Inductiekookplaat aanleggen met bestaande groepen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:15
Wat van een mogelijkheid om bijvoorbeeld 2 bestaande aparte groepen te gebruiken voor een goede inductie kookplaat van 7.4 kW aan te sluiten? Een groep zit alleen de vaatwasser op, en wordt in de nachtelijke uren gebruikt. Tweede zit een steamer op die slechts 2kW op die mondjesmaat wordt gebruikt. Een idee voor een inductie wel via perilex aan te sluiten via die bestaande groepen? Een extra leiding trekken wordt problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Dat lijkt me niet zo handig, je moet het apparaat in één keer spanningsloos kunnen maken, niet slechts de helft van het apparaat. De twee zekeringen van een kookgroep zijn met een reden gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

dinandus schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:55:
Wat van een mogelijkheid om bijvoorbeeld 2 bestaande aparte groepen te gebruiken voor een goede inductie kookplaat van 7.4 kW aan te sluiten? Een groep zit alleen de vaatwasser op, en wordt in de nachtelijke uren gebruikt. Tweede zit een steamer op die slechts 2kW op die mondjesmaat wordt gebruikt. Een idee voor een inductie wel via perilex aan te sluiten via die bestaande groepen? Een extra leiding trekken wordt problematisch.
Persoonlijk zou ik dat niet willen.

Goed, wij hebben de hele keuken verbouwd en hadden dus de luxe alles opnieuw aan te laten sluiten, maar toch. Er is een reden dat de keuken alleen al 6 of 8 groepen heeft hier. Het lijkt mij ongelooflijk irritant rekening te moeten houden met wat je tegelijkertijd aan kunt zetten.

Er zijn hier wel zaken gecombineerd, maar beperkt. Dusdanig dat alles in de keuken tegelijkertijd op vol vermogen gebruikt kan worden én we ook nog eens iets als een mixer, waterkoker en tosti ijzer in de stopcontacten kunnen prikken.

Zou niet anders meer willen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
Oké bedankt komen sowieso 3 installateurs om een offerte te maken, gewoon een aparte keukengroep zekering erbij denk ik aan, hen nog 3 plaatsen in de in 2010 vernieuwde meterkast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dinandus schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:28:
Oké bedankt komen sowieso 3 installateurs om een offerte te maken, gewoon een aparte keukengroep zekering erbij denk ik aan, hen nog 3 plaatsen in de in 2010 vernieuwde meterkast over.
Meterkast is heel eenvoudig uit te breiden. Dus zelfs al zouden die 3 plaatsen te krap zijn, dan is uitbreiding van je meterkast niet heel spannend.

Qua aparte keukengroep, het is niet ongewoon 2x16A of 3-fase voor je kookplaat te hebben, een groep voor je oven en/of magnetron (afhankelijk van de aansluitwaarde, ik dacht dat ze hier samen op 1 groep zitten), nog een voor je vaatwasser al dan niet gecombineerd met wat anders, je stopcontacten (dacht hier gecombineerd met de koelkast of de afzuigkap), etc.

Bedenk voordat je ze langs laat komen, wat je wensen voor de komende jaren zijn. Denk breed en ver vooruit. Je kunt altijd minder doen als het je allemaal tóch wat te duur word. :) (Overleg dat ook met hen, wat zij adviseren, laat een modulaire offerte opstellen en trek dan je plan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
Ter verduidelijking als aanvulling op mijn post klein stukje hierboven : heb nu drie apparte keukengroepen: 1 voor de vaatwasser, 1 voor de steamer-heteluchtoven(2.2kW) en 1 voor een combi magnetron heteluchtoven
(3.2kW). Trouwen heb een 3x 25 A thuis aansluiting.
Er is verder helemaal niks op aangesloten, kan ook niet want betreffende wandcontactdozen zitten achter de betreffende apparaten vandaar mijn gedachte. Verlichting koelkast en vrieskast, afzuigkap, koffiezetter zitten op een 4e groene groep volgens mij, waarom dat überhaupt groene groep heet?
Enigste wat voor komende 10 jaar veranderd is de inductie kookplaat van 7,4 kW, deze komt er omdat ik een dezer dagen 12 zonnepanelen geplaatst krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dinandus schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:46:
Ter verduidelijking als aanvulling op mijn post klein stukje hierboven : heb nu drie apparte keukengroepen: 1 voor de vaatwasser, 1 voor de steamer-heteluchtoven(2.2kW) en 1 voor een combi magnetron heteluchtoven
(3.2kW). Trouwen heb een 3x 25 A thuis aansluiting.
Er is verder helemaal niks op aangesloten, kan ook niet want betreffende wandcontactdozen zitten achter de betreffende apparaten vandaar mijn gedachte. Verlichting koelkast en vrieskast zitten op een 4e groene groep volgens mij, waarom dat überhaupt groene groep heet?
Enigste wat voor komende 10 jaar veranderd is de inductie kookplaat van 7,4 kW, deze komt er omdat ik een dezer dagen 12 zonnepanelen geplaatst krijg.
Ik neem aan dat je voor die zonnepanelen al wel hebt geregeld dat er een aparte 16A of 20A groep komt mét werkschakelaar in de buurt van je omvormer? (Hier zit het achter een 20A zekering omdat het piekvermogen van 4000W te ver over de 3680W die de groep kan hebben heen gaat. Piekvermogen van de installatie zit zelfs op 4575W maar mijn omvormer is een 4kW exemplaar dus meer dan 4kW gaat 'ie niet leveren.)

