Elektra verbruik drastisch afgenomen, maar rekeningen niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieFox
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-04 05:56
Terugdenkend aan de oude tijd, met glazen bulb lampen van wel 40 tot 100 watt per lichtpunt. Op 'n avond had je dan zomaar 'n paar uren lang 300 watt aan staan. Niet te vergelijken met tegenwoordig, waarbij je met 'n paar LED lampjes hooguit 10 tot 20 watt verbruikt.

Ik heb echter het gevoel dat ik sinds de LED niet echt minder betaal voor de combi rekening van gas en elektra. Je zou toch zeggen dat met 30x minder elektra verbruik, dit toch wel merkbaar moet zijn in de elektra rekening?

Zou de overheid op deze technische ontwikkelingen inspelen en de belastingen sindsdien verhoogd hebben? Wie weet hier het fijne van?

Alvast hartelijk dank voor de replies!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 13:08
LED lampen enzo is leuk maar het is niets in vergelijking tot sommige ander dingen die je in huis zou kunnen hebben zoals PC, TV, keuken apparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 17:16
In 2019 zijn heel veel belastingen en transport kosten zijn ook weer hoger.
Dat is in verhouding laatste jaren toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je lampen zijn een significant gedeelte van je energierekening (iig als je gloeilampen/halogeen hebt), maar niet het merendeel van je verbruik normaal gesproken. Dus zelfs als die helemaal wegvallen blijft er genoeg over.

Maar verder, het is nou niet bepaald een geheim dat energieprijzen de laatste jaren omhoog zijn geschoten. Ik verbruik weinig gas, en alsnog is mijn energierekening ook relatief enorm gestegen. Meer dan wat ik verder zie, en als ik mijn verbruik van de factuur over vorig jaar nu invoer voor een nieuwe leverancier, dan kost het veel meer. Ik heb er beetje naar gekeken, en conclusie was dat letterlijk elke component van de prijs duurder is geworden.

[ Voor 34% gewijzigd door Sissors op 16-02-2019 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Btw, accijns, inflatie, slimme meters zullen ze vast wel van afstand manipuleren, je buren die stroom aftappen ivm wietkwekerij. Alles kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
CharlieFox schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 22:16:
Terugdenkend aan de oude tijd, met glazen bulb lampen van wel 40 tot 100 watt per lichtpunt. Op 'n avond had je dan zomaar 'n paar uren lang 300 watt aan staan. Niet te vergelijken met tegenwoordig, waarbij je met 'n paar LED lampjes hooguit 10 tot 20 watt verbruikt.

Ik heb echter het gevoel dat ik sinds de LED niet echt minder betaal voor de combi rekening van gas en elektra. Je zou toch zeggen dat met 30x minder elektra verbruik, dit toch wel merkbaar moet zijn in de elektra rekening?

Zou de overheid op deze technische ontwikkelingen inspelen en de belastingen sindsdien verhoogd hebben? Wie weet hier het fijne van?
iets research doen lijkt me handig, tips:

1. check het gemiddeld energieverbruik pwr huishouden over de jaren. LEDs helpen, maar we hebben ook veel meer apparaten nu dus besparing weer zo.goed als weg

2. zoek eens consumentenprijzen elektra/gas op over de laatste 10 jaar. dit schommelt maar wordt inderdaad steeds meer belasting t.o.v. basisprijs elektra/gas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01
Leg om te beginnen de laatste paar jaarafrekeningen eens naast elkaar? Dan zie je snel genoeg of je verbruik inderdaad is afgenomen en welk aandeel de belastingen hebben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet inderdaad de kWh's naast elkaar leggen, dat is je verbruik.

Verder kost een kWh niet zoveel, dus de besparing zal niet in de honderden euro's te vinden zijn vermoed ik, tenzij je écht met flinke halogeenlampen stond te stoken. Gas is de grootste kostenpost op je energierekening vermoed ik.

Wat verder nog belangrijk is om te weten is of de meterstanden netjes doorgegeven zijn of ingeschat zijn door de leverancier. Bij het inschatten zitten ze namelijk best een stuk hoger dan de werkelijkheid meestal is. Dit zorgt ook voor een mogelijk vertekend beeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

. Je zou toch zeggen dat met 30x minder elektra verbruik, dit toch wel merkbaar moet zijn in de elektra rekening?
30x minder verbruik?
Volgens mij geloof jij in sprookjes... ;)

Je roept: "Elektra verbruik drastisch afgenomen," maar vervolgens staaf je dat niet met cijfers.
M.a.w. nietszeggend. :|
En het is zo simpel.
Leg je verbruik van de afgelopen jaren in kWh eens naast elkaar. En roep dan nog eens wat over hoeveel kWatth je verbruikt hebt... ;)
Het fijne hiervan? Het is zowat continu in het nieuws.. de verhoging van de energieprijzen en vooral de belastingen daarover. :-(
Kijk maar eens naar de totale opbouw van je energierekening; meer dan de helft (!) zijn toeslagen en belastingen. Het kale kWh en m3 tarief valt eigenlijk wel mee.

