Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1250-1500 pc voor de komende 5-9 jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• axeltrip
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11 10:43
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast af en toe gamen vooral een betrouwbare complete pc waar ik weer jaren mee vooruit kan. Vanwege het thuis werken wil ik een groot scherm(27 of 32 inch, 4k). Ik wil tijdens het gamen en het dagelijkse gebruik niet dat de videokaart de bottleneck gaat zijn. Tegelijkertijd is het ook niet zo dat ik dagelijks tijd heb om te gamen, dus het hoeft absoluut niet de komende 5 jaar alles op maximale settings te kunnen draaien.

Ik heb mijn huidige pc nu zo'n 9 jaar, en heb in die tijd alleen een grotere SSD en extra geheugen bijgeprikt(en de behuizing vervangen vanwege een brandje een paar jaar geleden). Ik wil met een nieuwe build ook weer minimaal 5 jaar vooruit kunnen.
Ter illustratie mijn huidige pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P67A-GD65 (B3)€ 0,-€ 0,-
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Iiyama E2473HDS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10€ 82,65€ 82,65
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 38,-€ 76,-
1XFX TS 650W 80+ Bronze€ 67,57€ 67,57
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,12

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is beetje afhankelijk van de verwachte houdbaarheid van het systeem. Voor een systeem dat net zoals mijn huidige systeem 9 jaar 'voldoet' wil ik best 1500 euro uitgeven inclusief monitor.
Voor een systeem dat na een jaar of 5 al aan vervanging toe is ben ik niet bereid mee uit te geven dan 1250 inclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis/Toetsenbord neem ik mee, + een extra 500gb ssd.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat al redelijk vaststaat(veelal afgekeken van BBG)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 159,90€ 159,90
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4€ 88,-€ 88,-
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Team Group Vulcan TLRED416G3000HC16CDC01€ 105,-€ 105,-
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,50€ 62,50
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 68,63€ 68,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 553,93

Maar dan het vraagstuk: Welke videokaart? Moet ik gaan voor de meer betaalbare 2060? Kan ik hier lang genoeg mee vooruit? Is de 1070 nog een tussenweg, of is de 2070 echt een veel betere keuze?
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG STRIX-GTX1070-8G-GAMING€ 463,95€ 463,95
1Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G€ 371,49€ 371,49
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 539,-€ 539,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.374,44

En wat monitor betreft gaat mijn voorkeur uit naar 32 inch, maar als dat een te grote impact heeft op het budget voor de videokaart dan is 27/28 inch ook een alternatief:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer KG281K Zwart€ 269,-€ 269,-
1LG 27UD59-B Zwart€ 272,-€ 272,-
1LG 32UD59-B Zwart€ 389,-€ 389,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 930,-

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merk voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau liefst niet al te hoog. Geen super toffe hippe kleuren en vensters in de behuizing. Heb in mijn huidige build de Fractal Design Define S.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Allereerst een double check of de basis van het systeem een beetje logisch is. Daarnaast een advies met betrekking tot de videokaart, eventueel in combinatie met de gekozen schermgrootte.

Beste antwoord (via axeltrip op 20-02-2019 21:55)

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-11 14:47
Waarom zou je een pc van 9 jaar oud nou weer gaan upgraden? Wat is dit nou weer voor een flauwekul? Die 2600K wordt echt geen 9900K hoor.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik vraag me af of je er met die nieuwe setup wel zo veel op vooruit gaat.

Single core performance is marginaal hoger van die Ryzen, alleen multicore is 'ie wat rapper.
https://cpu.userbenchmark...MD-Ryzen-5-2600/621vs3955

Je primaire SSD heeft grofweg dezelfde snelheden, beiden gelimiteerd door het feit dat het SATA SSD's zijn.

Ben je niet beter af met een upgrade van je huidige systeem ipv het totaal vervangen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@axeltrip voeding vervangen(nieuw), gelijke RAM 16GB, dus de 4gb van 1333 weg laten, betere videokaart. 1 SSD van 500GB is prima, nieuw en vers. en beeldscherm(1440p)

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 17-02-2019 18:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• axeltrip
Heb upgraden nooit als optie overwogen aangezien huidige pc al behoorlijk oud is.
Welke videokaart en voeding zouden een goede optie zijn?

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
axeltrip schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:48:
Heb upgraden nooit als optie overwogen aangezien huidige pc al behoorlijk oud is.
Welke videokaart en voeding zouden een goede optie zijn?
Dat is geen logische rede, helemaal in het licht van de opmerking van @unezra . Het gaat marginaal beter zijn voor dit geld. Dus upgraden is kosteneffectiever, ongeacht of je houdige pc oud is.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• axeltrip
armageddon_2k1 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:51:
[...]

Dat is geen logische rede, helemaal in het licht van de opmerking van @unezra . Het gaat marginaal beter zijn voor dit geld. Dus upgraden is kosteneffectiever, ongeacht of je houdige pc oud is.
Daarom ben ik blij dat ik de vraag gesteld heb en mijn huidige setup bijgevoegd heb. Blijft mijn vraag: welke videokaart en voeding zou bij een upgrade een goede keuze zijn?

