Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Jesse_Eek
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19-02 11:30
Nadat ik een tweede SSD schijf heb aangesloten op mijn PC laadt hij ineens 30 seconden langer of zo bij het opstarten. Iemand enig idee hoe dat kan?

Het gaat om een Crucial MX500 (F: 500GB)

De rest:

MB: MSI X99A
C: Kingston 128GB SSD
D: Hitachi 2 TB SATA
E: DVD

Jesse_Eek wijzigde deze reactie 17-02-2019 19:35 (4%)

Beste antwoord (via Jesse_Eek op 18-02-2019 14:34)

• Dutch2007
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22-04 19:35
Jesse_Eek schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:10:
[...]

Moet hij dan een volle minuut wachten tot die tweede SSD is opgestart? Terwijl die eerste SSD en 2TB HD wel gewoon opstarten?
Een SSD heeft inprincipe geen "aanzwenk' tijd, alleen je hdd.

Alleen 128GB ssd -- snel opstarten

Wat als je de 128GB SSD + ~500GB SSD aansluit?

Wat als je de 128GB SSD + HDD aansluit?

Kwestie van eliminatie ;-)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11:15
heb je de schijf op een aansluiting van de raid controller aangesloten?

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Maak de MX C: master

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 02:10

M2M

medicijnman

Wellicht heb je in de bios of UEFI een mogelijkheid zitten om in plaats van een full-screen plaatje, een soort textuele output te selecteren (genaamd POST). Wellicht kun je daar meer info uit halen?

-_-

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Zou je die toe kunnen lichten? Nu loop ik toch al behoorlijk wat jaren rond in de IT-materie, maar de laatste keer dat ik me bezig gehouden heb met master was in het IDE/ATA tijdperk ;) Niet echt SSD-materiaal zeg maar.

iMac 27" 2017 5K | i5-7600K 3.8 GHz | 40GB | Radeon Pro 580 8GB | 1TB SSD | OS X Mojave

• Jesse_Eek
FunFair schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:35:
heb je de schijf op een aansluiting van de raid controller aangesloten?
De 4 SATA kabels heb ik respectievelijk op het 1/2/3/4e SATA slot aangesloten.

Dus ik denk het niet...

• Jesse_Eek
Kan dat zomaar als ik Windows nu op de Kingston 128 GB heb geïnstalleerd?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

spone schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:39:
[...]

Zou je die toe kunnen lichten? Nu loop ik toch al behoorlijk wat jaren rond in de IT-materie, maar de laatste keer dat ik me bezig gehouden heb met master was in het IDE/ATA tijdperk ;) Niet echt SSD-materiaal zeg maar.
Alle andere schijven ontkoppelen en OS op de MX500 zetten.

• Jesse_Eek
Hackus schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:44:
[...]

Alle andere schijven ontkoppelen en OS op de MX500 zetten.
Eigenlijk wilde ik dat vermijden omdat ik Windows net opnieuw heb geïnstalleerd en dat hele proces niet nog een keer door wil. Windows wil ik op de 128 GB SSD laten. De 500 GB is voor games en opslag.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Jesse_Eek schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:53:
[...]

Eigenlijk wilde ik dat vermijden omdat ik Windows net opnieuw heb geïnstalleerd en dat hele proces niet nog een keer door wil. Windows wil ik op de 128 GB SSD laten. De 500 GB is voor games en opslag.
opslag kun je beter op een HD doen, en SSD voor OS(games en software) bootmanager in bios instellen

Hackus wijzigde deze reactie 17-02-2019 19:59 (3%)

• Jesse_Eek
Zou iemand mij kunnen adviseren welke Hardeschijfcontroller ik het beste hiervoor zou kunnen gebruiken en of het probleem daarmee opgelost is?

categorie: Hardeschijfcontrollers

Nu heb ik deze gevonden:

https://www.hardwarewebwi...gbs-raid-low-profile.html

Daarmee kan het probleem verholpen worden?

Jesse_Eek wijzigde deze reactie 17-02-2019 20:25 (31%)

• Jesse_Eek
Hackus schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:57:
[...]

opslag kun je beter op een HD doen, en SSD voor OS(games en software)
Dat doe ik ook (Windows en software op de 128GB en games op de 500GB)

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 11:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jesse_Eek schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:58:
Zou iemand mij kunnen adviseren welke Hardeschijfcontroller ik het beste hiervoor zou kunnen gebruiken en of het probleem daarmee opgelost is?