Ivysaur schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 22:20:
Btw, accijns, inflatie, slimme meters zullen ze vast wel van afstand manipuleren, je buren die stroom aftappen ivm wietkwekerij. Alles kan.
Er kan idd heel veel, maar accijns op energie die je thuis verbruikt? :? Die kende ik nog niet... :+
...tenzij je een verwarmingsinstallatie hebt die je stookt met minerale brandstoffen...

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 17-02-2019 09:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wel als je verwarming aan staat maakt het vrijwel niets uit of je LED of gloeilampen gebruikt. De oude gloeilamp is dan vrijwel 100% efficient (de LED ook natuurlijk alleen maken ze veel minder warmte en gebruik je meer gas).

Ik ben in de winter niet zo bang om elektriciteit te gebruiken, alles wat aan pixies mijn huis in komt vergaat tot warmte (ook het zichtbare licht). In de zomer als je niets wilt verspillen aan warmte productie moet je voorzichtig zijn. Afhankelijk van de gasverwarming en hoe efficient die is kan je er van uitgaan dat per geproduceerde calorie aan warmte de kosten ongeveer gelijk zijn.

Niet lang geleden was ik bij een firma die in alle kantoren de oude verlichting had vervangen door moderne zeer zuinige. De verwarming was, zoals niet ongebruikelijk in Frankrijk electriek. Natuurlijk had de firma die de verlichting had geleverd mooie spreadsheets gemaakt voor de besparing. Maar 'vergeten' dat de firma in de winter gewoon meer stroom verbruikt aan verwarming nu er minder stroom naar de lampen gaat.

Nog steeds de moeite waard maar ik ben het een beetje zat dat iedereen die 'stroom' wil besparen vergeet dat zodra je verwarming aanstaat je besparing minimaal is. Mijn drie servers houden mijn kantoor warm, in de zomer staan ze duidelijk energie zuiniger afgesteld en gaat er een vrijwel altijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Effect van het huidige kabinetsbeleid. Probeer je stem eens ergens anders neer te leggen en misschien zie je dan eens resultaat van de woorden die constant worden gerept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:55
Door de langdurig hete zomer heeft de koelkast harder moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien om dat de helft voor je rekening bestaat uit vast recht, aansluitkosten, waar het verbruik geen invloed heeft op deze kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:04:
Afhankelijk van de gasverwarming en hoe efficient die is kan je er van uitgaan dat per geproduceerde calorie aan warmte de kosten ongeveer gelijk zijn.
Maar dat is niet zo; een calorie uit elektrische verwarming is in Nederland 2-3x zo duur als een calorie uit gasverwarming.
Als gasverwarming echt even duur zou zijn als elektrische dan kan iedereen net zo goed meteen van het gas afstappen en zijn huis verwarmen met elektrische radiatoren. Scheelt al meteen de helft aan vastrecht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 16:53
Mijn ervaring is dat een groot gedeelte van je verbruik zit in apparaten die 24/7 aanstaan. 1W 24/7 aan is al 8.76kWh/jaar. Ik ben jaren geleden eens door mijn huis op zoek gegaan naar al mijn verbruikers met zo'n stekker vermogensmeter. Daar zat bijvoorbeeld een stereotoren bij van 12W. Verstelbare bed-bodems: 7W; wekker; TV media boxen; koelkast; diepvries; etc etc. Ik kwam er toen achter dat dat 24/7 verbruik al zo'n 40 - 45% van mijn totaal verbruik was. Daar heb ik met het uitzetten van wat overbodige apparaten toch vrij makkelijk zo'n 500-600 kWh/jaar aan besparingen mee behaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:10

OmeJoyo

This is me

*Nou de tv's zijn groter geworden en niet persé op hetzelfde tempo zuiniger.

* Everything is connected! Lampen, witgoed, enz. Dat is leuk en handig maar zeker niet altijd zuiniger. Er zijn televisies, receivers en andere devices die in een "slimme" standby tussen de 5 tot wel 40 watt gebruiken!

* We zijn vrijwel allemaal meer apparatuur gaan gebruiken. Telefoons, tablets, smartwatches, laptops,consoles, overal om me heen zie ik een forse toename en bovendien zie ik geregeld dat het aan blijft staan onder het mom, het gebruikt niet zo veel meer als vroeger.

* Elektra is (zeker dit jaar) duurder geworden

Lang verhaal kort, we zijn meer gaan betalen door gemak en comfort. Waar de grens ligt is voor iedereen persoonlijk maar mijn rekening is de afgelopen jaren zo'n 10% gezakt terwijl we toch vaak voor comfort hebben gekozen. Je verklapt zelf al in je topicstart waarom je de vraag stelt : "Ik heb echter het gevoel", hieruit kunnen we opmaken dat je niet bewust bezig bent met wat je verbruikt aan elektra. Ook dat is net als het comfort een keuze, maar ik weet zeker dat wanneer je hier bewuster van wordt en ernaar handeld dat ook je rekening zakt :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
We slepen met z’n allen steeds meer apparaten in huis die, zoals al genoemd, een flink standby verbruik hebben. Vroeger, in het jaren 50 huis van mijn ouders, zaten 2 groepen in de meterkast en 4 stopcontacten in de woonkamer en dat was meer dan ruim voldoende. Daar kom je tegenwoordig niet meer mee weg. Daarnaast kunnen de samenstelling van je huishouden en je werktijden veel verandering in je verbruik veroorzaken.

