Mobiel via thuisnetwerk verbinden met internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:15
Beste Tweakers,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om mijn mobiel via 4G verbinding te laten maken (en toegang tot) met mijn thuisnetwerk en tevens gebruik laten maken van mijn thuis internetprovider. Dit is een glasvezel verbinding dus ik denk dat ik daarmee een stabielere internetverbinding krijg.....Ik zeg denk....want er blijft natuurlijk altijd de 4G verbinding bestaan tussen mijn telefoon en mijn thuisnetwerk.

Omdat ik dan via mijn thuisnetwerk op internet ga kan ik (denk ik/hoop ik) gebruik maken van de van de vpn die via mijn router loopt.

Klopt mijn theorie? Of is het veel werk met weinig meerwaarde?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Nossie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat wordt een lastige; als je veilig dit wil opzetten, moet je eerst een VPN van smartphone naar huis maken. Daar moet dan de VPN-server kunnen terugrouteren naar de VPN die je van je router naar het internet hebt.

Tegelijkertijd, en daar zit je denkfout; als je nu al een slechte 4G hebt en daar niet stabiel mee kan internetten, gaat het in mijn vorige stukje dus nog slechter; een VPN is gevoeliger voor "uitval" door jouw brakke 4G dan dat 4G zelf is naar, pak 'm beet, Tweakers.

Oplossing; je telco en smartphone-fabrikant lastig vallen tot je wel stabiel 4G hebt

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Een aantal redenen om deze constructie op te zetten is:
  • dat je thuis een goede firewall hebt met Deep Packet Inspection om er zo een mogelijke bedreiging uit te halen,
  • dat je thuis een DNS blocker hebt draaien zoals PiHole,
  • dat je thuis een server hebt waar je constant bij moet (die geen web/webdav interface heeft),
  • dat je wil dat je verkeer als home-bound gezien wordt en niet roaming (vergeet dan niet je locatie en gps uit te zetten op je telefoon).
  • tot thuis is alles versleuteld.
Echter kleven er ook nadelen aan:
  • extra belasting voor je router thuis, VPN neemt toch snel 10-15% CPU kracht in van een low budget VPN oplossing;
  • zonder deftige firewall kan een app, ongewenst en onopgemerkt, je thuisnetwerk in via je mobile device,
  • veel grotere overhead op je IP verkeer, want je mobiel doet al VPN naar je provider voordat deze naar buiten gaat en dan krijg je VPN over VPN wat ook niet lekker is.
  • super instabiel bij brakke 3G/4G verbindingen, omdat je constant de tunnel opnieuw opzet bij een verbroken verbinding.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.