• unezra

unezra

axeltrip schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:54:
[...]
Daarom ben ik blij dat ik de vraag gesteld heb en mijn huidige setup bijgevoegd heb. Blijft mijn vraag: welke videokaart en voeding zou bij een upgrade een goede keuze zijn?
Je hebt al een 650W voeding, waarom wil je die vervangen?
Qua videokaart, hangt van je budget af en of dat wel je bottleneck is.

Ofwel, is een upgrade wel nodig? Loop je tegen beperkingen van je huidige setup aan?
Of is het enkel dat je vind dat een systeem van 9 jaar oud wel eens aan vervanging toe is?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

unezra schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:59:
[...]

Je hebt al een 650W voeding, waarom wil je die vervangen?
Qua videokaart, hangt van je budget af en of dat wel je bottleneck is.

Ofwel, is een upgrade wel nodig? Loop je tegen beperkingen van je huidige setup aan?
Of is het enkel dat je vind dat een systeem van 9 jaar oud wel eens aan vervanging toe is?
Betere nieuwe voeding ipv 8-9j oud.

@axeltrip met de upgrades wat ik aangaf ben je goed uit. 4k heb je weinig aan, je komt nu van 1080p 75Hz.
net wat je budget is, hangt af welke gpu je kunt kopen. reken maar zelf even uit hoe en wat

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• unezra

unezra

Hackus schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:05:
[...]
Betere nieuwe voeding ipv 8-9j oud.
Mwah. Systeem gaat er niet beter of sneller van lopen.
Waarom zou je het ding dan vervangen?

Dat je bij een nieuw systeem een moderne voeding koopt, sure, maar een oudere voeding vervangen die waarschijnlijk nog lang niet op is, lijkt me wat zinloos.
@axeltrip met de upgrades wat ik aangaf ben je goed uit. 4k heb je weinig aan, je komt nu van 1080p 75Hz.
Sowieso is de vraag of 4K nu wel echt nuttig is.
Ik ben zelf naar 1440p gegaan en ben daar héél blij mee. Meer lijkt me beperkt nut hebben, sterker nog, met games is het een nadeel. Voor 4K heb je een veel zwaardere videokaart nodig dan voor 1440p en ik heb gemerkt dat zelfs een GTX1080 heeft al moeite met 3x1440p. Toch niet de meest lullige videokaart die je eind 2017 kon kopen.
net wat je budget is, hangt af welke gpu je kunt kopen. reken maar zelf even uit hoe en wat
Maar ook, waar je behoefte aan hebt. Toen ik mijn 1080 kocht riepen sommige mensen dat ik een Ti moest kopen. Leuk. Maar het prijsverschil me niet waard. Zelfs niet op een build van een paar duizend €.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@unezra Je hoeft mij dat niet uit te leggen :D
quote kun je beter aan @axeltrip doen ;)

• unezra

unezra

Hackus schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:13:
@unezra Je hoeft mij dat niet uit te leggen :D
quote kun je beter aan @axeltrip doen ;)
Het was ook voor @axeltrip bedoeld uiteraard. :)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-11 19:17
axeltrip schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:05:

Maar dan het vraagstuk: Welke videokaart? Moet ik gaan voor de meer betaalbare 2060? Kan ik hier lang genoeg mee vooruit? Is de 1070 nog een tussenweg, of is de 2070 echt een veel betere keuze?
De 2060 is beter dan de 1070, dus de 1070 valt sowieso af.

Acties:
  • Beste antwoord

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-11 14:47
Waarom zou je een pc van 9 jaar oud nou weer gaan upgraden? Wat is dit nou weer voor een flauwekul? Die 2600K wordt echt geen 9900K hoor.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• unezra

unezra

stormbreaker schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:39:
Vervangen is vrij zinloos als een bestaande machine met minimale aanpassingen voldoet aan je wensen en eisen. Dan kun je beter upgraden.

Genoemde Ryzen, is singlecore niet zo heel erg veel sneller (16% volgens gelinkte website) dan de 2600K. De vraag is of dat een paar honderd € waard is. Iets waar TS zelf over moet nadenken.

Niets mis met af en toe nieuwe hardware kopen en "ik wil gewoon nieuwe hardware" is een prima excuus. Maar het kan ook een teleurstelling zijn. Ik heb iets meer dan een jaar geleden mijn PC geupgrade, ik meen dat ik van een Core2Duo achtige met 8G geheugen kwam (DC5800 tower) en ging naar een Ryzen 1800X met 64G geheugen. Leuk, absoluut, maar het duurde even voordat ik er écht blij mee was omdat het in the end ook gewoon maar een PC was. Van een paar duizend €. Pas toen ik er dingen mee ging doen die 'm flink kietelden en die echt niet hadden gekund met mijn oude PC, werd ik er blij mee. :)

• Bunyamin
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-11 16:28
Naar iets “nieuws” gaan is inderdaad een prima excuus.