En natuurlijk zijn de belastingen en andere kosten omhoog gegaan. En je elektriciteisverbruik is maar een deel van je energieverbruik. Een paar LED lampjes wegen niet op tegen een flink gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn verbruik dacht ik ook mooi te reduceren met alles naar LED, timers en dimmers erbij en klaar. Nou nee dus want mijn verbruik is flink omhoog gegaan. Ik hou alles keurig in de gaten maar soms kan ik totaal niet verklaren waarom ik op de 13 kWh per dag verstook en de volgende dag 9 kWh terwijl er niets meer of minder aan staat. Ook lijkt het zo dat als ik nu meer aanzet (oven/slowcooker), ik minder verbruik volgens mijn elektrameter. Ik heb het gevoel dat die elektrameter niet helemaal meer 100% is maar ik kan mijn vinger er niet helemaal opleggen. Ik ben ook met ruim 700 kWh omhoog gegaan met mijn jaarverbruik terwijl ik heel veel apparatuur automatisch laat uitschakelen na bepaalde tijd en mijn server staat ook al de hele tijd uit. Dus dan zou je moeten zeggen dat alles uitstaat. Ik heb heel veel apparatuur achter Eve Energy meters staan maar ook daar zie ik niet dat ik zoveel verbruik. Ik zou grofgezegd iets meer dan 11 kWh per dag moeten verstoken terwijl ik bijna niets aan heb. Ik ben nu bezig om alles achter klikaanklikuit schakelaars te plaatsen en dan maar in de nacht alles uit te zetten en daarmee winst te behalen. Het lijkt nu dat ik al 1 tot 2 kWh winst boek op een nacht. Ik heb bijna alles uitstaan en toch blijft er nog een verbruik van 4 tot 6 kWh op een nacht en daar kan ik mijn vinger totaal niet op leggen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:08:
Misschien om dat de helft voor je rekening bestaat uit vast recht, aansluitkosten, waar het verbruik geen invloed heeft op deze kosten.
Ja dat probleem ken ik. Mijn verbruik is enorm laag, kleine nieuwbouwflat, goed geisoleerd. Enige waar gas voor is is verwarming (die misschien een week per jaar aanstaat) en warm water. Verder elektra, heb overal spaarlampen en dergelijke, zuinige apparaten. En toch loopt die rekening elke keer op. Nu weer door die belastingverhoging... omdat de overheid gasgebruik wil ontmoedigen, terwijl ik al amper wat gebruik? pff, het wordt gewoon de nieuwe melkkoe na de auto.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:36
Het is ook niet helemaal duidelijk wat je tegen elkaar afzet. Meestal betaal je bijvoorbeeld maandelijks een voorschot op de jaarlijkse energierekening. Die daalt niet, tenzij je daar andere afspraken over maakt met je energieleverancier.

Jaarrekeningen hebben een opgaaf van verstookte kWh's op jaarbasis - ik begrijp dat die voor een gemiddeld tweepersoons huishouden zo rond de 3000 kWh ligt. Vergelijk die eens over de afgelopen jaren.

Het klopt trouwens dat energieprijzen in de lift zitten. Vooral aardgas is veel duurder geworden, maar ook electriciteit kruipt omhoog. De netwerkkosten trouwens ook.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
AZ >>> WVB

Zonder kWh over de jaren is dit topic vrij zinloos. Als je Ziggo Horizon hebt, heb je een straalkachel erbij. NAS, Domotica, Telefoons, tablets, etc. Je verbruikt meer op andere manieren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:02
Ik heb dat zelf eens allemaal opgemeten. En veel van de grootverbruikers lijken onschuldig.

Zo zijn 2 Routers, een nas en een vaste telefoon, samen goed voor 185kwh per jaar.
Mijn 15 jaar oude cv ketel verbruikt 180kwh op jaarbasis.
De pc (met twee ccfl monitoren) tikt ook makkelijk de 185kwh aan, terwijl die niet eens dagelijks wordt gebruikt.
M'n homecinema (plasma tv, receiver, nuc, ziggo ding, 2 subwoofers) die wel dagelijks (2-4uur) gebruikt wordt, is goed voor minimaal 350kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Señor Sjon schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:37:
[mbr]AZ >>> WVB[/]

Zonder kWh over de jaren is dit topic vrij zinloos. Als je Ziggo Horizon hebt, heb je een straalkachel erbi
super handig om zaadjes op te laten ontkiemen, dat dan weer wel. op de KPN box passen er maar een paar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:54
itsalex schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:00:
Ik heb bijna alles uitstaan en toch blijft er nog een verbruik van 4 tot 6 kWh op een nacht en daar kan ik mijn vinger totaal niet op leggen.
Pomp van de vloerverwarming misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51
@itsalex staat je combiketel toevallig op comfort stand? Dan houd hij namelijk zijn boiler continu op >80 graden en dat kost gas en electra.

Pomp vloerverwarming inderdaad ook op temp/auto laten schakelen scheelt ook behoorlijk ipv continu.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 18-02-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je oven, waterkoker, koelkast, pc, tv, wasmachine... gaat niet minder verbruiken omdat je een paar halogeenlampjes ingeruild hebt voor LED.

