Windows updates volledig uitschakelen Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-07 01:31
Mijn vraag
...
Kan ik Windows Update volledig uitschakelen in Windows 10 Home?

Ik heb een Asus T100HA laptop/tablet met Windows 10 in de auto liggen die ik sporadisch (gemiddeld 1-2x per maand 10 minuten) gebruik voor surfen/filmpje maken met Movie Maker als ik ergens bijv. moet wachten, op vakantie ben of als ik echt heel graag iets wil opzoeken/posten op een parkeerplaats. Internetverbinding via tethering smartphone.

Nu wil Windows 10 altijd updates gaan zoeken en is daardoor het apparaat semi-permanent traag door hoog CPU-gebruik. Terwijl hij ze toch nooit mag installeren via mijn mobiele verbinding, er niet genoeg schijfruimte is (32GB model) en het apparaat vrijwel nooit de auto verlaat.

Traagheid is opgelost met het uitzetten van de Windows Update service. Maar ik krijg het scherm over een grote update (die toch niet geïnstalleerd kan worden wegens gebrek aan ruimte) die telkens verschijnt bij het opstarten niet weg :/

Hoe kan ik alles rondom Windows Updates uitschakelen incl. dit soort meldingen? Deze laptop is iets wat ik heel sporadisch gebruik om even vlug wat al dan niet online te doen, door de korte gebruikstijd per keer beginnen dit soort dingen best irritant te worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Asus T100HA laptop
- Windows 10 Home 64-bit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Het traag worden door het zoekproces heb ik weten te stoppen door in services.msc de Windows Update service uit te schakelen.

Echter, ik krijg elke keer dat ik 'm opstart het onderstaande scherm en als ik op "Niet nu" klik opent hij een browser. Dit scherm verdwijnt niet met uitschakelen van de Update-service en begint vreselijk irritant te worden :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tkJbkRXl.png

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Windows 10 is niet gemaakt voor het soort gebruik dat jij nu in gedachten hebt, en zelfs met alle lelijke hacks bij elkaar zal je niet krijgen wat je wil.

Opties:

- Andere release cycle versie (LTSB bijv)
- Ander OS (bijv. een random Linux OS of Android)
- Ander soort apparaat (iets met sandboxing, ChromeOS of iOS bijv)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ding uit de auto trekken en op een vrije middag even clean installeren met de laatste versie (1809), daarna even de laatste (beveiliging) updatejes erop en je kan weer een tijdje (mei 2020) vooruit.

Of inderdaad een ander OS erop zetten zoals @johnkeates aangeeft. Heb zelf een Latitude7350 hybrid, ding draait prima Androidx86.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien je toch op een mobiele verbinding werkt; volgens mij kan je in Windows aangeven dat je een "metered connection" hebt en dan worden "over het algemeen" geen updates binnengehaald.

Wat gebeurt er trouwens als je je update service op Disabled zet in je services.msc of zit daar ook een override op?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:38
- Het beste wat je nu nog kan doen is een dagje vrijmaken en de laptop leegtrekken met 1809 via usb stick installeren.
- Je kan Windows updates uitstellen maar uiteindelijk wil hij het toch installeren.

- metered connection oftewel "datalimiet" kun je aanzetten om de pijn te verzachten, werkt tegenwoordig zowel op bekabeld als wi-fi netwerken.
- Met "concentratiehulp" kun je ook een aantal meldingen weghalen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MAX3400 ze geeft al aan dat de updates niet over de mobiele verbinding worden getrokken en dat ze desbetreffende service al gekilled heeft. (tijd voor koffie. ;) )

Er draait nog 1607 op dat ding, daar blijft Windows over zeuren, aangezien die versie al een jaar niet meer ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07 15:33

Jean Paul

Reservebelg

Misschien een gek idee, maar is het niet wat om die PC eens in de twee tot vier weken even up the daten zonder dat je hem verder nodig hebt?

Je gebruikt hem op het internet, daarom is advies vragen (en krijgen) om updates uit te schakelen niet bepaald de juiste aanpak. Je mist veiligheidsupdates namelijk. Dit soort systemen hebben nu eenmaal onderhoud nodig.

Daarnaast inderdaad de aangegeven metered connection optie aanzetten, zodat je tijdens mobiel gebruik geen updates krijgt.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Josefien
Prop er een sd kaart in om de update uit te voeren en je bent voorlopig weer even klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Verwijderd uitschakelen (zucht, Nederlandse Windows setting) is niet duidelijk genoeg geformuleerd? Want blijkbaar gaat Windows "toch" zoeken zodra er een internetverbinding is.

