1TB aan data naar Azure verhuizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10 11:07
Hoi

Ik moet voor het werk ongeveer een terabyte aan backup data uploaden naar Azure Blob storage, maar ons arm internet lijntje met 8Mbps upload laat dat niet toe op korte termijn. In Brussel hebben we ook geen alternatief als internetprovider on the short term.

Ik heb het gedeeltelijk opgevangen door van thuis uit al ongeveer 300GB aan data (maakt geen deel uit van de nog te uploaden TB) te uploaden aan 20Mpbs, maar zelfs dit neemt te veel tijd in beslag en heeft me al enkele dagen gekost waarbij mijn PC 24u draaide. En hoewel mijn huisgenoten er niet van op de hoogte zijn, zullen ze niet blij zijn met het trage internet dat ze ervaren doordat ik heel het upstream kanaal in beslag neem. Ik zoek daarom naar een alternatief.

Ik heb de Azure Data Box al gebruikt voor een deel van de data, maar dat onnozel ding is enkel compatibel met Windows Server en enkele officieel ondersteunde Linux distros, maar dus geen Synology, waar al die data op staat...

Ik dacht ook om Resilio te gebruiken om met meerdere clients via torrent te seeden naar een Azure VM en van die VM uit de transfer te doen naar de Blob storage. Dit vraagt aardig wat moeite in vergelijking met het onderstaande.

Daarom dacht ik via een hosting provider contact op te nemen om te horen of ze offline data transfers accepteren. Dan kan ik zo via een server die we bij hun huren de transfer aan hoge snelheid doen. Ik heb geen weet van providers die dit doen, maar ik neem contact op met enkele.

Of indien iemand hier me kan helpen door de upload te doen, zou dat ook een leuke oplossing zijn. De data kan ik overzetten op een 2TB Seagate SSHD en die schijf (ter waarde van 60-100 euro) mag je dan houden. De data is uiteraard versleuteld.

Kan iemand een oplossing bieden voor mijn impasse? De laatste optie heeft wel de laatste voorkeur aangezien het de minst betrouwbare is.

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Het zou wellicht helpen als je vertelde waar je zat. Wellicht een uni-student die kan helpen via Surfnet?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even out of the Azure box denkend; is er absoluuut niemand op werk die meer dan 8Mbps of zelfs 20Mbps thuis heeft? Aangezien Brussel niet een derde-wereld-stad is, is er ook geen ander bedrijf, internet-cafe, ICT-consultant of enige andere vorm van technologie in de buurt waar je mee geholpen kan zijn?

Even observatie (maar ik zal ongetwijfeld verkeerd lezen); heb je nou serieus data en storage van werk meegenomen naar een "shared huishouden" omdat je daar sneller internet hebt dan op werk? Neem aan dat de eigenaar/eigenaren van werk dit een goed idee vinden (zeker als er zometeen wordt ingebroken of brand uitbreekt en de Syno foetsie is)?

Je kan trouwens, een wat oudere guide, lezen op https://synoguide.com/201...ology-on-microsoft-azure/ en je Syno direct aan Azure hangen mits je de goede Storage blob hebt afgenomen. Of dat nog steeds actueel is; ik zou even op je Azure-account inloggen en dat controleren.

Oftewel: je beste oplossing is een lokatie/dienst vinden met hoge upload; als ik Google op "datacenter bruxelles", zijn er verschillende oplossingen / bedrijven die daar iets aanbieden. Waarom hebben ze geen offerte uitgebracht om de Syno op een dedicated LAN-kabel te willen aansluiten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
Ik ben zelf van Leuven (België) en we hebben zelf al een goede lijn, maar zoals elders in België zijn de uploadsnelheden nauwelijks in evenwicht met de downloadsnelheden.

Een NL provider of de disk sturen naar een NL adres is echt geen probleem. --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-10 22:17
Ik wil best data voor je uploaden naar azure (ervanuitgaand dat het geen KP/Piracy etc betreft haha). Hoe ziet de data er versleuteld uit? Een enkel groot bestand of een zooi kleine bestanden?

