaakt. ben bij lange na niet dom maar ben wel heel erg lui geweest en heb veel verkeerde keuzes gemaakt.
Ik ben vorig jaar aan een HBO opleiding begonnen die ik door depressie en drugs misbruik compleet heb verpest (Bindend Negatief Studie Advies).

Ik in het afgelopen jaar enorme stappen gezet zoals het stoppen met roken, motivatie en passie vinden in de dingen die ik leuk vind, stoppen met wiet en alcohol en heb iedereen losgelaten die in het drugs wereldje zat. Ik ben nu redelijk eenzaam maar voel me beter.

Mijn probleem is dat ik in dit half jaar erachter ben gekomen dat ICT niks voor mij is, en vooral niet het 40 uur achter een bureau zitten. Maar ik ben 22, heb een BNSA en te weinig ervaring in de dingen die ik wel interessant vind om door te studeren, nog niet gepraat over dat ik pas op mijn 27e afgestuurd zou zijn.

Ik wil iets met muziek doen (of in ieder geval iets creatiefs).

Ik heb het gevoel alsof ik nu al vast zit aan de domme fouten die ik heb gemaakt in het verleden.

Ik zit op dit moment vast, ik weet niet hoe ik verder moet. En dat is ook uiteindelijk mijn vraag.

Heeft iemand ervaring met dit soort problemen, wat zijn mijn opties? is het slim om nog een HBO opleiding te doen? ik wil ook eigenlijk snel een eigen appartement vinden. maar met een studie hou ik dan geen tijd over om de dingen te doen die ik leuk vind. naast mijn studie zelf. want dan zou ik moeten werken.

Mijn excuus als dit erg onoverzichtelijk overkomt, maar zit al een paar maanden op me brein gekenmerkt.

Hulp zou erg fijn zijn,

Tom

Beste antwoord (via WHAT!? op 18-02-2019 16:38)

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
dat je 40 uur achter je bureau zit is echt niet waar met ICT. Het is wel een kantoor baan, maar je zit niet de hele dag naar je scherm te staren.
Juist met een MBO opleiding kan je misschien iets van netwerk beheer gaan doen? Dat is al helemaal wat minder kantoor?

Anyway, wel een lastig verhaal. Zoals al is gezegd, ga gewoon eerst eens even werken en rustig nadenken over wat je wilt. Je hebt een heftige periode achter de rug (chapeau dat je eruit bent trouwens). Ik denk dat het daarom wel verstandig is om even pas op de plaatst te maken voordat je in iets anders stort.

Bedenk wel dat je met een ICT studie je wel een goede kans hebt om een baan en een stabiel inkomen. Je schrijft dat je iets in de muziek wilt doen. Ik ken wel een aantal mensen die hierin proberen te werken en om hierin rond te komen is wel echt lastig. Weet waar je aan begint! Ik snap wel dat je werk leuk moet zijn, maar geen enkele baan is perfect. Je kan er net zo goed voor kiezen om een baan te vinden die leuk genoeg is. Ga 4 dagen werken en ga in een band ofzo of pak een andere hobby op (die je later misschien kan uitbouwen naar een baan).

Trouwens, je hebt nu een BNSA. Vervelend natuurlijk, maar hoezo heb je die gekregen? Weet die uni je verhaal? Het lijkt mij dat je met een dergelijk verhaal misschien dat advies teniet kan doen en je die studie weer op kan pakken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb een redelijk vergelijkbaar verleden, geen zin om daar al te diep op in te gaan. Ben op mijn 23e begonnen met een HBO opleiding Informatica en op mijn 27e afgerond. Sindsdien al 5 jaar in dienst als back-end programmeur. Dus er zijn nog genoeg mogelijkheden en je bent totaal nog niet te oud om aan een HBO opleiding te beginnen (zij het ict of iets totaal anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Voor het volgen van een opleiding ben je nooit te oud, kijk maar naar de gemiddelde leeftijd bij opleidingen in de avonduren.

Alles is mogelijk, maar je zult prioriteiten moeten stellen en het zal een tijd bikkelen zijn: Overdag werken, 's avonds naar school. (al helemaal als je ook een eigen woning wilt hebben)

Snel eigen woonruimte vinden, zul je in de private sector moeten doen, want snel en sociale huur is bijna niet te doen. Sta je ingeschreven voor sociale huur (als je hiervoor in aanmerking komt)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gimmick
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06-2024
Je bent 22, en voelt je nu al mislukt ?
Sorry, maar nu klink je écht als een millennial, waar iedereen de schuld heeft, behalve jij zelf.

