Advies nodig: onderhoud IBM keyboard model M

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guneyd
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-06 01:13
Ik heb een IBM keyboard model M aangeschaft en alhoewel het toetsenbord gewoon werkt, is de feedback van de knoppen verschillend en niet fijn om aan te horen. Sommige van de knoppen 'kraken' en maken een 'roestig' geluid.

Is het mogelijk om met een speciaal soort (smeer)olie, wax of iets dergelijks de toetsen weer te herstellen?

Tot zover heb ik online alleen Amerikaanse producten gevonden die ik niet kan bestellen. Hebben jullie misschien producten/middelen die jullie kunnen aanraden? Het liefst iets wat ik online kan bestellen of in de omgeving Rotterdam.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Guneyd op 08-03-2019 08:09)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De model M maakt gebruik van buckling spring switches en die zijn uitermate eenvoudig: een vaste spiraalveer die buigt en op gegeven moment 'knakt' voor de welbekende klik. Daar kan weinig mis gaan. Nu is het in theorie mogelijk dat sommige toetsen zodanig misbruikt zijn dat metaalmoeheid optreedt, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk. Veel waarschijnlijker: de plastic delen van het toetsenbord zijn zodanig vies dat eea plakt en sleept.

Heb je het al uit elkaar gehaald en de toetsen gewassen? Zo niet, doe dat eerst:

- trek de keycaps van de toetsen. Als je een keypuller hebt (type die voor Cherry MX keycaps werkt, werkt hier ook prima), gaat dat eenvoudig, maar met beetje beleid en handigheid kun je ook zonder. Let wel dat de meeste Model M's aparte keycaps en keystems hebben, maar bij sommige (altijd handig exacte type te vermelden als je een topic opent ;) ) zitten ze aan elkaar vast. Alles moet er in ieder geval uit, en als ze uit twee delen bestaan moeten die ook uit elkaar. Dat alles in een kussensloop doen, kussensloop goed dichtknopen en in de wasmachine. Daarna goed laten drogen.
- met een 5.5mm imbus met dunne zijkanten (zit o.a. in setje van iFixit - de meeste DHZ-zaak dingen zijn te dik en passen niet in het gat) de bouten die de behuizing dicht houden opendraaien. Beige onderkant van het toetsenbord, dan beige bovenkant, en voorzichtig snoer vrijmaken terwijl je dat doet (ook hier: verschillende versies vereisen verschillende aanpak, maar het is allemaal vrij eenvoudig). Die twee schoonmaken. Bovenkant gooi ik in de vaatwasser, onderkant omwille van de label niet. Goed schrobben met ongeparfumeerde babydoekjes is hoe ik het schoonmaak.
- je houdt de zwarte plaat over met buisjes waar de veertjes uit steken. Laat de veertjes zitten, NIET lostrekken, Maak de plaat schoon en blaas vuil/stof uit de buisjes.
- als alles schoon en droog is, weer voorzichtig in elkaar zetten.

Als je dat gedaan hebt en het is nog steeds brak, dan wordt het tijd om naar evt middelen voor de veertjes te kijken. Let als het open is sowieso op de staat ervan, als ze bijv verroest zijn valt er weinig meer aan te redden ben ik bang - maar dat heb ik nog nooit gezien en ik heb de nodige Model M's onder ogen gehad (sterker nog, ik typ dit op een 1991 1396790 ;) )

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De model M maakt gebruik van buckling spring switches en die zijn uitermate eenvoudig: een vaste spiraalveer die buigt en op gegeven moment 'knakt' voor de welbekende klik. Daar kan weinig mis gaan. Nu is het in theorie mogelijk dat sommige toetsen zodanig misbruikt zijn dat metaalmoeheid optreedt, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk. Veel waarschijnlijker: de plastic delen van het toetsenbord zijn zodanig vies dat eea plakt en sleept.