Een internetpijp waarbij je 20mbit up hebt klinkt als telenet, telenet downstream van je huisgenoten zou niet zo heel veel last moeten hebben van het volledig verzadigen van je upstream in tegenstelling tot het verzadigen van een 1mbit upstream op dsl de 8mbit downstream behoorlijk kan vertragen. Persoonlijk zou ik het toch met die 20mbit doen, desnoods vanaf een wat enerziezuiniger apparaatje met een limiet van 18mbit als huisgenoten en je stroomrekening er last van zouden hebben. Met 18mbit ben je ongeveer een weekje zoet. (dag of 5) Wat ook zou helpen is de data opdelen en 2 andere collega's van huis laten uploaden en tadaaa

Of doe even een belletje naar https://www.unix-solutions.be/ of je een HDD met encrypted files kan langsbrengen om te laten uploaden voor een paar tientjes.

[ Voor 15% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16-02-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
@MAX3400 Helaas is België (en vooral Brussel) op het vlak van internetverbindingen (vooral upload dan) wel een derdewereldland. En om het zo te bekijken: het vraagt veel meer tijd en moeite om het aan iemand uit te leggen die niet technisch is om mij hierbij te helpen, dan het op de beschreven manieren te doen. Hou er rekening mee dat ik de enige van 30 mensen iets van ICT af weet.

Wat betreft je tweede opmerking. Ik heb de data meegenomen naar huis ja en hier ligt sowieso ook een versleutelde off-site kopie. De data is altijd versleuteld en kan niemand iets mee doen hier. Enkel ik kan hier hier (of op het werk) ontsleutelen en het "ge/misbruiken". Daar ligt dus geen risico.

We hebben ook niet de hardware om even een Sonology elders te plaatsen. Ik zou het budget wel kunnen verkrijgen, maar voor deze taak lijkt mij dat een serieuze overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Maar... meen je nu echt dat je werk geen andere oplossing kan bieden dan dat je dat van thuis moet doen?

Ook de updates nadien moeten over dat pietepeuterig lijntje van 8mbps?
Ik zou snel tegen mijn baas zeggen dat die remote backup gewoon niet kan.

Ofwel betere lijn, ofwel een extra backup server op het werk.
Het kan toch niet dat ze toelaten dat iemand met al de bedrijfsgegevens in zijn zakken naar huis wandelt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:46:
Ik wil best data voor je uploaden naar azure (ervanuitgaand dat het geen KP/Piracy etc betreft haha). Hoe ziet de data er versleuteld uit? Een enkel groot bestand of een zooi kleine bestanden?

Een internetpijp waarbij je 20mbit up hebt klinkt als telenet, telenet downstream van je huisgenoten zou niet zo heel veel last moeten hebben van het volledig verzadigen van je upstream in tegenstelling tot het verzadigen van een 1mbit upstream op dsl de 8mbit downstream behoorlijk kan vertragen. Persoonlijk zou ik het toch met die 20mbit doen, desnoods vanaf een wat enerziezuiniger apparaatje met een limiet van 18mbit als huisgenoten en je stroomrekening er last van zouden hebben. Met 18mbit ben je ongeveer een weekje zoet. (dag of 5) Wat ook zou helpen is de data opdelen en 2 andere collega's van huis laten uploaden en tadaaa

Of doe even een belletje naar https://www.unix-solutions.be/ of je een HDD met encrypted files kan langsbrengen op te laten uploaden.
Het betref gegarandeerd geen piracy data, maar louter een versleutelde back-up van onze data. Het is geen probleem om een document te laten ondertekenen waarin we dit beschrijven.

Het is interdaad Telenet. En ik heb het zelf al genoeg ervaren hoe dit onze algemene internetlijn beïnvloedt. Ik kan dit helaas niet voor een hele week blijven doen, want mijn huisgenoten (en ikzelf) ondervinden hier last vast. Ik heb de upstream ook beperkt tot 18mbit om wat opening op de lijn te laten, maar zelfs dit zorgt voor negatieve invloeden ter mijn verbazing.

Thx voor de link! Ik neem contact op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Ik lees overigens nu pas dat je op werk zit met 8mbit upload, technisch gezien kan ook dat gewoon, ik dacht 8 down 1 up, dat het even duurt is dat echt een ramp? Het betreft tenslotte een backup van data die je zelf OOK al offsite thuis hebt staan.

