Cloud Gaming is de toekomst, maar hoe zit het metGame party?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rofferdam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09-2022
Hallo iedereen,

Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor mijn vorige onderwerpen van alle feedback die ik van jullie ontvangen heb over het starten van een LAN PARTY.

Even in het kort was mijn situatie zo dat onze groep vrienden geen Game PC's hebben. Dus bij de eerste LAN PARTY gebruikte we laptops met minimale specificaties, waar we spellen konden spelen zoals de oude CS, openRA, Swat 4, UT2003 en Sven Coop. Dit was tijdelijk leuk, maar ons doel was om echte nieuwe spellen te kunnen spelen met goeie graphics, zoals Rainbow Six: Siege, The Division enz.

We kwamen dus uit in de straat en de toekomst van Cloud Gaming.

Mijn eerste ervaring was eerlijk gezegd niet goed, ik gebruikte de trial van Cloudservice LiquidSky en vond dit erg tegenvallen.

Ik ontving hier wat feedback om Paperspace + Parsec te gebruiken, en dit beviel mij in eerste instantie erg goed. Je kunt spelen met een resolutie van 4k, en alle games die je maar wilt.
Helaas ondervond ik later echter enkele problemen, dat de video drivers te vaak crashten, waardoor mijn spel telkens vast kwam te zitten. En telkens moest ik om hulp vragen, en het wachten op een antwoord duurde gewoon veel te lang, mede omdat je te maken hebt met 2 services, die van Paperspace en van Parsec.

Uiteindelijk vond ik mijn ware liefde en dat is Shadow.tech. Dat biedt hetzelfde, en is ook veel goedkoper voor mij. Waar je bij Paperspace 80 cent betaalt per uur, betaal je elke maand een vast bedrag voor minder dan 30 euro bij Shadow. Het is net hoe vaak je deze service gebruikt, dus voor mij was Shadow veel goedkoper.
En het belangrijkste is dat mijn problemen verdwenen zijn.

Maar nu het volgende, ik weet dat we niet langer samen hoeven te zitten voor een Game Party, maar het is leuk om zoiets zo nu en dan te organiseren. Alleen dat is het nadeel van Cloud Gaming, het enige vereiste hiervan is dat je een goede netwerkverbinding nodig hebt. Maar hoe zal het zijn als hierbij nog 2 of 3 computers bijkomen op hetzelfde netwerk?

Heb ik een speciale router nodig die het verkeer eerlijk verdeeld? Ik ben geen ICT-technicus. Wees alsjeblieft niet te technisch, ik kan een beetje meepraten tot op een bepaald niveau.

[ Voor 51% gewijzigd door rofferdam op 18-02-2019 09:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je andere posts zijn Nederlands; allicht wil je je copy/paste vraag even normaal vertalen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rofferdam
8)7 Oh verdomme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar het antwoord, check je netwerk verkeer, gewoon met taak beheer, en kijk dan met je internet abbo of een speed test hoeveel je daarvan tegelijk kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rofferdam
Ik moet de de speedtest nog uitvoeren, maar stel ik behaal lokaal download 150 Mbps.

Dan start ik de Cloud service van Shadow, en open hierna lokaal (dus niet in de cloud) taakbeheer, ga ik naar Ethernet, en moet ik waar verzenden staat, het aantal kbps aftrekken van mijn download?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verzenden = upload. Ontvangen = download.

Wat wil je waarvan aftrekken? Wat is je vraag uberhaupt? Waarom "behandel" je internet-verkeer anders qua denkwijze dan "local LAN traffic"? Wat voor infra heb je staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je hebt in taakbeheer straks waarschijnlijk primair download, gezien je alleen je muis / toetsenbord terug moet sturen. Maar je kan ook de upload bekijken.

Dan doe je een speedtest, en krijg je een maximale download/upload die je haalt. Deel deze getallen op degene van je taakbeheer, en rond af naar beneden. Ik vermoed dat je download dan de beperkende factor zal zijn, maar de laagste van de twee getallen waar je op uitkomt is met hoeveel je tegelijk kan spelen. Uiteraard wil je nog iets marge zodat als iemand een Youtube filmpje start op zijn telefoon niet de hele handel instort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rofferdam
MAX3400 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:42:
Verzenden = upload. Ontvangen = download.

