[BBG] HTPC - maart 2019

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter

[BBG] HTPC - maart 2019

De htpc wordt doorgaans ingezet als primaire apparaat dat mediabestanden afspeelt. Echter heeft niet iedereen in alle gevallen een volledig uitgeruste htpc nodig. Bij vorige edities hebben we ons niet behouden tot één systeem, maar geprobeerd het spectrum van instap tot uitgebreid te bespreken en dan toe te lichten waarom je voor een uitgebreider systeem zou gaan. Dat viel wel in de smaak, dus een soortgelijke opzet wil ik ook bij deze editie aanhouden.

Dat houdt in:
1a) Basale media-afspeelfunctionaliteit m.b.v. een product: Google Chromecast (2018) of zelfs de geïntegreerde mediaspeler van een televisie. Ook werd de Raspberry Pi toen als optie genoemd. @50 euro

1b) Een Nvidia Shield: pricewatch: Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) 16GB Compleet pakket en biedt interessante opties zoals het streamen van games als je een Nvidia videokaart hebt.

2) Een klein, maar goedkoop systeem gebaseerd op iets als een Intel NUC. Deze is in staat bijna alle hedendaagse content af te spelen en er is goede ondersteuning voor verschillende besturringsysstemen (bijv. Windows 10, Kodi). pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i3BEH is bijvoorbeeld een goede optie. @400 euro voor volledige systeem

3) De zelfbouw htpc. Een uitgebreide optie met de mogelijkheid veel lokale opslagcapaciteit te hebben, in bijvoorbeeld een platte htpc-behuizing als de pricewatch: Fractal Design Node 202 met een pricewatch: AMD Athlon 200GE Boxed als APU. @500+ euro voor volledig systeem

Waar gaat jullie voorkeur naar uit? Zijn er nog alternatieven die jullie in gedachten hadden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 200GE Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock DeskMini A300€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT8G4SFS824A€ 44,99€ 44,99
1Transcend 110S 256GB€ 49,01€ 49,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 148,-

Als de Deskmini A300 beschikbaar wordt en dat zou niet zo lang meer moeten duren heb je voor 300 euro een klein en snelle HTPC met upgrade opties. Upgrade naar een 2200G of 2400G of toekomstige APU is mogelijk als er ook wat games op gespeeld gaan worden. Dan kun je ook upgraden naar 2x8GB geheugen. Je kunt ook nog twee 2,5 inch HDD's plaatsen voor opslag. Maar als pure HTPC is bovenstaande prima, eventueel kan het natuurlijk ook nog met 2,5 inch SSD voor betere prijs/GB.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-04-2024
prima optie Mask , enig idee wanneer de A300 in nederland te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De Deskmini A300 zou eind deze maand beschikbaar moeten worden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 00:27
Ik ben zelf op zoek naar een oplossing die alle 4k content aan kan die ik maar kan vinden. Ik heb nu een i5-6500, maar voor 4k kan ik slechts 30hz aansturen omdat het HDMI 1.4 is.

Doet zo'n 200GE wel aan hardware H.256 en 10 bit HDR10+ enzo? Of kan je dan beter een aparte videokaart gebruiken zoals een RX550 of een GT1030?

Ik zat zelf te kijken of een Ryzen 5 2400G goed is, want de CPU kracht gebruik ik wel weer middels Hyper-V en een virtuele synology. Maar ook daar weet ik niet goed of hij alle content af kan spelen.

Ik download mijn meeste content, maar ook veel netflix, youtube en vimeo.

Zelf zou ik niet snel zo'n DeskMini kopen, omdat je er dan aan de buitenkant een voedingblok bij hebt liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door maartenv op 19-02-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
maartenv schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:18:
...
Doet zo'n 200GE wel aan hardware H.256 en 10 bit HDR10+ enzo? Of kan je dan beter een aparte videokaart gebruiken zoals een RX550 of een GT1030?
...
Zie de buren voor een lijstje met specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 10:21

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

In ieder geval lijkt het me nuttig om de aanwezige alternatieven te noemen; dat afhankelijk van de wensen sommige mensen toekunnen met een "standaard" device als de Raspberry Pi/Chromecast, waar anderen toch weer iets zwaarders gaan zoeken in de vorm van een standalone PC. Als basale mediaspeler wil ik ook de pricewatch: Xiaomi Mi Box S 8GB nog even aanhalen, die uitgebreider is dan de Chromecast Ultra voor dezelfde prijs.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
maartenv schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:18:

Ik zat zelf te kijken of een Ryzen 5 2400G goed is, want de CPU kracht gebruik ik wel weer middels Hyper-V en een virtuele synology. Maar ook daar weet ik niet goed of hij alle content af kan spelen.
Als het goed is moet dat allemaal kunnen, maar vast genoeg over te vinden op internet. ;)
Zelf zou ik niet snel zo'n DeskMini kopen, omdat je er dan aan de buitenkant een voedingblok bij hebt liggen.
Meeste mensen hebben wel ruimte om een adapter weg te werken ergens in/onder het bureau, TV-meubel, kabelgoot of waar de Deskmini ook komt te staan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Als het goed is moet dat allemaal kunnen, maar vast genoeg over te vinden op internet.
Helaas is er veel informatie, maar geen consistente.

Ik denk dat dit iets is wat voor steeds meer mensen belangrijk is om te weten; een 4k 55inch tv kost nog maar 450 euro en je wil toch wel een beetje goede output daar.

Maar ik dacht met de nieuwste intel CPU klaar te zijn, maar blijkbaar heb ik of AMD of Nvidia nodig.

Verder is dan idle gebruik belangrijk. Dus ik denk dat het beter is om een AM4 setup te maken dan een intel+nvidia combinatie.

Dus; weet iemand met zekerheid te zeggen of de AMD 200GE 4k @ 60Hz HDR10+ 10 bit uit kan spugen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@maartenv je lijkt ietwat verkeerd geinformeerd; Intel 7xxx en hoger doet "gewoon" HEVC 10-bit decoding. Voor uitvoerig leesvoer incl andere (kosteneffectieve) opties: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=332180

@Bolletje tussen 1a en 1b zou ik persoonlijk een Vero 4K+ willen inbrengen als alternatief. Prijstechnisch er goed tussenin, enkele jaren sowieso alle updates vanuit de developers (monthly OS security sowieso) voor OSMC. En de 4K+ doet zowel SMB/NFS praten dus ook erg geschikt voor bijna alle SAN/NAS-oplossingen die men thuis heeft staan.

[ Voor 43% gewijzigd door MAX3400 op 19-02-2019 21:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Intel 7xxx en hoger doet "gewoon" HEVC 10-bit decoding.
Dus ik dat forum doorlezen, manmanman wat een boel info en aannames waar ik niet veel aan heb...

Zelfs de Inte Core i7-8700 heeft slechts hdmi 1.4
i7-8700

En dus niet 60hz/fps.

