De model M maakt gebruik van buckling spring switches en die zijn uitermate eenvoudig: een vaste spiraalveer die buigt en op gegeven moment 'knakt' voor de welbekende klik. Daar kan weinig mis gaan. Nu is het in theorie mogelijk dat sommige toetsen zodanig misbruikt zijn dat metaalmoeheid optreedt, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk. Veel waarschijnlijker: de plastic delen van het toetsenbord zijn zodanig vies dat eea plakt en sleept.
Heb je het al uit elkaar gehaald en de toetsen gewassen? Zo niet, doe dat eerst:
- trek de keycaps van de toetsen. Als je een keypuller hebt (type die voor Cherry MX keycaps werkt, werkt hier ook prima), gaat dat eenvoudig, maar met beetje beleid en handigheid kun je ook zonder. Let wel dat de meeste Model M's aparte keycaps en keystems hebben, maar bij sommige (altijd handig exacte type te vermelden als je een topic opent

) zitten ze aan elkaar vast. Alles moet er in ieder geval uit, en als ze uit twee delen bestaan moeten die ook uit elkaar. Dat alles in een kussensloop doen, kussensloop goed dichtknopen en in de wasmachine. Daarna goed laten drogen.
- met een 5.5mm imbus met dunne zijkanten (zit o.a. in setje van iFixit - de meeste DHZ-zaak dingen zijn te dik en passen niet in het gat) de bouten die de behuizing dicht houden opendraaien. Beige onderkant van het toetsenbord, dan beige bovenkant, en voorzichtig snoer vrijmaken terwijl je dat doet (ook hier: verschillende versies vereisen verschillende aanpak, maar het is allemaal vrij eenvoudig). Die twee schoonmaken. Bovenkant gooi ik in de vaatwasser, onderkant omwille van de label niet. Goed schrobben met ongeparfumeerde babydoekjes is hoe ik het schoonmaak.
- je houdt de zwarte plaat over met buisjes waar de veertjes uit steken.
Laat de veertjes zitten, NIET lostrekken, Maak de plaat schoon en blaas vuil/stof uit de buisjes.
- als alles schoon en droog is, weer voorzichtig in elkaar zetten.
Als je dat gedaan hebt en het is nog steeds brak, dan wordt het tijd om naar evt middelen voor de veertjes te kijken. Let als het open is sowieso op de staat ervan, als ze bijv verroest zijn valt er weinig meer aan te redden ben ik bang - maar dat heb ik nog nooit gezien en ik heb de nodige Model M's onder ogen gehad (sterker nog, ik typ dit op een 1991 1396790

)