Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-05 21:05
-

[ Voor 100% gewijzigd door Devaqto op 20-08-2020 16:20 ]

Beste antwoord (via Devaqto op 19-02-2019 11:10)

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Karizma schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:18:
Geregistreerd partnerschap heb ik eigenlijk nooit aan gedacht, goede tip! Huwelijk willen we bewust later doen, omdat we al best veel bereikt hebben in een korte tijd. :)
Let dan wel even hier op: dit wordt in het buitenland niet overal erkend (ook niet na omzetten).

Zie het kopje "Wat is goed om te weten voordat je besluit een geregistreerd partnerschap aan te gaan?' op de pagina hieronder

https://toptrouwambtenare...zetten-naar-een-huwelijk/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:13
Zogauw de woning in aanbouw is, ben je gezamenlijk eigenaar van iets groots. Kan dus zeker geen kwaad om daar iets over vast te leggen. Neem eens contact op met een notaris, vaak hebben die wel een mogelijkheid voor een kort inventariserend advies gesprek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:30
Karizma schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:41:
Beste tweakers!

Ik heb wellicht advies nodig van mensen die hetzelfde meegemaakt hebben.

Pas geleden heb ik samen met mijn vriendin een woning gekocht, de bouw hiervan zal dit jaar ergens beginnen. Vanaf eind volgend jaar kunnen wij hier in wonen.

Op dit moment wonen wij allebei nog bij onze ouders, nu werd er aangeraden om een samenlevingscontract op te stellen (omdat we pas volgend jaar gaan trouwen). Maar is dit wel handig/mogelijk?

We willen de tijd overbruggen tot we gaan trouwen, ik heb begrepen dat er heel wat nare dingen kunnen gebeuren zodra een van ons komt te overlijden in de tussentijd, denk aan belasting, geschillen over de woning, etc.

Ik lees online verschillende verhalen, en advies van notariskantoren word ik ook niet vrolijk van.

Graag jullie advies of visie :)
Als jullie toch al van plan zijn te trouwen: doe dan nu alvast een geregistreerd partnerschap. Is gratis en is juridisch (vrijwel) gelijk aan een huwelijk. Kan je het volgend jaar omzetten naar een huwelijk. Heb het zelf ook op deze wijze gedaan ivm een huis kopen en op later moment trouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
In een samenlevingscontract regel je wat zaak mocht je uit elkaar gaan. Dus hoe verdeel je je bezit. Ook kan je hierin afspraken maken over hoe je bepaalde kosten verdeeld.

Voor zover ik weet heeft een samenlevingscontract geen invloed op de belasting die je betaald.

Wat mensen vaak doen als ze een dergelijk contract tekenen is dat ze er ook een testament bij doen. Mocht 1 van jullie overlijden dan erf je dus het bezit van je partner en dus de helft van het huis. Doe je dit niet en je partner overlijd dan gaat de helft van het huis naar haar ouders. DIt is iets wat je echt niet wil.

Haar ouders moeten hierover belasting betalen en jij moet dan haar ouders uitkopen. Die kunnen dit niet zomaar aan jou schenken.

MAAR een samenlevingscontract plus testament gaat voor jullie niet werken. Mocht 1 van jullie overlijden dan zijn er een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen wil je de erfenis 'belastingvrij' krijgen. Jullie wonen namelijk niet samen. Een samenlevingscontract geldt als je een gezamenlijke huishouding voert (minimaal 6 maanden) en je staat ingeschreven op hetzelfde adres bij de gemeente.

De enige optie die jullie hebben is eigenlijk een geregistreerd partnerschap zoals @Er1k989 aangaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:49

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Beste tweakers!

Ik heb wellicht advies nodig van mensen die hetzelfde meegemaakt hebben.

Pas geleden heb ik samen met mijn vriendin een woning gekocht, de bouw hiervan zal dit jaar ergens beginnen. Vanaf eind volgend jaar kunnen wij hier in wonen.

