Op zoek naar mijn ideale media player!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin-75
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-02-2021
Hoi allemaal,

Ik ben voorzichtig op zoek naar de ideale media player als vervanger voor mijn oude vertrouwde Ac Ryan playonhd mini!
Mijn budget is ongeveer €150 euro. Misschien iets meer, misschien iets minder...

Ik wil het apparaat gaan gebruiken als vervanger voor mijn Ac Ryan Playonhd mini. Puur alleen om de bestanden van mijn externe hd af te spelen. Poespas als Kodi is voor mij niet nodig. Ik zoek een apparaat dat oa X265 en H264 afspeelt met bijbehorend geluid en ondertitels hetgeen de Ac Ryan weigert.

Ik heb diverse sites afgestruind maar zie door de bomen het bos niet meer. Bijna alle apparaten zijn tv boxes met Kodi en andere software. Tot nu toe heb ik nog niet echt iets naar mijn zin gevonden. Een htpc misschien? Niet met mijn budget waarschijnlijk...

Aangezien het 4K verhaal steeds populairder wordt, lijkt het me verstandig dat de nieuwe player alle gangbare bestanden kan afspelen als X(H)265. Mijn Harman/Kardon home cinema ondersteunt geen geluid via hdmi dus is het voor mij van essentieel belang dat er een optische audio uitgang op de player zit. Ik zou ook graag mijn externe Hd aan kunnen sluiten middels usb 2.0. 2 of meer usb poorten zou helemaal geweldig zijn! Wifi of Wlan is leuk maar gebruik ik nu op de Ac Ryan ook niet.

Ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen.
Mvg Robin

Beste antwoord (via Robin-75 op 20-02-2019 19:59)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:15
Grote kans van dat je de schijf moet formatteren als ie aan de Himedia hangt, zodat de Himedia de schijf ziet en kan gebruiken. Schijf anders ff back-uppen, formatteren via de Himedia en de data weer terugzetten. Zou moeten werken, kost wellicht wat tijd.

Wat je mogelijk ook nog kan overwegen is een nVidia Shield. Die is wat prijziger dan de Himedia en bevat geen optical out. Kun je oplossen door er een HDMI omvormer tussen te hangen. Die kost ook wel € 50.

Zelf heb ik ook op een dergelijk keuze als jij gestaan en ben toen voor een nVidia Shield gegaan om de reden dat dat toentertijd (volgens mij nog steeds) de beste mediaspeler was. Speelt werkelijkwaar alles en super vloeiend. Ik heb em nu bijna twee jaar en het is nog elke dag een fantastisch en bloedsnel apparaat. Ik gebruik em voor Netflix (geen must, maar wel makkelijk), fijne youtube app, Plex en Kodi.

Enig puntje van kritiek is dat de Shield geen Dolby Vision ondersteunt en dat hardware geen HDR ondersteuning voor YouTube ondersteunt. Je kunt de Shield overwegen, maar die is icm een HDMI omvormer wel een pak duurder dan de Himedia.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mediaspelers en HTPC's doorgelezen?

Bijna ALLES is gebaseerd of geforked op de Kodi-codebase met andere interfaces of aangepaste chipsets / drivers. Oke, Plex niet. Maar die zijn niet kant & klaar te koop.

Je zegt "alles" al te hebben afgestruind maar geeft 0 info welke apparaten niet voldoen; als in https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916 dus ook niks voor je staat, dan houdt het echt vrij snel op en zal je dus een eigen PC moeten bouwen, daar andere players (VLC, Cyberlink, overig) op moeten zetten.

Zoek eens wat posts op van @Jorgen want die heeft ook veel nuttige posts gemaakt (ongetwijfeld heb je de zoekfunctie niet gebruikt op het forum??), zoals Jorgen in "Vraag over alternatief Popcorn Hour speler" maar in a nutshell: 4K, HEVC, 10-bit of meer en geen "echte" Kodi? Dan wordt het een Vero 4K+ of een random Aliexpress boxje.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 16-02-2019 21:49 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@MAX3400 Dank! :) (y) (En nog steeds geen mediaplayers karmabadge... :p)

@Robin-75 De post waar MAX3400 naar verwijst is een prima begin om te kijken welke richting je opgaat. Natuurlijk hoef je geen Kodi te gebruiken, maar ook dat kan met zo min mogelijk poespas. Gewoon 1 skin met een cleane interface met enkel synopsis en poster en klaar. Je zult versteld staan hoeveel handiger en fijner dat is, dan puur een "Windows Verkenner Lijstje", al was het maar in combinatie met Trakt zodat altijd je voortgang wordt gesynct. Zie voor meer posts: https://gathering.tweaker...KLcjJTC3yBOnxyi9KT81TqgUA bijv. Jorgen in "KODI, NAS, Media player...pfff?? welke keuze"

[ Voor 20% gewijzigd door Jorgen op 16-02-2019 22:43 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin-75
Dank jullie!

Ik ben inmiddels iets wijzer geworden door jullie bovenstaande linkjes. De media player die goed bij mijn wensen past is de Himedia Q30 Android 7.0 Nougat 4K HDR TV BOX. Ik lees hier goede berichten over.
Het speelt vrijwel alle hedendaagse video bestanden af en heeft een optische audio uitgang!