Ga een uitzendbureau binnen, begin met werken en hou je ogen open voor mogelijkheden.
Ik heb dan wel geen drank en drugsprobleem, maar was ( en bij tijden nog steeds ) extreem lui aangelegd
( makkelijk is beter dan inzet, ondanks voldoende IQ en kennisopname )

Ik heb van alles in mijn handen gehad, van gietijzeren mallen om aluminium te gieten, tot aan autoruiten voorbereiden voor de fabricage
Uiteindelijk Horeca en evenementenbegeleiding / beveiliging.
( Ik ben te oud, jij hebt nog 20 jaar voor je, voor je zover bent en het écht lastig wordt iets te vinden )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
AZ >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is meer iets voor Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan in plaats van Algemene Zaken, dus ik verplaats 'm even voor je :)

edit: @Señor Sjon :D

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 18-02-2019 15:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pictogram
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-10-2021
Als je nog interesse kan vinden voor een HBO opleiding kijk dan eens naar Communicatie en Multimedia Design. Hier kan je je creativiteit ongetwijfeld kwijt. Ik kom zelf van het MBO ICT af en heb nu een leuke periode van vier jaar CMD achter de rug. Over toekomst- en baanperspectief kan ik echter niet mee praten omdat ik niet in de arbeidsmarkt zit.

[ Voor 0% gewijzigd door pictogram op 18-02-2019 15:57 . Reden: Relevantie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
WHAT!? schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:38:
Beste Tweakers,

Dit is redelijk persoonlijk maar moet het ergens kwijt. Ik ben 22, heb een MBO opleiding ICT beheer afgemaakt. ben bij lange na niet dom maar ben wel heel erg lui geweest en heb veel verkeerde keuzes gemaakt.
Ik ben vorig jaar aan een HBO opleiding begonnen die ik door depressie en drugs misbruik compleet heb verpest (Bindend Negatief Studie Advies).

Ik in het afgelopen jaar enorme stappen gezet zoals het stoppen met roken, motivatie en passie vinden in de dingen die ik leuk vind, stoppen met wiet en alcohol en heb iedereen losgelaten die in het drugs wereldje zat. Ik ben nu redelijk eenzaam maar voel me beter.

Mijn probleem is dat ik in dit half jaar erachter ben gekomen dat ICT niks voor mij is, en vooral niet het 40 uur achter een bureau zitten. Maar ik ben 22, heb een BNSA en te weinig ervaring in de dingen die ik wel interessant vind om door te studeren, nog niet gepraat over dat ik pas op mijn 27e afgestuurd zou zijn.

Ik wil iets met muziek doen (of in ieder geval iets creatiefs).

Ik heb het gevoel alsof ik nu al vast zit aan de domme fouten die ik heb gemaakt in het verleden.

Ik zit op dit moment vast, ik weet niet hoe ik verder moet. En dat is ook uiteindelijk mijn vraag.

Heeft iemand ervaring met dit soort problemen, wat zijn mijn opties? is het slim om nog een HBO opleiding te doen? ik wil ook eigenlijk snel een eigen appartement vinden. maar met een studie hou ik dan geen tijd over om de dingen te doen die ik leuk vind. naast mijn studie zelf. want dan zou ik moeten werken.

Mijn excuus als dit erg onoverzichtelijk overkomt, maar zit al een paar maanden op me brein gekenmerkt.

Hulp zou erg fijn zijn,

Tom
Misschien gewoon gaan werken en dan over een paar jaar eens kijken wat je echt leuk vind. Je kan altijd nog een opleiding beginnen. Ik had op jongere leeftijd ook geen zin in school en ben met 18 gaan werken. Na 11 jaar werk doen wat niet echt leuk was, vaak zwaar en niet al te best betaalde ben ik op mijn 29e weer naar school gegaan, MBO en HBO in een andere richting en dit beviel erg goed. Het was veel werk naast een baan, maar omdat je ouder bent is de motivatie er wel.
Als ik jou was zou ik nog wel even wachten met een huis kopen of kinderen nemen, omdat dat er vaak voor zorgt dat je financieel gezien weinig speling hebt om minder te werken of een opleiding te gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 18-02-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHAT!?
@Orion84 Bedankt! Excuus.