Dus die zijn inderdaad geschikt voor monitoren met een dp aansluiting etc, maar niet voor TV's.

De actieve converterkabels van DP 1.2 naar HDMI 2 blijken problemen te geven (zie pagina 2 van je link).

Dus Intel is min of meer afgeschreven. Nogmaals :+ de vraag; weet iemand met zekerheid te zeggen of de AMD 200GE 4k @ 60Hz HDR10+ 10 bit uit kan spugen?

Daarnaast is er natuurlijk de conclusie, dat als je echt het maximale uit je tv wil, je een AMD RX 550 of een Nvidia GT 1030 nodig hebt. Maar ik hoop het nog altijd met 1 AMD APU af te kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door maartenv op 19-02-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
Deze test zegt dat de 200GE 4k@60hz kan, het is dezelfde architectuur als de 2200G/2400G, pas bij 8k gaat het schokkerig

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 20-02-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik ben al meer dan 2 jaar een Intel NUC gebruiker. Ik gebruik deze voor huis-, tuin- en kantoorwerkzaamheden, soms een filmpje kijken en fotobewerking.
De tests voor gamePC's zijn bij bovenstaand gebruk voor mij niet interessant al is iets te veel power mooi meegenomen.
Het zou mooi zijn als er voor dergelijk HTPC-gebruik ook een aankoopadvies zou komen.
Een ontwikkeling die ik al een poosje in de gaten hou is passieve koeling. Voor een apparaat voor je neus is het fijn dat hij geen lawaai maakt. Helaas neemt passieve koeling nog geen grote vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

maartenv schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:51:
[...]
Dus ik dat forum doorlezen, manmanman wat een boel info en aannames waar ik niet veel aan heb...

Zelfs de Inte Core i7-8700 heeft slechts hdmi 1.4
i7-8700

En dus niet 60hz/fps.
[knip]
@maartenv, wat er op die pagina te zien is, is de beperking van een HDMI 1.4 poort, en niet van de GPU zelf. Stop je een 7e of 8ste generatie Core CPU op een moederbord met een HDMI 2.x aansluiting, dan kan deze (mits goed geconfigureerd), 4k@60Hz en HDR weergeven.

Testing, one, two ...

• -The_Mask-
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:55:
De Deskmini A300 zou eind deze maand beschikbaar moeten worden.
Helaas verschoven naar eind maart.

AMD Nieuwsdiscussie

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:12

br00ky

Moderator Harde Waren
-The_Mask- schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:49:
[...]

Helaas verschoven naar eind maart.
Meh, dat is wel even jammer.

Samenvattend heb je dan de keus uit de eerder geopperde Chromecast / pricewatch: Xiaomi Mi Box S 8GB, een Nvidia shield (al is die de vorige keer ook behandeld), of een NUC/zelfbouw (dwz bijv een Deskmini 110 of compacte kast met inhoud). De Vero 4K+ die @MAX3400 noemt is ook een leuk kastje. Enige puntje is het bestellen vanuit het buitenland, dat wellicht buiten de comfortzone van sommige lezers gaat. Aan de andere kant zijn er ook weer veel andere opties die we bespreken.

/edit:
De pricewatch: Fractal Design Node 202 is een compacte behuizing, maar kan alleen m-ITX moederborden huizen. mITX borden met een AM4 socket én HDMI 2.0a of b (in verband met de gewenste eisen) zijn er niet. Ik opteer zelf dan eerder voor bijv. de pricewatch: Antec VSK2000-U3 waar een pricewatch: Asus Prime B450M-A in kan. Daar passen echter alleen TFX voedingen in. @-The_Mask-, wat is een goede TFX voeding naar jouw mening?

Alternatieven zijn natuurlijk ook welkom :).

[ Voor 31% gewijzigd door br00ky op 28-02-2019 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@br00ky
De Deskmini A300 gaat geen 180 euro kosten, maar waarschijnlijk zo'n 130 euro. Voordeel van AMD is dat het chipset al in de CPU zit en je dus geen losse chip nodig hebt zoals bij Intel dit maakt het wat goedkoper.
Surprisingly, the diminutive barebones system will retail for only $119 when it comes to market next month.
https://www.tomshardware....oard-ryzen-amd,38391.html

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:01:
@br00ky
De Deskmini A300 gaat geen 180 euro kosten, maar waarschijnlijk zo'n 130 euro. Voordeel van AMD is dat het chipset al in de CPU zit en je dus geen losse chip nodig hebt zoals bij Intel dit maakt het wat goedkoper.

[...]

https://www.tomshardware....oard-ryzen-amd,38391.html
Nadeel voor de consument is dat Asrock gewoon de case van de Intel variant heeft gebruikt en de standaard AMD boxed cooler te hoog is voor die case. Het schijnt bij nieuwere varianten van de AMD Ryzen stock cooler dat het mogelijk is de zijkant van de fan eraf te slopen, zodat het past. Maar of dat gunstig is voor de airflow. :/ Volgens sommige Japanse reviews levert Asrock een cooler mee. Ook te zien in deze video van ETA PRIME.

De DeskMini is nu voor 155 euro (excl. verzendkosten) te koop bij Megekko en 160 bij CD-ROM-Land. Weet niet of dat inclusief die koeler is. Heb sowieso liever dat hij goedkoper is zonder koeler.

Edit 7-3-2019: ik heb hem binnen, de A300 komt inclusief een kleine cooler en vooraf aangebrachte koelpasta. Geen extra tube koelpasta.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2019 17:36 . Reden: Cooler info en typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
br00ky schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:18:
De pricewatch: Fractal Design Node 202 is een compacte behuizing, maar kan alleen m-ITX moederborden huizen. mITX borden met een AM4 socket én HDMI 2.0a of b (in verband met de gewenste eisen) zijn er niet. Ik opteer zelf dan eerder voor bijv. de pricewatch: Antec VSK2000-U3 waar een pricewatch: Asus Prime B450M-A in kan. Daar passen echter alleen TFX voedingen in. @-The_Mask-, wat is een goede TFX voeding naar jouw mening?

Alternatieven zijn natuurlijk ook welkom :).
Het is te laat voor de BBG, maar ik wou hier toch even bij melden dat de meeste AM4 moederborden met een HDMI poort HDMI 2.0 ondersteunen, ook al wordt er 1.4 geadverteerd. De HDMI controller zit op de APU. Mijn 2400G op een B350 itx bord (pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac) doet in elk geval 4K 60Hz. HDR kan ik me niet over uitspreken (mijn tv ondersteunt het wel maar kan het nauwelijks weergeven en ik heb er geen content voor). Maar wat ik er over vind is dat het wel zou gaan.