Heb je het al uit elkaar gehaald en de toetsen gewassen? Zo niet, doe dat eerst:

- trek de keycaps van de toetsen. Als je een keypuller hebt (type die voor Cherry MX keycaps werkt, werkt hier ook prima), gaat dat eenvoudig, maar met beetje beleid en handigheid kun je ook zonder. Let wel dat de meeste Model M's aparte keycaps en keystems hebben, maar bij sommige (altijd handig exacte type te vermelden als je een topic opent ;) ) zitten ze aan elkaar vast. Alles moet er in ieder geval uit, en als ze uit twee delen bestaan moeten die ook uit elkaar. Dat alles in een kussensloop doen, kussensloop goed dichtknopen en in de wasmachine. Daarna goed laten drogen.
- met een 5.5mm imbus met dunne zijkanten (zit o.a. in setje van iFixit - de meeste DHZ-zaak dingen zijn te dik en passen niet in het gat) de bouten die de behuizing dicht houden opendraaien. Beige onderkant van het toetsenbord, dan beige bovenkant, en voorzichtig snoer vrijmaken terwijl je dat doet (ook hier: verschillende versies vereisen verschillende aanpak, maar het is allemaal vrij eenvoudig). Die twee schoonmaken. Bovenkant gooi ik in de vaatwasser, onderkant omwille van de label niet. Goed schrobben met ongeparfumeerde babydoekjes is hoe ik het schoonmaak.
- je houdt de zwarte plaat over met buisjes waar de veertjes uit steken. Laat de veertjes zitten, NIET lostrekken, Maak de plaat schoon en blaas vuil/stof uit de buisjes.
- als alles schoon en droog is, weer voorzichtig in elkaar zetten.

Als je dat gedaan hebt en het is nog steeds brak, dan wordt het tijd om naar evt middelen voor de veertjes te kijken. Let als het open is sowieso op de staat ervan, als ze bijv verroest zijn valt er weinig meer aan te redden ben ik bang - maar dat heb ik nog nooit gezien en ik heb de nodige Model M's onder ogen gehad (sterker nog, ik typ dit op een 1991 1396790 ;) )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guneyd
Bedankt voor je reactie Dion! Wellicht handig om erbij te vermelden, maar ik heb het inderdaad met water e.d. geprobeerd schoon te maken. Het zijn inderdaad de veertjes die niet altijd even fijn reageren. Heb je daar nog wat tips voor?

Ik heb mijn Model M nu even niet in de buurt, maar ik zal op een latere tijdstip even kijken naar het Model nummer. En vet trouwens dat je ook een liefhebber bent :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerste PC in het ouderlijke huis was een IBM PS/2, in 1988 met Model M binnengekomen. Daar heb ik op leren typen, daar meet ik andere toetsenborden nog steeds aan af. Het komt niet vaak voor dat ik in vergelijking daarmee onder de indruk ben. Heb momenteel 4 stuks thuis (eentje op bureau van m'n dochter, zij is ook fan :D ) en een vijfde op het werk, maar dat is een 71G4644 'QuietTouch' rubber dome, aangezien ik met een 'echte' M gelynched zou worden door collega's en geen toets zou kunnen aanraken tijdens telefoongesprekken >:)

Maar jouw ding - je zegt met water geprobeerd schoon te maken - wat heb je exact gedaan? Keystems en keycaps in de wasmachine gooien is IMHO belangrijkste stap. Verder moeten de veertjes goed centraal staan als je de keystem er weer op drukt. Als ze helemaal aan de zijkant staan kunnen ze klem komen te zitten waardoor die toets dan veel minder feedback geeft. Mogelijk is dat bij jou aan de hand.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guneyd
Hallo Dion,

Sorry voor de late reactie, maar nu ik weer tijd heb (weekend) ga ik even al jouw stappen doorlopen :).

Om nog even uit te leggen wat ik eerder had gedaan:

- Ik heb het toetsenbord uit elkaar gehaald
- Alle toetsen (knoppen) in een emmer met heet/kokend water en schoonmaakmiddel (Dreft) gedaan.
- De toetsen na een half uurtje eruit gehaald en individueel gedroogd met een handdoekje.
- De rest van het toetsenbord met zo een natte chloor doekje schoongemaakt.
- Weer in elkaar gezet.