[ Voor 4% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16-02-2019 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Aardbol_23564 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:52:
@MAX3400 Helaas is België (en vooral Brussel) op het vlak van internetverbindingen (vooral upload dan) wel een derdewereldland. En om het zo te bekijken: het vraagt veel meer tijd en moeite om het aan iemand uit te leggen die niet technisch is om mij hierbij te helpen, dan het op de beschreven manieren te doen. Hou er rekening mee dat ik de enige van 30 mensen iets van ICT af weet.

Wat betreft je tweede opmerking. Ik heb de data meegenomen naar huis ja en hier ligt sowieso ook een versleutelde off-site kopie. De data is altijd versleuteld en kan niemand iets mee doen hier. Enkel ik kan hier hier (of op het werk) ontsleutelen en het "ge/misbruiken". Daar ligt dus geen risico.

We hebben ook niet de hardware om even een Sonology elders te plaatsen. Ik zou het budget wel kunnen verkrijgen, maar voor deze taak lijkt mij dat een serieuze overkill.
Wat je zegt over Brussel klopt niet. Je kan zeker snellere verbindingen krijgen, alleen dan moet je iets meer betalen.

En als er niks anders kan... don’t underestimate the bandwith of a car driving down the highway loaded with some disks.
Kan je nu echt geen Hd versturen als initiele copie? Dat wordt al aangeboden aan particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Aardbol_23564 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:52:
@MAX3400 Helaas is België (en vooral Brussel) op het vlak van internetverbindingen (vooral upload dan) wel een derdewereldland.
Vind je het heel erg als ik zeg "niet waar!"? Met 1 druk op de knop heb ik over een half uur (afhankelijk van betaling) een dedicated server in een datacenter in Belgie met 1Gbps uplink naar de buitenwereld. Dat die mogelijkheid er niet tegelijkertijd is om je Synology even ergens in te prikken, is een ander verhaal maar je maakt me niet wijs dat er in de heel conglomoratie van Brussel geen enkel bedrijf meer dan 20Mbit kan krijgen.

Tegelijkertijd, gezien het feit dat jij de enige techneut bent in een bedrijf van 30 man, zou ik me serieus even afvragen of je deze taak wel moet vervullen. Fijn dat alle data versleuteld is maar de Syno staat nu thuis en je zegt dat de off-site backup ook thuis ligt. En over 5 minuten stort het pand in; waar is je data dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 13:30
Al gekeken naar de Azure Data Box? Die is specifiek voor scenario's bedoeld waarin je meer data hebt dan je lief is om te uploaden. Voelt een beetje aan als overkill voor 1 TB (naar Nederlandse begrippen geen enorme berg aan data), maar wellicht is het een uitkomst.
Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.
–Andrew Tanenbaum, 1981

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Freeaqingme schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:58:
Al gekeken naar de Azure Data Box? Die is specifiek voor scenario's bedoeld
Volgens de topicstart al naar gekeken maar die doet maar "een gedeelte van de data" want alleen compatible met Windows Server en wat Linux distro's. Het is me ook niet duidelijk hoe dan maar een gedeelte van de data wel gekopieerd is en de rest niet en via welk OS ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
MAX3400 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:00:
[...]

Volgens de topicstart al naar gekeken maar die doet maar "een gedeelte van de data" want alleen compatible met Windows Server en wat Linux distro's. Het is me ook niet duidelijk hoe dan maar een gedeelte van de data wel gekopieerd is en de rest niet en via welk OS ;)
Ai, ik had nog zo m'n best gedaan de TS door te spitten voordat ik reageerde (mislukt...).

Maar is het dan niet een idee om daar op te focussen? Waarom lukte het transferen van die data niet, kan je die data niet in een (reeks aan) zipje(s) gooien die je dan op zo'n data box disk zet?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
Tommie12 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:54:
Maar... meen je nu echt dat je werk geen andere oplossing kan bieden dan dat je dat van thuis moet doen?

Ook de updates nadien moeten over dat pietepeuterig lijntje van 8mbps?
Ik zou snel tegen mijn baas zeggen dat die remote backup gewoon niet kan.