Nu heb ik deze gevonden:

Een dergelijke extra controller zal het opstartproces zeker Niet versnellen eerder het tegenovergestelde. Zoals eerder gezegd kijk eens wat er precies gebeurd tijdens het opstarten.

Schakel het 'splash' scherm uit, zodat he kunt volgen wat er gebeurd. Overigens hoe meer hardewate hoe langer het bootproces zal duren.

Kijk ook in het UEFI/BIOS hoe de S-ATA poorten staan ingesteld.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Hackus schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:57:
[...]

opslag kun je beter op een HD doen, en SSD voor OS(games en software) bootmanager in bios instellen
Hang er maar helemaal vanaf hoe snel (en op wat voor manier) je die opgeslagen data wilt kunnen benaderen. Je kunt altijd zwart/wit-statements maken maar je kunt ook eerst naar de wens van de ontvanger vragen.

Evanescent wijzigde deze reactie 17-02-2019 21:58 (3%)

Ruimteverspilling

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11:15
Jesse_Eek schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:58:

Nu heb ik deze gevonden:

Meer geld tegen dit probleem aan gooien helpt niet. De reden of ik vroeg of je het op je raid controller had aangesloten heeft ook te maken met dat als je dit doet die eerst moet initialiseren en dan ook nog de drive moet vinden. Als je een extra controller kaart plaatst zal die ook eerst moeten initialiseren, ofwel nog meer vertraging.

Als je het splash screen uitzet krijg je misschien een idee waar hij 30 seconden op hangt. Misschien is het de initialiseren van de bios wel niet, maar Windows die iets op de achtergrond doet tijdens booten. Of misschien heeft het wel te maken met fastboot wat aan of uit staat.

Wat je ook kunt doen is de SSD loskoppelen en kijken of het dan weer zoals 'vanouds' is.

En heb je al in de eventviewer gekeken of er meldingen staan die er niet thuis horen?

• Jesse_Eek
De eerste 30 seconden krijg ik alleen een zwart scherm te zien met links bovenin een klein wit streepje.

Dan in een flits de tekst die je bij het opstarten altijd voorbij ziet komen en dan het Windows laadscherm wat een normale laadtijd heeft.

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 05:31
Hoe heb je de ssd geformatteerd?

Heb je meer dan 1 controller om aan te sluiten, test alle 2 .

Heb je maar 1 controller, test op meerdere aansluitingen.

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 12:21
Probeer eens de kingston en de crucial van sata-poort op je moederbord te wisselen. Misschien dat eerst geprobeerd wordt van de crucial te starten, wat niet kan en daarna pas van de kingston.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:01
Kan je in de bios ook de bootvolgorde eens aanpassen? Als eerste de juiste ssd kiezen, en de rest voor booten op disabled zetten.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Jesse_Eek
Het is een volle minuut trouwens.

Dat hij niets doet bij het opstarten.

Geformatteerd in NTFS.

Bootvolgorde klopt ook.

• jan99999
  • Laatst online: 05:31
Formatteren in MBR of GPT, en of dit iets uitmaakt tav snelheid weet ik niet, maar als je kunt formatteren, dan kun je dit testen. Beste lijkt me GPT is de nieuwste manier.

• The_Doman
  • Laatst online: 11:17
Jesse_Eek schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:44:
De eerste 30 seconden krijg ik alleen een zwart scherm te zien met links bovenin een klein wit streepje.
Testen met alleen de Crucial MX500 aansluiten waardoor de vertraging bij initialiseren wordt veroorzaakt?
Dat board heeft 10 SATA connectors lees ik.

• Jesse_Eek
FunFair schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:25:
[...]

Meer geld tegen dit probleem aan gooien helpt niet. De reden of ik vroeg of je het op je raid controller had aangesloten heeft ook te maken met dat als je dit doet die eerst moet initialiseren en dan ook nog de drive moet vinden. Als je een extra controller kaart plaatst zal die ook eerst moeten initialiseren, ofwel nog meer vertraging.

Als je het splash screen uitzet krijg je misschien een idee waar hij 30 seconden op hangt. Misschien is het de initialiseren van de bios wel niet, maar Windows die iets op de achtergrond doet tijdens booten. Of misschien heeft het wel te maken met fastboot wat aan of uit staat.

Wat je ook kunt doen is de SSD loskoppelen en kijken of het dan weer zoals 'vanouds' is.