Het zal wel aan mij liggen, qua koffie, maar ik heb honderden VM's waar de update services daadwerkelijk disabled zijn en die gaan ook niet elke dag/week staan mekkeren dat er updates zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:00:

Het zal wel aan mij liggen, qua koffie, maar ik heb honderden VM's waar de update services daadwerkelijk disabled zijn en die gaan ook niet elke dag/week staan mekkeren dat er updates zijn.
Ook niet als ze nog een oudere (niet meer ondersteunde) versie van Win10 draaien? Want dat is het enige waar TS (nog) tegen aan loopt volgens mij.

Wellicht als de update service éénmaal naar huis gebeld heeft en informatie opgehaald, dat soort meldingen/schermen blijft krijgen. (geen idee verder hoor, hier geen services expres disabled staan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:08:
[...]

Ook niet als ze nog een oudere (niet meer ondersteunde) versie van Win10 draaien? Want dat is het enige waar TS (nog) tegen aan loopt volgens mij.
Maar dan gooien we 2 dingen door elkaar; uiteindelijk wil elke versie van Windows, ook de meest recente die je via MCT kan downloaden, natuurlijk updates binnentrekken. Dat kunnen wekelijkse Windows Defender definitions zijn of natuurlijk de patch-Tuesday fixes. Mijn VM's rammelen rustig door van dinsdag op woensdag zonder met honderden tegelijk te roepen dat er updates zijn.

Op zich is de oplossing van @johnkeates, jezelf maar ook @Verwijderd allemaal valide; ander OS, herinstallatie of toch een update uitvoeren. @Josefien zal dan wel Movie Maker als installer ergens moeten hebben want die is er juist uitgehaald door Microsoft (de oude Movie Maker, die in de oude Windows Essentials zat) en vervangen door "minder handig spul" in de Microsoft Store.

Eventueel, maar het is niet geheel bekend hoeveel ruimte / tijd er mogelijk is voor een incrementele update; via http://download.wsusoffline.net/ kan je ook alle patches zelf binnentrekken en op een netwerk (en dan de laptop even geen eigen internet geven) alsnog e.e.a. installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlg.ddp
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-02-2024
Josefien schreef op zondag 17 februari 2019 @ 03:13:
Mijn vraag
...
Kan ik Windows Update volledig uitschakelen in Windows 10 Home?
Ja. Met het gratis programma O&O ShutUp10 (zeer makkelijk in gebruik).

Heb ik zelf ook gebruikt voor Windows 10 (ik hecht namelijk waarde aan mijn privacy, ook al doet MS dat niet). Je kan er heel veel mee aan- en uitschakelen zoals privacy instellingen, data mining, windows update, ...

Laat je ook niet teveel bang maken door wat anderen zeggen (het kan niet, het is gevaarlijk, ...).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

rlg.ddp schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:04:
[...]
Laat je ook niet teveel bang maken door wat anderen zeggen (het kan niet, het is gevaarlijk, ...).
Het zou je sieren om dit soort uitspraken volgende keer weg te laten. Een ongefundeerde mening hoort thuis op GeenStijl, niet hier.

Als je waarde aan je privacy hecht, zou je op z'n minst zoveel waarde aan beveiliging moeten hechten. Adviseren om niet aan beveiliging te doen terwijl je wel internet gebruikt hoeft niet meer uitgelegd te worden dat dit niet zonder risico is.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]
Heb ik zelf ook gebruikt voor Windows 10 (ik hecht namelijk waarde aan mijn privacy, ook al doet MS dat niet).
offtopic:
Dan had je een ander OS moeten nemen en geen Windows 10. Het uitschakelen (bewust) van kritische werking van een OS (zoals security), is zeker een valide oplossing ergens voor als je weet waar je over praat en voldoende andere maatregelen neemt om je omgeving veilig te houden; neem aan dat je ook komt helpen en data restoren als iemand, na het opvolgen van jouw advies, ineens een cryptolocker op zijn machine heeft staan?

/edit: op zich nog grappiger; Microsoft patcht minstens 1x per maand (en soms vaker) zaken in Windows; O&O heeft in 14 maanden maar 6 releases uitgebracht. Ja, ze zitten erbovenop dus... |:(

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 17-02-2019 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlg.ddp
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-02-2024
Jean Paul schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:33:
[...]