Ofwel betere lijn, ofwel een extra backup server op het werk.
Het kan toch niet dat ze toelaten dat iemand met al de bedrijfsgegevens in zijn zakken naar huis wandelt.
Ik ben volledig en alleen verantwoordelijk voor ICT in onze organisatie en heb deze stap zelf gezet, maar het is geen ideale oplossing. Daarom ben ik hier even langsgekomen. Ik heb al enkele bronnen geraadpleegd, maar vond geen betere oplossing helaas.

Aangezien het een non-profit betreft (en niemand technische kennis van ICT heeft) zijn ze hier niet zo streng in. Maar vooral omdat ik naast ICT ook deel uitmaakt van het GDPR team, kunnen ze erop vertrouwen dat ik alle maatregelen neem om aan veiligheid en privacy te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:57:
Ik lees overigens nu pas dat je op werk zit met 8mbit upload, technisch gezien kan ook dat gewoon, ik dacht 8 down 1 up, dat het even duurt is dat echt een ramp? Het betreft tenslotte een backup van data die je zelf OOK al offsite thuis hebt staan.
Helaas is dat wel een probleem want zolang hebben we geen up-to-date off-site back-up van de data. Dit vind ik niet oké als verantwoordelijke.

Maar het andere (en grotere probleem) is dat op die lijn een limiet is van 600-700GB bandbreedte ZONDER mogelijkheid om dit uit te breiden. Dus ik kan dit niet via onze lijn laten uploaden. Het is een heel slechte ISP ja...
Tommie12 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:57:
[...]

Wat je zegt over Brussel klopt niet. Je kan zeker snellere verbindingen krijgen, alleen dan moet je iets meer betalen.

En als er niks anders kan... don’t underestimate the bandwith of a car driving down the highway loaded with some disks.
Kan je nu echt geen Hd versturen als initiele copie? Dat wordt al aangeboden aan particulieren.
We zijn een non-profit en de enige oplossing op korte termijn is glasvezel, waarbij we ook nog plaatsing-, installatie- en maandelijke abokosten aan moeten betalen. Is in zijn geheel onbetaalbaar voor ons

[ Voor 31% gewijzigd door Aardbol_23564 op 16-02-2019 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Aardbol_23564 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:03:
[...]

Maar vooral omdat ik naast ICT ook deel uitmaakt van het GDPR team, kunnen ze erop vertrouwen dat ik alle maatregelen neem om aan veiligheid en privacy te voldoen.
Uhm, in grotere organisaties mag dat (de DPO) juist niet dezelfde persoon zijn als de technisch verantwoordelijke, juist omdat er nog wel eens sprake kan zijn van belangenverstrengeling. Bijv: CTO wil product X snel live hebben om nog even een leuke bonus te kunnen scoren / leuke kwartaalcijfers te laten zien, terwijl de DPO vindt dat er eerst nog heel veel auditingfeatures en whatnot in moet zitten.

Daarmee zeg ik niet dat je je niet bewust bent van privacyoverwegingen, maar wel dat het feit dat je 2 spreekwoordelijke petten ophebt juist ook een keer tot een keus zou kunnen leiden die iemand met alleen de GDPR-pet op niet/anders gemaakt zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Even zijdelings, @Aardbol_23564 maar ongeveer 2.5 jaar geleden was dit ook al aan de orde. Kan het misschien mijn wrevel zijn maar als er al 2.5 jaar geen verbetering is in de upload (namelijk 8Mbps), dan vraag ik me terdege af of ICT & beleid & budget uberhaupt wel technisch verantwoord begeleid wordt bij jullie op kantoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Aardbol_23564 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:05:
Helaas is dat wel een probleem want zolang hebben we geen up-to-date off-site back-up van de data. Dit vind ik niet oké als verantwoordelijke.
Leg die HDD off-site bij de directeur in huis, rouleer met meerdere HDDs.
Klaar.
Niks Azure.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
Veel reactie en veel off-topic discussies ook. Ik zou me daarom willen focussen op de on-topic zaken. Ik hoop dat er op die manier ook een oplossing komt voor mijn probleem.

Om even beknopt samen te vatten: er zijn al veel manieren bekeken, ook icm de Azure Data Box, maar die vroegen minstens evenveel moeite en waren ook niet failure-free. Deze topic is o.a. om oplossingen te bekijken waarvan ik nog geen weet heb.
Juup schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:24:
[...]