Alleen zit je met een wirwar aan DRM problemen als je 4K HDR zou willen streamen van Netflix en dergelijke, dat het volgens mij voor videostreaming beter is een NVIDIA Shield of dergelijke te nemen (of de smart tv app te gebruiken zolang die werkt), en geen zelfbouw pc op Windows. Bij mijn ouders heb ik een Xbox One S geplaatst, die doet ook nog UHD blu-ray. Voor de 180 euro die die console gekost heeft (+ 20 euro voor een afstandsbediening), bouw je geen HTPC en mis je waarschijnlijk nog functionaliteit.

Ik heb zelf wel een HTPC gebouwd omdat ik tevreden ben met 1080p, mijn Steam games wou kunnen spelen en dit gewoon graag doe. Maar ik zou het niet zomaar aan iedereen aanraden. In die zin is het volgens mij ook helemaal niet interessant of een HTPC al dan niet HDR ondersteunt, je doet het beter met een ander toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:44
Mja de definitie van HTPC is bij iedereen anders. Het gros zal tevreden zijn met Kodi voor hun eigen filmcollectie. Ik gebruik een HTPC voornamelijk voor Ziggo Go, Videoland en andere videocontent. Beneden heb ik er een staan om dingen terug te kijken, en boven heb ik een HTPC staan omdat er geen coax ligt met name. Ik heb wel op beide tv's een chromecast, maar in al die jaren is het niet stabiel gebleken met alles / over een langere tijd.

Een Windows HTPC is wat duurder en omslachtiger in bediening, maar in mijn ogen is het betrouwbaarder. Dingen als een Shield klinkt leuk, maar kan volgens mij niet alles wat ik er mee doe. En daarnaast hoelang krijgt zo'n Shield ondersteuning? Want zou zonde zijn als je die na een paar jaar weer moet wegflikkeren omdat hij niet meer veilig is of de apps niet meer worden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows? :?
Als je Kodi gebruikt dan kan je net zo goed een lichte Linux-distro erop zetten. Je hebt er ook die enkel voor multimedia dienen, dat werkt waarschijnlijk gemakkelijker, het start sneller op en het heeft een simpele bediening voor dat doeleinde (geen toetsenbord nodig).
Overigens is het dan wel weer ironisch dat Kodi is gebaseerd op iets wat van MS afkomstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:44
@Verwijderd Dat snap ik, ik heb ook een Pi met Libreelec. Maar voor Ziggo Go, Videoland, RTLXL, NPO etc verkies ik liever Windows. Omdat Linux niet op ieder soort hardware even stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-08 22:25
Ik vind zo'n HTPC op basis van het voorstel van @-The_Mask- wel interessant, ik heb twee vragen waar jullie hopelijk iets over weten:
- Als ik Bluetooth wil toevoegen, is een Intel Wireless-AC 9462 dan een goede keuze? Raakte een beetje de weg kwijt in de M2 module keuzes qua features/prijs.
- Als je dit systeem 24/7 wilt laten draaien (Plex/torrents/backup/games), liefst Windows, hoe krijg je dat zo zuinig mogelijk qua energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
SawaFish schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:04:
Ik vind zo'n HTPC op basis van het voorstel van @-The_Mask- wel interessant, ik heb twee vragen waar jullie hopelijk iets over weten:
- Als ik Bluetooth wil toevoegen, is een Intel Wireless-AC 9462 dan een goede keuze? Raakte een beetje de weg kwijt in de M2 module keuzes qua features/prijs.
Je hebt dan ook nog antennes en bekabeling nodig, daarom Asrock een speciale wireless netwerk uitvoering.
pricewatch: ASRock DeskMini A300W deze versie, is alleen (nog) niet leverbaar.

Op de site van Asrock: https://www.asrock.com/ne...20A300%20Series/index.asp vrij onderaan zie je ook die WiFi kit staan. Of je koopt zo'n ding los, mits je hem ergens vindt pricewatch: ASRock DeskMini WiFi Kit
- Als je dit systeem 24/7 wilt laten draaien (Plex/torrents/backup/games), liefst Windows, hoe krijg je dat zo zuinig mogelijk qua energieverbruik?
Voor games erop spelen? Welke games gaat het dan om? En welke configuratie gaat het dan precies om, aangezien ik in de tekst ook nog wat opties gaf.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 05-03-2019 22:35 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-08 22:25
Die antennes had ik ook over het hoofd gezien 8)7 bedankt voor de reminder!
-The_Mask- schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:34:
Voor games erop spelen? Welke games gaat het dan om? En welke configuratie gaat het dan precies om, aangezien ik in de tekst ook nog wat opties gaf.
Ik dacht aan de 200GE als APU, voor 2d games als Dead Cells en Celeste op 1080p. Mocht dat niet afdoende blijken dan wacht ik misschien liever op een 7nm APU dan een 2400 van 65W te halen. Voor het serieuzere gamen heb ik een volwaardige desktop namelijk en als deze HTPC 24/7 aan staat is wat Watts besparen nog wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
SawaFish schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 23:01:

Ik dacht aan de 200GE als APU, voor 2d games als Dead Cells en Celeste op 1080p. Mocht dat niet afdoende blijken dan wacht ik misschien liever op een 7nm APU dan een 2400 van 65W te halen. Voor het serieuzere gamen heb ik een volwaardige desktop namelijk en als deze HTPC 24/7 aan staat is wat Watts besparen nog wel interessant.
Beide games nog nooit van gehoord, maar volgens de systeemvereisten van beide games kan Dead Cells waarschijnlijk net draaien op lage instellingen en Celeste perfect. Ik zou echter wel minimaal 2x4GB geheugen nemen voor dubbel zoveel geheugenbandbreedte.

Met een snellere APU als de Ryzen 5 2400G moet het overigens wel prima gaan, maar dan ook weer dual-channel geheugen nemen en op hoge frequentie. Wat betreft het TDP van 65W en 35W dat is wel het maximale verbruik van beide APU's. Onder lichte omstandigheden met dezelfde belasting is het verbruik ook redelijk vergelijkbaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:00:
Windows? :?
Als je Kodi gebruikt dan kan je net zo goed een lichte Linux-distro erop zetten. Je hebt er ook die enkel voor multimedia dienen, dat werkt waarschijnlijk gemakkelijker, het start sneller op en het heeft een simpele bediening voor dat doeleinde (geen toetsenbord nodig).
Overigens is het dan wel weer ironisch dat Kodi is gebaseerd op iets wat van MS afkomstig is.
Een beetje Windows HTPC/Kodi gebruiker zet zijn systeem in standby, niet uit. Opgestart in luttele seconden met Kodi meteen actief. En dan bedien je dit natuurlijk alleen met een afstandsbediening. Ik zie het probleem niet zo (los van de noodzaak van een OS licentie).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonde van de stroom en dus het milieu. Het probleem is dat Windows nogal bloated is en dat je vanaf volgend jaar ook nog eens per se W8 of W10 moet gebruiken, binnenkort enkel W10. Leuk wanneer het update wanneer je naar je filmpje wil kijken, of wanneer het laggy is omdat het bezig is met god weet wat en de stream niet soepel loopt omdat Windows de updates aan het downloaden is. Maar hé, wie graag moeilijker wil doen dan nodig is, ga je gan. ;)

En inderdaad, het is ook best wel zonde van die €30-150 voor de licentie.

