Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:17
Hoi mede tweakers,

Ik sta op het punt zonnepanelen op m'n plat dak te installeren, echter.... Het ligt redelijk in het zicht en naast de panelen maak ik ook gebruik van microomvormers. Dus ik wil het mogelijke dieven niet te gemakkelijk maken.

Ik heb zitten kijken naar anti-diefstal bouten en ben er nog niet uit wat nu handig is en waar ik het kan kopen.

Zouden jullie mij alsjeblieft wat tips kunnen geven?

Vriendelijke groeten,
Bart

Every magical journey begins with a single step

Beste antwoord (via Bowen_HAFX op 17-02-2019 10:32)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lekker als je het zelf nog een keer los wilt hebben, kan je al die kogels er uit boren, dan zou ik een hot glue gun pakken en ze daar mee vol duwen, boort makkelijker uit en dieven nemen die moeite toch niet.

Als ze uberhaupt de moeite nemen om panelen van 1m65 x 1 m en 20 kilo te jatten, mobieltjes en sigaretten zijn veel lichter. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02
Worden er nog PV installaties gejat? Is verzekeren geen handiger oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-02 09:39
5 tips via google:

1. Sommige leveranciers geven u de lijst met serienummers, maar de meeste leveranciers doen dit niet. Zorg er dan voor dat de serienummers genoteerd worden, voordat deze worden geplaatst. De serienummers bevinden zich meestal aan de achterzijde van het zonnepaneel.

2. Zorg ervoor dat uw dak lastig bereikbaar is. Geef gelegenheidsdieven geen extra kans door bijvoorbeeld afvalcontainers rondom het dak te laten staan.

3. Vervang de standaard inbusbouten voor éénrichtingsschroeven (roestvast) die niet kunnen worden losgeschroefd zonder dat de zonnepanelen beschadigd worden. Vraag hier expliciet naar bij uw installateur. Mochten de zonnepanelen al geplaatst zijn dan kunt u kogeltjes met een hamertjes in de inbuskop slaan.

4. Heeft u een alarminstallatie, dan zijn uw zonnepanelen hier eenvoudig op aan te sluiten. In het frame van het zonnepaneel bevinden zich doorvoergaten. Als u hier een draad door laat lopen dan kan het alarmsysteem melding doen zodra de draad onderbroken wordt.

5. Ga uw verzekeringspolis van uw opstalverzekering na of diefstal van zonnepanelen onder de dekking vallen. Het is belangrijk om bij uw verzekeringsmaatschappij na te vragen of de dekking ook van toepassing is indien er geen inbraakschade is!

En: https://www.destil.nl/pro...l-beveiliging-inbusbouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Bedankt voor de tips!

Deze had ik inderdaad ook al gevonden. Vroeg me wel af of die kogeltjes van fischer geschikt zijn voor M6 inbus bouten? Staat verder geen maatvoering bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Trouwens, met het inslaan van die koperen kogeltjes, is galvanische corrosie dan geen probleem?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lekker als je het zelf nog een keer los wilt hebben, kan je al die kogels er uit boren, dan zou ik een hot glue gun pakken en ze daar mee vol duwen, boort makkelijker uit en dieven nemen die moeite toch niet.

Als ze uberhaupt de moeite nemen om panelen van 1m65 x 1 m en 20 kilo te jatten, mobieltjes en sigaretten zijn veel lichter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Het zijn 2m x 1m panelen :).

Maar er zitten tevens micro-omvormers onder die wel klein en ligt zijn.

Is toch wel een beetje vreemd gevoel dat je rond de 5kE op het dak hebt liggen zonder een beetje extra beveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

Yucon

*broem*

Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:52:

Het werkt ook alleen maar als ze verzonken zijn. Anders kun je alsnog met een tang aan de buitenkant vastpakken en losdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bowen_HAFX schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:56:
Het zijn 2m x 1m panelen :).

Maar er zitten tevens micro-omvormers onder die wel klein en ligt zijn.

Is toch wel een beetje vreemd gevoel dat je rond de 5kE op het dak hebt liggen zonder een beetje extra beveiliging.
Ik weet de afstanden en hoeveelheden niet maar micro omvormers hing ik binnen, onder die panelen is bloedje heet.
En ja er ligt geld op dak, sommige zetten een ton op de parkeerplaats ;)

@Yucon
Ja dacht ik ook al aan, griptang er op en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ja, ik heb bolkopbouten genomen. Deze zijn niet met een tang vast te houden :).

En een hot glue gun besteld.

Vanonder heb je een extra lange dopsleutel nodig om erbij te komen, en zelfs dan kost het behoorlijk wat moeite om het los te halen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Fijne zondag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:52:

Ja, zeker nemen ze die moeite wel.
Van de week is er een dief gepakt bij mijn vriendin op het werk omdat hij 20 kilo aan loodslab aan het stelen was van een plat dak omdat hij geld nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Laatst online: 23:24

MsD

Ach. Met een schroefverwijdersetje van de action krijg je ook anti diefstal schroefjes zo los.