Leg die HDD off-site bij de directeur in huis, rouleer met meerdere HDDs.
Klaar.
Niks Azure.
Dat was de oude methode waarbij de disks bij mij thuis lagen. Vroeg heel veel moeite om die te blijven switchen en was geen failure-free methode. Risico was dat bij mijn afwezigheid die off-site back-ups niet meegenomen werden en dat (omdat ik niet full-time ICT doe) er een kloof ontstond tussen on- en off-site backups

[ Voor 39% gewijzigd door Aardbol_23564 op 16-02-2019 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:43

Yucon

*broem*

Smeer het gewoon over een aantal nachten uit. Dan doe je het vanaf je werk, heeft niemand er last van en het is relatief gezien de netste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 18:00

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik neem aan dat je een Windows- of Linux-computer hebt die alle data van de Synology kan inlezen. Dan kun je toch ook van daar af die Azure Data Box vullen?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-10 15:53
Je kan ook de disk aanleveren bij Microsoft!

https://docs.microsoft.co...age-import-export-service

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Aardbol_23564 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:25:
Veel reactie en veel off-topic discussies ook. Ik zou me daarom willen focussen op de on-topic zaken. Ik hoop dat er op die manier ook een oplossing komt voor mijn probleem.
Probleem?

Zoals ik eerder aangaf: ik zie niet in waarom de oplossing al 2.5 jaar op zich moet laten wachten. En ik ben het niet eens met je stelling dat er niemand meer dan 20MBps kan leveren in de regio Brussel.

Er is sowieso geen probleem want als je zelfs met 4Mbps zo uploaden (op werk) of met 8Mbps (thuis), dan is alles klaar binnen 13 tot 28 dagen. Er is nergens een deadline genoemd dus dan zou je ook kunnen stellen dat over een kleine maand je dus geen probleem meer hebt, anders dan dat je je incremental backups erachteraan moet sturen.

@Salvatore.NL tweede alinea van dat artikel; wederom de Azure Data Box...

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 16-02-2019 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:27:
Ik neem aan dat je een Windows- of Linux-computer hebt die alle data van de Synology kan inlezen. Dan kun je toch ook van daar af die Azure Data Box vullen?
Bedankt voor je tip

Ik heb al tussenmiddelen geprobeerd om dit te verwezenlijken, maar gingen ook niet zo vlot. Vooral omdat Azure backups moeten geëxporteerd worden vanaf de Synology NAS en dit naar een interne drive/USB drive of share moet gebeuren. Het was een echte pain in the ass! De huidige manier zou mijn leven gemakkelijker maken. Het er al genoeg tijd in gestoken...

Het betreft dus specifiek een Azure seed die via de Synology geëxporteerd werd. Ik kan niet simpelweg een sync starten van de SMB share om de Data Box vol te krijgen.
MAX3400 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:33:
[...]

Probleem?

Zoals ik eerder aangaf: ik zie niet in waarom de oplossing al 2.5 jaar op zich moet laten wachten. En ik ben het niet eens met je stelling dat er niemand meer dan 20MBps kan leveren in de regio Brussel.

Er is sowieso geen probleem want als je zelfs met 4Mbps zo uploaden (op werk) of met 8Mbps (thuis), dan is alles klaar binnen 13 tot 28 dagen. Er is nergens een deadline genoemd dus dan zou je ook kunnen stellen dat over een kleine maand je dus geen probleem meer hebt, anders dan dat je je incremental backups erachteraan moet sturen.

@Salvatore.NL tweede alinea van dat artikel; wederom de Azure Data Box...
Begrijpelijk, maar dat is omdat je onze situatie en budget niet kent. De oplossing(en) voor beter internet zijn niet betaalbaar voor ons. Gelukkig heeft Telenet dat SFR/Numericable overgenomen en komt daar binnenkort een oplossing voor. Ook de reden waarom ik Azure ben beginnen gebruiken voor de off-site back-ups.

Wat je beschrijft als oplossing zou wel werken via de Resilio methode die ik beschreven heb. Dit zou ik wel kunnen doen vanaf meerdere clients, zonder dat een van die lijnen overbelast wordt, indien het niet zo eenvoudig kan als de drive versturen naar een provider en die via hen up te loaden.