En heb je al in de eventviewer gekeken of er meldingen staan die er niet thuis horen?
Even een paar dingetjes voor de duidelijkheid.

Splash screen uitzetten: dat heb ik in de BIOS gedaan.

Wat zou ik nu daarvoor in de plaats moeten zien? De tekst? Die komt alleen in een flits voorbij.

Het initialiseren van de BIOS; hoe zie ik dat? Wat is de eventviewer en waar vind ik die?

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:01
Als je zo'n knipperend streepje ziet, dan probeert hij verschillende boot devices uit.
Weet je zeker dat hij alleen de ssd als bootapparaat gebruikt, en geen usb-stick, cd-rom of iets anders ook probeert?

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Jesse_Eek
Onbekend schreef op maandag 18 februari 2019 @ 07:53:
Als je zo'n knipperend streepje ziet, dan probeert hij verschillende boot devices uit.
Weet je zeker dat hij alleen de ssd als bootapparaat gebruikt, en geen usb-stick, cd-rom of iets anders ook probeert?
Het rare is dat het streepje niet knippert maar stilstaat. Pas na een volle minuut knippert hij eenmaal, dan hoor ik ook dat er "iets" wordt ingeschakeld in de PC en vervolgens komt de tekst in een flits voorbij (waar geloof ik een opsomming staat van de aangesloten schijven – o.a.) en gaat hij Windows laden. De enige schijf die in de BIOS staat aangewezen om vanaf op te starten is de Kingston 128 GB. Fast Boot etc. heb ik ook al e.e.a. mee geprobeerd maar heeft ook geen effect |:(

Zo ziet mijn schijfbeheer nu eruit

https://imgur.com/a/SaaQ25y

Niets op aan te merken toch?

Het probleem wordt echt veroorzaakt door de nieuwe SSD.

Wanneer ik de SATA kabel loskoppel dan start mijn PC wel snel op.

Jesse_Eek wijzigde deze reactie 18-02-2019 13:16 (12%)

• Dutch2007
Jesse_Eek schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:58:
[...]

Het rare is dat het streepje niet knippert maar stilstaat. Pas na een volle minuut knippert hij eenmaal, dan hoor ik ook dat er "iets" wordt ingeschakeld in de PC en vervolgens komt de tekst in een flits voorbij (waar geloof ik een opsomming staat van de aangesloten schijven – o.a.) en gaat hij Windows laden. De enige schijf die in de BIOS staat aangewezen om vanaf op te starten is de Kingston 128 GB. Fast Boot etc. heb ik ook al e.e.a. mee geprobeerd maar heeft ook geen effect |:(

Zo ziet mijn schijfbeheer nu eruit

[Afbeelding]

Niets op aan te merken toch?

Het probleem wordt echt veroorzaakt door de nieuwe SSD.

Wanneer ik de SATA kabel loskoppel dan start mijn PC wel snel op.
Hoe werkt 't booten als je alleen de Windows OS - SSD (die 128GB) aansluit op 't systeem?

van de andere kan je even de power d'r af halen.

Als t dan wel snel/sneller is, vermoed ik dat je hdd een spin-up heeft en dat windows (vanaf je SSD) daar op wacht....,,,

• Jesse_Eek
Dutch2007 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:43:
[...]

Hoe werkt 't booten als je alleen de Windows OS - SSD (die 128GB) aansluit op 't systeem?

van de andere kan je even de power d'r af halen.

Als t dan wel snel/sneller is, vermoed ik dat je hdd een spin-up heeft en dat windows (vanaf je SSD) daar op wacht....,,,
Zonder de nieuwe SSD aan te hebben gesloten start hij wel sneller op.

Wat bedoel je met dat de hdd "een spin-up" heeft?

Kan het helpen als ik beide SSD's met een aparte kabel aansluit op mijn voeding?

Dat is een Corsair RM750x dus dat zou genoeg moeten zijn voor de toevoer.

• Dutch2007
Jesse_Eek schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:59:
[...]

Wat bedoel je met dat de hdd "een spin-up" heeft?
Wikipedia: Spin-up -- het aanspringen van je hdd dus ;-)

Spin-up refers to the process of a hard disk drive or optical disc drive accelerating its platters or inserted optical disc from a stopped state to an operational speed. The period of time taken by the drive to perform this process is referred to as its spin-up time, the average of which is reported by hard disks as a S.M.A.R.T. attribute. The required operational speed depends on the design of the disk drive.

