Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een jaar of 10 gewerkt als project manager. Ik doe ook een beetje Java development (lichte customisaties op ons product), wat ik eigenlijk veel leuker vind. Ik zou graag de carrière-switch maken naar freelance developer (bij mijn huidig bedrijf is de optie er niet om meer te developen), maar ik twijfel wat over waar ik op zou moeten focussen.

Ik kan best wel standard Java en heb wel aanleg voor programmeren, maar ik heb wat te weinig achtergrond. Ik weet niet veel van allerlei frameworks, databases, design patterns... Ik kan mezelf dus moeilijk als java programmeur verkopen denk ik.
Het lijkt me dat Python wat makkelijker zou zijn om een brede/diepgaande kennis op te bouwen. Ik heb ook interesse in AI, wat meer python gebruikt denk ik...

Mijn plan is een jaartje in mijn vrije tijd volop Python/AI te studeren/oefenen, en zo snel mogelijk wat freelance opdrachtjes binnen te halen om een beetje een portfolio op te bouwen. Ik heb redelijk wat gespaard dus ik kan mezelf wel als een goedkope junior in de markt zetten denk ik.

Kunnen jullie feedback geven? Goed idee, of onrealistisch? Zijn er bedrijven die op zoek zijn naar junior Python freelancers? Zijn er aanraders qua boeken of cursussen?

Sorry voor de wat vage vraag, maar elke input is welkom.
Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Verwijderd op 22-02-2019 10:26)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
In de huidige markt is vrijwel alles te verkopen. Maar in het algemeen is "junior freelancer" een vreemde combi. Om meerdere redenen:

1. Fiscaal/juridisch.
Je moet absoluut voorkomen dat er een situatie van schijnzelfstandigheid ontstaat. Dat is een situatie warain de opdrachtgever achteraf blijkt werkgever te zijn en de zelfstandige eigenlijk werknemer is. Dat is riskant vanwege de mogelijkheid om sociale premies na te vorderen (werkgever) en de ondernemersaftrek af te nemen (werknemer). Een ZZP-er dient dus niet onder gezag te werken van de klant, maar als een zelfstandige leverancier van kennis en diensten. Dat combineert beter met senior dan met junior rollen.

2. Comemrcieel.
Als ZZP-er sta je vaak niet vooraan in de pikorde. Een bedrijf dat developers nodig heeft, zal vaak proberen deze zelf te werven (loondienst is goedkoper dan inhuren). Bij het MKB staan ZZP-ers samen met softwarehuizen in de tweede lijn. Bij corporates heb je vaak te maken met preferred suppliers (softwarehuizen) en kom je pas aan de beurt als die het gewenste profiel niet kunnen leveren. Soms ook als subco.
In deze context is het verstandig als je meer te bieden hebt dan "extra handen". Je moet een gat in de kennis en vaardigheden van de klant kunnen opvullen.

Kijkend naar een paar van mijn recente projecten, dan ben ik uitgekozen vanwege:

- ruime software development ervaring, specifieke ervaring bij meerdere bedrijven in de machinebouw (productization project van een jonge machinefabriek)
- ruime software development ervaring, incl meerdere jaren python, cloud ervaring. (was een tech startup die wat issues had met de kwaliteit van het back-end en graag van on-prem naar de cloud wilde migreren).
- ruime software development ervaring, specifieke kennis van het complexe applicatielandschap (was een was ouder bedrijf in de industrie, waar ik in het verleden onderdeel was van een groot project)

Er zitten eigenlijk twee patronen in:

1. men wil iemand die qua software development tenminste op het niveau van het eigen team staat en graag erboven. Soms is dat echt een factor, dan moet het team naar een hoger plan getild worden. Soms is het niet zo'n factor. Maar iemand die niet op het niveau van het interne team staat, wordt toch niet zo gauw ingehuurd.
2. er is iets van specifieke kennis/ervaring nodig. Dat kan van alles zijn. Technisch, functioneel, branchekennis. Een Scala guru voor een team dat net van Java naar Scala migreert. Een front-end zwaargewicht voor een team dat de klassieke MVC moet ombouwen naar een reactive web app. Ervaring met eerdere cloud migraties voor een team dat een SaaS naar de cloud wil brengen. Ervaring bij andere bedrijven in de branche, zodat de klant weet dat je hun business begrijpt en zonder veel begeleiding de juiste kant op loopt. Kennis van het specifieke applicatielandschap.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het verbaast je vast, maar vragen over je loopbaan passen beter in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan. ;)

PRG >> PFSL

Je maakt trouwens nogal wat aannames. Waarom zou Python meer gebruikt worden voor AI dan andere talen? Waarom zou Python geen (kennis van) design patterns of frameworks hebben? Waarom zou je voor AI per definitie geen database nodig hebben?