@Vaenir Fijn om te horen dat meerdere mensen het zo doen! mogelijkheden zijn er dus nog genoeg

@CappieL Denk ik dat het erg moeilijk gaat worden maar als dat is wat er voor nodig is om gelukkig te worden is het het zeker waard. ik sta er nog niet voor ingeschreven, dat ga ik nu direct doen! bedankt voor de tip!

@pictogram Goeie tip, ga ik naar kijken!

@Ernemmer Had zelf een kleine studio of appartement in gedachten, ben nog niet aan kinderen toe. als jij het met leeftijd 29 kan moet ik niet gaan zeuren. Ik zal je advies ten harte nemen. heb op dit moment een (half) jaartje om te werken en veel na te denken hoe het verder moet!

Dank jullie wel voor de reacties!

[ Voor 34% gewijzigd door WHAT!? op 18-02-2019 15:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WHAT!?
@Gimmick Ik weet niet waar je het vandaan haal dat ik andere mensen de schuld geef, en vind dit persoonlijk een redelijk kortzichtige reactie. Na een lange periode van drugs misbruik en depressie kan je je mislukt voelen. zulke dingen gebeuren.

Ben wel nog maar 22, en zie van de andere Tweakers dat ik niet de enige ben de later nogmaals gaan studeren. oftewel, er staat een periode hard werken voor de boeg.

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:36
Ik ben zelf net 38 en ga ook weer cursussen en een opleiding opstarten. Te lang eigenlijk niets gedaan omdat ik toch iedere keer wat anders te doen kreeg, maar om iets anders te vinden heb je toch blijkbaar ook papieren nodig. ;)

Maar met 22 heb je nog genoeg de tijd om iets te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gimmick
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06-2024
WHAT!? schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:01:
@Gimmick Ik weet niet waar je het vandaan haal dat ik andere mensen de schuld geef, en vind dit persoonlijk een redelijk kortzichtige reactie. Na een lange periode van drugs misbruik en depressie kan je je mislukt voelen. zulke dingen gebeuren.

Ben wel nog maar 22, en zie van de andere Tweakers dat ik niet de enige ben de later nogmaals gaan studeren. oftewel, er staat een periode hard werken voor de boeg.

Bedankt voor je reactie
Pak het positieve er uit, zie het als de schop onder je kont die je nodig hebt.
Je bent 22, je hebt nog zo'n 45 werkjaren voor de boeg, er zijn mogelijkheden genoeg, als plan A niet werkt ga je het alfabet af, tot er iets wel werkt.

( het clean worden is al een prestatie op zich, waar je zelf al kan zeggen dat je NIET mislukt bent )

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
dat je 40 uur achter je bureau zit is echt niet waar met ICT. Het is wel een kantoor baan, maar je zit niet de hele dag naar je scherm te staren.
Juist met een MBO opleiding kan je misschien iets van netwerk beheer gaan doen? Dat is al helemaal wat minder kantoor?

Anyway, wel een lastig verhaal. Zoals al is gezegd, ga gewoon eerst eens even werken en rustig nadenken over wat je wilt. Je hebt een heftige periode achter de rug (chapeau dat je eruit bent trouwens). Ik denk dat het daarom wel verstandig is om even pas op de plaatst te maken voordat je in iets anders stort.

Bedenk wel dat je met een ICT studie je wel een goede kans hebt om een baan en een stabiel inkomen. Je schrijft dat je iets in de muziek wilt doen. Ik ken wel een aantal mensen die hierin proberen te werken en om hierin rond te komen is wel echt lastig. Weet waar je aan begint! Ik snap wel dat je werk leuk moet zijn, maar geen enkele baan is perfect. Je kan er net zo goed voor kiezen om een baan te vinden die leuk genoeg is. Ga 4 dagen werken en ga in een band ofzo of pak een andere hobby op (die je later misschien kan uitbouwen naar een baan).