Op dit moment wonen wij allebei nog bij onze ouders, nu werd er aangeraden om een samenlevingscontract op te stellen (omdat we pas volgend jaar gaan trouwen). Maar is dit wel handig/mogelijk?

We willen de tijd overbruggen tot we gaan trouwen, ik heb begrepen dat er heel wat nare dingen kunnen gebeuren zodra een van ons komt te overlijden in de tussentijd, denk aan belasting, geschillen over de woning, etc.

Ik lees online verschillende verhalen, en advies van notariskantoren word ik ook niet vrolijk van.

Graag jullie advies of visie :)
Als je nu al weet dat je gaat trouwen, waarom doe je dan nu niet alvast een geregistreerd partnerschap op maandagmorgen? Dan heb je nu alles netjes vastgelegd alsof je getrouwd bent en kunnen jullie als jullie er (financieel?) aan toe zijn trouwen.

Mijn vriendin en ik hebben het ook zo gedaan. In 2013 zijn we een geregistreerd partnerschap aangegaan en dit jaar gaan we dit laten omzetten in een huwelijk.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Geregistreerd partnerschap heb ik eigenlijk nooit aan gedacht, goede tip! Huwelijk willen we bewust later doen, omdat we al best veel bereikt hebben in een korte tijd. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Let dan wel even hier op: dit wordt in het buitenland niet overal erkend (ook niet na omzetten).

Zie het kopje "Wat is goed om te weten voordat je besluit een geregistreerd partnerschap aan te gaan?' op de pagina hieronder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Skating_vince schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:38:
[...]

Een hele belangrijke wat je hier zegt, dit is wel een degelijke showstopper eigenlijk. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:08

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

in een samenlevingscontract regel je niet zozeer het 'samenwonen', maar vooral vermogensrechterlijke vragen...
dus wie wat inbrengt, welke kosten en lasten je deelt en welke rechten op eigendomswaardes er bestaan.
En hoe de verdeling zou zijn mocht je eventueel ook uit elkaar gaan

Tevens kan het bv voor belastingrecht een noodzak zijn om gezamelijk aangifte te kunnen doen, maar daarvoor moet je dus idd ook een gedeeld adres hebben en een huishouden samen voeren.
En kan er een zeker voordeel zijn wat betreft erfrecht bepaalde goederen als gezameljk bezit te definieren die bij overlijden van de ene persoon 'verblijven in de langst overlevende partner van e gemeenschap... in dat geval betaal je geen erfbelasting daarover.

In dit geval kan het wel zinnig zijn als je beide verschillende bedragen aan eigenkapitaal inbrengt dit duidelijk te regelen voor het geval dat de relatie voortijdig opbreekt

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:15
Waar je ook nog aan kunt denken: verblijvingsbeding. Hiermee leg je vast dat het huis en gedeelde goederen/meubelen ten alle tijden aan de langstlevende toekomen, zonder dat de familie (erfgenamen) daar aanspraak op kunnen maken.
Random linkje met iets meer info: https://www.010notaris.nl/faq/wat-een-verblijvingsbeding/

Zelf hebben we daar voor gekozen, op advies van de notaris. Maar daar moet wel bij gezegd worden dat er bij ons net geen half jaar tussen aankoop huis en trouwen zat. Een kleine verzekering dus van ongeveer 230 euro voor dat stuk te overbruggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®
  • Laatst online: 21:56

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Jullie wonen allebei nog bij je ouders, en gaan nu gelijk een huis samen kopen? Gedurfd :).

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Bart ® schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:37:
Jullie wonen allebei nog bij je ouders, en gaan nu gelijk een huis samen kopen? Gedurfd :).
Kan ik beamen. Ik heb gewoon het huis op eigen naam, vriendin is daar pas halverwege de zwangerschap van onze eerste zoon na 5 jaar samen bij komen wonen, maar echt lekker ging dat in het begin absoluut niet. Vriendin woonde overigens al jaren op zichzelf.

