Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordk
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-11-2022
Relevante software en hardware die ik gebruik:

-Macbook pro mid 2012
-16 gb RAM
-SSD crucial MX500 1TB
-Apple HDD 500gb
-OSx Mojave

Mijn vraag:
Ik heb sinds 2 weken mijn Apple HDD schijf vervangen door een SSD(nieuw). Dit deed het allemaal prima. Gaf af een toe een Kernelpanic maar zelfs dat was van het ene op het andere moment verholpen.
Ik heb youtube filmpjes gevolgd en eerst de schijf gecodeerd als AFPS, daarna een nieuwe installatie van Mojave erop gezet en volgens via de Migratie-assistent mijn gegevens gekopieerd van de ene naar de andere schijf. Vervolgens heb ik de SSD op de plek van mijn HDD gezet en de HDD in de optical drive geïnstalleerd. Dit ging allemaal goed tot nu. Toen ik mijn macbook opnieuw opstartte, deed die dit vanaf mijn HDD. Mijn SSD kon hij niet meer vinden. Niet in Finder, niet in Schijfhulpprogramma, niet in Terminal (met diskutil list). Hij geeft alleen mijn HDD weer en doet alsof mijn SSD niet meer bestaat.
Hoe kan ik dit oplossen??

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Heb al PRAM gereset
Heb al SMC gereset
Opgestart in veilige modus
Apple Hardware test.

Dit helpt allemaal niet.....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:16
Waarschijnlijk een slechte sata kabel. Bekent probleem van dit type.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1149113

SSD even in de optical drive en zonder HDD booten, kijken of hij dan wel werkt.
Dan is het de sata kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordk
Maar is het niet raar dat hij het eerst wel 2 weken heeft gedaan en dan ineens spontaan niet meer? Kan het ook te maken hebben met sluimer/slaapstand?
Misschien is het een domme vraag maar zoveel verstand heb ik niet van computers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordk
Oke, heb t even getest. In de optical bay en extern doet de ssd ook niks meer...
Hoe kan dit dan, na 2 weken oud te zijn en geen problemen te hebben vertoond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 14:14

Ravhin

no <root>...

Ik zou even kijken wat de staat van je SSD nu is: is hij nog benaderbaar? heeft hij opstartpartitie? Voor hetzelfde geld is je SSD 'bricked'. Indien die het gewoon doet en geen errors geeft op opstartpartitie e.d. zou ik kijken of de SATA-aansluiting goed gaat en niet viezig is, bijvoorbeeld.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordk
Toen ik de laatste keer verbinding kon maken met mijn SSD was ie AFPS geformatteerd en stond er osX Mojave op en deed alles het.
Nu kan ik op geen enkele manier mijn SSD 'vinden'.
Mijn HDD zit inmiddels weer op de oorspronkelijke plek en vandaar uit doet hij het. De SSD stopte dus met werken op die plek en doet het ook niet meer in de optical bay of via een SATA/USB connector...
Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn SSD bricked is in die 2 weken zonder dat ik er iets raars mee doe. (althans zover ik weet). Dit zou toch eigenlijk niet mogen gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordk
+ stel dat hij bricked is en er een hardwarefout in de SSD zit, zit daar dan gewoon garantie op en moet ik niet gewoon een nieuwe krijgen na zon korte tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 15:44
Het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren dat je een slechte SSD hebt die snel kapot gaat. Dat gebeurd met ongeveer alle producten wel eens.
Zolang hij niet beschadigd is is er een grote kans dat dit geeoon onder de garantie zal vallen en kan je dat gewoon bij de verkoper aangeven. Denk dat ze hem dan wel zullen vervangen want veel is er niet aan te repareren volgens mij.
Pagina: 1