Wat wil je waarvan aftrekken? Wat is je vraag uberhaupt? Waarom "behandel" je internet-verkeer anders qua denkwijze dan "local LAN traffic"? Wat voor infra heb je staan?
Mijn reactie was op de vraag van Sissors.
En ik vroeg mij af, hoe ik kan zien of op mijn netwerk meerdere laptops tegelijk kunnen draaien.
Dus als ik een speedtest draai, zie ik mijn download en upload.
Hoe moet ik dit vergelijken met het verkeer wat ik zie in mijn taakbeheer?

Ik zit bij Ziggo:
Download: 200 mbit/s
Upload: 20 mbit/s

Speedtest zal ik later deze dagen uitvoeren, om te kijken wat ik werkelijk haal.

En ik speel op een laptop bedraad (ethernet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rofferdam
Sissors schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:52:
Je hebt in taakbeheer straks waarschijnlijk primair download, gezien je alleen je muis / toetsenbord terug moet sturen. Maar je kan ook de upload bekijken.

Dan doe je een speedtest, en krijg je een maximale download/upload die je haalt. Deel deze getallen op degene van je taakbeheer, en rond af naar beneden. Ik vermoed dat je download dan de beperkende factor zal zijn, maar de laagste van de twee getallen waar je op uitkomt is met hoeveel je tegelijk kan spelen. Uiteraard wil je nog iets marge zodat als iemand een Youtube filmpje start op zijn telefoon niet de hele handel instort.
Ik zal vanavond even een test doen, en wat gegevens delen, om te kijken of ik het juist gedaan heb.
In ieder geval al bedankt voor je feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 20:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ik denk dat je het kunt behandelen als het kijken van een video op youtube of netflix, daar je alleen video streamt naar je scherm.

Netflix zegt het volgende:
Internet Connection Speed Recommendations

Below are the internet download speed recommendations per stream for playing TV shows and movies through Netflix.

0.5 Megabits per second - Required broadband connection speed

1.5 Megabits per second - Recommended broadband connection speed

3.0 Megabits per second - Recommended for SD quality

5.0 Megabits per second - Recommended for HD quality

25 Megabits per second - Recommended for Ultra HD quality

https://help.netflix.com/en/node/306
Stel je gaat uit van Ultra HD kwaliteit (1440P, 4K) dan zou je op een verbinding van 200mbit (/25) zo'n 8 gamers kwijt kunnen.

Let op, dit is wel puur theoretisch gezien, wanneer je bovenstaande test uit voert dan zul je misschien op andere resultaten uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

rofferdam schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:54:
[...]

En ik vroeg mij af, hoe ik kan zien of op mijn netwerk meerdere laptops tegelijk kunnen draaien.
Ik vind dit een hele enge vraag...?

Een goede router heeft allerlei opties zoals Traffic Logging, Bandwidth Management, DHCP-scoping etc. Dan WEET je dus welke machines er op een netwerk zitten, welke bandbreedte ze verbruiken en of je dus een bottleneck hebt op je WAN-verbinding mogelijkerwijs.

De FAQ van Shadow spreekt erover dat je minstens 25Mbps per client nodig hebt. Nadruk: minstens. Ik zou dus eerst eens meten wat je met 1 client verbruikt aan downstream en dat (relatief lineair) vermenigvuldigt voor elke volgende client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rofferdam
(dubbel)

[ Voor 98% gewijzigd door rofferdam op 18-02-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rofferdam
Lawwie schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:52:
Stel je gaat uit van Ultra HD kwaliteit (1440P, 4K) dan zou je op een verbinding van 200mbit (/25) zo'n 8 gamers kwijt kunnen.