Ook bij de buren zie ik dat: anderhalf jaar relatie, beide thuiswonend. Buurman koopt een huis, ze gaan er samen wonen en binnen 3 maand ergert hij zich groen en geel aan gewoontes van haar dat ie de relatie beëindigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devaqto
Bart ® schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:37:
Soms moet je ballsdeep gaan :+

Maar helaas kan ik alleen geen woning kopen en huren in mijn stad is geen optie (niets beschikbaar). Heb daar wel vertrouwen in, zo niet dan is dat een probleem voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-05 12:31
Wij hebben in een soortgelijke situatie gekozen voor het afsluiten van een overlijdensrisico verzekering. Dus bij overlijden van de partner, wordt een bedrag uitgekeerd waarmee je dan de ouders uit zou kunnen kopen indien gewenst. Bij ons ging het ook om een paar maanden tot onze bruiloft, dus met de mogelijkheid uit elkaar te gaan hebben we toen geen rekening meer gehouden.

Nu moet ik zeggen dat ik betwijfel of een van ons in het huis was gaan wonen in die situatie, maar de optie was er in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:42
Huwelijk willen we bewust later doen, omdat we al best veel bereikt hebben in een korte tijd. :)
Als je dit bedoelt als in: “we willen niet te hard van stapel lopen” zou ik nog even nadenken of jullie al echt samen willen kopen. Als jullie vinden dat jullie relatie nog niet stabiel/volwassen/langdurig genoeg is voor het huwelijk, dan is dit het waarschijnlijk ook nog niet voor het samen kopen. Dit is natuurlijk aanname van mijn kant, maar wellicht iets ter overweging.

Edit: lees nu dat de woning als gekocht is, dus bovenstaande is niet relevant. Zou in dit geval een geregistreerd partnerschap aangaan en daarin duidelijk vastleggen hoe jullie alles geregeld willen hebben bij overlijden/scheiden/e.d. Dan heb je iets om op terug te vallen in tijden dat het minder gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door OosterF op 18-02-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
eno_W schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:55:
Wij hebben in een soortgelijke situatie gekozen voor het afsluiten van een overlijdensrisico verzekering. Dus bij overlijden van de partner, wordt een bedrag uitgekeerd waarmee je dan de ouders uit zou kunnen kopen indien gewenst. Bij ons ging het ook om een paar maanden tot onze bruiloft, dus met de mogelijkheid uit elkaar te gaan hebben we toen geen rekening meer gehouden.

Nu moet ik zeggen dat ik betwijfel of een van ons in het huis was gaan wonen in die situatie, maar de optie was er in ieder geval.
Deze verzekering hebben wij ook genomen, dus dat is covered :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
OosterF schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:03:
[...]

Als je dit bedoelt als in: “we willen niet te hard van stapel lopen” zou ik nog even nadenken of jullie al echt samen willen kopen. Als jullie vinden dat jullie relatie nog niet stabiel/volwassen/langdurig genoeg is voor het huwelijk, dan is dit het waarschijnlijk ook nog niet voor het samen kopen. Dit is natuurlijk aanname van mijn kant, maar wellicht iets ter overweging.

Edit: lees nu dat de woning als gekocht is, dus bovenstaande is niet relevant. Zou in dit geval een geregistreerd partnerschap aangaan en daarin duidelijk vastleggen hoe jullie alles geregeld willen hebben bij overlijden/scheiden/e.d. Dan heb je iets om op terug te vallen in tijden dat het minder gaat.
Het heeft inderdaad niets te maken met te hard van stapel lopen, ik doe liever kalm aan aangezien we heel wat achter de rug hebben. :)

Geregistreerd partnerschap is helaas niet overal buiten Nederland geldig, ook niet als het omgezet is in een huwelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-05 13:58

Baseman77

We move

Karizma schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:11:
Geregistreerd partnerschap is helaas niet overal buiten Nederland geldig, ook niet als het omgezet is in een huwelijk...
Je haalt nu 2 zaken door elkaar.
Het huwelijk is wel overal gewoon erkend, alleen het geregistreerd partnerschap niet.