Kunnen jullie je vinden met mijn keuze of weten jullie andere betere optie's?
Is het nodig dat ik mijn externe 2TB hd moet formateren alvorens de Himedia Q30 de bestanden ervan afspeeld? Ik hoop het niet eigenlijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Grote kans van dat je de schijf moet formatteren als ie aan de Himedia hangt, zodat de Himedia de schijf ziet en kan gebruiken. Schijf anders ff back-uppen, formatteren via de Himedia en de data weer terugzetten. Zou moeten werken, kost wellicht wat tijd.

Wat je mogelijk ook nog kan overwegen is een nVidia Shield. Die is wat prijziger dan de Himedia en bevat geen optical out. Kun je oplossen door er een HDMI omvormer tussen te hangen. Die kost ook wel € 50.

Zelf heb ik ook op een dergelijk keuze als jij gestaan en ben toen voor een nVidia Shield gegaan om de reden dat dat toentertijd (volgens mij nog steeds) de beste mediaspeler was. Speelt werkelijkwaar alles en super vloeiend. Ik heb em nu bijna twee jaar en het is nog elke dag een fantastisch en bloedsnel apparaat. Ik gebruik em voor Netflix (geen must, maar wel makkelijk), fijne youtube app, Plex en Kodi.

Enig puntje van kritiek is dat de Shield geen Dolby Vision ondersteunt en dat hardware geen HDR ondersteuning voor YouTube ondersteunt. Je kunt de Shield overwegen, maar die is icm een HDMI omvormer wel een pak duurder dan de Himedia.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin-75
Bedankt voor je reactie Hulleman!

Ik heb niet stilgezeten deze week. Ik heb van iemand een zo goed als nieuwe Synology ds112j over kunnen nemen incl 1TB hdd. Het was óf een nieuwe externe hdd óf een nas. Het is dus het laatste geworden en dit voor een paar tientjes meer dan een externe schijf.

Ik heb afgelopen dagen redelijk veel nagedacht over een nieuwe media player. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om voor de Nvidia shield te gaan. Dit mede door jouw tip over de hdmi--->optical omvormer.
De hele handel is besteld en verwacht ik snel in huis. Dan kan ik op mijn gemakkie uitvogelen hoe ik alles aan de praat ga krijgen. Jullie zijn waarschijnlijk nog niet van me af haha.

Mvg Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 12:08
Ik zou niet weten waarom je niet in jou huidige situatie afkan met een goedkope box van de bekende Chinese webshops.
x265/4k/subs/optical out/etc. voor maar een paar tientjes ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht begrijp ik sowieso niet waarom SPDIF nog een eis is? Afhankelijk van het device/player, ga je dus hoge kwaliteit codecs per definitie downmixen.

Sowieso, maar dan ben ik, mijn infra is afgesteld op "de hoogste aansluiting" en dat is HDMI2.0a. Voor zo weinig mogelijk "gedoe" is dus de rest van de spullen ook zo hoog mogelijk geupgrade (en toevallig kan/is alles ook HDMI2.0).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin-75
@MAX3400, dit was een eis omdat mijn Harman/kardon geen audio via HDMI accepteert. Harman/kardon vervangen? Voorlopig nog niet hoop ik. Ik ben meer dan tevreden over deze home cinema set.
Maar goed, tussen de Nvidia shield en Harman/kardon zit nu dus een HDMI extractor. Zo ben ik ook geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

PhuSioN schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:00:
Ik zou niet weten waarom je niet in jou huidige situatie afkan met een goedkope box van de bekende Chinese webshops.
x265/4k/subs/optical out/etc. voor maar een paar tientjes ben je klaar.
Omdat veel van de gebruikte soc's in combinatie met de geïnstalleerde software van deze fabrikanten totaal niet goed afgesteld zijn. Zie het gelinkte topic op het Kodi-forum.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
MAX3400 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:23:
Allicht begrijp ik sowieso niet waarom SPDIF nog een eis is? Afhankelijk van het device/player, ga je dus hoge kwaliteit codecs per definitie downmixen.
Knappe jongen die verschil hoort tussen Dolby en DTS en de hoge kwaliteit codecs zoals DTS HD MA of Dolby True HD op een HK 5.1 set. Vaak halen die lossless codecs (ook op bluray) bij lange na niet de bitrate die de codecs ondersteunen.

Als je een DTS (1536kb bitrate) spoor beluistert en daarna een DTS HD MA (25mb bitrate) zul je vast wat verschil horen (ik denk eerder ervaren), los van het aantal kanalen. Maar het is niet dusdanig dat je niet meer naar een DTS spoor kan luister eens je ooit DTS HD MA hebt gehoord.

Kheb liever een dikke bitrate in het beeld met DTS geluid dan prut bitate beeld met DTS HD MA geluid.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 27-02-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:55
Heb je de vero4k+ overwogen? Deze heb ik thuis en is absoluut geweldig. Speelt alle bestanden 4k/h265/etc af en heeft audio passthrough. Echt een top apparaatje.
Pagina: 1