De deadline is asap, ligt ook al vertraging op door al het gepruts met die Azure Data Box. Ik kan geen weken en zeker geen maand wachten om een betrouwbare off-site back-up te hebben. Idealiter is dit na een week al in orde zonder dat ik iemand moet "lastigvallen".

Ik snap niet vanwaar je 2,5 jaar argument komt. Voordien hadden we al een betrouwbare off-site back-up via een partnerorganisatie van ons, waar we eenvoudig offline seeds naar konden sturen. Deze oplossing bestaat niet meer.
Dank je! Dit had ik niet gezien en zal ik eens doornemen :)

[ Voor 58% gewijzigd door DJSmiley op 17-02-2019 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Aardbol_23564 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:34:
[...]

Ik snap niet vanwaar je 2,5 jaar argument komt.
Aardbol_23564 in "Is het oké om zelf een rackserver te bouwen?"

2.5 jaar geleden, zelfde schuitje, zelfde upload, zelfde kritiek van jou op "de rest van de wereld", zelfde 8Mbit op werk.

Daarom postte ik dus al eerder vandaag dat ik niet "begrijp" waarom niemand op kantoor het dus boeit om een betere oplossing te zoeken sinds die tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
MAX3400 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:48:
[...]

2.5 jaar geleden, zelfde schuitje, zelfde upload, zelfde kritiek van jou op "de rest van de wereld", zelfde 8Mbit op werk.

Daarom postte ik dus al eerder vandaag dat ik niet "begrijp" waarom niemand op kantoor het dus boeit om een betere oplossing te zoeken sinds die tijd.
Ongeacht hoe kut het allemaal is op zijn werk, of er nou wel of niet een snelle lijn zou kunnen komen, of er nou wel of geen budget is. Zijn vraag is simpel, hoe krijg ik data van A naar B zonder nieuwe internet contracten aan te gaan etc. Dan kan je het blijven hebben over dat er gewoon beter internet moet komen maar dat helpt niet. Wilde je helpen de vraagstelling te beantwoorden of wilde je speciaal de TS laten weten dat hij er niks van bakt en zijn organisatie/werk het allemaal anders hoort te doen? Morgen is er iemand met de zelfde vraag die wel in een buitengebied zit waar werkelijk niks anders te krijgen valt zonder duizenden euro's per maand neer te tellen en zelf te graven. Het zou fijn zijn als ook die persoon uit dit topic wat zou kunnen halen zonder door een zee van kritiek te moeten graven.

[ Voor 13% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16-02-2019 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 14:22
Zoals reeds gemeld. Stuur een schijf op naar Microsoft. Binnen de week is de data op Azure beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
MAX3400 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:48:
[...]

Nogmaals, ik snap helemaal niet wat je bedoelt. Die topic ging over een heel andere zaak en je verwijst maar naar een klein deel van mijn reactie op jouw post om hier een punt te maken over de 8mbit lijn die ik al duidelijk heb beantwoord. Nog eens in het kort: oplossingen voor het 8mbit probleem zijn helaas er nooit geweest.

Maar binnenkort wel, dus nu wordt er gewerkt aan een betrouwbaardere off-site back-up oplossing via Azure. Maar ik heb extra hulp nodig bij de seed verplaatsing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-10 00:09
vind wel komisch als OP vraagt om oplossing, duidelijk de parameters aangeeft (heb x upload snelheid) en vervolgens het "advies" krijgt om sneller internet te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:59:
[...]

Ongeacht hoe kut het allemaal is op zijn werk, of er nou wel of niet een snelle lijn zou kunnen komen, of er nou wel of geen budget is. Zijn vraag is simpel, hoe krijg ik data van A naar B zonder nieuwe internet contracten aan te gaan etc. Dan kan je het blijven hebben over dat er gewoon beter internet moet komen maar dat helpt niet. Wilde je helpen de vraagstelling te beantwoorden of wilde je speciaal de TS laten weten dat hij er niks van bakt en zijn organisatie/werk het allemaal anders hoort te doen? Morgen is er iemand met de zelfde vraag die wel in een buitengebied zit waar werkelijk niks anders te krijgen valt zonder duizenden euro's per maand neer te tellen en zelf te graven. Het zou fijn zijn als ook die persoon uit dit topic wat zou kunnen halen zonder door een zee van kritiek te moeten graven.
Bedankt om dit even duidelijk te maken. Het werd aardig vermoeiend om het hier on-topic te houden eerlijk gezegd...

