Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:11
Ik ben aan het uitrekenen wat mij privé een auto leasen kost versus zakelijk. Stel ik rij zakelijk minder kilometers dan gebudgetteerd krijg ik geen geld toe op de leaseprijs excl brandstof denk ik, terwijl bij private lease je maandbedrag wordt aangepast en/of je krijgt een teruggave volgens mij?

Stel ik rij hypothetisch 30k per jaar zakelijk + privé gecombineerd. Mijn werkgever gaat uit van 40k per jaar/48 maanden.

Ik rijd nu in private lease een ford focus dit kost mij voor 30k per jaar 520 excl brandstof netto uitgaande van 7l/100km en 1,6eu per liter is dit 800 netto inclusief. Ik krijg 300 bruto salaris meer als ik geen auto lease plus 19ct per kilometer die ik zakelijk rijd uitgaande van 20k per jaar zakelijk en de rest privé is dit 316eu per maand plus 160eu netto salaris kom ik uit op de kosten privé 324 euro.

Zakelijk als ik op leaseplan.com kijk zie ik dat die excl brandstof 620 kost voor 40k per jaar. Met brandstof kom ik op 900 mijn budget zou 755 worden dus eigen bijdrage wordt dan 145 per maand. Vul ik de catalogusprijs en eigen bijdrage in op deze tool https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html kosten privé netto zijn dan: 349.

Als mijn aannames kloppen is dit dan een juist vergelijking? Zie ik iets over het hoofd? Ik heb de auto nu voordeel is dat ik dan niet aan een werkgever vastzit nadeel is dus als ik potentieel meer kilometers maak gaat dat me netto veel extra kosten.

Beste antwoord (via TheUninvited op 22-02-2019 11:41)

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:00
Volgens mij is je berekening goed, maar maak je wel wat foutjes in je parameters. Ik vergelijk het per maand en per jaar en ga er vanuit dat je bruto inkomen tussen 34k en 68k ligt. Dan is je marginale belastingtarief 49,25%.

Zakelijk:
Bijtelling: 22%*€30.000 * 49,25% = €3.251 (€271 per maand)
Eigen bijdrage: 12*€145 = €1.740 (€145 per maand)
Aftrek vanwege eigen bijdrage: €1.740 * 49,25% = €857 (€71 per maand)
Totaal zakelijk: €857 - €1.740 - €3251 = €-4.134 (€-344 per maand)

Private:
Kosten lease: €520*12 = €6.240 (€520 per maand)
Kosten brandstof: 30.000/100*7*€1,60 = €3.360 (€280 per maand)
Opbrengst nettosalaris: €300*12*(1- 49,25%) = €1.827 (€152 per maand)
Opbrengst KM-vergoeding: 20.000*€0,19 = €3800 (€317 per maand)
Totaal private: €3.800 + €1.827 - €3.360 - €6.240 = €-3.973 (€-331 per maand)

Zit dus dicht bij elkaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het is heel simpel:

Zakelijke lease kost je (als je nu een nieuwe auto uitzoekt) 22% bijtelling plus een eventuele eigen bijdrage (boven lease budget, prive gebruik, etc.).
Ongeacht het aantal kilometers dat je gaat maken, betaal je dus die 22% (tenzij je buitensporig veel privé gaat rijden, dan kan je werkgever natuurlijk nog wellicht het een en ander op je verhalen).

Private lease kost je 520 euro (excl brandstof), met brandstof kom je uit op 800 euro :o 8)7

Vraag is dus of je aan bijtelling meer dan 800 euro (NETTO) per maand betaald.
Als dat ja is: dan rijd je een ontzettend dure auto en valt het niet te vergelijken met een Ford Focus
Als het nee is: dan kan je beter zakelijk leasen

edit: je krijgt ook nog 300 euro (bruto) extra salaris en 0,19 euro / km
die moet je dan nog van die 800 euro aftrekken

[ Voor 8% gewijzigd door BastaRhymez op 18-02-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BastaRhymez schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:23:
Het is heel simpel:

Zakelijke lease kost je (als je nu een nieuwe auto uitzoekt) 22% bijtelling plus een eventuele eigen bijdrage (boven lease budget, prive gebruik, etc.).
Ongeacht het aantal kilometers dat je gaat maken, betaal je die 22% (tenzij je buitensporig veel privé gaat rijden, dan kan je werkgever natuurlijk nog wellicht het een en ander op je verhalen).