Hoe veel kennis heb je überhaupt al van programmeren? Als dat nog helemaal niks of vrijwel niks is, dan is de keuze voor een taal helemaal niet relevant. Gewoon beginnen met iets dat je leuk lijkt en vooral de principes leren. En ja, dat is inclusief design patterns. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Sucecsvolle freelancers zijn mensen die zó gewild zijn, dat ze eigenlijk overal zo een baan zouden krijgen. Door de schaarste, en jouw weigering om voor een salaris te werken, zijn werkgevers bereid om dieper in de buidel te tasten.

Carriereswitch + meteen freelancen is een riskante combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:07
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:17:
Ik weet niet veel van allerlei frameworks, databases, design patterns... Ik kan mezelf dus moeilijk als java programmeur verkopen denk ik.
Frameworks, databases en design patterns (en anti-patterns :P ) zijn denk ik voor Python net zo goed van toepassing, just saying. (als ik Raymond Hettinger mag quoten). Voor AI moet je (vermoed ik) goed zijn in wiskunde. Maar dat is nadat ik onlangs wat youtube's heb gekeken over AI bij 3blue1brown, een youtube channel over eh... wiskunde :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 12:02

Greyfox

MSX rulez

Waarom zou een bedrijf een junior frrelancer inhuren ipv bijvoorbeeld een schoolverlater?
Naar mijn mening moet je als freelancer juist ontbrekende kennis meenemen iov on the job kennis opdoen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In de huidige markt is vrijwel alles te verkopen. Maar in het algemeen is "junior freelancer" een vreemde combi. Om meerdere redenen:

1. Fiscaal/juridisch.
Je moet absoluut voorkomen dat er een situatie van schijnzelfstandigheid ontstaat. Dat is een situatie warain de opdrachtgever achteraf blijkt werkgever te zijn en de zelfstandige eigenlijk werknemer is. Dat is riskant vanwege de mogelijkheid om sociale premies na te vorderen (werkgever) en de ondernemersaftrek af te nemen (werknemer). Een ZZP-er dient dus niet onder gezag te werken van de klant, maar als een zelfstandige leverancier van kennis en diensten. Dat combineert beter met senior dan met junior rollen.

2. Comemrcieel.
Als ZZP-er sta je vaak niet vooraan in de pikorde. Een bedrijf dat developers nodig heeft, zal vaak proberen deze zelf te werven (loondienst is goedkoper dan inhuren). Bij het MKB staan ZZP-ers samen met softwarehuizen in de tweede lijn. Bij corporates heb je vaak te maken met preferred suppliers (softwarehuizen) en kom je pas aan de beurt als die het gewenste profiel niet kunnen leveren. Soms ook als subco.
In deze context is het verstandig als je meer te bieden hebt dan "extra handen". Je moet een gat in de kennis en vaardigheden van de klant kunnen opvullen.

Kijkend naar een paar van mijn recente projecten, dan ben ik uitgekozen vanwege:

- ruime software development ervaring, specifieke ervaring bij meerdere bedrijven in de machinebouw (productization project van een jonge machinefabriek)
- ruime software development ervaring, incl meerdere jaren python, cloud ervaring. (was een tech startup die wat issues had met de kwaliteit van het back-end en graag van on-prem naar de cloud wilde migreren).
- ruime software development ervaring, specifieke kennis van het complexe applicatielandschap (was een was ouder bedrijf in de industrie, waar ik in het verleden onderdeel was van een groot project)

Er zitten eigenlijk twee patronen in:

1. men wil iemand die qua software development tenminste op het niveau van het eigen team staat en graag erboven. Soms is dat echt een factor, dan moet het team naar een hoger plan getild worden. Soms is het niet zo'n factor. Maar iemand die niet op het niveau van het interne team staat, wordt toch niet zo gauw ingehuurd.
2. er is iets van specifieke kennis/ervaring nodig. Dat kan van alles zijn. Technisch, functioneel, branchekennis. Een Scala guru voor een team dat net van Java naar Scala migreert. Een front-end zwaargewicht voor een team dat de klassieke MVC moet ombouwen naar een reactive web app. Ervaring met eerdere cloud migraties voor een team dat een SaaS naar de cloud wil brengen. Ervaring bij andere bedrijven in de branche, zodat de klant weet dat je hun business begrijpt en zonder veel begeleiding de juiste kant op loopt. Kennis van het specifieke applicatielandschap.
Pagina: 1