Let op, dit is wel puur theoretisch gezien, wanneer je bovenstaande test uit voert dan zul je misschien op andere resultaten uit komen.
Bedankt voor deze info!
MAX3400 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:54:
De FAQ van Shadow spreekt erover dat je minstens 25Mbps per client nodig hebt. Nadruk: minstens. Ik zou dus eerst eens meten wat je met 1 client verbruikt aan downstream en dat (relatief lineair) vermenigvuldigt voor elke volgende client.
Kijk, ook heel erg bedankt, zal dit vanavond meteen testen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rofferdam
Kan iemand mij hierbij helpen, ik heb een aantal testen uitgevoerd, en waar moet ik precies naar kijken?

Zie: https://bit.ly/2DO5sA6

[ Voor 19% gewijzigd door rofferdam op 18-02-2019 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:01
Je download is 160Mbit per seconde en Upload is 20Mbit per seconde

Je ping van 12... Is niet heel laag maar heb ook hoger gezien. Je bent bedraad dat scheelt al wat. Zie geregeld mensen die hebben (dan wel een AC) netwerk en is de ping richting 20 doordat ze draadloos werken. Draadloos gaat prima maar je krijgt wel extra vertraging wat vooral bij snelle spellen een belemmering kan zijn.

Ken het systeem van Shadow nog niet. Moet me nog daarin iets inlezen. In principe is je download het belangrijkste en met voorgaande systemen die dit aanboden had je daar al aan een 30Mbit/s verbinding eigenlijk wel voldoende. Meer is wel fijner. En op hoge resoluties kan ik me dit ook wel voorstellen dat het handig is. Echter er zit vaak wel behoorlijke compressie over (wat Netflix ook mijn zijn films/ series doet) waardoor ook mensen met een wat lagere verbinding toch gebruik kunnen maken van deze service.

De upload is naar mijn inzien gewoon voldoende. Alleen je commando's worden verstuurd. Meer eigenlijk niet (lees gas geven, remmen etc...).

Edit:
Iets meer bekeken:
Het lijkt op een soort terminal service programma. Je speelt het spel eigenlijk in dat datacenter en dat beeld wordt zo snel mogelijk naar jou verstuurt. Hier kan altijd vertraging inzitten en dit zal altijd iets trager zijn dan direct op een snelle game settup.

Van de website:

Graphics
High-end dedicated NVIDIA graphics
GTX 1080 equivalent: up to 60Hz in 4K UHD and 144Hz in Full HD
Shadow's infrastructure relies on dedicated professional graphics card delivering the same performance as a GeForce GTX 1080.
New: GTX 1080
Previous: GTX 1070
25,0%
faster

Klinkt veel belovend. Maar mag ook wel als je de nieuwste spellen wilt spelen. Ik verwacht dat dit binnenkort wordt aangepast naar de 2080?

Memory
12GB of RAM
DDR4 - 2400 MHz
For games that require a lot of memory: we're offering 12GB of server-quality RAM, running at 2400MHz.
Nette hoeveelheid. Veel spellen hebben nu nog aan 8GB voldoende maar er beginnen al steeds meer spellen te komen die een beetje extra fijn vinden.
Storage
256GB dedicated storage
Add an optional 1TB
Our secured storage technology ensures your data is safe while keeping your Shadow fast.
Hoeveelheid SSD opslag... kan aan de kleine kant zijn. Zeker als je diverse spellen speelt. Maar uitbreiding van 1TB is een optie. Hoeveel de prijs daarvan is...?.
High speed Internet
1 Gb/s download Bandbreedte naar jou toe. Jij haalt echter van de 1024Mb/s maximaal 160Mb/s binnen omdat dat je max van je lijn is.
100 Mb/s upload Bandbreedte naar Shadow server toe. Jij haalt echter van de 100Mb/s maximaal 20Mb/s binnen omdat dat je max van je lijn is.
When you're using your Shadow, you get a built-in internet connection you can enjoy for games, streaming or surfing the web at very high speed. Everything you do goes through the fiber connection that is directly wired in our data centers.

Operating System
Windows 10
64 bits
Your Shadow subscription comes with a pre-installed full Windows 10 license. Just start it up!
Leuk

Het hangt ervan af of dit goed is of niet. Hoeveel game je en hoeveel wil en kun je eraan besteden?