Toen dat niet het gewenste effect had heb ik, na wat gelezen te hebben op het internet, wattenstaafjes gedipt in schoenwax (niet al te veel) gebruikt om de veertjes wat meer frictie te geven.

Helaas had dat ook geen effect en heb ik daarna niks meer gedaan. Ik zal vanavond of morgenochtend even jouw advies opvolgen, maar voor de duidelijkheid:

- keycaps (toetsen) in de wasmachine.
- De behuizing van het toetsenbord in de vaatwasser.

En zou je ook nog wasmiddel/tabletjes adviseren of alleen wassen met water?

Nogmaals bedankt Mr. IBM Guru :D ! Wat jouw dochter betreft, jong geleerd is oud gedaan ;)! Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar het zou mij niet verkeerd lijken om ze op te voeden met een terminal & classic toetsenbord zoals de IBM Model M :) (parenting done right).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guneyd
Nadat ik alle toetsen zojuist eraf had gehaald, realiseerde ik mij dat ik geen geschikte schroevendraaiers had om het toetsenbord open te schroeven :(. Ik heb op jouw advies via iFixit een kitje besteld en ik hoop dat ik later deze week alsnog aan de slag kan :D

Ik heb trouwens de IBM Model M:
Part No: 1397661.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 09:48
Schoon = schoon zou je zeggen, of dat nu vatwasser, wasmachine autowasstraat of whatever is. Lauw sopje met wat afwasmiddel en tandenborstel is ruim voldoende om de plastic case en toetsjes schoon te maken.

Zitten alle plastic rivets nog wel op zn plek? Dat zijn die zwarte puntjes die door de stalen backplate zijn gesmolten. Als er teveel zijn afgebroken zou je zomaar eens pech kunnen hebben en een boltmod moeten uitvoeren. Ik heb dat zelf een keer gedaan toen ik mijn Model M heb omgebouwd naar een 60% varriant en dat is een tijdrovende klus (https://geekhack.org/index.php?topic=94002, topic nooit afgemaakt :/ ). Ik woon ook in de buurt van Rotterdam, heb de spullen die ik er voor nodig had nog over (boortje, moertjes, boutjes en ringetjes; zijn de juiste formaten). Mag je overnemen / afhalen mocht je dit nodig hebben.

Zoals Dion zegt kijk ff of de toetsjes er goed op zitten. Toetsenbord kantellen in verschillende hoeken terwijl je toetsjes reseate en kijken of dit het probleem oplost.

Veertjes smeren heb ik geen goede ervaringen mee, veranderd de feel van de toetsen teveel en tacktility verdwijnt. Veertjes ontroesten heb ik ook geen goede ervaring mee, omdat je ze na het ontroesten moet smeren (anders komt de roest snel terug) en dat veranderd (wederom) de feel. IBM coate de veertjes met iets, ik denk een dry film (teflon) coating om tegen roest te beschermen maar heb het juiste middel zelf nog niet gevonden.

Replacement veertjes kan je gewoon bij unicomp (UK) bestellen (met voetjes dat wel). Veertjes er tegen de klok in afdraaien en met een tandstoker oid monteren op de plekken waar je nu last heb van rotte veertjes (kan je er gewoon uittrekken als je ze tegen de klok in draait, niet zo spannend allemaal). Zie ook https://imgur.com/a/6bnzW. Ook gedaan bij mijn IBM Model F met wat manke veertjes (die is nog wel ietsjes ouder, bijna 40 ;) ).

[ Voor 40% gewijzigd door Rollo op 25-02-2019 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guneyd
Beste Rollo,

Bedankt voor je reactie! Sjeetje, aan de ene kant respecteer ik je beslissing om het custom te modden, maar aan de andere kant is het ook wel zonde ... :P. Was die van jou al zwart of heb je dat zelf gedaan? Ook bedankt voor je aanbod btw!