Trouwens, je hebt nu een BNSA. Vervelend natuurlijk, maar hoezo heb je die gekregen? Weet die uni je verhaal? Het lijkt mij dat je met een dergelijk verhaal misschien dat advies teniet kan doen en je die studie weer op kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHAT!?
@Gimmick Bedankt voor je reactie! die schop onder me kont heb ik zeker gevoelt. Ik wil dit nooit meer hebben, en je heb gelijk genoeg tijd!

@Arunia Ik hoop dat de opleiding een succes word!

@EJPostema Is misschien een optie, ik heb de basis vaardigheden al doormiddel van opleidingen van CISCO. Bedankt voor je reactie, toen ik eenmaal op dreef was met het stoppen ging het steeds makkelijker.

En je hebt gelijk, ICT is een goeie optie waarbij je een stabiel en heel lekker geld kan verdienen. Ik kan hier goed op terug vallen als andere dingen niet gaan zoals ik zou willen.

De 4 dagen werken is ook een erg goede tip, ik denk dat ik dat direct ga bespreken. Ik heb al enkele kanalen in de industrie die ik kan benutten en daar ga ik zeker gebruik van maken dan.

Over de BNSA gesproken, de uni heeft begrip getoond en mij proberen te helpen maar uiteindelijk is het verhaal gewoon klaar, en dat respecteer ik. Ik hoop inderdaad dat ik met mijn verhaal een hogere kans heb om aangenomen te worden bij een nieuwe Uni. Hopelijk in een richting waar ik heel enthousiast over ben.

Nogmaals bedankt voor je reactie. het is erg behulpzaam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@WHAT!? Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik weet dat er bedrijven zijn die ICT diensten leveren aan defensie. Je bent dan geen militair, maar word wel uitgezonden naar de compound om daar ICT diensten te leveren.

Denk aan het opzetten en onderhouden van WiFi netwerken.

Vrij extreem, ik heb het toen niet gedaan en weet ook niet meer hoe het bedrijf heet, maar met 40 uur per week achter je bureau zitten heeft het niets te maken. :) (Ze wisten me in geuren en kleuren te vertellen hoe transport naar de gebieden er uit zag en ik heb foto's gezien van oa de compound. Ik haakte af toen ik de kapotgeschoten tanks zag. Dat was mij iets té avontuurlijk.)

Oh en dit:
WHAT!? schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:38:
En je hebt gelijk, ICT is een goeie optie waarbij je een stabiel en heel lekker geld kan verdienen. Ik kan hier goed op terug vallen als andere dingen niet gaan zoals ik zou willen.
Zet dat uit je hoofd.

ICT kan je een prima boterham bezorgen, maar "heel lekker geld verdienen", nee. Dat is écht de verkeerde motivatie om iets met ICT te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door unezra op 18-02-2019 17:14 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:23
Ik onderstreep alles wat al gezegd is, echter wil ik je nog een ding op het hart drukken: zorg er met alle macht voor dat je niet gaat vervallen in het gebruik van drugs e.d. Je hebt nu al ervaren waar het naar toe leid, en dat was dus zeker geen pretje. Het is goed dat je dit nu op het moment realiseert, maar het is minstens zo belangrijk om te leren er vanaf te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
Eens met hierboven dat je brood verdienen in de muziek enorm lastig is.
Ik heb vier familieleden die er hun werk van hebben gemaakt, maar het is absoluut geen vetpot en vooral heel veel uren bezig zijn. (concerten, lesgeven etc.)

Persoonlijk denk ik ook dat je een baan in de muziekwereld kan vergeten als je niet een opleiding aan het conservatorium hebt gedaan of stiekem een enorm goede dj o.i.d. bent.

Verder het argument om heel ict (sector die tegenwoordig even groot, misschien wel groter is dan de zorg) af te schrijven puur en alleen omdat het kantoorwerk zou zijn... ik vind het geen sterk argument.

Als je met punten komt wat je zoekt in je loopbaan dan kunnen we ook meedenken of het zinnig is om hiervoor een hbo-opleiding te volgen en zo ja, welke richting het beste daarbij aansluit.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

drooger schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:14:
Eens met hierboven dat je brood verdienen in de muziek enorm lastig is.
Ik heb vier familieleden die er hun werk van hebben gemaakt, maar het is absoluut geen vetpot en vooral heel veel uren bezig zijn. (concerten, lesgeven etc.)

