Loskoppelen zonnepanelen Solaredge systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL-91
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-06 08:27
Hallo, ik krijg over twee weken mijn platdak vernieuwd. Nu liggen hier een 5-tal zonnepanelen van de in totaal 13 panelen in 1 string op. Ik wil deze 5 panelen loskoppelen. Kan iemand mij vertellen hoe ik te werk moet gaan om deze panelen tijdelijk los te koppelen. Ik heb al veel gezocht op internet maar kan er niet veel over vinden.

Ik weet dat ik de twee klik connectors los kan maken maar hoe doe ik dit zonder gevaar en maakt het niets uit dat de overige panelen in de string wel aangesloten blijven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:40
Connectoren zijn in principe veilig. Echter zal de omvormer het wel minder leuk vinden en wanneer er (grote) stromen lopen heb je kans op vonkoverslag, wat schade aan de connectoren geeft.
Veiligst is omvormer van het net afhalen (installatie automaat uit zetten), waarna je de zonnepanelen loskoppelt van de omvormer wanneer ze niet meer leveren (nacht of via een DC-schakelaar die eventueel ingebouwd is). Daarna is het redelijk veilig, zolang je maar blijf opletten wat je doet.

Op het dak lopen is weer wat onveilig in de nacht dus koppel de panelen dan af de nacht voordat je op het dak gaat knutselen.

[ Voor 11% gewijzigd door FireWood op 16-02-2019 20:22 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL-91
Dan ga ik het als volgt proberen overdag:

1. DC schakelaar van Solaredge omvormer uitschakelen.

2. Werkschakelaar op zolder uitzetten.

3. Schakelaar in meter kast uitzetten.

4. De 5 panelen loskoppelen.

Zodra ik de panelen weer terug plaats zal ik bovenstaande stappen omgedraaid herhalen.

Dan moet het toch goed gaan of zie ik nog iets over het hoofd?

In ieder geval alvast bedankt voor je snelle advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dc schakelaar uitzetten en wachten totdat het voltage terugloopt. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlygolf
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-06 12:08
Als je niet alleen de panelen afkoppelt van de optimizers, maar ook de optimizers van het dak af wilt halen moet je wel de verbindingen tussen de optimizers onderling herstellen (of overbruggen) zodat de resterende 8 optimizers wel als een gesloten serie aan je omvormer blijven hangen.

De verbindingen tussen de omvormer en de optimizers werken feitelijk als een ouderwetse kerstboom, haal 1 kabel los en het hele ding valt uit.

Mochten de optimizers op het dak kunnen blijven liggen zonder die kabels los te moeten halen, dan is er geen enkel probleem, en blijft alles in principe gewoon werken, maar zonder de opbrengst van de afgekoppelde panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL-91
Bedankt voor je reactie. Het maakt mij niet uit dat de andere panelen ook tijdelijk niet opwekken, aangezien het toch maar een paar dagen betreffen.

Ik wil vooral zeker zijn dat ik geen oplawaai krijg bij het loskoppelen en dat er geen panelen kortsluiting krijgen. Ik heb voldoende aan het enkel loskoppelen van de panelen. De optimizers mogen blijven zitten. Als de panelen eraf zijn kan ik de hele stellage (Valk) inclusief bekabeling tijdelijk verplaatsen naar de andere kant van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:31
Met SE kan dt heel veilig. DC schakelaar uit is in principe al genoeg. Alle andere stappen zijn extra :) Als je het wel verder wil laten werken dan moet je de kring weer sluitend maken en opnieuw pairen.
Als je je omvormer uitzet en uitlaat dan zou je in principe niet opnieuw hoeven te pairen als je alles weer op dezelfde manier aansluit. Maar check dat wel even, als je alles weer teruggezet hebt en de omvormer aanzet of het dan op het display ook 13/13 komt te staan. Zo niet moet je pairen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 12:20
Ik sta voor eenzelfde klusje.

Mijn Soladin omvormer moet tijdelijk los ivm schilderwerkzaamheden.

Nu wil ik dat sowieso gaan doen als de PV's niet leveren, avond dus. Er is geen werkschakelaar geïnstalleerd voor de gelijkspanning.

Kan ik zonder problemen de MC4 connectoren voor de gelijkspanning losmaken?

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@Skyrunner Eerst de netspanning eraf, bij de soladin dus, als hij zo is aangesloten, de steker
uit het stopcontact trekken.
Daarna kun je de DC kant afkoppelen.
Pagina: 1