Het zou je sieren om dit soort uitspraken volgende keer weg te laten. Een ongefundeerde mening hoort thuis op GeenStijl, niet hier.

Als je waarde aan je privacy hecht, zou je op z'n minst zoveel waarde aan beveiliging moeten hechten. Adviseren om niet aan beveiliging te doen terwijl je wel internet gebruikt hoeft niet meer uitgelegd te worden dat dit niet zonder risico is.
@Josefien had een simpele vraag: "is het mogelijk Win 10 updates uit te schakelen?"
Vervolgens wordt er (ook door jou) "desinformatie" of andere oplossingen aangeboden. Allemaal goedbedoeld, leuk en aardig maar nog steeds geen antwoord op haar vraag. Dus heb ik dat maar gedaan.

In hoeverre iets verstandig is, moet eenieder voor zich bepalen maar je moet iemand ten alle tijden volledige openheid van zaken geven en alle informatie geven zodat ze zelf een voor hun weloverwogen keuze kunnen maken. En voordat ik reageerde werd dat voor haar gedaan. Eerlijkheid > "politieke correctheid".

Enfin, Josefien kent nu beide kanten van het verhaal (wel of niet Win10 laten updaten) en kan nu zelfstandig een keuze maken (de mogelijke risico's kennende) zonder dat dit voor haar gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

rlg.ddp schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:58:
[...]
@Josefien had een simpele vraag: "is het mogelijk Win 10 updates uit te schakelen?"
Vervolgens wordt er (ook door jou) "desinformatie" of andere oplossingen aangeboden. Allemaal goedbedoeld, leuk en aardig maar nog steeds geen antwoord op haar vraag. Dus heb ik dat maar gedaan.
Het gaat hier niet louter om de gestelde vragen, zo exact mogelijk, te beantwoorden zoals jij stelt. Er zitten gevolgen aan die de meeste mensen niet kennen. Sommige vragen behoeven daarom geen antwoord, maar een uitleg en alternatieve oplossing.
In hoeverre iets verstandig is, moet eenieder voor zich bepalen maar je moet iemand ten alle tijden volledige openheid van zaken geven en alle informatie geven zodat ze zelf een voor hun weloverwogen keuze kunnen maken. En voordat ik reageerde werd dat voor haar gedaan. Eerlijkheid > "politieke correctheid".
Doe jezelf volgende keer dan eer aan om volledigheid en openheid te bieden, in plaats van zelf desinformatie en non-advies te geven door de aangegeven risico's te bagatelliseren.
Enfin, Josefien kent nu beide kanten van het verhaal (wel of niet Win10 laten updaten) en kan nu zelfstandig een keuze maken (de mogelijke risico's kennende) zonder dat dit voor haar gedaan wordt.
Dit is een van de redenen dat Microsoft het zo moeilijk gemaakt heeft om het uit te schakelen. Onpopulair wellicht, maar duidelijk noodzakelijk. Te vaak zijn er mensen die de updates maar uitzette, om de meest banale redenen, waardoor het digitale landschap alsmaar risicovoller is geworden.

@Josefien
Het primaire probleem zit niet in de gevraagde oplossing, maar in het probleem dat ervaren wordt; pc onbruikbaar door updates. Die updates zijn er niet voor de lol en het uitschakelen maakt je alleen maar kwetsbaar voor veel grotere gevaren (keylogger, Trojan, cryptolocker etc.) met alle gevolgen van dien. Let erop dat het bewust uitschakelen van updates kan zorgen dat banken niet terugbetalen wanneer je b.v. gehackt wordt en er geld van je bank account afgeschreven wordt. En het maakt de bank niet uit of je dit specifieke apparaat gebruikt voor bankoverschrijvingen.

Een aantal opties zijn al geboden:
  • Aanmelden op de "slow ring" updates
  • Metered connection
  • Regelmatig aanzetten voor updates
  • Windows opnieuw installeren
Hoe vervelend je het mag vinden, de risico's zijn erger dan het beetje aandacht voor updates.

Een ander platform kan wellicht soelaas bieden, maar als je het zo weinig gebruikt kom je wellicht alsnog updates tegen.

Edit: gezien je uitgevoerde acties en problemen met ruimtegebrek, is het herinstalleren van de meest recente versie van Windows wellicht de beste optie.

Overigens zou het systeem dat je beschrijft standaard met de pro versie komen, maar je zegt er home op te hebben staan?

[ Voor 5% gewijzigd door Jean Paul op 17-02-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wellicht een idee om die 32G SSD te vervangen door een groter exemplaar zodat de updates geen probleem meer zijn?