Maar ik ben blij dat er al enkele methodes zijn opgenoemd :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je upload op het werk niet voldoende is, thuis ook niet acceptabel is, de data fysiek aanleveren ook niet gaat lukken, dan rest je echt alleen iemand in de omgeving te zoeken die wel over een geschikte upload beschikt...
Maar daarnaast heb je het over een backup. Een backup wordt waarschijnlijk vaker gedaan. Dat houdt dus in dat je op zoek bent naar een structurele oplossing ipv een eenmalige grote upload?
Als dat het geval is, en de internetverbinding gaat niet verbeteren zou ik ook gaan kijken naar een lokale oplossing...

[ Voor 13% gewijzigd door fm77 op 16-02-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
fm77 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:19:
Als je upload op het werk niet voldoende is, thuis ook niet acceptabel is, de data fysiek aanleveren ook niet gaat lukken, dan rest je echt alleen iemand in de omgeving te zoeken die wel over een geschikte upload beschikt...
Maar daarnaast heb je het over een backup. Een backup wordt waarschijnlijk vaker gedaan. Dat houdt dus in dat je op zoek bent naar een structurele oplossing ipv een eenmalige grote upload?
Als dat het geval is, en de internetverbindinning gaat niet verbeteren zou ik ook gaan kijken naar een lokale oplossing...
Het positieve is dat de incrementele backups wel nog vlot over de 8mbit lijn konden gaan, mbv dagelijks backups 's avonds en firewall rules om het verbruik aan bandbreedte te beperken tijdens de kantooruren. Soms bij grotere data was dit wel een issue, maar dat zou binnenkort met de upgrade van onze internetverbinding niet meer van toepassing zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Aardbol_23564 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:32:
[...]
maar dat zou binnenkort met de upgrade van onze internetverbinding niet meer van toepassing zijn :)
Dit was wellicht wel handig om eerder aan te geven ;)
Over wat voor upgrade hebben we het hier dan? En is het probleem dan niet vanzelf opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
https://www.proximus.be/n...erken/voor-bedrijven.html

Heb je echt alles nagekeken?

Geen idee wat je nu betaalt, maar ik heb hier direct een pro aansluiting gevonden voor 57€ per maand. In een organisatie met 30 personen kan dat geen probeem zijn, en ze geven 40 mbps upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Aardbol_23564 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:05:
[...]

Maar het andere (en grotere probleem) is dat op die lijn een limiet is van 600-700GB bandbreedte ZONDER mogelijkheid om dit uit te breiden. Dus ik kan dit niet via onze lijn laten uploaden. Het is een heel slechte ISP ja...

[...]

We zijn een non-profit en de enige oplossing op korte termijn is glasvezel, waarbij we ook nog plaatsing-, installatie- en maandelijke abokosten aan moeten betalen. Is in zijn geheel onbetaalbaar voor ons
Je denkt dat dit de enige oplossing is, maar je moet eens een paar isps googelen, en dan gewoon bellen. Ze geven je dan wel een betaalbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
Tommie12 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:01:
[...]

Je denkt dat dit de enige oplossing is, maar je moet eens een paar isps googelen, en dan gewoon bellen. Ze geven je dan wel een betaalbare oplossing.
Je bedoelt het goed, maar geloof me nu toch.
fm77 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:38:
[...]

Dit was wellicht wel handig om eerder aan te geven ;)
Over wat voor upgrade hebben we het hier dan? En is het probleem dan niet vanzelf opgelost?
Eigenlijk deed het er niet echt toe om dit te vermelden, want incrementele backups lukten wel vlot over die lijn. Het grote probleem was dat we niet meer konden rekenen op de partnerorganisatie waar de off-site backup PC stond en er een alternatief geregeld moest worden. Ofwel die verhuizen (moeilijk want geen racktoestel) ofwel backup bij professional hosten. Azure was de meest interessante oplossing omdat onze backup software ondersteuning hiervoor heeft ingebouwd en we krijgen als nonprofit ook gratis Azure budget :-).