Aangezien het een overbrugging is totdat jullie gaan trouwen, maakt het eigenlijk uit dat het geregistreerd partnerschap niet overal in het buitenland wordt erkend? Of gaan jullie in het buitenland wonen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjonson
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
Baseman77 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:23:
[...]

Het huwelijk is wel overal gewoon erkend, alleen het geregistreerd partnerschap niet.

Aangezien het een overbrugging is totdat jullie gaan trouwen, maakt het eigenlijk uit dat het geregistreerd partnerschap niet overal in het buitenland wordt erkend? Of gaan jullie in het buitenland wonen?
Zo ver ik kan lezen gaat het in de gevallen die niet erkend worden om man-man of vrouw-vrouw vormen van huwelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-05 12:31
Ik heb trouwens altijd begrepen dat het omzetten van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk een administratieve aanpassing is. Dit kan wellicht teleurstelling veroorzaken op het moment dat je verwacht dat dit een feestelijke ceremonie is oid. Wellicht zijn dit wel dingen die bij de gemeente tegenwoordig anders geregeld kunnen worden?? En wellicht is het feest wat je eromheen geeft belangrijk dan de handeling zelf? In ieder geval goed om bij stil te staan denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Baseman77 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:23:
[...]

Helaas is dit dus wel zo: https://toptrouwambtenare...zetten-naar-een-huwelijk/

Geregistreerd partnerschap omgezet naar huwelijk != huwelijk.

Edit: Op de website van verschillende gemeentes: "Houd u er rekening mee dat de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk niet altijd wordt erkend in het buitenland. De akte die wordt ondertekend heet een omzettingsakte en niet een huwelijksakte."

[ Voor 27% gewijzigd door Devaqto op 18-02-2019 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-05 13:58

Baseman77

We move

Karizma schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:48:
Edit: Zoals @Sjonson terecht opmerkt, wellicht slaat dat artikel alleen op partnerschap met zelfde gender, wat dus bij niet het geval is...even verder diggen...
Het staat er inderdaad nogal onhandig zie ik na betere bestudering van de tekst.

Eerst staat er:
de erkenning in het buitenland is voor een geregistreerd partnerschap heel anders geregeld dan bij een huwelijk.
Dus het gaat puur om het geregistreerd partnerschap.
Wat daarna nog op de site staat:
Echter, ook al heb je het geregistreerd partnerschap laten omzetten naar een huwelijk, dan nog wordt het buiten Nederland niet als huwelijk erkend.
Wat ze echter specifiek bedoelen met de niet erkenning buiten Nederland volgt daarna:
De combinatie man met man of vrouw met vrouw die met elkaar trouwen wordt niet in alle landen erkend of nog erger, is soms strafbaar.
Zoals op de site van de Rijksoverheid te lezen valt:
Een huwelijk tussen man en vrouw wordt in principe overal ter wereld erkend. Bij een huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht is dat niet het geval.
Dus na de omzetting van geregistreerd partnerschap naar huwelijk wordt dit huwelijk overal in het buitenland erkend, mits het een huwelijk tussen man en vrouw betreft.
eno_W schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:35:
Ik heb trouwens altijd begrepen dat het omzetten van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk een administratieve aanpassing is. Dit kan wellicht teleurstelling veroorzaken op het moment dat je verwacht dat dit een feestelijke ceremonie is oid. Wellicht zijn dit wel dingen die bij de gemeente tegenwoordig anders geregeld kunnen worden?? En wellicht is het feest wat je eromheen geeft belangrijk dan de handeling zelf? In ieder geval goed om bij stil te staan denk ik...
Klopt helemaal!
De omzetting betreft het zetten van 2 handtekeningen op het gemeentehuis, meer niet. Je gaat ook niet in ondertrouw. Je loopt als geregistreerde partners naar binnen en kort daarna als man en vrouw naar buiten.