Het is hier offtopic maar aangezien er zo stellig werd aangegeven dat het een Windows-PC zou zijn bij Kodi gaf ik wat tegengas aangezien je voor Kodi geen Windows nodig hebt. Kwestie van voorkomen dat de volgende editie mensen wordt wijsgemaakt dat ze Windows nodig hebben voor hun HTPC. Ook een kwestie van overkill aan hardware voorkomen, je kan met goedkopere hardware volstaan met Linux in vergelijking met Windows als het toch maar voor een HTPC'tje is. Als je er ook mee wil gamen dan is Windows natuurlijk wel handig maar is het dan nog een HTPC?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2019 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat weet ik niet, bij laptops doe je langer met een volle lading bij Windows dan bij de meeste Linux distros met standaard instellingen maar ik weet niet in hoeverre dat het besturingssyteem is en in welke mate dat met optimalisatie voor laptops (low power settings) te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat weet je niet? Of dat weet je dus wel, aangezien je dat zelf al ondervonden hebt?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 00:26:
Zonde van de stroom en dus het milieu. Het probleem is dat Windows nogal bloated is en dat je vanaf volgend jaar ook nog eens per se W8 of W10 moet gebruiken, binnenkort enkel W10. Leuk wanneer het update wanneer je naar je filmpje wil kijken, of wanneer het laggy is omdat het bezig is met god weet wat en de stream niet soepel loopt omdat Windows de updates aan het downloaden is. Maar hé, wie graag moeilijker wil doen dan nodig is, ga je gan. ;)

Het is hier offtopic maar aangezien er zo stellig werd aangegeven dat het een Windows-PC zou zijn bij Kodi gaf ik wat tegengas aangezien je voor Kodi geen Windows nodig hebt. Kwestie van voorkomen dat de volgende editie mensen wordt wijsgemaakt dat ze Windows nodig hebben voor hun HTPC. Ook een kwestie van overkill aan hardware voorkomen, je kan met goedkopere hardware volstaan met Linux in vergelijking met Windows als het toch maar voor een HTPC'tje is. Als je er ook mee wil gamen dan is Windows natuurlijk wel handig maar is het dan nog een HTPC?
Om hier even op in te haken, als je een W10 Pro licentie hebt dan ben je af van het hele agressieve updatebeleid van Windows en heb je veel meer keuze en mogelijkheden. Plus, stel je gebruikstijden in... Dan gaat ie nooit updaten als jij 's avonds op de bank een filmpje wilt kijken. Als een computer traag wordt door updates gaat ergens niet goed.

En omdat dit een BBQ is die voor veel gebruikers geschikt moet zijn vind ik Linux totaal geen optie. Daar heb je toch iets meer kennis en handigheid voor.

Om even on topic te gaan, een Chromecast is niet meer van deze tijd. Alle smart tv's hebben een goede ondersteuning en voorziening qua apps. Voor het lichtere werk is bv een Intel NUC meer dan prima, zeker als je erg compact wilt en het liefst achter de tv zou willen wegwerken. Dan zit je wel met een 1080 beperking.

Als je iets meer opslag wilt en eventueel een drive, dan is een compacte build in combinatie met een AMD 2200G met een erg goede IGPU een super goede combinatie. Zuinige SFX voeding erin, ruime SSD van 500GB kost de wereld ook niet meer. Eventueel kun je nog een optisch station toevoegen. Dit zou je ook met een erg stille koeling/bijna passief kunnen neerzetten.

Als je naar 4K wilt moet je al met wat serieuzer spul om de hoek komen, dan is de in de TS genoemde Node 202 een goede basis om ook een leuke videokaart in te bouwen en een wat uitgebreider moederbord (voor eventueel wifi) met een 2400G of zelfs een 2600 als je toch voor een losse GPU gaat.

Zodoende vind ik een BBG een beetje te beperkt voor wat je wilt of waar je naar toe wilt. :) Teveel smaken en behoeftes.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het met je eens dat er echt een SSD moet in die HTPC, dat principe dat de prijs zo laag mogelijk moet zijn omdat het een HTPC is moeten ze misschien maar eens loslaten.
-The_Mask- schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:42:
Dat weet je niet? Of dat weet je dus wel, aangezien je dat zelf al ondervonden hebt?
Ik weet niet of dat dit ook voor een desktop geldt waarbij het default W10 dekstop powersettings-profiel actief is. Windows past dat powersettings-profiel aan bij het detecteren van een laptopbatterij en de OEM doet er vervolgens ook nog wat mee.
Ik heb helaas geen meter (dat zou ik wel leuk vinden) om het bij mij thuis te meten voor mijn desktop. Daarnaast heeft Linux een inhaalslag gemaakt maar bij laptops doe je doorgaans nog langer met een volle lading met Windows dan met Linux.
Joopieboy schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:02:
En omdat dit een BBQ is die voor veel gebruikers geschikt moet zijn vind ik Linux totaal geen optie. Daar heb je toch iets meer kennis en handigheid voor.
Het hangt van de versie af en wat je wensen zijn. Momenteel is Ubuntu of Manjaro installeren net zo eenvoudig en minder omslachtig dan het installeren van Windows. Zonder te overdrijven, probeer het maar uit in een virtuele machine als je er geen recente ervaring mee hebt. Je hebt er echt geen enkele kennis voor nodig en je hoeft niets met partities te doen. Tegenwoordig kies je bij de meest gebruikte installer (volgens mij afkomstig van Canonical/Ubuntu) uit een aantal simpele opties: alleen Linux, naast de reeds bestaande systemen of handmatig partities regelen. Plaats je het naast de aanwezige systemen (in de praktijk meestal alleen Windows) dan zie in een simpel horizontaal staafdiagram met kleurtjes hoe het wordt ingedeeld.
Dit principe.