Typical speeds of hard disks have been 2400, 3600, 4200, 5400, 7200, 10000 and 15000 revolutions per minute (RPM). Achieving such speeds can require a significant portion of the available power budget of a computer system, and so application of power to the disks must be carefully controlled.

Operational speed of optical disc drives may vary depending on type of disc and mode of operation (see Constant linear velocity).
Jesse_Eek schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:59:
[...]

Kan het helpen als ik beide SSD's met een aparte kabel aansluit op mijn voeding?
Nee voeding (lees: spanning), zorgt er alleen voor 'dat het werkt, geen doorvoersnelheid.

Dutch2007 wijzigde deze reactie 18-02-2019 14:06 (13%)

• Jesse_Eek
Dutch2007 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:04:
[...]

Wikipedia: Spin-up -- het aanspringen van je hdd dus ;-)

Spin-up refers to the process of a hard disk drive or optical disc drive accelerating its platters or inserted optical disc from a stopped state to an operational speed. The period of time taken by the drive to perform this process is referred to as its spin-up time, the average of which is reported by hard disks as a S.M.A.R.T. attribute. The required operational speed depends on the design of the disk drive.

Typical speeds of hard disks have been 2400, 3600, 4200, 5400, 7200, 10000 and 15000 revolutions per minute (RPM). Achieving such speeds can require a significant portion of the available power budget of a computer system, and so application of power to the disks must be carefully controlled.

Operational speed of optical disc drives may vary depending on type of disc and mode of operation (see Constant linear velocity).

[...]
Moet hij dan een volle minuut wachten tot die tweede SSD is opgestart? Terwijl die eerste SSD en 2TB HD wel gewoon opstarten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Dutch2007
Jesse_Eek schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:10:
[...]

• Jesse_Eek
Dutch2007 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:14:
[...]

Dit heeft inderdaad effect! Wanneer ik alleen de twee SSD's aansluit dan start hij zonder laadtijd op. _/-\o_

(Nog sneller dan met 1 SSD en 1 HDD)

Alleen wel jammer/apart dat ik dan niet alle drie kan aansluiten.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Jesse_Eek schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:36:
[...]

Dit heeft inderdaad effect! Wanneer ik alleen de twee SSD's aansluit dan start hij zonder laadtijd op. _/-\o_

(Nog sneller dan met 1 SSD en 1 HDD)

Alleen wel jammer/apart dat ik dan niet alle drie kan aansluiten.
je kan nog proberen de HDD als derde te laten opstarten door de volgorde om te wisselen. Dan heb je kans dat eerst de eerste 2 SSD's snel opstarten en daarna pas de HDD waardoor het net zo snel is als de oorspronkelijke 1SSD + HDD.

• Jesse_Eek
n3othebest schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:39:
[...]

je kan nog proberen de HDD als derde te laten opstarten door de volgorde om te wisselen. Dan heb je kans dat eerst de eerste 2 SSD's snel opstarten en daarna pas de HDD waardoor het net zo snel is als de oorspronkelijke 1SSD + HDD.
Bedoel je de volgorde waarop ik ze aan heb gesloten op het moederbord? (SATA1, 2, 3)

Of de naam van de schijf? (C, D, E)

Of iets in de "bootconfiguratie"?

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Jesse_Eek schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:42:
[...]

Bedoel je de volgorde waarop ik ze aan heb gesloten op het moederbord? (SATA1, 2, 3)

Of de naam van de schijf? (C, D, E)

Of iets in de "bootconfiguratie"?
Volgorde op moederbord voornamelijk. En dan ook maar meteen de boot volgorde aanpassen.

• Jesse_Eek
Op zich bevalt deze opstelling mij ook wel met twee SSD's.

128 GB is genoeg voor de C en met 500 GB voor games moet ik ook wel een tijdje vooruit kunnen.

Alleen moet ik dan wel een hoop GB’s aan games downloaden.

• Dutch2007
Je zou in de bios kunnen kijken of ie wel of niet moet wachten op nog opstartende schijven oid.

Mogelijk de hdd excluden van de lijst van bootable devices, zodat ie alleen maar "even" wacht op de SSD om te kunnen booten.

Zas iets zijn van "Boot from CD/DVD" en dan de hdd en daar alles weg vinken zodat alleen de SSD waar je windows op staat nog in de boot lijst staat.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True