Los daarvan op de verlichting sowieso geen factor 30, eerder 10.

Of nog minder, omdat je ze langer aan laat staan 'want verbruikt toch niks'.

En in het stookseizoen wordt elke kWh bespaard gewoon bijgestookt door de CV. Nu zijn gas- kWh's wel iets van 2,5x goedkoper dan elektra kWhs, maar goed.

Leef je in zo'n nieuwbouwpand en heb je airco... dan is het eerder andersom; elke kWh besparing wordt vermeerderd met 20% omdat je airco het rustiger aan kan doen.

[ Voor 52% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-02-2019 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:00:
@itsalex staat je combiketel toevallig op comfort stand? Dan houd hij namelijk zijn boiler continu op >80 graden en dat kost gas en electra.

Pomp vloerverwarming inderdaad ook op temp/auto laten schakelen scheelt ook behoorlijk ipv continu.
het zou kunnen dat de combiketel op comfortstand staat maar ik heb al de hele tijd ruzie met die k ketel van Intergas (geeft af en toe geen warm water/kachel springt niet aan). Ook mijn regendouche van 21 cm trekt dat kreng niet en vooral als de kachel ook nog aangaat (nooit met een CW3 doen). Hoewel mijn verbruik met ruim 100 m³ per jaar is verminderd doordat ik als een malle door huis ben gegaan met de kitspuit :) en de Tado en toen was het tada.
Maar dan begrijp ik nog steeds waarom ik alles met LED/Klikaanklikuit/Hue etc doe en dan nog bijna hetzelfde/meer verbruik. Ik ben wel bezig om te checken of een paar wijzigingen misschien wel het antwoord hebben (printer en iMac stond in standby, staan nu ook uit).
Ik denk namelijk dat de magnetische rem van de elektrameter (correct me if I'm wrong) niet goed meer werkt waardoor bij minder verbruik de rem niet goed functioneert en bij meer verbruik het wel goed gaat.
Maar ja om nou echt je verbruik omlaag te krijgen is gewoon kwestie met kaarslicht lopen/werken en alle groepen uitzetten (koelkast haalt wel 24 uur maar ik zou die wel onder prik laten staan want als je het vergeet wordt het 24 uur daarna zo'n zooitje dat uit de vriezer komt haha).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
In het gloeilampen-tijdperk ging voor een doorsnee huishouden zo'n 10-15% van het elektriciteitsverbruik op aan verlichting.

Laat dat nu 2 à 3 % zijn als je alle lampen hebt vervangen voor LED. Dat is 8 tot 13% besparing.

Intussen zijn we ruim 12 jaar inflatie verder. Het zou daarmee vreemd zijn wanneer je nu in Euro's minder zou betalen, ondanks de besparing.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Kan, Krijgt u aan het einde van het jaar wel terug?
En relevant aandeze vraag is heeft u een slimme meter?

Greetzzz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Dit is natuurlijk te makkelijk. Vroegah was verlichting de grootste kostenpost op de electriciteitsrekening. Dankzij de spaar- en LEDlampen is dat verbruik nu veel minder (al denk ik dat we netto wel meer lampen in huis hebben en ze langer laten branden) maar in de meeste huishoudens staat wel een afwasmachine en een wasdroger. Deze apparaten had vroeger bijna niemand. En er zijn ook veel meer kleine apparaten zoals iPods, telefoons, tablets, laptops, slimme thermostaten en rookmelders, routers, modems etc etc etc. Stelt allemaal niks voor qua verbruik, maar het zijn wel heel veel apparaten! Dus ik betwijfel of het verbruik van een gemiddeld huishouden echt gedaald is.

Maar het andere wat speelt is natuurlijk de manier waarop electriciteit verhandeld en aangeboden wordt. Als je goed naar je rekening kijkt, dan zie je dat het verbruik in kWh slechts 1/3 deel van de rekening is. De rest is belasting en vaste kosten. Om heel eerlijk te zijn vind ik die kosten idioot hoog. De Vereniging Eigen Huis pleit er al jaren voor om al die vaste kosten om te slaan in de kWh-prijs, zodat je alleen nog variabele kosten hebt. Dan loont het nog meer om op energie te besparen. Ik zou dat wel een goed plan vinden, dan verklein je ook de drempel om zonnepanelen aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het is sowieso vreemd. Ik heb dit jaar effectief 1/8e verbruikt over het hele jaar ten opzichte van vorig jaar, maar de rekening is nagenoeg niet lager. Led lampen, zuingere PC, PC minder aan, alle andere verbruikers achter een schakelaar dus niks meer op standby, geen Ziggo Horizon box meer. Alle halogeen en spaar vervangen door Led. En dat is te zien in verbruik. Maar niks minder betalen. Heb het gevoel dat we bestolen worden, opgelicht.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lcanrinus schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 02:58:
Kan, Krijgt u aan het einde van het jaar wel terug?
En relevant aandeze vraag is heeft u een slimme meter?