Ik heb even naar de imgur link gekeken die je mij hebt gegeven en wat mij opvalt, is dat mijn bucking springs (i.t.t. wat je bijv. hier ziet: https://i.imgur.com/CsVYZ.jpg ) niet allemaal zo recht staan. Sommige staan in het midden, maar een hoop anderen leunen toch naar de zijkanten toe... Ik dacht dat dit normaal was, maar ik denk nu dat het misschien de reden is voor mijn irreguliere feedback.

Momenteel ben ik op werk, maar ik zal vanavond even een foto maken van mijn toetsenbord en dit met jullie delen.

Wat gebruik je nu als main toetsenbord eigenlijk Rollo :O ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rollo
Nu ik erover nadenk, ook die veertjes heb ik thuis nog nieuw liggen stuk of 20 van Unicomp (heb immers een stuk van dat ding afgezaagd en daarmee dus over:p ) dus kan je eventueel ook overnemen mocht dat t probleem zijn. Kan zijn hoor dat die veertjes een beetje zwiebelen. Moet je goed opletten dat ze recht staan als je de keycap erop doet.

-Op werk een Anne Pro 2 / gateron brownmet Maxkeys SA keycaps. Deze is makkelijk mee te nemen vandaar.
-Thuis Model F XT helemaal gerestaureerd (metalen platen erin ontroest, prof herspoten, foam vervangen voor neoprene, NOS toetsen) met teensy 2.0 ingebouwd voor usb conversie + nkro, 1000hz polling rate en helemaal programmeerbaar (tot 8 layers). Ben overigens een tweede daarvan aan het bouwen die te koop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guneyd
Bedankt Rollo! Momenteel weet ik nog niet hoe mijn toetsenbord er van binnen uitziet. Wanneer ik mijn iFixit kit binnen heb, zal ik even kijken naar hoe makkelijk de veertjes wel niet te vervangen zijn.
Mocht het nodig zijn, dan zou ik zeker van je aanbod gebruik willen maken :D .

- Anne Pro 2: ziet er goed uit en mooie keycaps ook. Ik was een tijd geleden de Hexgears x-1 aan het overwegen (vanwege bluetooth), maar de reviews waren niet bepaald positief. Vind je het persoonlijk fijn werken met een bluetooth toetsenbord?
- Model F XT: Indrukwekkend man. Vet om te horen dat Tweakers hier met dit soort dingen bezig zijn. Geef maar een seintje wanneer het in de verkoop is ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rollo
haha zal ik doen. Voor de veertjes hoef je overigens niet het toetsenbord uit elkaar te halen, het toetsje eraf halen is genoeg (misschien was dat niet duidelijk uit mijn verhaal:P)

Bluetooth vind ik niet fijn. Anne Pro heeft het ook maar soms zie je toch een kleine stottering, en dat irriteert mij teveel dus ik gebruik hem altijd cabled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guneyd
@Rollo en @dion_b hartelijk bedankt! Ik heb jullie advies opgevolg! Toetsenbord is schoongemaakt en ik heb vervolgens de keycaps er voorzichtig weer op geplaatst. Na een snelle test kan ik zeggen dat het veel fijner klinkt en typt. Ik moet alleen nog kijken of het ook aangesloten op mijn PC werkt na een wasbeurtje :P, maar qua “feel” is het in ieder geval zeer prettig ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rollo
nice! Wat was de staat van de rivets; die zwarte dingen die door de backplate zijn gesmolten? Zaten ze er allemaal nog op :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guneyd
Ik weet niet of ik überhaupt rivets had.. niet echt opgelet of gezien. De onderkant van de behuizing is wel deels gesmolten/misvormd in de vaatwasser haha :P. Ik heb het uiteindelijk met een haardroger klein beetje recht weten te trekken, waarna ik de metalen plaat er weer in heb gedaan. Wanneer ik thuis ben, zal ik nog even een foto met je delen, zodat je kan zien wat er is gebeurd :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
Oei dat is wel zonde zeg! Volgende keer toch maar lauw sopje :P
Pagina: 1