Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multi-UPS oplossing voor meerdere servers, oa esxi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-11 18:51

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Ik zit met een probleempje welke ik soort van opgelost had.
Maar nu door een toevoeging van apparatuur weer opnieuw moet oppakken.
Daarom wil ik dit deze keer goed en netjes oppakken.

We hebben hier een aantal UPS-en.
Allemaal van APC, allemaal de SmartUPS serie.
1 daarvan heeft een LAN kaart er in, de rest is allemaal USB.

Er zitten meerdere servers/devices op 1 UPS. Maar er zitten ook meerdere UPS-en op 1 server.

Aangezien die LAN Management Cards van APC zo overdreven duur zijn, lijkt het mij interessanter om een NUT (https://networkupstools.org) te gaan draaien en daar het spul op te gaan regelen.

Het uiteindelijke doel is dat een device netjes afsluit als alle voedingsbronnen voor dat device overgaan op accu-bron. In het geval van de Synology is dat dus één van de UPS-en, in het geval van de servers is dat beide UPS-en (maar later als er dus nog een 3e UPS bij komt veranderd dat).

De vraag, Hoe kan ik dit het beste doen?
Raspberry of ODroid met daarop NUT server en dan een NUT client op ESXi en de andere devices?
Of ander device, service of methode?
...

Op dit moment gaat het vooral om de apparatuur in het server-rack. daarin zit:
UPS:
1x Smart 750VA Rackversie met USB
1x Smart C1500 Towerversie met USB

Server:
1x Dual-PSU Supermicro server met Windows Server 2016
1x Dual-PSU Supermicro server met ESXi 6.7U1

Rest:
3x Ubiquiti switch 1x AC voeding en 1x DC voeding
1x Synology 409+ Rack NAS
2x Synology single-bay NAS

De servers hebben beide de ene PSU op de 750VA zitten en de andere PSU op de C1500 zitten.
Hetzelfde geldt voor de Switches.
De synologys zitten verspreid op de UPS-en
...

Momenteel draai ik apcupsd op de S2016 en gebruik ik de ingebouwde NUT van de 409+
...

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
NUT of APCUPSD over het netwerk gebruiken idd. Of je dat dan met een Pi of de Synology doet maakt dan niet veel uit.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:39:
NUT of APCUPSD over het netwerk gebruiken idd. Of je dat dan met een Pi of de Synology doet maakt dan niet veel uit.
Kunnen zowel NUT als APCUPSD met multi-UPS overweg?
En kan de Synology NUT server ook overweg met weerde UPS-en?

En waar ik me, misschien geheel onterecht, wat zorgen over maak is de stabiliteit van de rPi.
Thuis had ik elke 5mnd de SD kapot door het veel schijven naar een SD waar ze niet voor zijn.

Gemakkelijke grafische interface heeft trouwens ook meerwaarde ;)

[ Voor 18% gewijzigd door HellStorm666 op 18-02-2019 13:41 ]

Scientia Potentia Est

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja, dat kan. Met NUT kan je het ook in iets als Zabbix plempen, dan krijg je dit: http://it-rabbit-hole.blo...le-ups-devices-using.html

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:56
Zitten de beide UPS'en wel op aparte groepen en verschillende fases? Anders heeft het niet super veel zin om een server op twee ups'en aan te sluiten behalve voor een klein beetje langere uptime, maar dat kan je ws ook (en beter) bereiken door gewoon te kiezen welke server je op welke ups aansluit.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
pimlie schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:48:
Zitten de beide UPS'en wel op aparte groepen en verschillende fases? Anders heeft het niet super veel zin om een server op twee ups'en aan te sluiten behalve voor een klein beetje langere uptime, maar dat kan je ws ook (en beter) bereiken door gewoon te kiezen welke server je op welke ups aansluit.
Zitten op een andere fase, maar een extra reden is dat bij het falen van een ups (defect raken) het spul niet uit gaat.

Scientia Potentia Est

• pimlie
HellStorm666 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:54:
een extra reden is dat bij het falen van een ups (defect raken) het spul niet uit gaat.
Lijkt me in jouw geval niet echt een zinnig risico om af te dekken, het is alleen een potentieel probleem als er een ups kapot gaat terwijl er een stroomstoring gaande is. Maar hoe lang denk je dat die 750VA kan draaien op 2 servers en een x aantal Synology's? Als je die WinSrv2016 machine gaat afsluiten en je hebt bv niet gezegd dat hij dan geen updates moet doen dan ga je dat echt niet redden. En dan kijk ik nog niet eens naar of 750VA wel voldoende vermogen kan leveren voor alles wat je er op wilt aansluiten.

