Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bijplaatsen zonnepanelen / strings/ mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Haghina
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-11-2023
Mijn vraag
Graag wil ik mijn aantal zonnepanelen vergroten. Hoe moet en mag ik de strings inrichten?

Als omvormer heb ik een SMA 7000 TL
met 27panelen TRINA SOLAR TSM-275 DC05A.08

Deze zijn verdeeld over 2 strings op mijn omvormer.
Volgens de SMA website kan ik 200% overdimensioneren en zou ik dus tot 14000W kunnen gaan.
Los van de vraag of dit zinnig is....

Volgens mij kunnen er 4 strings aangesloten worden?
Nu heb ik 300Wp panelen op het oog. Hiervan zou ik er graag nog 12 bijplaatsen. Het liefst zou ik deze 12 in twee groepen splitsen om gelijk dak/ligging bij elkaar te hebben.

Kan de omvormer deze verschillen in aantallen per string en hellingshoek/ schaduw aan? Waar dien ik rekening mee te houden?

...

Beste antwoord (via Haghina op 20-02-2019 15:38)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
Nee je hebt 25 - 10.2 = 15A over als de nieuwe omvormer een eigen kabel naar de meterkast krijgt en een eigen zekering.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Haghina
zoek even uit welke sma je precies hebt.
(die tripowers hebben verschillende modellen gehad en dan kan het net iets anders zijn.
maar ik neem ruim marge, dus je kunt mijn verhaal wel aan houden.)

het bereik van de omvormer zijn mpp is 245 V – 800 V / 580 V.
dus grof weg 800V / Vmpp van panelen, zal wel 32V zijn.
800 / 32 = 25 panelen, maar neem even een marge (voor de temperatuur verschillen) en zeg 22 stuks is wel de max per mpp.

dus in totaal 2x 22 panelen is de max voor deze omvormer. ;)

2 stringen parallel per mpp, nop dat zou ik niet doen.
de mpp doet maar max 10A, en daar ga je gewoon over heen met parallel stringen. :-(
(speciale panelen gebruiken, dan kan het wel.)

die trina's? zijn dat mono of poly panelen?

en je hebt het over verschillende hoeken en daken.
maar snap niet wat en hoe je dat bedoelt.
per mpp wil je dat alle panelen de zelfde kant op kijken.
of stringen parallel maken, maar dat word lastig/onmogenlijk met deze omvormer. ;)

edit:
andere manier van rekenen.
het bereik van de omvormer zijn mpp is 245 V – 800 V / 580 V.
met 580V bereikt de omvormer zijn hoogste rendement.
een 32Vmpp panelen als die goed heet word in de zon, levert dan maar 28Vmpp.
580 / 28 = +/- 20 panelen per mpp.
en de omvormer draait in zijn hoogste rendement als het zonnetje hard schijnt. ;)

gewoon een andere manier van kijken naar hoe je iets wil bereiken. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door migjes op 17-02-2019 12:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Haghina
Maak je verhaaltje eens duidelijker?

Gaat het hier om een oost/west met totaal 27 panelen? Hoeveel per kant?
En je wilt er 6 bijplaatsen per kant?

Ik snap weinig van je verhaal (kan ook aan mij liggen)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Haghina
Dank voor het snelle antwoord!

Het is een 7000TL-20
Mono panelen zover ik nu kan achterhalen

• Haghina
Huidige configuratie is zuid alles staat op een schuin dak ( in 2 stringen)
ik wil bijplaatsen op zuid plat dak, dus andere hellingshoek, en ook iets meer schaduw...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maar met die 27 panelen tik je (soms) wel de max aan van de omvormer. (ik kan niet tegen aftoppen)
Als je dan nog meer op zuid erbij legt.....

Dan zou ik die 12 panelen op een 1-fase omvormer erbij plaatsen.
12x 32 = 384 Vmpp. (350-400 Vmpp=ideaal voor 1-fase omvormer)

Wil je ze verdelen over 2x 6 (andere richting?) dan Panasonic hit nemen ivm 59 Vmpp paneelspanning

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2019 12:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
@Haghina
de omvormer heeft dus:
Aantal onafhankelijke MPP-ingangen / strings per MPP-ingang 2 / A:2; B:2

wat betekend: 2x een mpp.
en je hebt per verschillenden hoek/richting dus een aparte mpp nodig.

per mpp heb je dus wel 2 aansluituitingen, maar dit is voor stringen parallel maken.
nadeel van parallel maken is dat je dan de Ampp van de panelen bij elkaar op moet tellen.
en elke string parallel moet even veel cellen bevatten (dus even veel panelen.).
de panelen leveren waarschijnlijk wel een 8Ampp, dus 2x parallel is dat 16Ampp, maar de mpp stopt als hij meer als 10A of 15A krijgt. (1 mpp die 10A doet en 1 mpp die 15A doet.)
dus dan gooit je stiekem wel veel weg. dus zou ik niet doen. ;)

ik denk dat het moeilijk word (tot mischien onmogelijk) met deze setup iets te doen. :-(