Private lease kost je 520 euro (excl brandstof), met brandstof kom je uit op 800 euro :o 8)7

Als dat ja is: dan rijd je een ontzettend dure auto en valt het niet te vergelijken met een Ford Focus
Je vergeet de 300 euro extra salaris die hij krijgt als hij niet zakelijk least en de 19ct per kilometer vergoeding die hij krijgt voor zakelijke ritten met privé auto ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:29:
[...]
Je vergeet de 300 euro extra salaris die hij krijgt als hij niet zakelijk least en de 19ct per kilometer vergoeding die hij krijgt voor zakelijke ritten met privé auto ;)
haha, was net mn post aan het aanpassen
was inderdaad te snel met posten... die opbrengsten kan ie natuurlijk ook nog van die 800 euro aftrekken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:33

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Niet alle private lease-maatschappijen brengen minderkilometers 'in rekening', dus daar moet je ook nog op letten. En als dat al het geval is is het niet zoveel..

Mijn private lease-auto kost 22 cent/km + brandstof. Die gebruik ik dan ook niet om van en naar het werk te rijden. Dat is dus nog van belang in je berekening.

En 300 euro bruto salaris, wanneer je geen zakelijke leaseauto neemt, is netto natuurlijk veel minder.

[ Voor 14% gewijzigd door Tjebakka op 18-02-2019 14:37 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
BastaRhymez schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:23:
Het is heel simpel:

Ongeacht het aantal kilometers dat je gaat maken, betaal je dus die 22% (tenzij je buitensporig veel privé gaat rijden, dan kan je werkgever natuurlijk nog wellicht het een en ander op je verhalen).

edit: je krijgt ook nog 300 euro (bruto) extra salaris en 0,19 euro / km
die moet je dan nog van die 800 euro aftrekken
Dat is nou net de crux het is lager netto qua kosten als ik privé lease dan als ik zakelijk lease en eigen bijdrage + bijtelling bereken. Mijn vraag is of ik het juist heb berekend eigenlijk? Heb de toekomstige werkgever om uitleg gevraagd die gaf aan dat het om 300eu bruto salaris en dan 19ct per zakelijke kilometer erboven nog is. Ik ging ervanuit dat het altijd duurder was om privé te leasen dan zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Controleer even goed of je leasebudget inclusief of exclusief brandstof is. Vaak is dat een bedrag exclusief brandstof.

Groot voordeel van zakelijk leasen is dat je geen prive-verplichting meer hebt. Bij een hypotheekaanvraag wordt rekening gehouden met deze verplichting en kun je dus fors minder lenen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:28
je kan ook nog naar een andere optie kijken. Alleen zakelijk rijden binnen budget. Geen eigen bijdrage en geen bijtelling. Vanuit eigen geld (PL of koop) een leuke auto voor 10k km.
Sowieso vind ik 140 euro eigen bijdrage fors op een Ford Focus. Dus of je ogen zijn te groot voor de baan/functie die je nu hebt, of je leasebedrag is te laag.
40.000km is gewoon niet te doen incl. brandstof voor 755 euro in een c-segment.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:00
Volgens mij is je berekening goed, maar maak je wel wat foutjes in je parameters. Ik vergelijk het per maand en per jaar en ga er vanuit dat je bruto inkomen tussen 34k en 68k ligt. Dan is je marginale belastingtarief 49,25%.

Zakelijk:

Private:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
PROnline schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:06:
je kan ook nog naar een andere optie kijken. Alleen zakelijk rijden binnen budget. Geen eigen bijdrage en geen bijtelling. Vanuit eigen geld (PL of koop) een leuke auto voor 10k km.
Sowieso vind ik 140 euro eigen bijdrage fors op een Ford Focus. Dus of je ogen zijn te groot voor de baan/functie die je nu hebt, of je leasebedrag is te laag.
40.000km is gewoon niet te doen incl. brandstof voor 755 euro in een c-segment.
Dit is om een eerlijke vergelijking te maken met de auto die ik al heb (dus alles hetzelfde qua kleur, opties en uitvoering). Dus klopt inderdaad dat het aan de dure kant is.
Question Mark schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:23:
Controleer even goed of je leasebudget inclusief of exclusief brandstof is. Vaak is dat een bedrag exclusief brandstof.