Probleempjes heb je bij elk systeem, dat maakt wezenlijk geen verschil. Hooguit weet de doorsnee gebruiker voor Windows al hoe die bepaalde probleempjes oplost (waarschijnlijk meestal niet) of heeft die gebruiker die probleempjes aanvaard. Case and point: bij W7 moest ik uitzoeken hoe je dat oranje flashen bij het zeuren om aandacht door programma's (het werkte mij flink op de zenuwen) uitschakelt en hoe je de move-to functie toevoegt aan het context menu. De muisaccelleratie verminderen is bijna onmogelijk (er is een manier maar met beperkingen en zeker niet n00b-vriendelijk). Ik heb ook wel eens een flink vastgelopen Firefox-installatie gehad waarbij ik moest uitzoeken hoe je een clean install doet (iets lastiger dan het verwijderen en opnieuw installeren) en ik kon een bepaald spel (Wolfenstein) niet installeren omdat een eerdere installatie van een fout bij de installer veroorzaakte. Bij Mass Effect moest ik een andere versie van PhysX downloaden omdat een bepaalde versie van PhysX geëist werd om het spel te starten ondanks dat het niet werd gebruikt (AMD-GPU). :')

Ja, bij Linux heb ik ook het een en ander moeten uitzoeken, concreet hoe je de speakers uitschakelt (soms werd die gebruikt voor 'foutmeldingen' door browsers, file-managers...) en hoe je het 'verspringen' van de klok voorkomt. Ik vond het lastiger om uit te zoeken hoe ik Kaizo Mario kon spelen. :+
Mogelijk zijn er redenen om Windows aan te raden (een aparte discussie die pas relevant wordt als W10 opgenomen wordt in de componentenlijst van de BBG voor het systeem) maar dit zijn naar mijn mening niet de valide redenen aangezien dit niet echt relevante verschillen zijn. Een relevante reden kan bijvoorbeeld zijn dat niet alle printers werken zonder moeilijk te doen, of als het systeem specifiek voor gaming wordt gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2019 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 00:26:

Zo te lezen heb jij al een tijdje niets met een Windows powered HTPC gedaan, zou dat kunnen? Voor alles wat je aanhaalt zijn relatief eenvoudige oplossingen. En voor wat dat stroomverbruik aangaat, geen enkele pc gaat in uit (of je moet de stekker eruit trekken). Ik weet dat het voor velen een dooddoener is, maar hoe gaat dat met MVC 3D op een Linux apparaat?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk al jaren enkel televisie/videos via mijn PC. Ik heb ook al jarenlang geen televisie-aansluiting (en ik weet niet of dat uitzendinggemist.nl nog steeds bestaat) wat dus betekent dat ik aanvankelijk wel nog een televisie-aansluiting had toen ik enkel met de PC keek.
Behalve buiten de deur natuurlijk, bij andere mensen kijk ik via een televisie, al dan niet met een HTPC of NAS ertussen.

Full disclosure. Ik heb zelf een reden om Windows te gebruiken voor een HTPC maar dan moet die HTPC wel een fatsoenlijke grafische kaart hebben wat hier niet het geval was! Ik gebruik namelijk graag MPC-HC met madVR voor postprocessing. VLC ondersteunt tegenwoordig ook postprocessing maar het inschakelen van GPU-accelleration is nu net een van de laatste struikelblokken bij Linux voor n00bs.
Ik heb nooit 3d gehad bij een televisie/monitor en achteraf gezien was dat waarschijnlijk de betere keuze. Die VR-brillen is tot nu toe de ideale 3D-oplossing, nu wachten totdat het lichter wordt en je geen kabel meer nodig hebt. :)

@Joopieboy
Drie probleempjes bij W7 die ik was vergeten.
By default haalt W7 je tijdens het gamen uit het spel (uit fullscreen naar de desktop met het spel geminimaliseerd) om je te melden dat de grafische performance laag is voor de desktop-instellingen. Geweldig man. :)
Ze zouden ook gewoon de desktop-instellingen lager kunnen zetten op het moment dat gedetecteerd wordt dat er een >>90% GPU-load is. Gekke gedachte. :+
Je kan dat oplossen door de grafische instellingen laag te zetten maar zeg mij niet dat het geen gedoe oplevert, ik heb even moeten zoeken om dat op te lossen.

Ik heb altijd problemen gehad met mijn geluidskaart via USB bij Windows, regelmatig krijg je geknetter wat ik bij Linux enkel even hoor bij het opstarten van de driver of wanneer ik met de muis het volume wijzig. Bij Windows kan je het de hele tijd horen. Op te lossen door S/PDIF te gebruiken als je dat hebt.

Tenslotte heb je bij Windows nog het probleem dat programma's de notification-popups kunnen gebruiken wanneer je het uitschakelt bij de notifications. Nogal dubieus wat mij betreft maar het punt is dat het best wel even uitzoeken is hoe je dat oplost. Slechts om te onderbouwen dat daar niet wezenlijk een verschil zit tussen systemen en om tegengas te geven aan het beeld dat Linux nog steeds enkel voor nerds is. Als je gaat gamen met Wine en Lutris, dan wordt het natuurlijk wat lastiger maar voor standaard gebruik...

Een petpeeve van mij: de slechte autohide-implementatie van de takenbalk bij Windows7. Er blijven vertikaal twee pixels zichtbaar bij het 'verbergen' (translatie maar niet volledig?) en als je in fullscreen op de Windows-knop van je toetsenbord drukt en die weer indrukt dan schakelt Windows7 niet terug naar fullscreen. :+
Waarom ik dat doe? Omdat ik bij het bekijken van een Youtube-filmpje soms wil zien hoe laat het is.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2019 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Nog even voor de personen die naar een intel CPU kijken voor een zelfbouw htpc, doe het niet. Ik heb het hele internet rond gestruind. De HDMI 2.0 op een dergelijk intel moederbord, wordt verzorgd door een DP naar HDMI chip. Dat is een extra stap en blijkbaar werkt dat niet goed.

Als geld niet een rol speelt, zou ik voor een AMD 2400G gaan. Die lijkt idle nét iets zuiniger (volgens test HW.info). Dat is volgens mij wat telt bij een HTPC/homeserver combinatie.
Overigens is een Intel CPU+moederbord ook minder zuinig dan een AMD 2400G + moederbord.

Ik heb ook nog gekeken naar een losse videokaart. De nvidia GT 1030 gebruikt iets van 4 watt idle. Dat is ook nog een optie. Daar moet je wel oppassen welke je koopt; iedere fabrikant mag zijn eigen hdmi-type poorten er op zetten.

Ik ga een AMD 2400G kopen. Na "alles" gelezen te hebben, heb ik daar het meeste vertrouwen in. Zelf bouw ik het in een Silverstone Sugo SG05-Lite in, omdat die mooi in mijn TV meubel past; Voeding etc allemaal in 1 kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
AMD zit met Ryzen 2000 serie nog niet op het niveau van Intel wat betreft power management en run to idle verbruik. Tests van HWI niet te serieus nemen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

maartenv schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:14:
Nog even voor de personen die naar een intel CPU kijken voor een zelfbouw htpc, doe het niet. Ik heb het hele internet rond gestruind. De HDMI 2.0 op een dergelijk intel moederbord, wordt verzorgd door een DP naar HDMI chip. Dat is een extra stap en blijkbaar werkt dat niet goed.
[knip]
@maartenv, zou je dit misschien even willen verduidelijken, wat "werkt" er precies niet goed zodat we dit helder krijgen? Eventueel via een linkje naar desbetreffende artikel(en)?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Intel IGPs + Win7/10: Working fine with proper playback software (MPCHC/DSPlayer+MadVR, Power DVD, and with a couple of more), but only on the 1.4a HDMI outs. HDMI 2.0 outs have issues with 3D MVC due the DP->HDMI converter chip.

