Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb interesse in de pricewatch: Walimex Telelens 500mm f/8.0 (MFT) , maar ik kan totaal geen informatie, reviews of sample images vinden van de lens. Hierbij dus mijn vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met deze lens.

Allereerst ben ik me bewust van de lage prijs en dat ik daarbij niet al teveel mag verwachten. Ik zou de lens willen gebruiken om bijvoorbeeld de maan te fotograferen, waarbij ik geen last heb van de lelijke bokeh.

Ik vraag me alleen af of ik alle features van mijn camera wel kan gebruiken. Ik heb een Olympus omd em10 mk2. Kan ik gebruik maken van lichtmeting (voor de maan gebruik ik meestal spot shadow), kan ik het diafragma aanpassen, zie ik de exposurewaarde live op het scherm/evf?

Ik ben benieuwd of hier iemand wel eens met deze lens geschoten heeft en misschien ook een paar voorbeeldfoto's kan laten zien :).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:25
Volgens mij gaat het sowieso een lastig verhaal worden om een goede foto te maken van de maan hiermee. Die 500mm op MFT wordt zo'n 1000mm lens en het diafragma wordt effectief kleiner (f/16 denk ik). Om dan tot een sluitertijd te komen die kort genoeg is, dit i.v.m. de beweging van de hemellichamen, dan verwacht ik dat je ISO en dus je ruis door het dak gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
Er zijn wel wat reviews te vinden, vooral als je op de wiki leest dat deze ook verkocht wordt als Samyang. Dit schijnt een review te zijn van dezelfde lens:
http://dreuxsawyer.blogsp...500mm-f8-mirror-lens.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
MRIdev schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:17:
Volgens mij gaat het sowieso een lastig verhaal worden om een goede foto te maken van de maan hiermee. Die 500mm op MFT wordt zo'n 1000mm lens en het diafragma wordt effectief kleiner (f/16 denk ik). Om dan tot een sluitertijd te komen die kort genoeg is, dit i.v.m. de beweging van de hemellichamen, dan verwacht ik dat je ISO en dus je ruis door het dak gaan.
Op dit moment, met mn 40-150mm lens zet ik de metering op spot shadow. Dit is bij het fotograferen van de maan beter voor kwaliteit (geen overbelichting) en sluitertijd (handheld is geen enkel probleem). Ik denk en hoop dus dat dat mee gaat vallen.

@T_knoop bedankt! Ik wist niet dat die hetzelfde zijn.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:56
DirtyBird schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:43:
[...]

Op dit moment, met mn 40-150mm lens zet ik de metering op spot shadow. Dit is bij het fotograferen van de maan beter voor kwaliteit (geen overbelichting) en sluitertijd (handheld is geen enkel probleem). Ik denk en hoop dus dat dat mee gaat vallen.

@T_knoop bedankt! Ik wist niet dat die hetzelfde zijn.
Zet het diafragma van je 40-150 eens op f/8 en kijk hoe lang de sluitertijd dan is. Is dat nog acceptabel voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@DirtyBird Persoonlijk zou ik handmatig belichten aangezien de maan niet weg loopt en je camera op een statief zetten. Op het web is veel te vinden over maanfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:12
Ja de maan fotograferen moet zeker lukken, gewoon op statief. Het is inderdaad de zelfde lens als de Samyang 500mm en als je dat in combinatie met moon googlet vind je een heleboel voorbeelden. Lichtmeting kunnje gebruiken en exposure zie je op je scherm maar het is een fixed diafragma lens, altijd f/8.0 dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
MRIdev schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:19:
@DirtyBird Persoonlijk zou ik handmatig belichten aangezien de maan niet weg loopt en je camera op een statief zetten. Op het web is veel te vinden over maanfotografie.
Het grappige is dat de maan wel wegloopt, omdat de aarde draait. Met 1000mm in FF equivalent, mag de sluitertijd maximaal 0,5sec zijn, maar ik zou eerder naar 0,25sec gaan vanwege de hoge pixeldichtheid van een MFT sensor. Gelukkig is de maan behoorlijk licht, dus kan de iso redelijk laag blijven.
Handmatige belichting is niet per se nodig als je spotmeting op de maan zet. Eventueel nog iets lichtcompensatie verzetten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@DirtyBird @Universal Creations Na gisteren wat meer gelezen en geprobeerd te hebben moet ik mijn woorden over hoge ISO en dus ruis terugnemen. Een lage ISO kan makkelijk, want zoals UC als zegt is komt er veel licht van de maan. Hier mijn poging van gisteren:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58047402
Pagina: 1