[WIN10] Kan computer niet afsluiten*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Ik heb Windows opnieuw geïnstalleerd maar ik blijf dezelfde symptomen houden, dus het is geen software of Windows-gerelateerde issue. Ook heb ik het snel opstarten inschakelen uitgeschakeld maar dit verhelpt het probleem niet. Evenals het uitzetten van de hybernatie modus.

1. Het duurt erg lang om op te starten, het duurt 3-4 minuten waarbij het in het verleden 10 a 20 seconden duurde.

2. Opnieuw opstarten of uitschakelen eindigt in de HDD wordt uitgeschakeld (ik hoor dit geluid dat de HDD uitgaat), maar de fans blijven draaien, net als in de hybernatie- of slaapmodus. Inschakelen is vanaf dit punt niet meer mogelijk.

3. Wanneer de computer in de slaapstand gaat wanneer er geen computer wordt gebruikt, gebeurt hetzelfde, waardoor er niet meer in kan worden geschakeld.

Ik heb gelezen dat dit een moederbord probleem kan zijn, klopt dat?

Mijn systeem:
Windows 10.
Intel Core i7-6700
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI H170A PC Mate ATX

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59

DukeBox

loves wheat smoothies

(UEFI)BIOS al eens op default gezet ?
Heb je nog speciale rand apparatuur er aan hangen ? Zo ja, probeer het eens met het minimale.
Dat geld eigenlijk ook voor alle hardware in je PC, probeer het eens met het meest minimale om zo dingen als een GPU of andere insteekkaart uit te schakelen sluiten..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
DukeBox schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:59:
(UEFI)BIOS al eens op default gezet ?
Bedoel je alle sleutels verwijderen voor de secure boot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tourniquet123 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:19:
Bedoel je alle sleutels verwijderen voor de secure boot ?
Nee, gewoon alle settings naar default maar met name gerelateerd aan boot volgorde, USB en power settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
DukeBox schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:21:
[...]

Nee, gewoon alle settings naar default maar met name gerelateerd aan boot volgorde, USB en power settings.
Klopt alles al op default gezet maar verhelpt het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Tourniquet123 En de rest van de punten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wat voor HDD en/of SSD heb je? Kun je ook de SMART even uitlezen van deze met bijvoorbeeld crystaldisk. Wellicht zit daar iets niet goed.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
tweakduke schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:57:
Wat voor HDD en/of SSD heb je? Kun je ook de SMART even uitlezen van deze met bijvoorbeeld crystaldisk. Wellicht zit daar iets niet goed.
Het gekke is ik zie mijn C schijf niet met crystaldisk, wel in de schijfbeheer en deze heeft 3 partities:

Herstel
499 MB NTFS
In orde (OEM-partitie)

100 MB
In orde (EFI-systeempartitie)

Windows (C:)
237,87 GB NTFS
In orde (Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie)

Nu zag ik dat mijn oude SSD op active stond, deze heb ik inactief gemaakt maar krijg de EFI-systeempartitie niet active met diskpart.

Nu las ik dat dit niet hoeft in windows 10 klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Euh, je oude SSD? Wat is in dat geval je nieuwe schijf voor een ding? Een nieuwe SSD? Of een klassieke mechanische hard disk?
En wat hoor je precies uitgaan? Ook bij een mechanische hard disk is dit geen goed teken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Het spinnen van de HDD die stopt. De nieuwe HDD is ook een SSD.

Hoe zit dat nu precies met de nieuwe windows 10, hoort daar nog een systeem partitie of boot partitie op active te staan of hoeft dat niet meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Tourniquet123 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 23:19:
[...]

Het gekke is ik zie mijn C schijf niet met crystaldisk, wel in de schijfbeheer en deze heeft 3 partities:

Herstel
499 MB NTFS
In orde (OEM-partitie)

100 MB
In orde (EFI-systeempartitie)

Windows (C:)
237,87 GB NTFS
In orde (Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie)

Nu zag ik dat mijn oude SSD op active stond, deze heb ik inactief gemaakt maar krijg de EFI-systeempartitie niet active met diskpart.