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=332180&page=2

Dus wat er precies niet goed gaat, geen idee. Maar hij heeft vanalles getest.

[ Voor 12% gewijzigd door maartenv op 06-03-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
-The_Mask- schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:52:
AMD zit met Ryzen 2000 serie nog niet op het niveau van Intel wat betreft power management en run to idle verbruik. Tests van HWI niet te serieus nemen.
Het zijn testen, het is ook een serieuze site. Wat moet ik dan aanhouden volgens jou? TDP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

maartenv schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:25:
Intel IGPs + Win7/10: Working fine with proper playback software (MPCHC/DSPlayer+MadVR, Power DVD, and with a couple of more), but only on the 1.4a HDMI outs. HDMI 2.0 outs have issues with 3D MVC due the DP->HDMI converter chip.

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=332180&page=2

@maartenv, er gaat precies datgene niet goed wat ie aangeeft, met de Lspcon converter is de hardware afspeel optie voor 3D weergave niet beschikbaar via de hdmi 2.0 poort (binnen de speciale MVC build van Kodi). Wat overigens niet wil zeggen dat er helemaal geen (uitstekende) 3D weergave mogelijk zou zijn via diezelfde poort.

Voordat ik daar überhaupt op in zal gaan, ben jij zelf van plan om iets met 3D media te gaan doen dan?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
maartenv schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:28:
[...]

Het zijn testen, het is ook een serieuze site.
Iedereen heeft die gedachte ooit wel eens gehad ja, tot degene erachter kwam dat dat toch wel wat tegenviel. Of men gelooft dat nog steeds natuurlijk. :p
Wat moet ik dan aanhouden volgens jou? TDP?
Nee TDP is bij AMD CPU's het maximale verbruik. Bij Intel is met meer gemiddeld maximaal verbruik. Het zegt echter weer niks over het verbruik bij verschillende taken, verbruik tijdens idle of gewoon performance per watt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

-The_Mask- schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:53:
[...]

Iedereen heeft die gedachte ooit wel eens gehad ja, tot degene erachter kwam dat dat toch wel wat tegenviel. Of men gelooft dat nog steeds natuurlijk. :p

[...]

Nee TDP is bij AMD CPU's het maximale verbruik. Bij Intel is met meer gemiddeld maximaal verbruik. Het zegt echter weer niks over het verbruik bij verschillende taken, verbruik tijdens idle of gewoon performance per watt.
Helaas voor jou, als voorbeeld de 8600 vs de 2600, allebei een opgegeven TDP van 65W:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5c801a8c1e96d/5c801a8c1ddd5-tdp.JPG
Bron: klik

Ik zou zeggen reageer eens wat minder maar wel goed onderbouwd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenv
@hardware-lover Ja 3D is vooral op zo'n 55" scherm best wel tof. Naast dat ik gewoon alles wil kunnen zonder dat ik er achteraf achter kom dat er bepaalde functionaliteiten niet werken ook al zou het volgens de HDMI specificatie wel moeten kunnen.

@-The_Mask- Het is wel 1 van de weinige sites die zelf al die CPU's test in nagenoeg identieke opstellingen. Dus als ik wil vergelijken welke CPU & moederbord combi het zuinigst is, is dat een hele bruikbare site.
https://nl.hardware.info/...962&specId=19957&tcId=423

AMD is dus voor een hele PC/HTPC idle het zuinigste. Ook heeft die native HDMI 2.0. De GPU is beter, CPU performance lijkt ook beter als ik bovenstaande grafiek zie.

Dus the best buy voor een zelfbouw HTPC zal dan een AMD 2400G zijn. Tenzij de prijs mee telt. Dan is een 200GE de beste.
(overigens is een htpc in mijn optiek veel meer. Je wil ook kunnen gamen. Hij functioneert ook als NAS. Je wil ook games kunnen streamen of zelfs lokaal kunnen draaien. Ik heb er 2 XBOX one controllers via Bluetooth op aangesloten)

P.S. grappig detail dus. Intel heeft an sich de zuinigste CPU's. met wel 1 watt idle. maar de moederborden voor intel zijn blijkbaar echte energieslurpers. Hieronder de tabel voor de CPU's waarbij Intel heel goed is:
https://nl.hardware.info/...962&specId=19957&tcId=423

En hier voor het gehele systeem. AMD bijna bovenin. Zeker als je de prijs en performance mee laat tellen.
https://nl.hardware.info/...962&specId=19963&tcId=423

[ Voor 24% gewijzigd door maartenv op 06-03-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@maartenv, en wat voor 55" scherm is dat dan?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
@hardware-lover Wat is je punt met die vraag? Ik bedoel een groot scherm met 3d is tof, niet per sé 55 inch, of een bepaald merk, maar daar gaat het ook niet over. Wat mijn part heb je een 3D-bril met daarin kleine schermpjes etc etc.

[ Voor 17% gewijzigd door maartenv op 06-03-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@maartenv, omdat er met het ene (55") 3D scherm mogelijk andere instelmogelijkheden zijn met betere 3D weergavemogelijkheden dan met een ander scherm. Ik hoef het niet te weten uit nieuwsgierigheid, enkel om je van een advies of extra informatie te kunnen voorzien. Ben je daar verder niet in geïnteresseerd dan is dat prima ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Welke afstandsbediening / IR module raden jullie aan voor bij een zelfbouw HTPC? Ik gebruik harmony AB's en een oude MCE usb IR ontvanger maar er zijn inmiddels toch wel elegantere opties? :)

NUC heeft IR ingebouwd maar ik vind zelfbouw nou eenmaal leuker.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Operations schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:25:
Welke afstandsbediening / IR module raden jullie aan voor bij een zelfbouw HTPC? Ik gebruik harmony AB's en een oude MCE usb IR ontvanger maar er zijn inmiddels toch wel elegantere opties? :)

NUC heeft IR ingebouwd maar ik vind zelfbouw nou eenmaal leuker.
Heel stom? XBMC kan via een remote app, mediamonkey bedien ik via DLNA met bubbleupnp, en om de muis te kunnen bedienen gebruik ik nog een app waar ik zo de naam even niet meer van kan herinneren.

Tijd van losse afstandsbedieningen is wel geweest imho. :)

Edit: te makkelijk, remote mouse natuurlijk. _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 06-03-2019 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

maartenv schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:25:
Staat er toch boven? 3D MVC? Enkele posts later zegt iemand ook vriendelijk of 'ie op wil donderen want het is een 4K topic en geen 3D MVC topic.

Sorry, maar 3D MVC heeft zeeeer weinig te maken met het wel/niet aanwezig zijn van "de goede" HDMI2.0 aanlsuiting / conversie / IGP.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Joopieboy schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:09:
[...]