Persoonlijk denk ik ook dat je een baan in de muziekwereld kan vergeten als je niet een opleiding aan het conservatorium hebt gedaan of stiekem een enorm goede dj o.i.d. bent.
En ook die hebben niet zelden een gedegen muzikale opleiding achter de rug.
Verder het argument om heel ict (sector die tegenwoordig even groot, misschien wel groter is dan de zorg) af te schrijven puur en alleen omdat het kantoorwerk zou zijn... ik vind het geen sterk argument.
Even los van dat kantoorwerk in mijn beleving ook niet saai hoeft te zijn, hoeft ICT niet altijd kantoorwerk te zijn. Er zijn ICT banen waarbij je vaak buiten of buiten de deur komt. Mijn voorbeeld is er maar een. :) (Wel meteen een van de meeste exotische en spannende die ik ken.)
Als je met punten komt wat je zoekt in je loopbaan dan kunnen we ook meedenken of het zinnig is om hiervoor een hbo-opleiding te volgen en zo ja, welke richting het beste daarbij aansluit.
Dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 16:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Don't panic heb van mijn 15e tot 25e gefeest. Heel wat breincellen zijn verdwenen door het vele gefeest en mijn geheugen is ook kut geworden.
Uiteindelijk van het gymnasium naar mavo gegaan. Een jaar wat van de wereld gaan bekijken. Hbo toelatings examen, 2 jaar hbo gedaan.
Hierna gestart met IT via detacherin niet mijn superpassie maar vindt het wel leuk te doen als het uitdagend blijft.

Nu huisjes boompje beestje. Iedereen blij al ben ik geen dierenarts op de serengeti.

Na je 20e komt de leeftijd gewoon om te gaan piekeren met wat je bereikt heb en dat je dit allemaal beter had kunnen doen.
Je ken hierin blijven hangen en depri worden of je ballen van de grond halen en nu verder gaan ipv van over nog wat depri jaren.

Het gaat allemaal om je eigen inzet. Wil je muziek doen ga dat dan doen. Tiesto etc zijn ook alleen begonnen met jaren oefenen. IT baan ernaast is dan juist wel makkelijk als is dat niet je passie. Altijd werk

[ Voor 12% gewijzigd door NLKornolio op 18-02-2019 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

NLKornolio schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:31:
Na je 20e komt de leeftijd gewoon om te gaan piekeren met wat je bereikt heb en dat je dit allemaal beter had kunnen doen.
Je ken hierin blijven hangen en depri worden of je ballen van de grond halen en nu verder gaan ipv van over nog wat depri jaren.
Heet midlife crisis, komt meestal na je 45e als je er al een halve carriere op hebt zitten.
Niet op je 20e als je net van school af komt. :)

(Hoewel, je hebt natuurlijk iets als de Quarter Life Crisis, maar die gaat niet over "wat je allemaal bereikt heb", maar over de schok van na school opeens in de "echte wereld" terecht te komen: Wikipedia: Quarter-life crisis )

TS is net begonnen. Net van school af. Die carriere is er nog niet. Maar inderdaad, je moet er niet in blijven hangen, je moet er nu vol voor gaan. Het duurt voor TS nog minimaal 45 jaar tot 'ie met pensioen mag. Zinvol daar wat van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 19:54
Negatieve BSA is alleen geldig bij de desbetreffende opleiding op de school waar jij de negatieve BSA heb ontvangen. In principe kun je exact dezelfde opleiding doen elders, als je het wilt.

Kortom: kijk naar andere scholen mocht je verder willen met HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom is er zo'n drama over laat afstuderen? Dit komt echt in zoveel topics terug.... jeetje, nee dan ben je 27 als je afstudeert.... ja? dus? Dan heb je nog zo'n 50 jaar werken te gaan, who the F cares? Ik was ook 27 toen ik afstudeerde door problemen, heb niet het idee dat dit raar of oud was of wat dan ook.