Nu las ik dat dit niet hoeft in windows 10 klopt dit ?
Nu ben je aan het kijken met schijfbeheer van Windows. Daar kun je niet de gezondheid zien van je HDD en SSD.

Lees de SMART nu eens uit met crystaldisk en post je bevindingen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
tweakduke schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:35:
[...]

Nu ben je aan het kijken met schijfbeheer van Windows. Daar kun je niet de gezondheid zien van je HDD en SSD.

Lees de SMART nu eens uit met crystaldisk en post je bevindingen.
Gezondheid van de schijven in crystaldisk zijn goed, maar zoals ik al eerder zei zie ik mijn C schijf niet in crystaldisk dus ik weet niet of die gezond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Zou je screenshots kunnen posten van crystaldisk en schijfbeheer? Maakt het verhaal wat duidelijker.

Verder als de schijven goed zijn, dan kan ook een instabiele voeding de problemen geven die je nu hebt. Dus als je met een andere voeding kan testen, kunnen we dat ook uitsluiten.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:59:
Heb je nog speciale rand apparatuur er aan hangen ? Zo ja, probeer het eens met het minimale.
Dit al gedaan? Stond nota bene in de allereerste reactie.
Ik heb wel eens vergelijkbare ellende gehad met een powered USB hub die mijn moederbord aan het backfeeden was. Toetsenbord en muis dus direct op je moederbord aansluiten, en verder geen enkel USB device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
TommyboyNL schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:52:
[...]

Dit al gedaan? Stond nota bene in de allereerste reactie.
Ik heb wel eens vergelijkbare ellende gehad met een powered USB hub die mijn moederbord aan het backfeeden was. Toetsenbord en muis dus direct op je moederbord aansluiten, en verder geen enkel USB device.
Klopt heb ik al geprobeerd, helaas.

Maar was mij wel opviel is dat op mijn oude SDD die ik nu als opslag gebruik waar vroeger mijn windows opstond deze als 'active' was. Dit zou alleen voor je systeem schijf mogen zijn. Ik heb dit dus uit kunnen zetten met Diskpart maar ik krijg deze optie niet aan op mijn huidige systeemschijf. Nu heb ik dus een windows installatie op mijn nieuwe SSD staan die niet 'active' is. Kan dit het probleem zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tourniquet123 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:46:
Nu heb ik dus een windows installatie op mijn nieuwe SSD staan die niet 'active' is. Kan dit het probleem zijn ?
Zou kunnen, voornamelijk wanneer je fast boot e.d. gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Weet je het zeker of denk je het alleen ? Graag zou ik dan wat argumentering zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Wat voor voeding heb je?

Ik zou eens goed kijken naar al je HDD's/SSD's en ze wipen van eventuele Windows installaties. Of clean beginnen...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tourniquet123 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:41:
Weet je het zeker of denk je het alleen ? Graag zou ik dan wat argumentering zien.
Haal je SSDs allemaal los en start vanaf een linux live USB stick, en kijk of het probleem dan nog steeds optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Alle SSDs en HDDs heb ik losgemaakt, windows opnieuw geinstalleerd maar het probleem blijft daar. Ik krijg sinds kort de melding bij het opstarten:

"The ME FW of system was found abnormal
it is recommend to re-flash system BIOS by M-Flash to ensure normal system operation"

Nu heb ik geprobeerd een BIOS update te doen maar dat lukt niet, M-Flash ziet het BIOS firmware bestand niet op de USB stick welke FAT32 geformateerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tourniquet123 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:41:
Fast boot heeft als vereiste dat de 'cache' file op dezelfde gpt/mbr disk staat. Als deze niet active is dan werkt dat niet.

Pagina: 1