Greetzzz
Kun je misschien een keer stoppen met elk antiek topic in dit subforum omhoog te kicken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wim-Bart schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 03:16:
Het is sowieso vreemd. Ik heb dit jaar effectief 1/8e verbruikt over het hele jaar ten opzichte van vorig jaar, maar de rekening is nagenoeg niet lager. Led lampen, zuingere PC, PC minder aan, alle andere verbruikers achter een schakelaar dus niks meer op standby, geen Ziggo Horizon box meer. Alle halogeen en spaar vervangen door Led. En dat is te zien in verbruik. Maar niks minder betalen. Heb het gevoel dat we bestolen worden, opgelicht.
Grootste deel van de rekening is meestal gas, en laat afgelopen jaar de gasprijs fors gestegen zijn, daarnaast de energiebelasting fors verhoogd. Tel daarbij dat energiebedrijven niet meer gooien met kortingen, vastrecht verhogen, kosten van je netbeheerder gestegen en je rekening knalt omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 10:30
Nieuw huis, medio 2018 wonende, oct 2018 been gebroken en dus in de koudste maanden op de bank met de verwarming flink hoog.. ik heb 3-4 maanden 4-500 euro per maand verstookt aan gas.. jaiks. Nu staat de verwarming haast niet meer aan, enkel in het weekend.. en dat scheelt behoorlijk

Gezien mijn kantoor los van mijn huis staat, waar ik eigenlijk altijd zit ipv in huis, en dat verwarmen duur is, ben ik al overgeschakeld op electrische verwarming, maar ik denk dat ik daar een gesloten mazout kacheltje neer ga zetten, duur in aanschaf maar relatief goedkoop om te stoken ( 20€ per maand )

[ Voor 36% gewijzigd door Patientzero op 28-12-2019 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

Wim-Bart schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 03:16:
Als je de afrekeningen naast elkaar legt dan moet prima te zien waar dat verschil in is gaan zitten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
@Verwijderd Je concentreert teveel op stroom en omdat het overgrote deel je gasrekening is zijn die paar lampjes vervangen een druppel op een gloeiende plaat, ik zou zeggen pak de hoofdoorzaak eens aan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:38
Wanneer je je jaaroverzicht erbij pakt dan zul je zien dat de vaste kosten een vrij aardig deel van je rekening betreft.

Daarbij zijn de kosten voor gas in de meeste gevallen een grotere kostenpost dan elektra. Ik heb zojuist mijn overzicht erbij gepakt en gekeken naar 2018 en 2019 (is op een paar dagen na toch voorbij :));
2018;
Stroom € 836,63 / 4.184,00 kWh
Teruglevering 0,00 kWh
Gas € 726,82 / 751,65 m3

2019;
Stroom € 880,63 / 4.441,00 kWh
Teruglevering 109,00 kWh
Gas € 705,33 / 653,43 m3

Met een voorschot van € 145 per maand moest ik de laatste maand van 2019 nog € 23 betalen, dus ik heb (iets) minder verbruikt dan ingeschat.

Wanneer ik naar de opbouw van mijn termijnbedrag kijk;

Levering van Stroom € 29,27
Levering van Gas € 24,48
Overheidsheffingen op Stroom en Gas (af te dragen aan de overheid) € 53,26
Netbeheerkosten voor Stroom € 19,24
Netbeheerkosten voor Gas € 14,25
Warmte, Toon, abonnementen, overige kosten en kortingen € 4,50

Toon heb ik er inmiddels vanaf gehaald, inmiddels ook een andere thermostaat (besparing van € 4,50 per maand = € 54 per jaar :+

Maar goed.. Netbeheerkosten á € 33,49 p/m raak ik hoe dan ook niet kwijt, hoeveel ik ook zou besparen. Des te meer mensen er van gas afgaan zal men vast ook wel het vastrecht voor beide omhoog schroeven.

Sinds half november zonnepanelen laten plaatsen en ik vermoed dat dit de enige échte manier is om kosten te besparen; Minder afnemen (en tot het afgeschaft is, terugleveren). Helaas werken de panelen alleen overdag maar goed... Ik heb goede hoop dat thuis accu's over een jaar of 10 een stuk betaalbaarder zullen zijn :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
Met de elektrificatie van ons land zal op termijn het capaciteitstarief voor aansluitingen tot 3x25A waarschijnlijk wel omhoog gaan inderdaad. Het tarief is immers gebaseerd op de gemiddelde kosten voor de benodigde infrastructuur. Naarmate die 'gewone huisaansluitingen' steeds zwaarder belast worden, zullen die gemiddelde kosten voor de infrastructuur ook omhoog gaan. Kabels en trafostations in de wijken zullen her en der verzwaard moeten worden, met steeds meer piekbelasting van zowel zonnepanelen (teruglevering) als inductiekookplaten (afname) is ook opslag op wijkniveau om net-stabilisatie te realiseren nog een kostenpostje waar netbeheerders tegenaan gaan lopen.

Daar staat tegenover dat ik alweer twee jaar gasloos ben en geen vastrecht voor gas betaal. Scheelt 200 euro aan Liander kosten en 50-100 vaste kosten voor de energieleverancier per jaar.