Groot voordeel van zakelijk leasen is dat je geen prive-verplichting meer hebt. Bij een hypotheekaanvraag wordt rekening gehouden met deze verplichting en kun je dus fors minder lenen.
Leasebudget is inclusief brandstof.
Sovieto schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:20:

Zakelijk:

Private:

Ja kan best zijn dat ik wat afrondingsverschillen heb of dat ik de rekentool niet goed heb gebruikt, cataloguswaarde is 30.449 euro zoiets ipv 30.000. Maar dan klopt mijn vermoeden dus wel. Ik wil mijn auto doorrijden totdat ik hem kosteloos kan opzeggen (eind dit jaar) en dan kijken of ik elektrisch kan gaan rijden om zo nog kosten te besparen. Ik ga dubbelchecken met mijn potentiele werkgever of dat mijn aannames ook kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 19-05 10:02
TheUninvited schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:15:
Ik ben aan het uitrekenen wat mij privé een auto leasen kost versus zakelijk. Stel ik rij zakelijk minder kilometers dan gebudgetteerd krijg ik geen geld toe op de leaseprijs excl brandstof denk ik, terwijl bij private lease je maandbedrag wordt aangepast en/of je krijgt een teruggave volgens mij?
Het is gangbaar dat meer- en minderkilometers worden verrekend met de leasemaatschappij. Het is niet gangbaar dat de baas deze met zijn werknemers verrekend (zeker niet als de oorzaak van de meer-/minder kilometers in het zakelijk gebruik liggen).

Je zou met PL dus een bedrijfsrisico overnemen. Moet je meer rijden voor je baas, draai jij ervoor op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06

Croga

The Unreasonable Man

PROnline schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:06:
je kan ook nog naar een andere optie kijken. Alleen zakelijk rijden binnen budget.
Dat is heel sterk afhankelijk van je werk... Als je iedere dag naar een andere locatie rijdt dan klopt dit. Als je echter meer dan 30 dagen in 1 jaar naar dezelfde locatie rijdt wordt dit gezien als woon/werk verkeer en dus privé kilometers. Succes met onder de 500km blijven dan.

Alleen zakelijk rijden is niet weg gelegd voor de gemiddelde consultant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Croga bron van deze "30 dagen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:53
https://www.belastingdien...nemers/privegebruik_auto/

Volgens de belastingdienst is woon- werkverkeer ook gewoon zakelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:34

drooger

Falen is ook een kunst.

Houdt ook de BKR-registratie in acht.
Straks ga je prive lease doen omdat het iets goedkoper is, om vervolgens flink beperkt te worden in het regelen van een hypotheek.

[ Voor 6% gewijzigd door drooger op 19-02-2019 01:43 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-05 10:21
t_captain schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:36:
[...]

Het is gangbaar dat meer- en minderkilometers worden verrekend met de leasemaatschappij. Het is niet gangbaar dat de baas deze met zijn werknemers verrekend (zeker niet als de oorzaak van de meer-/minder kilometers in het zakelijk gebruik liggen).

Je zou met PL dus een bedrijfsrisico overnemen. Moet je meer rijden voor je baas, draai jij ervoor op.
Nee toch, want dan declareer je toch gewoon meer kilometers á 0,19€/km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vaak bieden werkgevers een mobiliteitsbudget.

Dan gaan de kilometers uit pot en leveren ze netto dus slechts 9 cent op (19 netto minus 19 bruto).

Als je kijkt naar de prijs van meerkilometers in een PL contract plus de brandstof, dan heb je gauw 20+ cent nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Ik rijd nu een ford focus voor nog geen 250/maand excl brandstof. De truc is dat ik 2e hands rij. Krijg zelf ook 19ct/km, en zit op veel lager aantal van ~15k km/jaar (zakelijk+prive). Toch dekt het al ruimschoots meer dan de brandstof kosten, waardoor mijn werkelijke kosten <200/maand zitten. Hoe meer ik rij, hoe goedkoper het wordt.

Je 319,- vergoeding en 160 extra salaris tegen tegen een brandstof van ~150/maand, betekend dat je tot 329/maand kunt gaan voor de auto en dan pas effectief '0' eigen kosten hebben staan.

Nou zul jij wat hoger zitten op de maandbasis (iets meer afschrijving, en wegenbelasting door diesel vs benzine), maar je zou toch met speels gemak je maandkosten moeten kunnen halveren tegenover wat je nu hebt. Misschien kun je zelfs puur nieuw kopen en nog steeds beter uit zijn, echter geen tijd om dat helemaal door te rekenen voor je.

Ben je waarschijnlijk richting de 12k euro kwijt aan aanschaf voor een diesel van 2-3 jaar oud met <80k op te teller, en kun je daar vervolgens makkelijk 5-6 jaar mee doorrijden (misschien zelfs richting de 8 als je zuinig aan doet) en letterlijk geld verdienen aan je reistijd.

Dus misschien een rare vraag, maar waarom overweeg je (private) lease en niet eigen bezit?

[ Voor 51% gewijzigd door Xanaroth op 20-02-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
TheUninvited schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:53:
[...]