Verder, maar dat is volgens mij al gezegd, is het een behoorlijk slecht idee om Windows updates geheel uit te schakelen. Verstandiger is 'm zoals gesuggereerd het ding ongeveer 1x per maand even aan een niet-mobiele verbinding te leggen en zijn updates te draaien.

Ben je met een uurtje (max) weer helemaal bij qua security updates en bugfixes.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

[...]

Heb ik zelf ook gebruikt voor Windows 10 (ik hecht namelijk waarde aan mijn privacy, ook al doet MS dat niet). Je kan er heel veel mee aan- en uitschakelen zoals privacy instellingen, data mining, windows update, ...

Ik hecht ook aan mijn privacy. Daarom laat ik updates aanstaan. En de privacy-instellingen in W10 aanpassen kost minder tijd dan dit topic doorlezen.

Dat gezegd hebbende... als ik zoek op recente informatie met betrekking tot hoe Windows 10 omgaat met je privacy, dan kom ik wat sites tegen die je bij de hand nemen om instellingen aan te passen. Mijn zoekopdracht 'windows 10 privacy issues' levert een link op die me verteld waarom MS mijn privacy niet zou waarderen. Een artikel op Techrepublic uit 2015.
Nu is dat mijns inziens een tikkie verouderde informatie... dus zou je misschien even kunnen bijlichten wat ik gemist heb op dat gebied, de afgelopen jaren?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ga het programma O&O ShutUp10 eerst proberen :D

De Windows update service is zoals geschreven al uitgeschakeld. Dit voorkomt dat hij naar updates gaat zoeken.

Metered connection stond al eerder aan. Hij download dan niet, maar ging alsnog zoeken met als gevolg extreme traagheid door hoog CPU- en schijfgebruik. En dan elke keer dat ik 'm gebruikte, omdat door de korte gebruikstijd het zoeken nooit klaar was. Het apparaat is immers niet zo snel van zichzelf.

Deze traagheid is tot nu toe opgelost met het uitschakelen v/d update service.

Nu ga ik dus met O&O ShutUp10 proberen ook het scherm over de grote update weg te krijgen die ik bij het opstarten telkens te zien krijg.

Een ander OS is geen optie, alleen al om Movie Maker. Ik heb thuis op de desktop Ubuntu 16.04 draaien en weet dat de alternatieven daarvoor lang niet zo snel en soepel werken voor een snel filmpje als Movie Maker. De setup van het Live Essentials pakket heb ik nog.

Het OS herinstalleren (incl. alle applicaties) is voor die 10-20 minuten gebruik per maand echt teveel werk :/ En mijn ervaring is ook dat elke nieuwere versie groter is... terwijl er nu slechts 1GB vrije ruimte is... daar blijft dat niks meer van over.

De SSD is niet vervangbaar in dit model, het betreft flash-chips gesoldeerd op het moederbord.

Het apparaat is meen ik geleverd met Win 10 Home, de huidige installatie is i.i.g. nog de originele. Hoewel het al lang geleden dat ik dat bewust heb gecontroleerd, dus pin me er niet aan vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hmmm.
Kan het ook niet zijn dat d'r nog oude zooi op dat ding staat?

Wellicht tijd voor eens een zinvolle schijfopruiming:
https://www.cnet.com/how-...rive-space-in-windows-10/

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Josefien schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:42:
En mijn ervaring is ook dat elke nieuwere versie groter is... terwijl er nu slechts 1GB vrije ruimte is... daar blijft dat niks meer van over.
Zou ik dan toch maar eens overwegen dan; heb hier een Windows 10 draaien vanaf dat 1 dat 'ie verkrijgbaar was. Inclusief eigen programma's erbij (alsmede een volledige installatie Office 2016 Professional), is de totaal gebruikte ruimte 26.3GB op disk. Trek daar grofweg iets van 5GB vanaf voor Office, achtergebleven updates etc en dan kom je op 21GB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Josefien schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:42:

Het OS herinstalleren (incl. alle applicaties) is voor die 10-20 minuten gebruik per maand echt teveel werk :/
Dus liever een minder veilige/halve oplossing en/of irritatie (als dat niet werkt) over de update meldingen, dan pak hem beet, 2 uurtjes (grof genomen) installatie/update werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Core2016
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11-2021
Update hem gewoon s'avonds op de bank tijdens een film ofzo. Updaten is imho de enige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1182656

Op de laatste build is het heel makkelijk

Disable onder services WIndows Update en Windows Update Medic Service

Je dient wuaueng.dll en WaaSMedicSvc.dll (Windows Update Medic, die Windows Update wuaueng.dll in de gaten houdt) te verwijderen/renamen

Deze vervangen door blanco dll gemaakt met notepad met idem dito naam.