Anyway, je hebt geen stopcontacten in je keuken waar je bij kunt voor iets als een waterkoker of een tosti apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
Aparte groep voor de panelen wordt bij de all in prijs van de zonneboer aangelegd.

Ja hoor zijn nog een handol vrije wandcontactdozen beschikbaar in de keuken.

Is dat niet zonde dat je meer vermogen beschikbaar kunt hebben dan je omvormer aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dinandus schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:03:
Aparte groep voor de panelen wordt bij de all in prijs van de zonneboer aangelegd.
Ok. :)
Ja hoor zijn nog een handol vrije wandcontactdozen beschikbaar in de keuken.

Is dat niet zonde dat je meer vermogen beschikbaar kunt hebben dan je omvormer aan kan?
Nope.

Was ik voor een zwaardere omvormer gegaan, had ik waarschijnlijk een lagere jaaropbrengst gehaald.

Een zwaardere omvormer heeft een hoger vermogen nodig voordat 'ie gaat leveren, juist door een iets lichtere omvormer te hebben, slaat 'ie sneller aan. Ik twijfel of ik 'm vorig jaar uberhaupt de 4000W heb zien aantikken en dus wel heb afgetopt. :)

Combinatie van mijn 15x305Wp en 4000W omvormer lijkt in mijn situatie (panelen en oriëntatie d'r van) de beste te zijn qua verwachtte jaaropbrengst en daar ging het me om. Maximaal vermogen van dat dak halen.

Maar goed, ik raak nu heel ver van de vraag van TS af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Terug naar je oorspronkelijke vraag... Een perilex stekker kan op 2 manieren gebruikt worden. Of als 3 fasen stopcontact, waarbij je dus de N, L1, L2 of L3 op de pinnen hebt en de aarde op de aarde of als 2x 16A aansluiting met 2 fasen en 2 nullen. Het zal een beetje afhangen van je kookplaat wat je nodig hebt en bij sommige/veel kookplaten kun je op meer manieren aansluiten. Niet alle huizen hebben 3 fasen.

In geval van 3 fasen wil je een 3 fasen automaat gebruiken. In geval van 2 fasen bestaat er een speciale automaat voor de kookgroep, een soort van dubbele automaat waarbij de schakelaar de 2 fasen in één keer afschakelt om onveilige situaties te voorkomen.

In alle gevallen wil je een automaat voor je kookgroep gebruiken en een perilex WCD. Grondkabel is niet echt superhandig om te gebruiken vanwege de stugheid en als je ‘m 2x 16A moet aansluiten kan je ook geen standaard grondkabel gebruiken. Je hebt 2 nuldraden nodig. En ja, koper draadjes zijn koper draadjes, maar nul draden moeten blauw zijn. Je mag dus geen bruine of zwarte misbruiken voor dat doel.

In mijn MTS tijd heb ik geleerd dat je bij nieuwbouw eigenlijk 3/4e buis moest leggen om fijne alle draden te kunnen trekken. En niet sjoemelen en stiekem de aarde draad weglaten!

Je vroeg nog naar groene groepen. Dat zijn bij mij de groepen die door de bijbehorende aardlekschakelaar worden uitgeschakeld bij een aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
wolly_a schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:33:
Terug naar je oorspronkelijke vraag... Een perilex stekker kan op 2 manieren gebruikt worden. Of als 3 fasen stopcontact, waarbij je dus de N, L1, L2 of L3 op de pinnen hebt en de aarde op de aarde of als 2x 16A aansluiting met 2 fasen en 2 nullen. Het zal een beetje afhangen van je kookplaat wat je nodig hebt en bij sommige/veel kookplaten kun je op meer manieren aansluiten. Niet alle huizen hebben 3 fasen.
Ik heb nog geen enkele kookplaat gezien die niet op een 3-fasen Perilex aangesloten kan worden. Wel al genoeg die niet op 1-fase Perilex kunnen horen aangesloten te worden. De keuze wordt dan heel makkelijk; heb je een 3x25A hoofdaansluiting, dan leg je een 3-fase Perilex aan, heb je een 1x35A / 1x40A hoofdaansluiting, dan leg je een 2L2N Perilex aan.
wolly_a schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:33:
In alle gevallen wil je een automaat voor je kookgroep gebruiken en een perilex WCD. Grondkabel is niet echt superhandig om te gebruiken vanwege de stugheid en als je ‘m 2x 16A moet aansluiten kan je ook geen standaard grondkabel gebruiken. Je hebt 2 nuldraden nodig. En ja, koper draadjes zijn koper draadjes, maar nul draden moeten blauw zijn. Je mag dus geen bruine of zwarte misbruiken voor dat doel.
Je mag daar de grijze ader voor gebruiken, aan beide uiteinden voorzien van blauwe tule / krimpkous.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@dinandus iemand anders zijn topic kapen is niet erg netjes en gewenst. Ik heb jouw vraag daarom afgesplitst naar een eigen topic.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
Sorry excuses.
Pagina: 1