Met 9 zonnepanelen op mijn dak en steeds betere isolatie is de energierekening inmiddels onder de 500 euro per jaar. Met verdere isolatie verwacht ik uiteindelijk onder de 300 euro per jaar uit te komen. Maar het belangrijkste van de isolatie: Een enorme verbetering van wooncomfort.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Sissors schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 22:20:
Ik verbruik weinig gas, en alsnog is mijn energierekening ook relatief enorm gestegen.
Ik heb al bijna 10 jaar het maandbedrag vast gezet op EUR 125,00. Ja een bewuste keuze. Elk jaar krijg ik geld terug. Dat is wat minder dan voorheen. Ongeveer 3.500 kWh en 650-850 m3 gas per jaar voor een tussenwoning uit 2004 met mechanische afzuiging, 2 volwassenen, twee kinderen (13 en 11). Zonneboiler, HR107 cv-ketel, meest gebruikte verlichting led of spaarlamp, A++ wasmachine, droger en koel-/vriescombinatie. 20 jaar oude vaatwasser (was gratis).

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Kabeltjekabel! Begrepen!
Ik was blijkbaar uitgegaan van de laatste reactie qua datum ipv de Vraag.
zou er zeker op gaan letten!

Vrgr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:13
Dit wordt bijgehouden door o.a. het CBS:
Het verbruik van elektriciteit in Nederland schommelt sinds 2006 rond 120 miljard kWh. Het elektriciteitsverbruik was het hoogst in 2008 met ruim 123 miljard kWh. Door onder andere de financiële crisis van 2008, de geringe economische groei die daarop volgde, en besparingseffecten van onder meer nieuwe energiezuinige apparaten, is dat verbruiksniveau sindsdien niet meer bereikt. Elektriciteit wordt aangeboden door zowel binnenlandse als buitenlandse producenten.
Als we dan zelf even in CBS graven:

1980: 64K
1990: 81K
2000: 108K
2010: 120K
2018: 120K

Bovenstaand het antwoord op de ontwikkeling. Echter dit is niet de reden dat je rekening niet is gedaald. De kosten per Kwh zijn namelijk tegelijkertijd ook enorm gedaald. De reden dat je dit niet op je factuur merkt zit hem in de overheid. De totale kosten zijn namelijk zo verdeeld: 46,5% overheidsheffing, 17,3% netbeheerkosten en 36,2% leveringskosten.

Voor gas ga je in 2020 overigens 40,3 cent per m3 belasting betalen, deze zat in 2015 nog op 23,12 cent. Grote kans dat je totale energie nota ook daar hinder van ondervind.

Met verbruik van energie spek je dus vooral de schatkist. In een volledig liberale maatschappij zou men gemiddeld ongeveer de helft betalen van de huidige energienota.

Het idee hierachter is, los van de socialistische insteek, overigens natuurlijk dat door het duur te maker de bevolking zuiniger omspring met energie. Tot op zekere hoogte is dat ook wel zo. Het was de crisis die de stijgende lijn heeft doorbroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9u8QvXlW8ABQlvd4rsMmLSso/full.png

Overigens is er nog wel een kans dat de kostprijs per Kwh gaat toenemen doordat er nog altijd op windenergie wordt ingezet (ondanks de tegenvallende resultaten in Denemarken). Windmolens zijn vooral heel erg duur.

[ Voor 67% gewijzigd door sdk1985 op 28-12-2019 18:14 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lcanrinus schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:44:
Kabeltjekabel! Begrepen!
Ik was blijkbaar uitgegaan van de laatste reactie qua datum ipv de Vraag.
zou er zeker op gaan letten!

Vrgr
Taggen doe je met een apenstaart voor de nickname. En nee, je reageert op dingen die al 10 maanden dood zijn... dus je hebt echt zitten doorscrollen in het rusthuis van de topics en zit oude zooi omhoog te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:21
Is met alles zo..

Elektrische auto: lekker tanken met grijze stroom en met je 2100kg wegende auto ff volgas optrekken.. maar lekker gesubsidieerd en geen wegenbelasting. Dit moeten de armeren onder ons bekostigen, accijnzen weer omhoog, roet tax etc.

Zodra we allemaal elektrisch rijden, zonnepanelen hebben, van het gas af zijn vervallen de voordelen. De bedrijven zouden anders massaal mensen moeten ontslaan (minder omzet) en de overheid draait voor een groot percentage op belastingen; die MRB, accijnzen en belastingen kunnen ze niet missen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb een PV installatie maar mijn voorschot nog hoog staan, oftewel ik betaal altijd iets meer, valt het op het einde mee.
Server 24/7 aan, overal Hue (staat nooit helemaal uit), en een dalverbruik van 400watt. Dat is vergeleken met veel vrienden heel erg hoog.

Maar ik heb dan een vrijstaand huis volledig in de verlichting, meerdere camera's, 2 nassen, Unifi apparatuur, 2 mediaspelers, 65" televisies, alles "smart" (oftewel hangt aan wifi of POE), deurbel, Amerikaanse koelkast, 2e inbouwkoelkast, etc...