Nu moet je de rechten van deze 2 bestanden volledig ontdoen van system. Alleen nog dat de admin local account (je eigen account) rechten heeft tot dit bestand.

Afbeeldingslocatie: https://www.tenforums.com/attachments/tutorials/114155d1485975007t-remove-security-tab-files-folders-properties-windows-10-a-security_tab_in_properties.png

Klik op Advanced

Afbeeldingslocatie: https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/large/public/field/image/2016/09/change-owner-advanced.jpg

Klik op Change

Type nu de naam van je local Administrator account in, druk op Ok Ok tot deze schermen helemaal weg zijn,

Ga opnieuw naar de Security Tab en naar Advanced, nu kun je de onderste optie Enable Enheritance kiezen. Klik hier op en kies de onderste optie, nu worden alle rechten verwijderd. Behalve je eigen local admin account. Ga terug naar services en doe nu beide services enablen.

Nu kan Windows deze service niet meer starten, access denied. En zodoende zal Windows ook niet proberen deze dll bestanden te vervangen, want daar heeft deze simpelweg geen toegang meer tot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:55

MsG

Forumzwerver

Heb hetzelfde soort apparaat ook gehad. 32GB is inderdaad erg krap. Kan je er niet een SD-kaart ingooien van 16-32GB die hij kan gebruiken voor het updaten als extra ruimte? En kijk daarnaast inderdaad even goed bij "Deze computer -> C:-schijf - Eigenschappen -> Algemeen -> Schijfopruiming -> Systeembeschanden opschonen."

Bij Windows 10 worden veel updates geïnstalleerd als een soort halve nieuwe installatie, zodat je ook rollback kan doen, maar daardoor heb je soms wel tientallen GB's al in gebruik door dat soort dingen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Wat vreemd klinkt is het zoeken naar updates. Dat zou toch niet gevoeld mogen worden.

Voor een SSD wordt geadviseerd om tot 25% ruimte vrij te houden, anders zal je al enige tot heftige performance vermindering waarnemen. Je geeft aan 3% over te hebben, je zal er dan zeker goed aan doen om op te schonen.

Verder ben ik met Gero71. Al die moeite die je er ingestoken hebt nu zal al meer zijn geweest dan een nieuwe installatie.

Als het dan echt teveel moeite is en de risico's acceptabel zijn voor je, via een beetje Googlen hier een antwoord gevonden dat ook praat over de 1809 update.

Misschien nog eens een tool als CCleaner erover om wat schijfruimte vrij te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jean Paul schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:13:
Wat vreemd klinkt is het zoeken naar updates. Dat zou toch niet gevoeld mogen worden.
Ik ken het probleem dat de Windows Update service voor langere tijd een core volledig belast, dat merk je helaas op bepaalde systemen erg goed :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:47
Jean Paul schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:13:

Voor een SSD wordt geadviseerd om tot 25% ruimte vrij te houden, anders zal je al enige tot heftige performance vermindering waarnemen. Je geeft aan 3% over te hebben, je zal er dan zeker goed aan doen om op te schonen.

Verder ben ik met Gero71. Al die moeite die je er ingestoken hebt nu zal al meer zijn geweest dan een nieuwe installatie.

Als het dan echt teveel moeite is en de risico's acceptabel zijn voor je, via een beetje Googlen hier een antwoord gevonden dat ook praat over de 1809 update.

Misschien nog eens een tool als CCleaner erover om wat schijfruimte vrij te maken.
Wat 25% vrij... ik heb dat lang niet maar van performance verlies is echt niks ge merken.

Ontopic/
Wel een hele vieze manier maar je zou via het register of local gpo kunnen aangeven dat je computer naar een wsus server moet verbinden. Deze hebt je denk ik niet maar dat maakt niet uit. Als een systeem naar een wsus server verwijst voor zijn updates dan disable het direct de grote os upgrades waar jij nu last van heb.

[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 17-02-2019 20:07 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 1182656 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:20:
Op de laatste build is het heel makkelijk
Goeie tip... Maar ja, topicstarter loopt goed 2 jaar achter dus dat gaat 'm voorlopig dus ook ff niet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

HKLM_ schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:56:
[...]