Ga lekker verder kijken naar nieuwe studies, maar hou wel in de gaten dat muziek verdomd lastig is om van te leven. Dus idd MCD kan een leuke combinatie zijn. Met UX design ben je toch vri jcreatief bezig

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik denk dat dat 40 uur per week achter een scherm zitten een hardnekkig stereotype is van werken in de IT. Net alsof iedereen alleen maar koffie drinkt en code altijd groene letters op een zwart scherm is :+ nee, dat beeld komt niet overeen met IT vandaag de dag. Mijn agenda is over het algemeen een paar korte meetings op een dag om zaken af te stemmen. Ik werk voor een club met verschillende kantoren, dus ik rij ook veel naar al die kantoren toe. Mensen face-to-face opzoeken, dingen afstemmen. En ook zien wat er in de operatie gebeurd. En op een ander moment zit ik twee uur geconcentreerd in een stukje code. Of werk ik vanuit huis.

En in de IT zal je echt niet schatrijk worden. Maar je kan er echt een prima bestaan mee opbouwen. Huisje kopen, leasebak voor de deur, en geld overhouden voor leuke zaken (vakanties etc) is vrij normaal in de sector. Maar als je graag in een band wilt spelen, doe dat! Het is de kunst om het te kunnen combineren, en het leuk te houden voor jezelf.

Als laatste, je schrijft dat je vast zit aan fouten in het verleden. Maar volgens mij ben je al flink bezig om daar weer uit te komen. De kunst is om dat verleden als motivatie te gebruiken om aan je toekomst te bouwen. Je weet hoe het is om in de shit te zitten, en je weet dat je dat niet meer wilt, dat je daar weg wilt blijven. Stel dat je die energie gebruikt om de stijgende lijn door te zetten. Misschien kun je een baan in de IT vinden die afwisseling biedt, en dat je het combineert met een deeltijd HBO studie. Dan kan je werkervaring opdoen, je hebt een inkomen, en over een aantal jaar ook een HBO diploma. Zoek anders op "hbo ict deeltijd" op internet om een idee te krijgen van opleidingen die er zijn.

En dat klinkt allemaal heel simpel, zo van "doe even dit en dat en je bent er" maar dat is het in de praktijk niet. Je hebt er motivatie en discipline voor nodig. Maar je hebt een verleden achter je gelaten waar je niet meer terug wilt komen. Gebruik de kracht om daar weg te willen blijven om te werken aan een baan, een studie, noem het maar op. Ik durf te wedden dat je dan heel ver kan komen :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-07 18:45
Widow schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:38:
Ik denk dat dat 40 uur per week achter een scherm zitten een hardnekkig stereotype is van werken in de IT. Net alsof iedereen alleen maar koffie drinkt en code altijd groene letters op een zwart scherm is :+ nee, dat beeld komt niet overeen met IT vandaag de dag. Mijn agenda is over het algemeen een paar korte meetings op een dag om zaken af te stemmen. Ik werk voor een club met verschillende kantoren, dus ik rij ook veel naar al die kantoren toe. Mensen face-to-face opzoeken, dingen afstemmen. En ook zien wat er in de operatie gebeurd. En op een ander moment zit ik twee uur geconcentreerd in een stukje code. Of werk ik vanuit huis.
Helaas kan ik uit ervaring zeggen dat het nog wel bestaat. Ik werk in de detachering en werkelijk alle klanten waar ik gewerkt heb willen je 40 uur achter een scherm hebben.

Ondertussen doe ik mijn best iets te zoeken waar je wél deze vrijheden hebt, maar dat wil mij in ieder geval nog niet lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:54
Been there, done that. Ook van 17-20 jaar veel te hard gefeest wat uitmonde in depressie achtige verschijnselen, een BSA voor HBO opleiding en een gekreukd ego. Elke weekend van alles naar binnen werken, onzekerheid over jezelf en je leven en studeren is niet echt een gouden combi.

Maar ben daar wel veel sterker uitgekomen, maar denk wel goed na over waar echt je passie ligt. Bij mij bleek dat toch te zijn bij dezelfde opleiding die ik eerst wou doen (alleen iets andere richting ingeslagen). Die BSA is alleen bij die ene onderwijs instelling. Ik ben toen simpelweg gewoon naar een andere stad gegaan bij een andere gerenomeerde opleiding ! Binnen 4 jaar direct afgerond en daarna gelijk mijn droombaan gevonden gelukkig ! Dan sta je ineens 100% anders in het leven. Ga ervoor zou ik zeggen, maar denk wel goed na wat je echt wil. Ik had mazzel dat ik redelijk beta ben en dat er in mijn vakgebied enorm veel werk is, die luxe heeft niet iedereen.
Pagina: 1