En dat kost bijna niks.

Die tip om kogeltjes in inbus bouten te meppen is wel zo achterhaald. Ook al die speciale bitjes slaat eigenlijk nergens op.

Als je ze van onderaf kan bevestigen is dat meestal het efficiënts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Er is ook loctite die je alleen maar los krijgt met een brander.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 1044053 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:23:
[...]

Ja, zeker nemen ze die moeite wel.
Van de week is er een dief gepakt bij mijn vriendin op het werk omdat hij 20 kilo aan loodslab aan het stelen was van een plat dak omdat hij geld nodig had.
Gaan we samen een kilometer rennen, neem ik 20 kilo lood en jij dat ene paneel... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Tuurlijk krijg je bolkop met hot glue gevulde zeskant gat ook nog los met bepaalde setjes.
Alleen waarom zou een dief bij jou zoveel werk gaan doen als hij elders ze wel zo eraf haalt. Hetzelfde met woningen met SKG2 en SKG3 natuurlijk krijg je het open alleen de kans is groot dat ze je overslaan vanwege het extra werk en extra tijd die het kost (en dus de pakkans erg vergroot). Het zo bouwen dat het alleen nog los geslepen/gebrand kan worden lijkt me onredelijk overigens.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Het aluminium frame zet je met M12 bouten door de dak heen vast.
(Bolle kant buiten, goed in de kit zodat het niet lekt)

Op deze.manier kan niemand je frame stelen...

Je mini omvormers set je met 1 toer schroeven vast aan je paneel.
Je paneel las je vast aan je frame. (Zorg dat je mini omvormers op het laagste punt zitten zodat master crimineel geen ruimte heeft)

Suc6.

En nu iets serieuzer.

De kans dat iemand jou 2m2 paneel gaat jatten in kleiner dan de kans dat jij ze gaat monteren zoals ik hierboven heb omschreven.
Dus geniet van de opbrengst. En desnoods verzeker ze

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 17-02-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:31
zonnepanelen vallen onder je opstal verzekering, bij iig wel. Heb laatst bliksem inslag gehad in 1 paneel en die werd zonder moeite vervangen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:53
Mooi om die panelen tegen diefstal te beveiligen, totdat je een keer een paneel moet vervangen en dan heb je in mijn ogen toch een klein probleem. Ik vraag mij echt af of er veel mensen rondlopen die panelen gaan stelen. Ze worden steeds goedkoper en dan is de opbrengst minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Kijk, als de dieven ze meewillen nemen, Dan lukt het echt wel. Maar ik woon in een woonwijk en zolang er maar gereedschap nodig is dat lawaai maakt om ze los te krijgen, Dan is mijn doel Al bereikt.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:28
gielie schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:39:
zonnepanelen vallen onder je opstal verzekering, bij iig wel. Heb laatst bliksem inslag gehad in 1 paneel en die werd zonder moeite vervangen.
in mijn verzekering staat dan wel weer onder voorwaarde: "De materialen moeten 'aard- en nagelvast aan uw woning bevestigd zijn'.
bij montage op plat dak is dit punt dan niet afgedekt. Ik loop nu tegen hetzelfde aan als topic starter ivm verzekering. ben benieuwd of hier nog oplossingen voor te bedenken zijn. (zou staalkabels monteren iets zijn?)

[ Voor 14% gewijzigd door Rexcore op 08-05-2019 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
Bowen_HAFX schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:56:

Parkeer je je auto wel eens ergens een nachtje?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Rexcore schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:46:
in mijn verzekering staat dan wel weer onder voorwaarde: "De materialen moeten 'aard- en nagelvast aan uw woning bevestigd zijn'.
bij montage op plat dak is dit punt dan niet afgedekt. Ik loop nu tegen hetzelfde aan als topic starter ivm verzekering. ben benieuwd of hier nog oplossingen voor te bedenken zijn. (zou staalkabels monteren iets zijn?)
Ik heb er zelf eentje bedacht, maar niet toegepast want strijdig met den wet. Voor de nachtelijke uren zou je een tijdschakeling kunnen fabriceren die de aardaansluiting van de panelen ontkoppelt en er dan 230 Volt op zet. Knappe jongen die ze dan alsnog weet te jatten. Je loopt dan wel het risico dat je de volgende ochtend een lijk langs je pv-installatie aantreft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ze stelen ook complete bliksembeveiligingsinstallaties van logistieke hallen. Het kan, maar koper contant maken gaat een stuk sneller dan een PV-installatie. Met alles wat hierboven beschreven is, maak je het vooral jezelf lastig als er een keer een paneel of omvormer vervangen moet worden. Dat soort gasten kunnen alsnog al je panelen slopen als ze doorhebben dat je ze bewust gefrustreerd hebt.

Wat anderen ook al zeggen: zorgen dat de boel goed verzekerd is en gewoon genieten.
Pagina: 1