Als je dat soort risicos serieus wilt afdekken koop je _en_ 1 grote ups (of 2 als je echt beide feeds wilt beveiligen) _en_ koop je er gewoon die LAN kaarten bij. Anders ga je zometeen je Synology updaten en sluiten al je servers opeens af omdat de NUT onbereikbaar is.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
pimlie schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:19:
[...]

Lijkt me in jouw geval niet echt een zinnig risico om af te dekken, het is alleen een potentieel probleem als er een ups kapot gaat terwijl er een stroomstoring gaande is. Maar hoe lang denk je dat die 750VA kan draaien op 2 servers en een x aantal Synology's? Als je die WinSrv2016 machine gaat afsluiten en je hebt bv niet gezegd dat hij dan geen updates moet doen dan ga je dat echt niet redden. En dan kijk ik nog niet eens naar of 750VA wel voldoende vermogen kan leveren voor alles wat je er op wilt aansluiten.

Als je dat soort risicos serieus wilt afdekken koop je _en_ 1 grote ups (of 2 als je echt beide feeds wilt beveiligen) _en_ koop je er gewoon die LAN kaarten bij. Anders ga je zometeen je Synology updaten en sluiten al je servers opeens af omdat de NUT onbereikbaar is.
Als een UPS kapot gaat, dan levert ie toch ook helemaal geen vermogen meer?
Want als je een dual-psu systeem op 1 UPS aansluit, is nog steeds je UPS het single-point-of-failure.

Of zou je op 1 PSU een UPS aansluiten en de andere PSU gewoon direct op het net?

Scientia Potentia Est

• pimlie
HellStorm666 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:30:
Of zou je op 1 PSU een UPS aansluiten en de andere PSU gewoon direct op het net?
Dit ja :)

Als je niet in West-Europa woont zou net-stabiliteit nog een reden kunnen zijn om pieken/dips op te vangen met je UPS, maar in NL hebben we daar over het algemeen gelukkig geen last van.

Omdat je Synology's geen dubbele voeding hebben (neem ik aan) zou ik zelf nog eerder overdenken om een ATS te plaatsen. UPS op groep A, ATS feed A op groep B, ATS feed B op ups. Alles met 1 stekker sluit je aan op ATS, alles met 2 sluit je aan op UPS en groep B (heeft niet veel zin om ATS te doen, maar zou kunnen). Dan ben je verzekerd dat alle apparaten stroom behouden als groep A of B wegvalt en dat alles op de UPS draait als beide groepen wegvallen (zorg dus wel dat je UPS dat aan kan).

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
HellStorm666 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:30:
[...]

Als een UPS kapot gaat, dan levert ie toch ook helemaal geen vermogen meer?
Want als je een dual-psu systeem op 1 UPS aansluit, is nog steeds je UPS het single-point-of-failure.

Dat zou ook mijn advies zijn.

1 PSU op de UPS, en 1 direct aan het net.
Wel op een 'schone' groep, dus met eigen infra (aardlek/automaten enz) zodat die niet door een koffiezetapparaat eruit klapt.
Daarnaast een overspanningsbeveiliging erop.

Het net in NL is behoorlijk betrouwbaar. De kans dat een UPS z'n load ineens dropt is groter (zeker bij dat soort simpele APCtjes in mijn ervaring)

Verder zou ik het spul achter 1 goede grotere UPS hangen met een netwerkkaart. De UPS kan gewoon via het netwerk een trigger sturen naar alle clients om netjes uit te gaan (powerchute of vergelijkbare services)
Betrouwbaarheid is belangrijk, en in zo'n omgeving zou ik me niet druk maken over 200-300 eur voor een netwerkkaartje en uberhaupt een hobbyoplossing als een rPI willen.

Losse UPSsen = diverse runtimes, diverse accu levensduren enz. Naar mijn mening verre van praktisch.

Als je de kans hebt: Plaats de UPS separaat van je servers. Je serverruimte kan prima op 25-28 graden draaien. Een accu vind dat niet leuk. Die (beter) koelen bevordert dus aardig de levensduur.
Pagina: 1