Maar al met al als ik de som naast elkaar leg is mijn verbruik niet echt gewijzigd (bij mij komt de stijging vooral door (transport)belasting enzo).
De zonnepanelen halen veel van die belasting weg, maar tegen de accijns kan je niet tegen aan bezuinigen tenzij je:
1. Heel veel comfort wil laten varen
2. Het dus wil doen met minder
3. Dit makkelijker te doen is met een klein gezin of in je 1tje
4. Er niet over zeuren dat vrouw/partner iets aan laat staan

Ook zaken als een droger, ben ik mee opgegroeid en zou niet weten zonder. Kost wel een aardige duit per jaar, maar dat heb ik er ook simpelweg graag voor over. Hetzelfde voor de Hue, de koelkast, etc. Het is soms ook echt keuze's maken in wat je echt nodig hebt, wat comfort is en hoeveel je voor die comfort wil betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5XqsAuTnuuvmaL73KSnswQTv/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Kecin op 29-12-2019 01:40 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:51:

Het idee hierachter is, los van de socialistische insteek, overigens natuurlijk dat door het duur te maker de bevolking zuiniger omspring met energie. Tot op zekere hoogte is dat ook wel zo. Het was de crisis die de stijgende lijn heeft doorbroken.
Hey, he 'socialistisch insteek' snap ik niet, behalve dat idd. Socialisten doorgaans extreem gul zijn met andermans portemonnee, en die graag leegplukken.

Het probleem is dat de regering niet wil snappen dat er een grens is aan bezuinigen op energieverbruik. Als je overal ledlampen hebt, een A met ik weet niet hoeveeel plussen koelkast, een led TV, alles ook echt uitzet, de termostaat 's nachts laag en overdag ook niet al te hoog, enz. enz enz., .tsja , dan is de koek op qua bezuinigen. En dat je dan domweg elk jaar veel meer gaat betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vorig jaar is naast de verhoging van de energiebelasting ook de teruggave verlaagd. In 2020 draaien ze dat deels terug: de energiebelasting gaat weer omhoog, maar de teruggave ook.
Met 1000kuub en 3500KWh zit ik redelijk gemiddeld qua verbruik, betaal in 2020 100 euro minder energiebelasting.

Idee van de overheid is dat je met een fatsoenlijk verbruik erop vooruit gaat en degene die nog overal gloeilampen gebruikt of in een oud ongeisoleerd tochthok woont krijgt de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:04:
[...]

Wel als je verwarming aan staat maakt het vrijwel niets uit of je LED of gloeilampen gebruikt. De oude gloeilamp is dan vrijwel 100% efficient (de LED ook natuurlijk alleen maken ze veel minder warmte en gebruik je meer gas).

Ik ben in de winter niet zo bang om elektriciteit te gebruiken, alles wat aan pixies mijn huis in komt vergaat tot warmte (ook het zichtbare licht). In de zomer als je niets wilt verspillen aan warmte productie moet je voorzichtig zijn. Afhankelijk van de gasverwarming en hoe efficient die is kan je er van uitgaan dat per geproduceerde calorie aan warmte de kosten ongeveer gelijk zijn.

Niet lang geleden was ik bij een firma die in alle kantoren de oude verlichting had vervangen door moderne zeer zuinige. De verwarming was, zoals niet ongebruikelijk in Frankrijk electriek. Natuurlijk had de firma die de verlichting had geleverd mooie spreadsheets gemaakt voor de besparing. Maar 'vergeten' dat de firma in de winter gewoon meer stroom verbruikt aan verwarming nu er minder stroom naar de lampen gaat.

Nog steeds de moeite waard maar ik ben het een beetje zat dat iedereen die 'stroom' wil besparen vergeet dat zodra je verwarming aanstaat je besparing minimaal is. Mijn drie servers houden mijn kantoor warm, in de zomer staan ze duidelijk energie zuiniger afgesteld en gaat er een vrijwel altijd uit.
Gas heeft een enorme calorische waarde en is goedkoop in Nederland, en is daarmee een veel efficiëntere verwarmingsbron dan een server of een lamp. Ik dacht die Falconhunter begrijpt dat wel 8)7

Je zegt dat de kosten ongeveer gelijk zijn maar er is zo ontzettend veel data die het tegendeel bewijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:13
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 07:49:
[...]

Hey, he 'socialistisch insteek' snap ik niet, behalve dat idd. Socialisten doorgaans extreem gul zijn met andermans portemonnee, en die graag leegplukken.
De grondslag van vrijwel elke vorm van accijns is herverdeling van geld (benzine belasten, uitgeven aan bijvoorbeeld de zorg) dan wel nivellering (verbruik belasten). Dat is hoe het werkt, los van je politieke voorkeur voor dat systeem :X .
Het probleem is dat de regering niet wil snappen dat er een grens is aan bezuinigen op energieverbruik. Als je overal ledlampen hebt, een A met ik weet niet hoeveeel plussen koelkast, een led TV, alles ook echt uitzet, de termostaat 's nachts laag en overdag ook niet al te hoog, enz. enz enz., .tsja , dan is de koek op qua bezuinigen. En dat je dan domweg elk jaar veel meer gaat betalen.
Hangt natuurlijk beetje af van wat je allemaal hebt staan. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld een wasdroger. In theorie kun je ook een droogrek gebruiken. Vrees echter dat er veel te weinig inzicht in verbruik is om mensen er toe te bewegen dat soort apparaten niet te gebruiken. Des te meer wanneer je apparaten van a+++ gaat voorzien.
Kecin schreef op zondag 29 december 2019 @ 01:37:
Ik heb een PV installatie maar mijn voorschot nog hoog staan, oftewel ik betaal altijd iets meer, valt het op het einde mee.
Server 24/7 aan, overal Hue (staat nooit helemaal uit), en een dalverbruik van 400watt. Dat is vergeleken met veel vrienden heel erg hoog.