Helaas voor jou, als voorbeeld de 8600 vs de 2600, allebei een opgegeven TDP van 65W:
[Afbeelding]
Bron: klik
Ik weet niet wat je hiermee probeert te zeggen.
Ik zou zeggen reageer eens wat minder maar wel goed onderbouwd. :)
Als je het echt interesseert zoek je het op, er is genoeg over te vinden. HWI's eigen reden om niet serieuze testmethodes te doen is naar eigen zeggen omdat het te veel tijd en dus geld zou kosten. Het maakt hun niet uit als de testmethodes een uitkomst laten zien die recht tegenover de praktijk staat. Overigens is hun redenatie onzin, want het is wel degelijk mogelijk om fatsoenlijke testmethodes te maken zonder dat hier meer tijd in moet zitten. Maar bij HWI is het altijd kwantiteit over kwaliteit en die mentaliteit hebben ze nog niet verloren sinds de overname door de Persgroep. Zolang ze die mentaliteit hebben zullen ze dus waarschijnlijk ook niet serieuze reviews gaan schrijven. Maar blijft het gewoon bij zoveel mogelijk verschillende tests afraffelen van zoveel mogelijk producten.

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 06-03-2019 23:05 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Jij schrijft dat bij AMD de TDP de maximale waarde is, en bij Intel meer de gemiddelde. Als je naar de praktijk grafiek kijkt zie je weliswaar bij multicore gebruik of singlecore gebruik dat ze allebei behoorlijk veel meer gebruiken. :) Zeker bij dit soort low en medium end processoren. High end klopt het wel wat je schreef dat dat bij Intel niet helemaal goed gaat bij een heel aantal series, met een aantal welbekende issues aan de grondslag.

Over de HWI test, even los van jouw persoonlijke trant, ze proberen wel consequent en met gelijke of dezelfde hardware de testen te doen. Dat moet je ze nageven. Gelukkig komen deze tests prima overeen met bekende Youtubers zoals Jay2cents, HWUB, etc. Afraffelen herken ik niet met zoals de rest van de stellingen. Iets waar meerderen al op gereageerd hebben inmiddels. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het gemeten verbruik is niet alleen van de CPU daar zit ook bijvoorbeeld een VRM bij in. Daarnaast worden verschillende CPU's in groepen TDP's opgedeeld, waardoor sommigen dus een lager verbruik zullen hebben. Maar wat ik hiervoor dus omschreef als TDP is hoe Intel en AMD de TDP zien.

Wat betreft HWI. Je kunt het niet geloven maar dan heb je alleen jezelf maar te pakken. Ik heb aangegeven aan hun wat er allemaal niet klopte en dit was hun reden om het niet aan te passen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:08
Als je kijkt naar een HTPC of mediaplayer is het belangrijk om te weten wat de eisen zijn wat betreft beeldmateriaal media-afspeelfunctionaliteit. Wil je 4K kunnen afspelen of alleen 1080P, dat heeft in vloed op de prijs en het type apparaat. Niet alle hardware kan 4K aan, dan valt bijvoorbeeld optie 1a af en bij optie 2 moet goed onderzocht worden wat mogelijk is.

Optie 1b wordt nu als compleet systeem voor games met nivida kaart beschreven, terwijl het een prima 4k afspeelmogelijkheden bied. Daarnaast heb je in dit segment ook volop concurrent o.a apple tv 4k.

Wat ik niet terug zie komen is naast beeld; zoom ook in geluidsformaten, Dolby DTS, DTS-X, Dolby Atoms. Niet alle players en hardware kan zomaar alle geluidsformaten aan.

Misschien ter inspiratie en nuttige informatie over mediaplayers en een klein beetje d.i.y als een HTPC, zie onderstaande topics op het kodi forum. Kodi is een prima maatstaaf voor wat hardware kan doen.

4K HDR10 - State of Play thread - important media player limitations.

START HERE - Pick the Right Kodi Box (updated Nov. 2018)

Win - Intel HTPCs/NUCs & Kodi-native 3D MVC Playback

Zelf heb ik recent de weg bewandeld voor een goede mediaplayer, waarbij ik de Shield aangeschaft en geprobeerd heb maar toch om geruild heb voor de Apple TV 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft luie reviews, het heeft waarschijnlijk bij veel media ook te maken met hoeveel manuur er beschikbaar is tussen het krijgen van de sample en het vervallen van de NDA. Ze willen allemaal direct hun review online hebben staan omdat je minder clicks en dus minder inkomsten krijgt wanneer het later online staat dus liever een halfslachtige review dan later een review plaatsen. Daarnaast kan je een gebrek aan medewerkers, professionele apparatuur (niet het geval bij HWI voor zo ver ik het begrijp) of een gebrek aan kennis bij die medewerkers (zeker vaak het geval, dit was bijvoorbeeld zeer duidelijk bij de launch van Ryzen) hebben.
Ik ben zelf niet zo onder de indruk van de reviews van HWI die ik de laatste paar jaar zag, in vergelijking met enkele andere media. Echter heeft HWI niet als enig medium dat probleem, in het algemeen zie je dat er weinig goede reviews zijn. Er zijn een paar media in het Engelse en Duitse taalgebied die het nog behoorlijk doen.
Joopieboy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 06:04:
Jij schrijft dat bij AMD de TDP de maximale waarde is, en bij Intel meer de gemiddelde.
Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/image008-png/w/712/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9PLzUvNzY1NTA5L29yaWdpbmFsL2ltYWdlMDA4LnBuZw==
Bij een torture test!

De TDP volgens AMD: 105W
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-2700x

Nogal nauwkeurig, nietwaar? Die 2700X is in essentie al overklokt door AMD, je kan het handmatig hoger klokken maar het zou je weinig verbetering opleveren behalve bij goede multithreaded loads aangezien de boost voor de snelste kern lager wordt bij het handmatig overklokken omdat dan die extra boosts worden uitgeschakeld.

Bij Intel wordt het vermogen natuurlijk veel hoger dan wat de TDP aangeeft wanneer je gaat overklokken.
Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/-i7-8700k-i7-8700-power-consumption/w/711/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9PL1gvNzE2Mjg5L29yaWdpbmFsLzAxLUNsb2NrLVJhdGUtdnMuLVBvd2VyLUNvbnN1bXB0aW9uLnBuZw==
Merk op dat de Cinebench score op een gegeven moment nauwelijks hoger wordt bij hoger klokken doordat je elders een bottleneck hebt.

Volgens mij komt Intel ook boven de TDP uit bij een torture test wat ik raar vind want je weet niet hoe de gebruiker die Intel-CPU wil gebruiken en ook zonder een torture test kan je hebben dat die CPU erg hard aan de slag moet, veel meer dan wat je bijvoorbeeld bij een gaming load hebt (die meestal niet zo zwaar is).