Wat mijn vrouw en ik gedaan hebben in ons geval is doen alsof we officieel gingen trouwen, met alles erop en eraan (ceremonie, trouwambtenaar, enz.). Dit is heel normaal om te doen, het grootste verschil is eigenlijk alleen dat we geen officiële huwelijksakte tekenden maar een zelf gemaakt document. Voor de leek is er geen verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Baseman77 op 18-02-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
In plaats van geregistreerd partnerschap kan je ook een huwelijk afsluiten op dezelfde manier. Feest kan je dan later doen met evt kerkdienst en receptie.

Tijd terug kerkdienst bijgewoond van stel die samen een huis kochten en eerder al op het gemeentehuis getrouwd waren in een achterzaaltje. Je mist dan de ambtelijke ceremonie, maar bij geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk is dat niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Interessant topic dit. Ik heb zelf een geregistreerd partnerschap en ik wist helemaal niet dat, wanneer je dit om laat zetten naar een huwelijk, je mogelijk nog problemen hebt in het buitenland.

Echt typisch weer iets voor Nederland om dan een akte van omzetting te verschaffen i.p.v. een normale huwelijksakte |:( 8)7

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanG85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04 11:57
Wij hebben een samenlevingscontract bij de Hema afgesloten. Dit kostte destijds EUR 135,- (3 jaar geleden). Aangezien jullie beide nog bij jullie ouders wonen verwacht ik dat er geen issues zijn zoals eerdere huwelijken/huizen/grote schulden etc. Dus het samenlevingscontract is ook niet zo heel spannend en voor de kosten hoef je het niet te laten (uiteraard kan ik niet in je portemonnee kijken, maar dit is een verwachting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 12:33
Let wel op dat een geregistreerd partnerschap ervoor zorgt dat het huwelijk niet meer 'officieel' met alle toeters en bellen is, maar alleen het te omzetten is naar een huwelijk...

Dus geen trouwambtenaar, geen ja woord etc meer. Je kan het wel zodanig inplannen maar het is niet hetzelfde als een 'echt' huwelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
StefanG85 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:44:
Wij hebben een samenlevingscontract bij de Hema afgesloten. Dit kostte destijds EUR 135,- (3 jaar geleden). Aangezien jullie beide nog bij jullie ouders wonen verwacht ik dat er geen issues zijn zoals eerdere huwelijken/huizen/grote schulden etc. Dus het samenlevingscontract is ook niet zo heel spannend en voor de kosten hoef je het niet te laten (uiteraard kan ik niet in je portemonnee kijken, maar dit is een verwachting).
Die heb ik ook voorbij zien komen, tegenwoordig 205 euro. Scheelt toch weer 150 euro dan direct met een notaris. Maar is dit wel van toepassing als we thuis wonen? Wij gaan het komende jaar nog zeker niet samenwonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanG85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04 11:57
Karizma schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:11:
[...]

Die heb ik ook voorbij zien komen, tegenwoordig 205 euro. Scheelt toch weer 150 euro dan direct met een notaris. Maar is dit wel van toepassing als we thuis wonen? Wij gaan het komende jaar nog zeker niet samenwonen.
Een samenlevingscontract geldt niet als je nog niet samenwoont, echter kan je het contract al wel vooraf opstellen. Zie onderstaande van www.doehetzelfnotaris.nl:

Wanneer gaat een samenlevingscontract in?
Op welke datum gaat een samenlevingscontract in? Je kan alleen een samenlevingscontract hebben als je ook daadwerkelijk samenwoont.

Vooraf opstellen
Maar je kan het dus wel eerder maken. Veel mensen maken een samenlevingscontract terwijl ze nog apart wonen. Ze hebben dan samen een woning gekocht of gehuurd. Zij regelen vooraf hoe ze straks gaan samenwonen. Ze regelen welke inbreng misschien apart moet blijven en hoe ze de woonlasten gaan verdelen. Als je behoort tot deze categorie, dan heb je de zaakjes goed op orde.