Ik heb mijn 7700K recent vervangen voor een 9600K, niet omdat het mij meer performance gaat opleveren, maar gewoon omdat ik het leuk vind om bezig te zijn.

• axeltrip
Uit de specificaties van mijn moederbord begrijp ik dat ik maximaal PCI-e 2.0 x16 heb. De 2060 heeft minimaal 3.0 nodig?
Ik wil graag gebruik kunnen maken van 4k op een geschikt groter scherm. Met mijn werk laptop heb ik hier hele goede ervaringen mee, maar die wil ik niet privé gebruiken.

• unezra

unezra

Bunyamin schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:53:
Naar iets “nieuws” gaan is inderdaad een prima excuus.

Ik heb mijn 7700K recent vervangen voor een 9600K, niet omdat het mij meer performance gaat opleveren, maar gewoon omdat ik het leuk vind om bezig te zijn.
Jup.

Nu is mijn PC deels gekocht met een bepaald doel, maar een deel van die machine is ook "omdat het kan". Omdat ik nooit een over-the-top kist heb gekocht en tenminste 1x in mijn leven een machine wilde bouwen die ik als puber niet kon betalen en nu wel. (Ik ben nu 41.)

Er zitten dus ook componenten in zoals LED verlichting die compleet nutteloos en redelijk duur zijn, maar ik heb omdat ik het mooi vind. :) (Voordeel: Ik was niet echt budget-constrained.)
axeltrip schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:56:
Uit de specificaties van mijn moederbord begrijp ik dat ik maximaal PCI-e 2.0 x16 heb. De 2060 heeft minimaal 3.0 nodig?
Ik wil graag gebruik kunnen maken van 4k op een geschikt groter scherm. Met mijn werk laptop heb ik hier hele goede ervaringen mee, maar die wil ik niet privé gebruiken.
Waarom wil je 4K en geen 1440p?

Juist met gamen is 4K lastiger vanwege de grafische performance. Hou je het bij 1440p, kom je weg met een goedkopere gfx kaart.

• axeltrip
Inmiddels heb ik een poging gedaan om de upgrade variant uit te voeren. Helaas heeft het moederbord geen zin in een nieuwe videokaart en start niet op met een recente kaart. Ook een bios update brengt geen verbetering. Na een avond ploeteren heb ik deze optie opgegeven.

Ik heb uiteindelijk gekozen om een variant op de BestBuy systeem hoge resolutie te bestellen.

Ik heb de reactie van stormbreaker als beste antwoord gemarkeerd omdat het voor mij inderdaad geen goede optie was om een systeem van 9 jaar oud te upgraden.

[ Voor 17% gewijzigd door axeltrip op 20-02-2019 21:57 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@axeltrip Een Intel i7-2600k vervangen met Ryzen5 2600 is geen upgrade. Dat het geen 9900k wordt snapt iedereen, maar dat is van ene in andere uiterste. Upgrade is echt wel te doen. N560 gtx is een gpu die echt niet meer van deze tijd is, voor niet teveel geld kun je al wat beters kopen. welke videokaart heb je gekocht ?

• unezra

unezra

axeltrip schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:55:
Inmiddels heb ik een poging gedaan om de upgrade variant uit te voeren. Helaas heeft het moederbord geen zin in een nieuwe videokaart en start niet op met een recente kaart. Ook een bios update brengt geen verbetering. Na een avond ploeteren heb ik deze optie opgegeven.

Ik heb uiteindelijk gekozen om een variant op de BestBuy systeem hoge resolutie te bestellen.

Ik heb de reactie van stormbreaker als beste antwoord gemarkeerd omdat het voor mij inderdaad geen goede optie was om een systeem van 9 jaar oud te upgraden.
Die snap ik dus even niet.

Wat is je bottleneck? Het heeft eigenlijk pas geen zin om te upgraden, als je meerdere bottlenecks hebt die alleen tegen hoge kosten opgelost kunnen worden.

Zodra je bijvoorbeeld CPU én mainboard moet gaan vervangen, is het amper nog een upgrade te noemen en kun je beter gaan denken over het vervangen van je hele systeem.

Als je enkel je CPU moet vervangen, geheugen uitbreiden of een HDD moet vervangen door een SSD, is dat vaak zinvol.

Op dit moment zijn de beste redenen voor nieuw vaak:
- Ik wil gewoon wat nieuws
- Mijn hardware is kapot

Het eerste is waarom ik zelf heb besloten mijn laptop pas later dit jaar te vervangen. MIjn huidige laptop voldoet op dit moment nog prima, maar ik wil gewoon graag wat nieuws, met mogelijkheden die ik niet per-sé nodig heb maar wel waardeer. Stel het alleen uit, omdat de noodzaak ontbreekt.

In jouw geval vraag ik me nog steeds af wat de noodzaak is. :)

Again, niets mis met hardware vervangen omdat je zin hebt in nieuwe hardware. Gewoon vanaf scratch een mooie PC bouwen. Dat kan heel leuk zijn. Alleen, laat dan het idee los dat het nodig is en doe het omdat je graag jezelf extra in de watten wil leggen met nieuwe hardware...

Pagina: 1