Nog een edit... ik zie nu dat ik de vraag verkeerd las. 8)7

Bedenk goed dat de abbo geschikt is voor 1 spel tegelijk. Je kan volgens mij niet 5 personen op 1 zo'n virtuele pc draaien. Kwa internet snelheid red je dat wel.

[ Voor 56% gewijzigd door Cave_Boy op 18-02-2019 18:45 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rofferdam
Wow thanks voor je uitgebreide feedback!
Ik kan ook zo 1-2-3 niet vinden hoeveel extra storage is.
Zou dit eventueel na kunnen vragen als je dat graag wilt weten.

Ik weet dat ik 1 spel tegelijk kan spelen, maar iedereen heeft zijn eigen Steam account met zijn eigen spellen en eigen laptop.
Vroeg me alleen af of mijn verbinding het trek als er 3 laptops op hetzelfde netwerk spelen op ieder zn eigen Shadow cloud.

Maar jij zegt dus in principe dat ik het zelf met 5 mensen zou redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
rofferdam schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:29:
Wow thanks voor je uitgebreide feedback!
Ik kan ook zo 1-2-3 niet vinden hoeveel extra storage is.
Zou dit eventueel na kunnen vragen als je dat graag wilt weten.

Ik weet dat ik 1 spel tegelijk kan spelen, maar iedereen heeft zijn eigen Steam account met zijn eigen spellen en eigen laptop.
Vroeg me alleen af of mijn verbinding het trek als er 3 laptops op hetzelfde netwerk spelen op ieder zn eigen Shadow cloud.

Maar jij zegt dus in principe dat ik het zelf met 5 mensen zou redden?
Het zou vanaf 15Mbit/s download moeten kunnen werken (zo staat op hun site). Dat zou globaal betekenen dat je met je 160Mbit/s verbinding 10 connecties kunt doen.

De 15Mbit/s instelling zal wel met een lagere resolutie zijn. De instelling gaat zo te zien tot 50Mbit/s + ofwel dat zou dan 3 gebruikers betekenen.

TIP: Loop de bandwidth gedeelte na en pas deze aan naar wat je ongeveer hebt.

Afbeeldingslocatie: https://help.shadow.tech/hc/article_attachments/360011871373/Bandwidth.png

Afbeeldingslocatie: https://help.shadow.tech/hc/article_attachments/360011872853/Bandwidth.png

[ Voor 4% gewijzigd door Cave_Boy op 18-02-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rofferdam
Thanks voor je feedback!
Weer wat geleerd :)

Edit: Shadow is hierin best slim, hij doet vooraf je de machine start in de zelfde console in jouw plaatje een speedtest. Daaruit baseert hij de bandbreedte automatisch.

[ Voor 65% gewijzigd door rofferdam op 19-02-2019 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

rofferdam schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:22:
Kan iemand mij hierbij helpen, ik heb een aantal testen uitgevoerd, en waar moet ik precies naar kijken?

Zie: https://bit.ly/2DO5sA6
Hoofdrekenen is lastig?

Je kan 160Mbit trekken, je netwerkkaartje doet in het screenshot ongeveer 20. Dus 8 "games" tegelijk; wat er gister eigenlijk ook al verteld is met het voorbeeldje Netflix. Samen met het laatste screenshot van @Cave_Boy , kom je er vast wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
MAX3400 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:14:
[...]

Hoofdrekenen is lastig?

Je kan 160Mbit trekken, je netwerkkaartje doet in het screenshot ongeveer 20. Dus 8 "games" tegelijk; wat er gister eigenlijk ook al verteld is met het voorbeeldje Netflix. Samen met het laatste screenshot van @Cave_Boy , kom je er vast wel uit.
Mijn berekening klopt prima. In mijn berekening kun je ook prima uithalen dat de bandbreedte effect heeft op je spel volgens mij. Het zijn ook gewoon de waardes van de site zelf met een tabel erbij.

Dat de TS momenteel speelt op een bandbreedte van 20Mbit/s wil niet zeggen dat hij misschien ook lekker werkt op 15Mbit/s. Ik geef aan wat met de lijn ongeveer kan. Misschien vind hij het wel veel beter werken met een hoger bandbreedte verbruik.
Pagina: 1