Achteraf opstellen
Een veel grotere groep woont al jaren samen en heeft niets geregeld. Zij vinden het tijd om dat nu alsnog te gaan doen. Je kan dan elke datum in het verleden kiezen om het contract in te laten gaan. Let op, ook hier moet je natuurlijk wel op die datum al samenwonen. Dat laatste in formele zin, dus ingeschreven op hetzelfde adres.
Wat je nu wel moet realiseren is het volgende. In het samenlevingscontract bepaal je dat goederen (met eventuele uitzonderingen) die jullie hebben gekocht terwijl je samenwoont, van jullie beiden worden. Dus leg je de aanvang van dit contract vijf jaar terug, dan zijn de goederen gekocht in die vijf jaar gemeenschappelijk. De bepalingen over welke inbreng apart moet blijven, beoordeel je dan ook op de datum van ingang contract. In het contract staat dat je een lijstje kan bijhouden van alles wat je niet wilt delen. Daarop moeten dan ook de spullen van de afgelopen vijf jaar die je niet wilt delen.
Vind je dit teveel moeite, dan laat je het contract ingaan op een dichterbij gelegen datum in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Iedereen bedankt voor de hulp, het lijkt erop dat we helemaal niets gaan doen en gewoon volgend jaar trouwen. En dan maar hopen dat er niets gebeurt, dat hoop je toch altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Hoe wordt de eigendomsverdeling? Zolang je die gelijk houdt met de werkelijke inbreng is er toch niet zoveel aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:39
een samenlevingscontract heb je volgens mij nodig als je samen ook de kosten (hypotheek, verzekering enz) gaat delen. Voor alles wat niet in het samenlevingscontract zit stel je nog een testament op. Hierin leg je vast wie zeggenschap over de boedel, (gezamenlijke) bankrekeningen en andere eigendommen krijgt in geval van een overlijden, ernstige ziekte enz. Hierin kun je ook laten vast leggen dat bepaalde zaken naar je partner gaan of juist niet.
Wij hebben dit zelf ook gedaan. eerste gesprek bij onze notaris, de intake, was gratis. Daarna korting gekregen omdat we een samenlevingscontract en een testament afsloten.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:15
Karizma schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:10:
Iedereen bedankt voor de hulp, het lijkt erop dat we helemaal niets gaan doen en gewoon volgend jaar trouwen. En dan maar hopen dat er niets gebeurt, dat hoop je toch altijd :)
Toch zou ik nog eens kijken naar een verblijvingsbeding. Uiteraard hoop je dat er niets gebeurd, en heb je een overlijdensrisicoverzekering die vermoedelijk de gehele hypotheek wegstreept, maar je wil geen ruzie met je schoonfamilie (of vice versa) over de helft van het huis (erfdeel) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Sparkiee schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:38:
een samenlevingscontract heb je volgens mij nodig als je samen ook de kosten (hypotheek, verzekering enz) gaat delen. Voor alles wat niet in het samenlevingscontract zit stel je nog een testament op. Hierin leg je vast wie zeggenschap over de boedel, (gezamenlijke) bankrekeningen en andere eigendommen krijgt in geval van een overlijden, ernstige ziekte enz. Hierin kun je ook laten vast leggen dat bepaalde zaken naar je partner gaan of juist niet.
Wij hebben dit zelf ook gedaan. eerste gesprek bij onze notaris, de intake, was gratis. Daarna korting gekregen omdat we een samenlevingscontract en een testament afsloten.
We wonen beiden nog thuis, dus dan heeft zon contract niet veel nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:39
Tamerciaga schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:03:
[...]

We wonen beiden nog thuis, dus dan heeft zon contract niet veel nut.
Je gaf toch aan dat jullie samen een woning gekocht hadden? Dan heb je toch ook samen kosten, verplichtingen, hypotheek....... enz? Wellicht dat het dan handig is om een en ander op papier te zetten. IK hoop natuurlijk niet dat er iets gebeurd, maar mocht dat wel zo zijn dan heb je dan in ieder geval wel duidelijkheid.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Pagina: 1