KlikAanKlikUit AWMR-300 mini aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 985189

Topicstarter
Goedemiddag,

Bij het aansluiten van de KlikAanKlikUit AWMR-300 mini loop ik vast. Ik wil de schakelaar naast een huidige schakelaar in de schuur plaatsen - zie foto.
Echter heb ik alleen een bruin draad naar de huidige schakelaar (en vervolgens naar de lamp) en een blauw draad rechtstreeks naar de buitenlamp.
Ik mis de zwarte draad (schakeldraad?), maar dit lijkt me vreemd aangezien de schakelaar prima werkte.

Wie heeft een idee hoe ik verder kan? Kloppen de kleuren van de draden wel zoals het is aangesloten?

Hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JnXQ4mb/98-A6-CCF8-D628-4-A3-D-B4-F0-E36-A4-D9-A0-C0-F.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 985189 op 17-02-2019 14:45 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 985189 op 17-02-2019 15:57)

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:28
Op dit moment komt er vanuit je kabelgootje een blauwe (NUL) en een bruine (FASE) draad.

De fasedraad wordt onderbroken door de normale schakelaar zodat de lamp aan en uit gaat, na de schakelaar gaat normaal gesproken de fasedraad door als zwart (schakeldraad). In dit geval is dat dus niet zo. De lamp krijgt dus een nul en een fase zoals het hoort

De AWMR-300 heeft een vaste aansluiting nodig, oftewel een fase en een nuldraad, die heb je nu niet op de plek van de schakelaar omdat een normale schakelaar deze niet nodig heeft.

Kijk even op deze link en dan pagina 2, de rechterafbeelding.

De blauwe draad naar je lamp ben je sowieso nodig. Die hoeft echter niet percee vanuit de schakelaar te komen maar is in dit geval wel het makkelijkste.

Lang verhaal kort;

Aansluiten volgens volgende schema
Van links naar rechts heb je |L| - |N| |N| - |L-pijl|
|bruine draad uit gootje| - |blauwe draad uit gootje| |blauwe draad naar lamp| - |bruine (of zwarte draad) naar lamp|

De witte draden sluit je op de schakelaar aan op de plek waar de bruine draden vandaan kwamen.

[ Voor 20% gewijzigd door S-te-fan op 17-02-2019 15:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:41
Zo te zien was de zwarte draad op bij oorspronkelijke aanleg en hebben ze voor het gemak een bruine gebruikt.
Je kunt de bruine draad tussen lamp en schakelaar als zwart beschouwen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ikke_niet op 17-02-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de snelle reply.

In de AWMR moet een blauwe, bruine en zwarte draad. Echter heb ik nu alleen een bruine draad vanuit de muur. Moet ik de blauwe draad splitsen en aftakken naar de AWMR + lamp? En waar is de zwarte / bruine draad die in de AWMR moet?

(Op de foto moet in de linker N een blauw draad en bij L met een pijl naar beneden moet het zwarte draad)

Nogmaals dank!

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 985189 op 17-02-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:12
Onderstaand plaatje gevonden voor de aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://www.sossolutions.nl/media/catalog/product/cache/e4d64343b1bc593f1c5348fe05efa4a6/a/w/awmr-300_install.jpg

De blauwe draad zou idd gesplitst moeten worden.
Zoals door Ikke_niet al gezegd had de bruine draad tussen de schakelaar en de lamp een zwarte moeten zijn. Dus deze aansluiten alsof het de zwarte draad is.

Edit:
Volgens de technische info is het mogelijk om de blauwe draad eenvoudig op de AWMR (zie plaatje) aan te sluiten, en de 2e N aansluiting te gebruiken om het door te lussen naar je lamp.

[ Voor 19% gewijzigd door pickboy op 17-02-2019 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Laatst online: 07-05 12:44
De blauwe draad is de 0
De bruine draad waar de stroom vandaan komt is de fase (L)
De bruine draad die naar de lamp toe loopt is de geschakelde draad. (normaalgesproken zwart)

Ik kan mij niet voorstellen dat er verder geen schema bij zit. Ik heb hier ook zo'n ding, en de werking is heel basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Het is me nog niet helemaal duidelijk... Wellicht goed om te vermelden dat het gat in de muur naar de buitenlamp gaat. De draden door de pvc komen uit de schuur. Dan mis ik toch een zwart draad, of zie ik dat verkeerd?
Dank!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
Op dit moment komt er vanuit je kabelgootje een blauwe (NUL) en een bruine (FASE) draad.

De fasedraad wordt onderbroken door de normale schakelaar zodat de lamp aan en uit gaat, na de schakelaar gaat normaal gesproken de fasedraad door als zwart (schakeldraad). In dit geval is dat dus niet zo. De lamp krijgt dus een nul en een fase zoals het hoort

De AWMR-300 heeft een vaste aansluiting nodig, oftewel een fase en een nuldraad, die heb je nu niet op de plek van de schakelaar omdat een normale schakelaar deze niet nodig heeft.

Kijk even op deze link en dan pagina 2, de rechterafbeelding.

De blauwe draad naar je lamp ben je sowieso nodig. Die hoeft echter niet percee vanuit de schakelaar te komen maar is in dit geval wel het makkelijkste.

Lang verhaal kort;

Aansluiten volgens volgende schema
Van links naar rechts heb je |L| - |N| |N| - |L-pijl|
|bruine draad uit gootje| - |blauwe draad uit gootje| |blauwe draad naar lamp| - |bruine (of zwarte draad) naar lamp|

De witte draden sluit je op de schakelaar aan op de plek waar de bruine draden vandaan kwamen.

[ Voor 20% gewijzigd door S-te-fan op 17-02-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Top, thanks! Volgens mij zijn we er bijna haha.

Ik heb het nu aangesloten (volgens mij) zoals je hebt uitgelegd. Echter krijgt de AWMR geen stroom. De LED gaat niet branden. Hoe zou dit kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yNh5nyv/5-C5-B19-AF-804-D-4541-89-C3-A84524-CDC634.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je een spannings (multi) meter ? L+N meten is weten :)

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2019 16:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee die heb ik helaas niet.. de schakelaar en lamp werkte overigens prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:12
Misschien een hele domme vraag, maar bij het aansluiten heb je de stroom van de betreffende groep eraf gehaald neem ik aan....Heb je deze ook weer aangezet?

De linker bruine draad lijkt er minder ver in te steken dan de andere draden, het kan ook zijn dat deze wat langer gestript is dan de overige. Maakt deze goed contact?

- het kan zijn dat de aansluiting niet goed contact maken in de AWMR
- er staat geen (juiste) spanning op
- AWMR is kapot

Ik zou de aansluitingen nalopen en controleren of alles goed vast zit en contact maakt.
Mocht dat niet lukken dan zou ik toch even ( laten ) meten of de spanning nog in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal alles even nalopen! Inderdaad staat het stroom er weer op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
En doet die het inmiddels, zou is die inderdaad juist aangesloten. Dus met de spanning weer ingeschakeld zou die het moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee helaas niet, ik ga even een spanningsmeter halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er staat spanning op de draad en alles zit goed aangesloten.. ik ga even bellen met de Praxis om te bekijken of ik de AWMR kan ruilen.

Thx voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is gelukt, de AWMR was defect..!

Nogmaals dank voor alle hulp! Nu nog ff alle draded netjes wegwerken ;-)
Pagina: 1