Dat is nou net de crux het is lager netto qua kosten als ik privé lease dan als ik zakelijk lease en eigen bijdrage + bijtelling bereken. Mijn vraag is of ik het juist heb berekend eigenlijk? Heb de toekomstige werkgever om uitleg gevraagd die gaf aan dat het om 300eu bruto salaris en dan 19ct per zakelijke kilometer erboven nog is. Ik ging ervanuit dat het altijd duurder was om privé te leasen dan zakelijk.
Hoe zeker is die 20k / jaar aan zakelijke kilometers? Kan dat in de toekomst gaan veranderen (met name meer kilometers)?
Als je een PL contract afsluit voor 30k / jaar en uiteindelijk rijd je gemiddeld meer dan dat, dan betaal je fors extra voor de meer gereden kilometers. Jouw werkgever zal deze "gewoon" blijven vergoeden tegen 19 cent / km. De boete bij PL is veelal hoger + dat je dan ook nog de brandstof moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
BastaRhymez schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:14:
[...]

Hoe zeker is die 20k / jaar aan zakelijke kilometers? Kan dat in de toekomst gaan veranderen (met name meer kilometers)?
Als je een PL contract afsluit voor 30k / jaar en uiteindelijk rijd je gemiddeld meer dan dat, dan betaal je fors extra voor de meer gereden kilometers. Jouw werkgever zal deze "gewoon" blijven vergoeden tegen 19 cent / km. De boete bij PL is veelal hoger + dat je dan ook nog de brandstof moet betalen.
Dat is een inschatting van mijn kant, maar dat is natuurlijk nooit helemaal zeker. Wat wel zeker is dat ik privé niet meer dan 10k per jaar rij.
Xanaroth schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:38:
Ik rijd nu een ford focus voor nog geen 250/maand excl brandstof. De truc is dat ik 2e hands rij. Krijg zelf ook 19ct/km, en zit op veel lager aantal van ~15k km/jaar (zakelijk+prive). Toch dekt het al ruimschoots meer dan de brandstof kosten, waardoor mijn werkelijke kosten <200/maand zitten. Hoe meer ik rij, hoe goedkoper het wordt.

Je 319,- vergoeding en 160 extra salaris tegen tegen een brandstof van ~150/maand, betekend dat je tot 329/maand kunt gaan voor de auto en dan pas effectief '0' eigen kosten hebben staan.

Nou zul jij wat hoger zitten op de maandbasis (iets meer afschrijving, en wegenbelasting door diesel vs benzine), maar je zou toch met speels gemak je maandkosten moeten kunnen halveren tegenover wat je nu hebt. Misschien kun je zelfs puur nieuw kopen en nog steeds beter uit zijn, echter geen tijd om dat helemaal door te rekenen voor je.

Ben je waarschijnlijk richting de 12k euro kwijt aan aanschaf voor een diesel van 2-3 jaar oud met <80k op te teller, en kun je daar vervolgens makkelijk 5-6 jaar mee doorrijden (misschien zelfs richting de 8 als je zuinig aan doet) en letterlijk geld verdienen aan je reistijd.

Dus misschien een rare vraag, maar waarom overweeg je (private) lease en niet eigen bezit?
Ik heb private lease dus er valt niks te overwegen, ik wil gewoon kijken wat verstandiger is om dit aan te houden of toch te kijken of ik kan overstappen op zakelijk. Weet niet of private lease aanbieders daarin meewerken dus dat zal nog even uitzoeken worden. Of wat jij zegt alsnog privé gaan rijden zelf in een oudere auto, maar ik ben nog tot november dit jaar gebonden aan private lease dus zal dan pas de overstap kunnen maken anders betaal je inderdaad een boete.

[ Voor 16% gewijzigd door TheUninvited op 22-02-2019 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
TheUninvited schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:40:
[...]

Dat is een inschatting van mijn kant, maar dat is natuurlijk nooit helemaal zeker. Wat wel zeker is dat ik privé niet meer dan 10k per jaar rij.
Als het een inschatting is, zou ik het niet snel overwegen.
Je trekt een ondernemingsrisico naar jou toe. Laat die lekker waar die hoort (bij je werkgever).

Ik begrijp ook echt niet dat iedereen helemaal in-to-the-PL is. Iedereen wilt steeds maar het nieuwste van het nieuwste, maar wat is er mis met eerst sparen dan uitgeven?
Je betaald 4 jaar lang ontzettend veel geld (naar mijn mening) voor iets, wat nooit van jou wordt. De "uitlener" doet dit niet uit liefdadigheid, maar om centen te verdienen...

Tuurlijk is het leuk om iedere 4 jaar een andere auto te rijden, maar is dat ook echt nodig?
Wat is er mis met een auto van ouder dan 4 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Je kunt best elke 4 jaar een andere auto rijden. Steeds eentje van 4 jaar oud kopen
Pagina: 1