Wat 25% vrij... ik heb dat lang niet maar van performance verlies is echt niks ge merken.

Ontopic/
Wel een hele vieze manier maar je zou via het register of local gpo kunnen aangeven dat je computer naar een wsus server moet verbinden. Deze hebt je denk ik niet maar dat maakt niet uit. Als een systeem naar een wsus server verwijst voor zijn updates dan disable het direct de grote os upgrades waar jij nu last van heb.
Daarom tot 25% ;), hangt van meerdere factoren af. Maar 3% is buiten kijf te weinig, zeker voor een systeem als deze.

Wsus optie via GPO kan niet in de home edition. En die optie wordt overruled wanneer je handmatig op de update knop drukt, weet niet of Windows deze om andere redenen zou overrulen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:15

TheVMaster

Moderator WOS
rlg.ddp schreef op Sunday 17 February 2019 @ 10:04:
[...]

Ik zou niet zomaar van dat soort 3rd party software installerenje je weet namelijk nooit wat de software eruit sloopt (en misschien toevoegd). Daarbij zal het vast niet bijdragen aan de stabiliteit van het systeem....

Maar goed. Als ik de TS was zou ik de machine gewoon een keer in de paar weken even bijwerken (desnoods met een SD kaartje erin). Je sluit hem toch aan op het internet, dus wil je dat ook graag veilig doen.
Josefien schreef op Sunday 17 February 2019 @ 14:42:
Ik ga het programma O&O ShutUp10 eerst proberen :D

De Windows update service is zoals geschreven al uitgeschakeld. Dit voorkomt dat hij naar updates gaat zoeken.

Metered connection stond al eerder aan. Hij download dan niet, maar ging alsnog zoeken met als gevolg extreme traagheid door hoog CPU- en schijfgebruik. En dan elke keer dat ik 'm gebruikte, omdat door de korte gebruikstijd het zoeken nooit klaar was. Het apparaat is immers niet zo snel van zichzelf.

Deze traagheid is tot nu toe opgelost met het uitschakelen v/d update service.

Nu ga ik dus met O&O ShutUp10 proberen ook het scherm over de grote update weg te krijgen die ik bij het opstarten telkens te zien krijg.

Een ander OS is geen optie, alleen al om Movie Maker. Ik heb thuis op de desktop Ubuntu 16.04 draaien en weet dat de alternatieven daarvoor lang niet zo snel en soepel werken voor een snel filmpje als Movie Maker. De setup van het Live Essentials pakket heb ik nog.

Het OS herinstalleren (incl. alle applicaties) is voor die 10-20 minuten gebruik per maand echt teveel werk :/ En mijn ervaring is ook dat elke nieuwere versie groter is... terwijl er nu slechts 1GB vrije ruimte is... daar blijft dat niks meer van over.

De SSD is niet vervangbaar in dit model, het betreft flash-chips gesoldeerd op het moederbord.

Het apparaat is meen ik geleverd met Win 10 Home, de huidige installatie is i.i.g. nog de originele. Hoewel het al lang geleden dat ik dat bewust heb gecontroleerd, dus pin me er niet aan vast.
Wat ik mij afvraag, waarom niet gewoon je telefoon gebruiken als je even wat wilt opzoeken in de auto (en in 10 min even een filmpje monteren...en dan via Moviemaker..die doet maximaal 480p toch?). Maar goed, als je er blij mee bent.....maar ik zou hem wel eens in de paar weken updaten, want internet....

[ Voor 50% gewijzigd door TheVMaster op 19-02-2019 00:58 ]

Anoniem: 1182656

MAX3400 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:01:
[...]

Goeie tip... Maar ja, topicstarter loopt goed 2 jaar achter dus dat gaat 'm voorlopig dus ook ff niet worden :)
Ook op die is het zelfde van toepassing maar dan moet je de osrcc.dll oid killen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb destijds met O&O ShutUp10 alles betreffende de updates uitgeschakeld. De laptop heb ik daarna heel lang niet meer gebruikt (ja, ruim een maand, snappen jullie nu waarom ik geen moeite erin wil steken om hem te herinstalleren/updaten? Bijhouden zou meer tijd kosten dan de gebruikstijd). Tot ik 'm vorige week weer eens even nodig had: de melding in de startpost verscheen weer :/

Het lijkt erop dat die melding komt van een eerder geïnstalleerde update en niet zozeer van de update service zelf.

De traagheid is wel ermee opgelost, hij zoekt niet meer naar updates :)
Pagina: 1