Vanaf de upgrade naar 240-500mbit down en 30-40mbit up (theoretisch) zullen grote backups over het internet niet meer zo'n probleem zijn. Maar ik kan echt niet zo lang wachten om een up-to-date off-site back-up ineen te steken.
Tommie12 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:01:
[...]

En toch is het waar. ALLE alternatieven afgegaan, geen met een beter (en betaalbaar) aanbod. Ik overwoog zelfs een extra aansluiting om gewoon maar een hoger upload te hebben of breder bandbreedte op dat vlak, het mocht zelfs dubbel zoveel kosten. Zelfs zoiets kon ik niet regelen. We bevinden ons op een moeilijke locatie...

Proximus beloofde ons een jaar geleden binnenkort te klaar te zijn met de aanleg van glasvezel. Recent nog eens afgesproken met een verkoper en die vertelde mij snorry pas in 2020 klaar, hoewel ik de werken voor ons gebouw al heb zien gebeuren.

Was dolblij om te lezen dat Telenet SFR had overgekocht. Nu krijgen we tenminste ook iemand aan de lijn als we bellen en die trouwens mijn taal spreekt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Aardbol_23564 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:27:
[...]
Eigenlijk deed het er niet echt toe om dit te vermelden,
...
Maar ik kan echt niet zo lang wachten om een up-to-date off-site back-up ineen te steken.
Bespaar jezelf dan de moeite, en doe die offsite backup gewoon zelf. :)
Netwerktechnisch gaat het niet lukken geef je al aan. Koop dan gewoon wat harde schijven, en bewaar die op verschillende locaties totdat het wel via jullie eigen lijn gedaan kan worden...
Maar die optie zal je zelf ook wel overwogen hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Recent nog 8TB geupload met 40mbit tja duurt even... Maar ach

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
fm77 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:48:
[...]

Bespaar jezelf dan de moeite, en doe die offsite backup gewoon zelf. :)
Netwerktechnisch gaat het niet lukken geef je al aan. Koop dan gewoon wat harde schijven, en bewaar die op verschillende locaties totdat het wel via jullie eigen lijn gedaan kan worden...
Maar die optie zal je zelf ook wel overwogen hebben :P
En daar komen dan andere problemen bij te pas :P, namelijk ik ben niet full-time ICT verantwoordelijke en ik werk ook niet full-time over het algemeen. Dit zorgt ervoor dat er niet elke dag een switch kan gebeuren. Om mijn verantwoordelijkheid dan in iemands anders schoenen te stoppen door hen te vragen de switch te doen is geen betrouwbare werkwijze heb ik al voldoende gemerkt :-)

Dat een deel van de off-site back-up nu even outdated is kan ik mee leven tijdens dit proces, maar wil er geen gewoonte van maken tot als de nieuwe internetverbinding er is. Stel je voor dat die in praktijk ook niet veel beter is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Aardbol_23564
Ik heb de Azure Data Box al gebruikt voor een deel van de data, maar dat onnozel ding is enkel compatibel met Windows Server en enkele officieel ondersteunde Linux distros, maar dus geen Synology, waar al die data op staat...
Dus de data naar een Windows Server zetten en vanuit daar naar de Azure Data Box is niet sneller dan nu allerlei wegen zoeken om te uploaden?

Kan je trouwens niet via NFS een mapping maken van een Linux bak en zo je data importeren?

[ Voor 10% gewijzigd door Vorkie op 16-02-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03
Even bij iemand op de koffie met een snellere internetverbinding? Desnoods rij je even over de grens naar iemand in NL en zet je daar even de NAS of een oud PCtje neer zodat je vanaf daar kan uploaden.

Maar er zullen ook zat hostingpartijen zijn waar je, in overleg, je NAS in een rack kan zetten.

Je kan ook een oproep doen in V&A. Als je het op een kleine PC zet (nuc oid) met VNC/SSH/Teamviewer dan zal er vast iemand zijn die dat ding even voor je ergens kan aansluiten op een snellere verbinding.

Maar echt PNS is dit niet, het gaat vnl over het probleem dat je geen fatsoenlijke upload hebt (/ geen budget voor een dure glas omdat het eenmalig is).

Move naar IH dus

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 17-02-2019 22:21 ]

Pagina: 1