Wat betreft luie reviews, het heeft waarschijnlijk bij veel media
ook te maken met hoeveel manuur er beschikbaar is tussen het krijgen van de sample en het vervallen van de NDA. Ze willen allemaal direct hun review online hebben staan omdat je minder clicks en dus minder inkomsten krijgt wanneer het later online staat dus liever een halfslachtige review dan later een review plaatsen. Daarnaast kan je een gebrek aan medewerkers, professionele apparatuur (niet het geval bij HWI voor zo ver ik het begrijp) of een gebrek aan kennis bij die medewerkers (zeker vaak het geval, dit was bijvoorbeeld zeer duidelijk bij de launch van Ryzen) hebben.
Ik ben zelf niet zo onder de indruk van de reviews van HWI die ik de laatste paar jaar zag, in vergelijking met enkele andere media. Echter heeft HWI niet als enig medium dat probleem, in het algemeen zie je dat er weinig goede reviews zijn. Er zijn een paar media in het Engelse en Duitse taalgebied die het nog behoorlijk doen.

Bij een torture test!
De TDP volgens AMD: 105W
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-2700x
Nogal nauwkeurig, nietwaar? Die 2700X is in essentie al overklokt door AMD, je kan het handmatig hoger klokken maar het zou je weinig verbetering opleveren behalve bij goede multithreaded loads aangezien de boost voor de snelste kern lager wordt bij het handmatig overklokken omdat dan die extra boosts worden uitgeschakeld.
Bij Intel wordt het vermogen natuurlijk veel hoger dan wat de TDP aangeeft wanneer je gaat overklokken.

Merk op dat de Cinebench score op een gegeven moment nauwelijks hoger wordt bij hoger klokken doordat je elders een bottleneck hebt.
Volgens mij komt Intel ook boven de TDP uit bij een torture test wat ik raar vind want je weet niet hoe de gebruiker die Intel-CPU wil gebruiken en ook zonder een torture test kan je hebben dat die CPU erg hard aan de slag moet, veel meer dan wat je bijvoorbeeld bij een gaming load hebt (die meestal niet zo zwaar is).
Waar je ook rekening mee moet houden bij zowel AMD als Intel is dat base en boost in deze context best misleidend kunnen zijn. De base is niet altijd het minimum wat wordt gehaald en die boost wordt niet de hele tijd gehaald door alle kernen bij een stevige load. In de praktijk zit je ertussen in. Je kan bijvoorbeeld de klokfrequentie meer richting base verschuiven en zodoende de TDP verlagen maar het is ten koste van performance. Lies, damned lies and statistics.
Zoals Mask aangeeft, er worden in de praktijk een paar TDP's gebruikt en modellen die een lager vermogen hebben krijgen dan een hogere TDP-waarde. Ik weet niet waarom AMD en Intel het zo doen, als ik speculeer dan heeft het meer te maken met advies wat voor koeler je erop moet zetten omdat je bij koelers typisch ziet dat ze die ratings gebruiken. Op die manier weet je dat koeler X volstaat voor CPU Y. Zelf zou ik eerder overkill kiezen bij een aftermarket CPU-koeler, het gaat lang mee dus waarom niet een paar tientjes meer voor een koeler die stil is en die je bij het volgende moederbord waarschijnlijk weer kan gebruiken in het geval van Noctua en misschien ook beQuiet (vaak verkopen die plaatjes, Noctua stuurt er een op als je het vraagt)?
[
Voor 42% gewijzigd door
Verwijderd op 08-03-2019 14:40
]