Maar ik heb dan een vrijstaand huis volledig in de verlichting, meerdere camera's, 2 nassen, Unifi apparatuur, 2 mediaspelers, 65" televisies, alles "smart" (oftewel hangt aan wifi of POE), deurbel, Amerikaanse koelkast, 2e inbouwkoelkast, etc...

Maar al met al als ik de som naast elkaar leg is mijn verbruik niet echt gewijzigd (bij mij komt de stijging vooral door (transport)belasting enzo).
De zonnepanelen halen veel van die belasting weg, maar tegen de accijns kan je niet tegen aan bezuinigen tenzij je:
1. Heel veel comfort wil laten varen
2. Het dus wil doen met minder
3. Dit makkelijker te doen is met een klein gezin of in je 1tje
4. Er niet over zeuren dat vrouw/partner iets aan laat staan

Ook zaken als een droger, ben ik mee opgegroeid en zou niet weten zonder. Kost wel een aardige duit per jaar, maar dat heb ik er ook simpelweg graag voor over. Hetzelfde voor de Hue, de koelkast, etc. Het is soms ook echt keuze's maken in wat je echt nodig hebt, wat comfort is en hoeveel je voor die comfort wil betalen.

[Afbeelding]
Kern van het 'probleem' wordt hier wel beschreven. Net als dat mensen sinds led ineens de verlichting maar aan laten 'want het is toch maar LED' trek jij dit in het extreme door je zonnepanelen een tweede koelkast te laten 'financieren'. Van mij mag je maar dit bevestigd helaas de effectiviteit van accijns beleid. Want als de overheid het maar duur genoeg maakt dan weegt het comfort van die extra koelkast niet op tegen de kosten.

Probleem daarbij is vervolgens dan weer dat iedereen met middelen (geld+ ruimte voor zonnepanelen) hier weer minder last van heeft. Zonnepanelen worden immers beter en steeds goedkoper. Op deze manier wordt 'luxe' in de vorm van een wasdroger, vaatwasser, enz wellicht nog iets dat buiten het bereik van de onder en mogelijk zelfs middenklassen komt te liggen.

[ Voor 49% gewijzigd door sdk1985 op 29-12-2019 12:22 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:54
sdk1985 schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:11:
[...]
Vrees echter dat er veel te weinig inzicht in verbruik is om mensen er toe te bewegen dat soort apparaten niet te gebruiken. Des te meer wanneer je apparaten van a+++ gaat voorzien.
Helemaal mee eens, mensen denken daardoor dat ze een wasdroger gebruiken die goed voor het milieu is, terwijl het alleen relatief gezien een zuinig apparaat is dat nog steeds uiterst energieverslindend is.

Beetje hetzelfde verhaal als mensen die menen groen bezig te zijn door met de trein naar Spanje of Italie te gaan met een hogesnelheidstrein terwijl dat verschrikkelijk veel energie verbruikt. Ja het scoort ietsjes beter dan het vliegtuig maar in absolute zin is het nog steeds een milieurampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

sdk1985 schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:11:
[...]

De grondslag van vrijwel elke vorm van accijns is herverdeling van geld (benzine belasten, uitgeven aan bijvoorbeeld de zorg) dan wel nivellering (verbruik belasten). Dat is hoe het werkt, los van je politieke voorkeur voor dat systeem :X .

[...]

Hangt natuurlijk beetje af van wat je allemaal hebt staan. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld een wasdroger. In theorie kun je ook een droogrek gebruiken. Vrees echter dat er veel te weinig inzicht in verbruik is om mensen er toe te bewegen dat soort apparaten niet te gebruiken. Des te meer wanneer je apparaten van a+++ gaat voorzien.

[...]

Kern van het 'probleem' wordt hier wel beschreven. Net als dat mensen sinds led ineens de verlichting maar aan laten 'want het is toch maar LED' trek jij dit in het extreme door je zonnepanelen een tweede koelkast te laten 'financieren'. Van mij mag je maar dit bevestigd helaas de effectiviteit van accijns beleid. Want als de overheid het maar duur genoeg maakt dan weegt het comfort van die extra koelkast niet op tegen de kosten.

Probleem daarbij is vervolgens dan weer dat iedereen met middelen (geld+ ruimte voor zonnepanelen) hier weer minder last van heeft. Zonnepanelen worden immers beter en steeds goedkoper. Op deze manier wordt 'luxe' in de vorm van een wasdroger, vaatwasser, enz wellicht nog iets dat buiten het bereik van de onder en mogelijk zelfs middenklassen komt te liggen.
Oh de zonnepanelen hebben er niet zoveel mee te maken. De apparatuur was er al, en dacht, goh laat ik eens zonnepanelen leggen. Dus buiten of ik nu dat geld terug krijg of niet, is het me het waard (ook jacuzzi e.d.)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 16:53
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 04:23:
[...]

Kun je misschien een keer stoppen met elk antiek topic in dit subforum omhoog te kicken :?
Ja heel bijzonder dit. In 1 keer allemaal thumb-ups voor een post uit februari! _O-
Pagina: 1