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Haghina
ik vind @AUijtdehaag zijn optie ook beter.
maar heb wel even verder gerekend, en het zou wel kunnen als je echt zou willen.

wat je zou kunnen doen.
de 27x trina's, opdelen in 2 stringen van 13. (1 paneel hou je dan over, 1 kleine micro omvormer er achter?.)
die kun je dan aan 1 mpp parallel hangen (neem de 15A mpp er dan voor, verlies is niet al te groot kun je wel doen.).
en dan kun je de 10A mpp nog wel vullen met 12x "neem maar iets er voor paneel."

en dan kan het allemaal net.
grens gevalletje of het echt wel beter is als een andere oplossing. ;)

de Vmpp word wel wat laag voor een 3fase omvormer.
maar het kan wel.

teveel Wp, dat is niet een probleem.
(zeker niet als je een flink hoekverschil tussen de 2 mpp's kunt hebben.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 17-02-2019 13:08 ]

• busscherski
Ik zou denk ik een enkelfase omvormer erbij kopen. Maar er zijn meer mogelijkheden.

Wat zijn de hellingen?

Als het schuine dak 45 graden is en je schansen 20 graden zou je kunnen overwegen om een string van +/- 21 te maken voor je schuine dak en en rest van de panelen lekker in een lange string te doen. Dan moet je wel panelen bijkopen die er enigszins op lijken qua voltage en amperage.

Wat je verliest door minder optimale hoeken verdien je doordat de omvormer in een optimaler gebied komt.
Wel moet je het dak op om de strings aan te passen.

Ander idee:
Is het platte dak misschien geschikt voor oostwest? Dan kun je misschien wel 18 panelen kwijt op een enkelfase omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Haghina
Dank allemaal, wort voor mij een hoop helderder!
Ga nog eens even aan de reken met het parallel plaatsen enb de implicaties ervan

• Haghina
Ok inmiddels met de materie verder geworsteld;

ik heb op de data sheet gekeken en zie daar twee meetmethodes? met verschillende waarden. Metingen volgens STC en NOTC.
Het voltage van de huidige panelen is respectievelijk 31,4 en 29,2 volt. Hiermee zou ik dus per MPP tussen de 25 en 27 panelen kunnen plaatsen.
Een oplossing zou kunnen zijn om dus de 27 panelen op 1 mpp te zetten in 1 string.
De 12 nieuwe panelen zou ik in een andere hellingshoek kunnen plaatsen eveneens zuid georiënteerd.
Bij hele zonnige dagen heb ik dan verlies omdat ik niet alle stroom kan omzetten. Verreweg de meeste tijd heb ik wel het rendement?
Wat gebeurt er indien er teveel stroom wordt geproduceerd, topt de omvormer eenvoudigweg af?

Nog even nadenkend over parallelplaatsing op 1 mpp van 26 panelen. Hoe werkt dit met amperage?
Ook hier heb ik weer twee waardes: 8,76 en 7,48. Wanneer ik de laatste neem zou eea precies binnen de 15 blijven.
Bouwt de amperage geleidelijk op en heb ik dus alleen op een absoluut piekmoment teveel amperage, hoe reageert een omvormer hierop, stopt hij dan helemaal?

• busscherski
Voer je situatie eens in in Sunnydesign.

Waar je tegenaan loopt is dat bij zeer lage temperaturen het voltage hoger wordt. 23 stuks is ongeveer het maximum om het max string voltage onder de 1000V te houden. Je omvormer en panelen hebben waarschijnlijk een max toelaatbare spanning van 1000 V.

Tenzij je heel dicht bij de kust zit dus wat hogere temperaturen hebt in de winter, dan zou 24 nog wel oke zijn.

Daarnaast zal de omvormer optimaal rendement hebben tussen 20 en 22 panelen.

Wat is de helling van je dak en van de toekomstige schansen?

• Haghina
Inmiddels eea ingevoerd in Sunnydesign; eea loopt inderdaad uit de volt range.

Optie is waarschijnlijk toch verstandig om een omvormer bij te plaatsen.

Dat brengt me naar de volgende vraag:
Nu heb ik een 3 fase omvormer met 10,2 Ampere uitgang.
Met een 3x25 ampere aansluiting is mijn vraag of ik hier zomaar op kan uitbreiden of tegen de grenzen van mijn aansluiting aanloop.

Ben niet helemaal thuis in de materie maar neem aan dat de 10,2 Ampere door elk van de fases gaat. Met een factor 1,6 van 25 (15,6 Ampere) blijft er dan per saldo maar 5,4 ampere over voor een nieuwe omvormer? Of sla ik hier de plank mis?

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski
Nee je hebt 25 - 10.2 = 15A over als de nieuwe omvormer een eigen kabel naar de meterkast krijgt en een eigen zekering.

Pagina: 1