Waar je ook rekening mee moet houden bij zowel AMD als Intel is dat base en boost in deze context best misleidend kunnen zijn. De base is niet altijd het minimum wat wordt gehaald en die boost wordt niet de hele tijd gehaald door alle kernen bij een stevige load. In de praktijk zit je ertussen in. Je kan bijvoorbeeld de klokfrequentie meer richting base verschuiven en zodoende de TDP verlagen maar het is ten koste van performance. Lies, damned lies and statistics.

Zoals Mask aangeeft, er worden in de praktijk een paar TDP's gebruikt en modellen die een lager vermogen hebben krijgen dan een hogere TDP-waarde. Ik weet niet waarom AMD en Intel het zo doen, als ik speculeer dan heeft het meer te maken met advies wat voor koeler je erop moet zetten omdat je bij koelers typisch ziet dat ze die ratings gebruiken. Op die manier weet je dat koeler X volstaat voor CPU Y. Zelf zou ik eerder overkill kiezen bij een aftermarket CPU-koeler, het gaat lang mee dus waarom niet een paar tientjes meer voor een koeler die stil is en die je bij het volgende moederbord waarschijnlijk weer kan gebruiken in het geval van Noctua en misschien ook beQuiet (vaak verkopen die plaatjes, Noctua stuurt er een op als je het vraagt)?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDMI 2.0 geschikt en 100% stil (de enige 2 eisen voor mezelf ;) ). Ook goed geschikt als office PC trouwens:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4105-ITX€ 94,-€ 94,-
1LC-Power LC-1340mi€ 42,95€ 42,95
1G.Skill Ripjaws F4-2400C16D-8GRS€ 50,50€ 50,50
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 68,64€ 68,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Maar geen HDR support (mocht men dit belangrijk vinden).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik baal echt dat (ook) de nieuwe NUC's niet héél betrouwbaar zijn met 4K + HDR materiaal.
Mijn huidige NUC is aan vervanging toe, ook al werkt ie nog prima. Geen 4K support... Maar wel in een mooie passieve behuizing van Akasa.

Is hier iemand die een werkende passief gekoelde HTPC heeft die alle moderne formaten slikt?
Ik ben de draad een beetje kwijt...
Budget is 500 euro maximaal, maar graag minder. Ik gok sowieso dat het AMD wordt...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A300 is alweer overal uitverkocht :/

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2019 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
-The_Mask- schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:52:
Jeetje, wel veel discussie over het stroomverbruik van een HTPC..... Deze discussie hadden we 10 jaar geleden ook, toen we nog met een idle verbruik zaten van heb ik jou daar. Daar kon je nog wat verdienen door voor relatief zuinige componenten te gaan.

Ik ben wel benieuwd wat er uit komt wanneer je het verschil in Idle verbruik door gaat rekenen en de kosten op jaarbasis uitzet tegen de kosten voor aanschaf (daarbij nog in het achterhoofd dat de meeste HTPC's echt niet 24/7 aan staan) en dan denk ik dat we tot de conclusie komen dat het lood om oud ijzer is.

Volgens mij zijn voor een HTPC de afspeelmogelijkheden nog steeds veruit de belangrijkste eigenschappen, stroomverbruik is belangrijk, maar niet zo belangrijk. Zelfs wanneer je je "HTPC" 24/7 aan hebt staan zonder trucjes als WoL.

Voor mij is het ook belangrijk hoe ik mijn HTPC bedien. Noem me ouderwets, maar ik vind een afstandsbediening nog steeds prettig om te gebruiken om een film op pauze te zetten, hoewel het starten en stoppen van Netflix met een Google Home ook heel prima gaat. Het gebruiken van een smartphone icm remote app vind ik persoonlijk dan weer niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is meer een statement dan een discussie. Dingen gaan zeggen die niet kloppen daar schiet niemand wat mee op. Maar AMD zit nu eenmaal nog niet op het niveau van Intel wat betreft power management, dat is ook niet zo vreemd, AMD zit met de 2000 serie nog maar op de tweede generatie van de huidige architectuur, terwijl Intel al op zo'n 10 zal zitten.

Dat is overigens wel heel interessant om te weten, maar dan vooral voor apparaten welke werken op accu zoals een tablet of convertible. Voor een apparaat wat aan continue aan de stroom zit is het een stuk minder interessant. Maar ik ben dan ook niet degene die dat wel belangrijk vond.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:35:
A300 is alweer overal uitverkocht :/
@Verwijderd, Deskmini neem ik aan, niet het vliegtuig? 8)

Op dit moment hoef je daar nog niet zo rouwig om te zijn zo te zien?

@-The_Mask- Edit: dubbelganger? :+ > OB: ik zie maar één review op Tweakers. Geen idee of er elders meer positieve verhalen te vinden zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door hardware-lover op 21-03-2019 01:00 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een persoon met problemen terwijl er best wel een aantal zijn verkocht in nog maar enkele weken. Ziet er op zich helemaal niet slecht uit hoor. Pas als er tientallen reviews stonden met problemen moet je je zorgen maken.

@hardware-lover Die @Verwijderd zal nog eens schrikken hoeveel berichten die zal krijgen als die ooit nog eens inlogt. :p

Maar ik zie ook maar één persoon dus met problemen. Dat terwijl er veel meer van deze Deskmini's zijn verkocht. Eén persoon met problemen zegt dan ook niet zoveel. Voor hetzelfde werkt het product bij 99 andere mensen perfect en ervaren die helemaal niet de genoemde problemen.

[ Voor 48% gewijzigd door -The_Mask- op 20-03-2019 23:20 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hardware-lover schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:40:
[...]

@Verwijderd, Deskmini neem ik aan, niet het vliegtuig? 8)

Op dit moment hoef je daar nog niet zo rouwig om te zijn zo te zien?

@Verwijderd ik zie maar één review op Tweakers. Geen idee of er elders meer positieve verhalen te vinden zijn.
De gen 8 I5 nuc was weer leverbaar dus daar maar voor gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is het een idee om bij een volgende advies voor een HTPC of mediaspeler, deze links en de overwegingen daarin mee te nemen?

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916
Jorgen in "Vraag over alternatief Popcorn Hour speler"
Jorgen in "KODI, NAS, Media player...pfff?? welke keuze"

Ik denk namelijk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn naast de Shield, die minstens net zo goed presteren en behalve de Tweakfactor, is een NUC voor de meeste mensen totaal niet nodig, zeker als je kijkt naar de prijs.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:08
Jorgen schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 00:46:
Is het een idee om bij een volgende advies voor een HTPC of mediaspeler, deze links en de overwegingen daarin mee te nemen?

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916
Jorgen in "Vraag over alternatief Popcorn Hour speler"
Jorgen in "KODI, NAS, Media player...pfff?? welke keuze"

Ik denk namelijk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn naast de Shield, die minstens net zo goed presteren en behalve de Tweakfactor, is een NUC voor de meeste mensen totaal niet nodig, zeker als je kijkt naar de prijs.
Sluit aan bij MuVo in "[BBG] HTPC - maart 2019" :)
Pagina: 1